Cím: Gyakorló feladatsor emelt szintű matematikai érettségire
Szerző(k):  Kozma Katalin Abigél, Győr 
Füzet: 2023/december, 518 - 520. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Matematika, Felvételi előkészítő feladatsor

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

I. rész
 

 
1. a) Oldjuk meg a
lg(2025-x2)<x-20232024
egyenlőtlenséget a valós számok halmazán.
(6 pont)
b) Oldjuk meg a
42-xx-1-2x-202-x=2
egyenletet a valós számok halmazán.
(6 pont)

 
2. A híres Dávid-szobor Firenzében egy állandó kiállításon látható. Biztonsági okokból a szobor egy 2,3 méter magas talapzaton áll. A talapzat aljától pontosan 4,5 méterre található padlókamerából a szobor legalsó pontja 32-kal kisebb emelkedési szögben látszik, mint a legfelső pontja.
a) Hány centiméter magas a szobor?
(7 pont)
Egy pénteki napon 2650 felnőtt-, és 1100 gyermekjegyet értékesített a múzeum, így aznap 37750 euró folyt be a jegyekből. Másnap 2830 felnőtt-, és 4500 gyermekjegyet adtak el, ezzel 50290 euró lett az aznapi jegybevétel.
b) Számítsuk ki egy felnőtt-, illetve egy gyermekjegy árát.
(7 pont)

 
3. A trícium, azaz a hármas hidrogénizotóp mennyiségének a fele 12,3 év alatt bomlik el.
a) Mennyi idő alatt bomlik el adott mennyiségű trícium 1516 része?
(3 pont)
b) Egy palack idei bor 350 százalékkal több tríciumot tartalmaz, mint egy ‐ ugyanakkora űrtartalmú ‐ palack ugyanolyan, múlt századi bor. Hány éves lehet a régebbi bor a tríciumtartalma alapján?
(8 pont)

 
4. a) Tornaórán egy 12 fős csoport medicinlabdával erősített. Az egyik gyakorlat során mindenki háromszor dobott és a tanár a legnagyobb dobás hosszát méterben feljegyezte. A testnevelő megállapította, hogy a felírt számok terjedelme 5, mediánja és módusza is 9 méter. Alsó kvartilise 8,1 méter, felső kvartilise pedig 10,5 méter. Adjunk meg három különböző adathalmazt, amelyre a fenti megállapítások érvényesek.
(6 pont)
b) Robinak óra után 12 azonos méretű labdát kell két dobozba beraknia, az egyikben 4, a másikban 8 labda fér el. A labdák közül 7 piros, 3 kék, a többi zöld színű. Hányféleképpen helyezheti el a labdákat Robi, ha az azonos színű labdákat nem különbözteti meg és dobozon belül a labdák elhelyezkedése nem számít?
(8 pont)

 
II. rész

 
5. Egy 28 fős osztályban a matematikatanár háromféleképpen mérte fel a tanulók decemberi teljesítményét: videós beszámoló, interaktív feladatlap, illetve írásbeli dolgozat formájában. Minden tanuló részt vett legalább egyfajta értékelésben. Tudjuk, hogy 15-en videóztak, ugyanennyien pedig pontosan kétfajta értékelés résztvevői voltak. 16-an interaktív feladatokat oldottak meg, 22-en pedig dolgozatot írtak. A tanár találomra kiválaszt egy tanulót, akit szóban is szeretne feleltetni.
a) Mekkora a valószínűsége, hogy olyan tanulót választ, aki mindhárom értékelésben részt vett decemberben?
(9 pont)

b) Az osztály tanulóinak hány százaléka vett részt mindössze egyfajta értékelésben?
(2 pont)
c) Legfeljebb hányan lehetnek azok, akik csak dolgozatot írtak?
(5 pont)

 
6. Egy 0,4 dm átmérőjű tömör fémgömböt legurítottak egy golyópályán. A táv első felében 0,12 m/s, a második felében 0,16 m/s átlagsebességgel gurult a gömb.
a) Mekkora volt a gömb (a pálya teljes hosszára vonatkozó) átlagsebessége?
(10 pont)
Ezután a gömböt megolvasztották és anyagából 0,5 cm sugarú tömör gömböket öntöttek.
b) Hány darab ilyen gömb keletkezhetett az öntés során?
(6 pont)

 
7. Gergő a 180-nál kisebb, 6-tal osztható természetes számok mindegyikét felírta egy-egy cetlire, majd a cetliket belerakta egy nagy dobozba.
a) Mennyi a cetliken szereplő számok összege, illetve szorzata, ha minden cetlire különböző számot írt Gergő?
(4 pont)
Gergő öccse találomra kiválasztott a cetlik közül egyszerre éppen hármat.
b) Mekkora a valószínűsége, hogy legalább két kiválasztott cetlin 10-zel osztható szám szerepel?
(5 pont)

Ezután Gergő visszatette az összes cetlit a dobozba, jól megkeverte őket, majd véletlenszerűen kiválasztott egy cetlit, felírta a rajta lévő számot, majd ismét visszatette a dobozba. Ezt az eljárást még kétszer megismételte, tehát összesen három számot írt fel.
c) Mekkora a valószínűsége, hogy Gergő nem írta fel a nulla számjegyet?
(7 pont)

 
8. a) Egy kör két párhuzamos húrja 4 cm és 198 mm hosszúságú. Mekkora lehet a köztük lévő távolság, ha a kör átmérőjének hossza 20,2 cm?
(8 pont)

b) Egy derékszögű háromszög külső szögeinek ívmértéke ‐ nagyság szerint sorba állítva ‐ egy mértani sorozat három, közvetlenül egymást követő tagja. Adjuk meg a háromszög belső szögeinek fokmértékét.
(8 pont)

 
9. Adott a következő két halmaz:
A={xNx2<9}ésB={egyjegyű, pozitív prímszámok}.
Hány olyan ‐ egymástól különböző ‐ függvény van, amelynek
a) értelmezési tartománya az A, képhalmaza a B halmaz?
(4 pont)

 
b) értelmezési tartománya az A, értékkészlete a B halmaz?
(4 pont)
 
c) értelmezési tartománya a B, képhalmaza az A halmaz?
(4 pont)
 
d) értelmezési tartománya a B, értékkészlete az A halmaz?
(4 pont)