Cím: Megoldásvázlatok a 2022/9. szám emelt szintű matematika gyakorló feladatsorához
Szerző(k):  Kozma Katalin Abigél, Győr ,  Számadó László, Budapest 
Füzet: 2023/január, 13 - 22. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Matematika, Felvételi előkészítő feladatsor

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

I. rész
 

 
1. a) Az an számtani sorozat különbsége 4, az első hét tagjának összege 105. Adjuk meg a sorozat első tagját.
(3 pont)

b) A bn mértani sorozat hányadosa 4, az első hét tagjának összege 16383. Adjuk meg a sorozat első tagját.
(3 pont)

c) A cn sorozat minden tagja az n elsőfokú függvénye. A sorozat második tagja 7, a hetedik tagja 27. Adjuk meg a sorozat első tagját.
(5 pont)

 
Megoldás. a) A szokásos jelölésekkel: a1+(a1+4)+(a1+8)+(a1+12)+(a1+16)+(a1+20)+(a1+24)=105, amelyből 7a1+84=105, a1=3.
b) A mértani sorozat összegképlete alapján:
 
b1qn-1q-1=16383, behelyettesítés után b147-14-1=16383, amelyből megkapjuk, hogy b1=3.
c) A feltételek alapján: cn=an+b, ahol a, b valós számok, de a0. Továbbá, c2=a2+b=7 és c7=a7+b=27, így a következő egyenletrendszert kapjuk:
2a+b=7,7a+b=27.
Az egyenletrendszer megoldása: a=4, illetve b=-1, amelyből c1=41-1=3.
 
2. a) Oldjuk meg az alábbi egyenletet a valós számok halmazán:
5-x+1-105-x-1+65-x-2=16,2.(6 pont)

b) Igazoljuk, hogy
lg32xlg72x(lg3x+lg7x)2
minden valós x esetén fennáll.
(7 pont)

 
Megoldás. a) A hatványozás azonosságait használva:
55-x-25-x+0,245-x=16,2,
amelyből 3,245-x=16,2, ezért 5-x=51. Az 5-ös alapú exponenciális függvény kölcsönösen egyértelmű, ezért x=-1. Ellenőrzés behelyettesítéssel vagy hivatkozás az ekvivalens átalakításokra.
b) A bizonyítandó állításban szereplő kifejezések minden valós x-re értelmezettek. Rendezzük 0-ra, és hajtsunk végre néhány ekvivalens átalakítást:
0(lg3x+lg7x)2-lg32xlg72x=(lg3x+lg7x)2-lg(3x)2lg(7x)2,0(lg3x+lg7x)2-4lg3xlg7x,amelyből0(lg3x-lg7x)2.
A kapott egyenlőtlenség igaz, és ezzel állításunkat igazoltuk.
 
3. Egy üzemben 5 milliméter vastagságú, 80 centiméter oldalhosszúságú négyzet alakú acéllapokból a lehető legnagyobb, szabályos tizenkétszögeket vágnak ki úgy, hogy a tizenkétszögek két-két oldala illeszkedjen a négyzetlapok oldalára. Tudjuk, hogy az acél sűrűsége 7,8gcm3.
a) Mekkora lesz 75 darab legyártott tizenkétszög tömege?
(7 pont)

A szabályos tizenkétszög csúcsait megszámozzuk sorban 1-től 12-ig. A sorszámozott csúcsok közül bármelyik három egy-egy háromszöget alkot.
b) Adjuk meg az így kapott derékszögű és nem derékszögű háromszögek számát.
(6 pont)

 
Megoldás. a) Legyen a kiinduló négyzet a KLMN, és a tizenkétszög A1A2 oldala illeszkedjen a négyzet KL oldalára. Legyen továbbá a négyzet átlóinak metszéspontja O, a KL felezőpontja pedig F.
 

 

Használjuk az ábra jelöléseit. A szabályos tizenkétszög tulajdonságai és a megadott adatok alapján: A1OA2=30, OF=40 cm, vagyis A1OF=15. Az A1OF derékszögű háromszögből kapjuk, hogy x=40tg15. A tizenkétszög területe (cm2-ben):
T=12TA1A2O=12A1A2OF2=12xOF=12(40tg15)40=19200tg15.
A megadott sűrűséggel a 75 darab, 0,5 centiméter vastagságú tizenkétszög tömege
7519200tg150,57,81504803(gramm),
amely kerekítve 1505 kilogramm.
b) A Thalész-tétel (megfordítása) miatt derékszögű háromszöget akkor kapunk, ha a háromszög leghosszabb oldala a tizenkétszög köré írt körének átmérője, tehát ennek az oldalnak a két végpontja a tizenkétszög két átellenes csúcsa. Ilyen módon két csúcsot hatféleképpen tudunk választani: A1A7, A2A8, A3A9, A4A10, A5A11, A6A12. A háromszög harmadik, a derékszögű csúcsa a maradék 10 csúcs közül bármelyik lehet. Ez mind a hat esetben 10 lehetőséget jelent, vagyis a derékszögű háromszögek száma: 610=60. Az összes háromszög számát úgy kapjuk, ha a 12 csúcs közül az összes lehetséges módon kiválasztunk három darabot. Ezeknek a száma: (123)=220, azaz a nem derékszögű háromszögek száma: 220-60=160.
 
4. Magyarországon 2022-ig a gépkocsik (nem egyedi) rendszáma három betűből és három számjegyből állt. Az ábécé 26 betűje használható ezekben a rendszámokban.
a) Hány autó kaphat ilyen módon rendszámot?
(4 pont)

b) Hány olyan rendszám lehet, amelyikben kétféle betű, és kétféle számjegy szerepel?
(5 pont)

c) Az elképzelhető összes rendszámból véletlenszerűen választunk egy darabot. Mekkora a valószínűsége annak, hogy három különböző betűből és három különböző számjegyből áll ez a rendszám?
(5 pont)

 
Megoldás. a) Mivel többször is szerepelhetnek a betűk és a számjegyek is egy-egy rendszámban, ezért a három betű 263, a három számjegy pedig 103 darab lehet, az összes lehetőség ezek alapján: 263103=17576000.
b) Legyen a rendszámban szereplő kétféle betű az A és a B. Ezek 6-féleképpen fordulhatnak elő: AAB, ABA, BAA, ABB, BAB, BBA. Mivel a 26 betű közül (262)-féleképpen választhatunk ki két betűt, ezért minden választás esetén 6(262), azaz 1950 rendszám betűit tudjuk előállítani. A számjegyek esetén is hasonlóan gondolkodhatunk: 6(102)=270. Ezek alapján az összes megfelelő rendszám darabszáma: 1950270=526500.
c) Az összes elképzelhető rendszám száma: 263103. Mivel most csak egyszer szerepelhetnek a betűk és a számjegyek is egy-egy rendszámban, ezért a három betű 262524, a három számjegy pedig 1098 darab lehet. A kedvező lehetőségek száma ezek alapján: 2625241098. A keresett valószínűséget a kedvező esetek számának és az összes eset számának hányadosa adja, vagyis annak a valószínűsége, hogy a kiválasztott rendszám három különböző betűből és három különböző számjegyből fog állni:
p=2625241098263103=2524982621020,639.

 
II. rész

 
5. Adott a következő két függvény:
f:RR;f(x)=-x-1,ésg:RR;g(x)=-x2-10x-19.

a) Oldjuk meg az f(x)=g(x) egyenletet a valós számok halmazán.
(3 pont)

b) Írjuk fel az y=f(x) és az y=g(x) egyenletű alakzatok közös pontjaiban az y=g(x) egyenletű görbéhez húzható érintők egyenletét.
(7 pont)

c) Számítsuk ki az y=f(x) és az y=g(x) egyenletű alakzatok által közbezárt síkidom területét.
(6 pont)

 
Megoldás. a) Rendezés után a következő másodfokú egyenletet kell megoldanunk: x2+9x+18=0. A másodfokú egyenlet megoldóképletének alkalmazásával látható, hogy x1=-3, x2=-6.
b) Adott pontban a függvénygrafikon érintőjének meredeksége egyenlő a függvény első deriváltjának értékével. Mivel g'(x)=-2x-10, ezért az e1 érintő meredeksége m1=g'(-3)=-4, az e2 érintő meredeksége m2=g'(-6)=2. Az e1 egyenes átmegy a g(x) grafikonjának P1(-3;2) pontján, ezért 2=-4(-3)+b1, amelyből b1=-10, így e1:y=-4x-10. Hasonlóképpen, a P2(-6;5) pont illeszkedik az e2 egyenesre, ezért 5=2(-6)+b2, ebből b2=17, tehát e2:y=2x+17.
c) A grafikonok által meghatározott síkidom területét a következő határozott integrál kiszámításával kaphatjuk meg:
-6-3(g(x)-f(x))dx=-6-3(-x2-9x-18)dx=[-x33-4,5x2-18x]-6-3==22,5-18=4,5.
A síkidom területe 4,5 területegység.
 
6. Egy 600 méter oldalhosszúságú, négyzet alakú parkot futópálya határol. A park egyik csúcsától indítja András, az edző a két futóatlétáját, akik egyszerre indulnak, de más irányban. András helyben marad, Lali 9km/h, Máté 8km/h egyenletes sebességgel fut az edzésen. 6 perc elteltével a három szereplő az ALM háromszög csúcsaiban van, ahol a háromszög csúcsait a szereplők nevének a kezdőbetűjével jelöltük.
a) Milyen messze van ekkor Andrástól Lali és Máté?
(4 pont)

b) Milyen messze van ekkor egymástól a két futó?
(2 pont)

c) Igazoljuk, hogy ekkor András pontosan 45-os szögben látja az LM szakaszt.
(5 pont)

d) A parkban az L és M között van egy egyenes sétaút is. Milyen messze van András ettől az úttól?
(5 pont)

 
Megoldás. a) 6 perc, azaz 0,1 óra alatt Lali 900 métert, Máté pedig 800 métert fut. Ezek alapján: AD+DL=600+300=900 méter, AB+BM=600+200=800 méter. A Pitagorasz-tételt használva az ADL derékszögű háromszögben András és Lali távolsága: AL2=AD2+DL2=6002+3002=450000, amelyből AL=450000=3005671 méter.
 

 

A Pitagorasz-tételt használva az ABM derékszögű háromszögben András és Máté távolsága: AM2=AB2+BM2=6002+2002=400000, amely alapján AM=400000=20010632 méter. Andrástól Lali 671 méterre, Máté pedig 632 méterre van.
b) Mivel DL=300, ezért LC=300. Mivel BM=200, ezért MC=400. A Pitagorasz-tételt használva az LCM derékszögű háromszögben Lali és Máté távolsága: LM=LC2+MC2=3002+4002=500 (méter).
A két sportoló 500 méterre van egymástól.
c) Az ALM háromszögre használjuk a koszinusztételt:
LM2=AL2+AM2-2ALAMcosα.
A háromszög oldalainak hosszát már ismerjük, végezzük el a behelyettesítést, de az igazolás miatt csakis a pontos értékeket használhatjuk:
250000=450000+400000-2300520010cosα,
amelyből azt kapjuk, hogy
cosα=450000+400000-2500002300520010=60000012000050=552=12=22.
Az α egy háromszög belső szöge, ezért a cosα=22 egyenlet megoldását a ]0;180[-on keressük. Az egyedüli megoldás α=45, és ezzel az állítást igazoltuk.
d) Az AT szakasz hosszát kell meghatároznunk. Írjuk fel az ALM háromszög területét kétféleképpen:
T=LMAT2=500AT2=250AT,
illetve
T=ALAMsinα2=300520010222=150000.
Ebből következik, hogy 250AT=150000, azaz AT=600 (m).
András 600 méterre van az úttól.
 
7. Boglárka érdekes számhármasokat gyűjtött, és a következőket állapította meg:
32+42=52,52+122=132,72+242=252,92+402=412.

a) Béla meglátta Boglárka egyenleteit és elgondolkodott azon, hogy lehet-e egy ilyen tulajdonságú számhármas legkisebb eleme a 2023. Segítsünk Bélának, határozzuk meg kZ értékét, ha 20232+k2=(k+1)2.
(4 pont)

b) Bálint azt állítja, hogy a végtelenségig folytatható az egyenlőségek sorozata, azaz minden 2n+1 (nN) alakú páratlan szám négyzetéhez hozzáadva a 2n(n+1) négyzetét, éppen a következő négyzetszámot kapjuk. Igazoljuk Bálint állítását.
(6 pont)

c) Bizonyítsuk be, hogy 12023+22023+32023+42023+52023 osztható 5-tel.
(6 pont)

 
Megoldás. a) Bontsuk fel a zárójelet, majd az egyenlet mindkét oldalából vonjunk ki k2-t:
20232+k2=k2+2k+1,20232=2k+1.
Ebből rendezés után azt kapjuk, hogy
k=20232-12=2046264.
Ellenőrzés: 20232+20462642=4187200450225=20462652.
b) Bálint állítása a következő: Minden nN-re igaz, hogy
(2n+1)2+(2n(n+1))2=(2n(n+1)+1)2.
Az egyenlet bal oldalából kiindulva, azonos átalakításokat végzünk:
4n2+4n+1+4n2(n2+2n+1)=4n2(n2+2n+1)+4n(n+1)+1==(2n(n+1))2+22n(n+1)+1=(2n(n+1)+1)2,


így éppen a jobb oldalon álló kifejezést kapjuk. Ezzel a bizonyítás végére értünk, megmutattuk, hogy Bálint állítása igaz.
c) I. megoldás. Az 12023=1, a 2 pozitív egész kitevőjű hatványainak végződései négyesével ismétlődnek (2,4,8,6,2,...), és 2023=5054+3, ezért a 22023 utolsó számjegye 8. A 3 pozitív egész kitevőjű hatványainak végződései is négyesével ismétlődnek (3,9,7,1,3,...), ezért a 32023 utolsó számjegye 7. A 4 pozitív egész kitevőjű hatványainak végződései kettesével ismétlődnek (4,6,4,...), tehát páratlan kitevő esetén 4-re végződnek, ezért a 42023 utolsó számjegye 4. Az 5 pozitív egész kitevőjű hatványainak végződése mindig 5, tehát az 52023 utolsó jegye 5. Ezek alapján az öttagú összeg utolsó jegye 5, vagyis osztható 5-tel. Ezzel a bizonyítás kész.
II. megoldás. Mivel az 5 bármelyik pozitív egész kitevőjű hatványa osztható 5-tel, így elég megmutatnunk, hogy 12023+22023+32023+42023 osztható 5-tel. A kifejezés tagjait alkalmasan csoportosítjuk:
12023+42023+22023+32023,
majd alkalmazzuk az
an+bn=(a+b)(an-1-an-2b+an-3b2...±...-abn-2+bn-1)
azonosságot, amelyben n pozitív, páratlan szám:
(12023+42023)+(22023+32023)==(1+4)(egész szám)+(2+3)(egész szám)=5(egész szám),


azaz beláttuk, hogy a kifejezés osztható 5-tel.
 
8. Egy vállalkozás olyan négyzet alapú egyenes gúlákat rendel reklámajándéktárgyként, amelyeknek az oldallapjai az alaplappal 60-os szöget zárnak be, és az alapéleinek a hossza 12 centiméter. A négy kiemelkedő termékük reklámját szeretnék elhelyezni a gúla egy-egy oldallapján.
a) Határozzuk meg mekkora területű részre kell megtervezni egy termék reklámját.
(3 pont)

b) Mekkora a gúla térfogata?
(3 pont)

c) Mekkora szöget zárnak be a gúla oldalélei az alaplappal?
(4 pont)

d) A gúla alakú dobozok belsejében egy-egy (gömb alakú) ajándék labdát is elhelyeznek, amelyek mind a négy oldallapot és az alaplapot is érintik. Mekkora a labda sugara?
(6 pont)

 
Megoldás. a) Legyen az AC és a BD átló metszéspontja K, a gúla testmagassága EK=m. Az AB él felezőpontja F, így FE=m0 az ABE oldallap magassága, és KFE=α=60 az alaplap és az oldallapok bezárt szöge.
A KFE derékszögű háromszögből
m0=a2cos60=122cos60=12(cm).

 
 
Ezt felhasználva a gúla egy oldallapjának a területe, ahová egy terméknek a reklámját kell megtervezni:
Toldallap=am02=12122=72cm2.

b) A KFE derékszögű háromszögből
m=a2tg60=122tg60=63cm.
A gúla térfogata:
V=a2m3=122633=2883498,8(cm3).

c) A gúla forgásszimmetrikus, ezért az oldalélek az alaplappal ugyanakkora szöget zárnak be. Az EA oldalél alaplappal alkotott β szögét az EAK derékszögű háromszögből határozhatjuk meg:
tgβ=EKKA=32122212=32,
innen β50,77.
d) A gúla beírt gömbjének sugarát kell meghatároznunk. Ez a gömb az oldallapokat azok lapmagasságain, az alaplapot a négyzet átlóinak metszéspontjában érinti. Legyen a CD él felezőpontja G, a gúlának egy alaplapra merőleges síkmetszete a GFE háromszög. A beírt gömb O középpontja az EK tengelyre illeszkedik, ezért a GFE sík egy olyan főkört metsz ki a gömbből, amely egyúttal a GFE háromszög beírt köre. A GFE háromszögben FO szögfelező, ezért OFK=30. A gömb sugara:
r=KO=KFtg30=633=233,5.
A gúla alakú dobozokban 3,5 cm sugarú labdákat helyeztek el.
 
Megjegyzés. A GFE háromszög beírt körének r sugara többféleképpen is meghatározható. Alkalmazhattuk
 
volna az r=ts képletet, de hasonlósággal is célt lehetne érni. Ha a kör az EF szakaszt H-ban érinti, akkor az EHO és az EKF háromszögek hasonlók.

 
9. a) Egy matematikatanár tanít a 12. A és a 12. B osztályban is. Íratott egy közös dolgozatot, amelyben 120 pont volt az elérhető legmagasabb pontszám. Az A osztályban 84 pont, a B osztályban 74 pont lett az átlag. Az A osztályos fiúk átlagosan 81, a B osztályos fiúk pedig 71 pontot értek el. Az A osztályban a lányok átlagosan 90, míg a B osztályban a lányok átlagosan 76 pontos dolgozatot írtak. Tudjuk továbbá, hogy az összes fiú átlaga 79 pont lett. Mennyi a két osztályban az összes lány átlagpontszáma?
(8 pont)

b) Az A osztályban tanuló Andrásnak hat jegye van matematikából, és a hat jegynek a mediánja 4. Mit mondhatunk a B osztályban tanuló Benedek matematikajegyeinek mediánjáról, ha hat jegye pontosan megegyezik András jegyeivel, de neki van még ezen túl egy hetedik jegye, amely 5-ös?
(4 pont)

c) Három barátnő, Anna, Bea és Cili matematikából, fizikából és kémiából elért félévi eredményeiket vizsgálta.
I. Kiszámolták mindegyiküknek az átlagát, majd ezeknek az átlagoknak vették az átlagát.
II. Kiszámolták a három tantárgy átlagát, majd ezen átlagok átlagát vették.
Mutassuk meg, hogy a kétféle módon kapott átlag egyenlő egymással.
(4 pont)

 
Megoldás. a) A következő táblázat tartalmazza az ismert átlagokat, az összes lány átlagpontszámát jelölje x:
 
  fiúk átlaga    lányok átlaga    osztály átlaga  12. A    81    90    84  12. B    71    76    74  átlag    79  x   
 

A 12. A osztályban a fiú, a 12. B osztályban b fiú, a 12. A osztályban c lány, a 12. B osztályban d lány van. A táblázat első sora alapján a következő egyenletet írhatjuk fel: 81a+90c=84(a+c), amelyből a=2c. A táblázat második sora alapján pedig a következő: 71b+76d=74(b+d), amelyből d=1,5b. A táblázat első oszlopa alapján: 81a+71b=79(a+b), ebből a=4b. A táblázat második oszlopa alapján: 90c+76d=x(c+d),
 
vagyis x=90c+76dc+d. Mivel a=2c és a=4b, ezért 2c=4b, vagyis c=2b. Alkalmazzuk az x-re kapott összefüggésben a c=2b és a korábban kapott d=1,5b helyettesítést:
x=902b+761,5b2b+1,5b=180+1143,5=84.
A két osztályban az összes lány átlagpontszáma 84.
b) Legyen András hat jegye: abcdef. Mivel ezeknek az érdemjegyeknek a mediánja 4, és
 
páros darabszámú jegyről van szó, ezért c+d2=4. Benedek hét jegyével kapcsolatban három eset lehetséges. Ha c=3 és d=5, akkor a sorrend: a,b,c,5,d,e,f, vagyis a medián 5. Ha c=4 és d=4, akkor a sorrend: a,b,c,d,..., vagyis a medián d=4-gyel egyenlő. Ezek alapján, ha a hat érdemjegyhez hozzáveszünk egy 5-öst, akkor a hét számnak a mediánja, azaz Benedek matematikajegyeinek mediánja vagy 4, vagy 5 lesz.
c) A megfelelő félévi jegyet a következő táblázatban rögzítettük (a,b,...,i{1;2;3;4;5}):
  matematika    fizika    kémia  Anna  a   b   c   Bea  d   e   f   Cila  g   h   i   
 

Anna átlaga: a+b+c3, Bea átlaga: d+e+f3, Cili átlaga: g+h+i3. A három tanuló átlagának az átlaga:
a+b+c3+d+e+f3+g+h+i33=a+b+c+d+e+f+g+h+i9.
A matematika átlaga: a+d+g3, a fizika átlaga: b+e+h3, a kémia átlaga: c+f+i3. A három tantárgy átlagának az átlaga:
a+d+g3+b+e+h3+c+f+i33=a+b+c+d+e+f+g+h+i9.

Láthatjuk, hogy a három tanuló átlagának az átlaga és a három tantárgy átlagának az átlaga egyenlő.