|
A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. I. rész
1. Oldjuk meg a egyenlőtlenséget a valós számok halmazán. Oldjuk meg a egyenletet a valós számok halmazán.
2. A híres Dávid-szobor Firenzében egy állandó kiállításon látható. Biztonsági okokból a szobor egy méter magas talapzaton áll. A talapzat aljától pontosan méterre található padlókamerából a szobor legalsó pontja -kal kisebb emelkedési szögben látszik, mint a legfelső pontja. Hány centiméter magas a szobor? Egy pénteki napon felnőtt-, és gyermekjegyet értékesített a múzeum, így aznap euró folyt be a jegyekből. Másnap felnőtt-, és gyermekjegyet adtak el, ezzel euró lett az aznapi jegybevétel. Számítsuk ki egy felnőtt-, illetve egy gyermekjegy árát.
3. A trícium, azaz a hármas hidrogénizotóp mennyiségének a fele év alatt bomlik el. Mennyi idő alatt bomlik el adott mennyiségű trícium része? Egy palack idei bor százalékkal több tríciumot tartalmaz, mint egy ‐ ugyanakkora űrtartalmú ‐ palack ugyanolyan, múlt századi bor. Hány éves lehet a régebbi bor a tríciumtartalma alapján?
4. Tornaórán egy fős csoport medicinlabdával erősített. Az egyik gyakorlat során mindenki háromszor dobott és a tanár a legnagyobb dobás hosszát méterben feljegyezte. A testnevelő megállapította, hogy a felírt számok terjedelme , mediánja és módusza is méter. Alsó kvartilise méter, felső kvartilise pedig méter. Adjunk meg három különböző adathalmazt, amelyre a fenti megállapítások érvényesek. Robinak óra után 12 azonos méretű labdát kell két dobozba beraknia, az egyikben 4, a másikban 8 labda fér el. A labdák közül 7 piros, 3 kék, a többi zöld színű. Hányféleképpen helyezheti el a labdákat Robi, ha az azonos színű labdákat nem különbözteti meg és dobozon belül a labdák elhelyezkedése nem számít?
5. Egy fős osztályban a matematikatanár háromféleképpen mérte fel a tanulók decemberi teljesítményét: videós beszámoló, interaktív feladatlap, illetve írásbeli dolgozat formájában. Minden tanuló részt vett legalább egyfajta értékelésben. Tudjuk, hogy -en videóztak, ugyanennyien pedig pontosan kétfajta értékelés résztvevői voltak. -an interaktív feladatokat oldottak meg, -en pedig dolgozatot írtak. A tanár találomra kiválaszt egy tanulót, akit szóban is szeretne feleltetni. Mekkora a valószínűsége, hogy olyan tanulót választ, aki mindhárom értékelésben részt vett decemberben? Az osztály tanulóinak hány százaléka vett részt mindössze egyfajta értékelésben? Legfeljebb hányan lehetnek azok, akik csak dolgozatot írtak?
6. Egy dm átmérőjű tömör fémgömböt legurítottak egy golyópályán. A táv első felében m/s, a második felében m/s átlagsebességgel gurult a gömb. Mekkora volt a gömb (a pálya teljes hosszára vonatkozó) átlagsebessége? Ezután a gömböt megolvasztották és anyagából cm sugarú tömör gömböket öntöttek. Hány darab ilyen gömb keletkezhetett az öntés során?
7. Gergő a -nál kisebb, -tal osztható természetes számok mindegyikét felírta egy-egy cetlire, majd a cetliket belerakta egy nagy dobozba. Mennyi a cetliken szereplő számok összege, illetve szorzata, ha minden cetlire különböző számot írt Gergő? Gergő öccse találomra kiválasztott a cetlik közül egyszerre éppen hármat. Mekkora a valószínűsége, hogy legalább két kiválasztott cetlin -zel osztható szám szerepel? Ezután Gergő visszatette az összes cetlit a dobozba, jól megkeverte őket, majd véletlenszerűen kiválasztott egy cetlit, felírta a rajta lévő számot, majd ismét visszatette a dobozba. Ezt az eljárást még kétszer megismételte, tehát összesen három számot írt fel. Mekkora a valószínűsége, hogy Gergő nem írta fel a nulla számjegyet?
8. Egy kör két párhuzamos húrja cm és mm hosszúságú. Mekkora lehet a köztük lévő távolság, ha a kör átmérőjének hossza cm? Egy derékszögű háromszög külső szögeinek ívmértéke ‐ nagyság szerint sorba állítva ‐ egy mértani sorozat három, közvetlenül egymást követő tagja. Adjuk meg a háromszög belső szögeinek fokmértékét.
9. Adott a következő két halmaz: | | Hány olyan ‐ egymástól különböző ‐ függvény van, amelynek értelmezési tartománya az , képhalmaza a halmaz?
értelmezési tartománya az , értékkészlete a halmaz? értelmezési tartománya a , képhalmaza az halmaz? értelmezési tartománya a , értékkészlete az halmaz?
|
|