|
A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. I. rész 1. Az számtani sorozat különbsége , az első hét tagjának összege . Adjuk meg a sorozat első tagját. A mértani sorozat hányadosa , az első hét tagjának összege . Adjuk meg a sorozat első tagját. A sorozat minden tagja az elsőfokú függvénye. A sorozat második tagja , a hetedik tagja . Adjuk meg a sorozat első tagját.
Megoldás. A szokásos jelölésekkel: , amelyből , . A mértani sorozat összegképlete alapján: , behelyettesítés után , amelyből megkapjuk, hogy . A feltételek alapján: , ahol , valós számok, de . Továbbá, és , így a következő egyenletrendszert kapjuk:
Az egyenletrendszer megoldása: , illetve , amelyből
2. Oldjuk meg az alábbi egyenletet a valós számok halmazán: | | (6 pont) |
Igazoljuk, hogy minden valós esetén fennáll.
Megoldás. A hatványozás azonosságait használva: | | amelyből , ezért . Az -ös alapú exponenciális függvény kölcsönösen egyértelmű, ezért . Ellenőrzés behelyettesítéssel vagy hivatkozás az ekvivalens átalakításokra. A bizonyítandó állításban szereplő kifejezések minden valós -re értelmezettek. Rendezzük -ra, és hajtsunk végre néhány ekvivalens átalakítást:
A kapott egyenlőtlenség igaz, és ezzel állításunkat igazoltuk.
3. Egy üzemben milliméter vastagságú, centiméter oldalhosszúságú négyzet alakú acéllapokból a lehető legnagyobb, szabályos tizenkétszögeket vágnak ki úgy, hogy a tizenkétszögek két-két oldala illeszkedjen a négyzetlapok oldalára. Tudjuk, hogy az acél sűrűsége . Mekkora lesz darab legyártott tizenkétszög tömege? A szabályos tizenkétszög csúcsait megszámozzuk sorban -től -ig. A sorszámozott csúcsok közül bármelyik három egy-egy háromszöget alkot. Adjuk meg az így kapott derékszögű és nem derékszögű háromszögek számát.
Megoldás. Legyen a kiinduló négyzet a , és a tizenkétszög oldala illeszkedjen a négyzet oldalára. Legyen továbbá a négyzet átlóinak metszéspontja , a felezőpontja pedig .
Használjuk az ábra jelöléseit. A szabályos tizenkétszög tulajdonságai és a megadott adatok alapján: , cm, vagyis . Az derékszögű háromszögből kapjuk, hogy . A tizenkétszög területe (-ben):
A megadott sűrűséggel a darab, centiméter vastagságú tizenkétszög tömege | | amely kerekítve kilogramm. A Thalész-tétel (megfordítása) miatt derékszögű háromszöget akkor kapunk, ha a háromszög leghosszabb oldala a tizenkétszög köré írt körének átmérője, tehát ennek az oldalnak a két végpontja a tizenkétszög két átellenes csúcsa. Ilyen módon két csúcsot hatféleképpen tudunk választani: , , , , , . A háromszög harmadik, a derékszögű csúcsa a maradék 10 csúcs közül bármelyik lehet. Ez mind a hat esetben lehetőséget jelent, vagyis a derékszögű háromszögek száma: . Az összes háromszög számát úgy kapjuk, ha a csúcs közül az összes lehetséges módon kiválasztunk három darabot. Ezeknek a száma: azaz a nem derékszögű háromszögek száma: .
4. Magyarországon -ig a gépkocsik (nem egyedi) rendszáma három betűből és három számjegyből állt. Az ábécé betűje használható ezekben a rendszámokban. Hány autó kaphat ilyen módon rendszámot? Hány olyan rendszám lehet, amelyikben kétféle betű, és kétféle számjegy szerepel? Az elképzelhető összes rendszámból véletlenszerűen választunk egy darabot. Mekkora a valószínűsége annak, hogy három különböző betűből és három különböző számjegyből áll ez a rendszám?
Megoldás. Mivel többször is szerepelhetnek a betűk és a számjegyek is egy-egy rendszámban, ezért a három betű , a három számjegy pedig darab lehet, az összes lehetőség ezek alapján: . Legyen a rendszámban szereplő kétféle betű az A és a B. Ezek -féleképpen fordulhatnak elő: AAB, ABA, BAA, ABB, BAB, BBA. Mivel a betű közül -féleképpen választhatunk ki két betűt, ezért minden választás esetén , azaz rendszám betűit tudjuk előállítani. A számjegyek esetén is hasonlóan gondolkodhatunk: . Ezek alapján az összes megfelelő rendszám darabszáma: . Az összes elképzelhető rendszám száma: . Mivel most csak egyszer szerepelhetnek a betűk és a számjegyek is egy-egy rendszámban, ezért a három betű , a három számjegy pedig darab lehet. A kedvező lehetőségek száma ezek alapján: . A keresett valószínűséget a kedvező esetek számának és az összes eset számának hányadosa adja, vagyis annak a valószínűsége, hogy a kiválasztott rendszám három különböző betűből és három különböző számjegyből fog állni: | |
5. Adott a következő két függvény: | |
Oldjuk meg az egyenletet a valós számok halmazán. Írjuk fel az és az egyenletű alakzatok közös pontjaiban az egyenletű görbéhez húzható érintők egyenletét. Számítsuk ki az és az egyenletű alakzatok által közbezárt síkidom területét.
Megoldás. Rendezés után a következő másodfokú egyenletet kell megoldanunk: . A másodfokú egyenlet megoldóképletének alkalmazásával látható, hogy , . Adott pontban a függvénygrafikon érintőjének meredeksége egyenlő a függvény első deriváltjának értékével. Mivel , ezért az érintő meredeksége , az érintő meredeksége Az egyenes átmegy a grafikonjának pontján, ezért , amelyből , így . Hasonlóképpen, a pont illeszkedik az egyenesre, ezért , ebből , tehát . A grafikonok által meghatározott síkidom területét a következő határozott integrál kiszámításával kaphatjuk meg:
A síkidom területe területegység.
6. Egy méter oldalhosszúságú, négyzet alakú parkot futópálya határol. A park egyik csúcsától indítja András, az edző a két futóatlétáját, akik egyszerre indulnak, de más irányban. András helyben marad, Lali , Máté egyenletes sebességgel fut az edzésen. perc elteltével a három szereplő az háromszög csúcsaiban van, ahol a háromszög csúcsait a szereplők nevének a kezdőbetűjével jelöltük. Milyen messze van ekkor Andrástól Lali és Máté? Milyen messze van ekkor egymástól a két futó? Igazoljuk, hogy ekkor András pontosan -os szögben látja az szakaszt. A parkban az és között van egy egyenes sétaút is. Milyen messze van András ettől az úttól?
Megoldás. perc, azaz óra alatt Lali métert, Máté pedig métert fut. Ezek alapján: méter, méter. A Pitagorasz-tételt használva az derékszögű háromszögben András és Lali távolsága: , amelyből méter.
A Pitagorasz-tételt használva az derékszögű háromszögben András és Máté távolsága: , amely alapján méter. Andrástól Lali méterre, Máté pedig méterre van. Mivel , ezért . Mivel , ezért . A Pitagorasz-tételt használva az derékszögű háromszögben Lali és Máté távolsága: (méter). A két sportoló méterre van egymástól. Az ALM háromszögre használjuk a koszinusztételt: | | A háromszög oldalainak hosszát már ismerjük, végezzük el a behelyettesítést, de az igazolás miatt csakis a pontos értékeket használhatjuk: | | amelyből azt kapjuk, hogy | | Az egy háromszög belső szöge, ezért a egyenlet megoldását a -on keressük. Az egyedüli megoldás , és ezzel az állítást igazoltuk. Az szakasz hosszát kell meghatároznunk. Írjuk fel az háromszög területét kétféleképpen: illetve | | Ebből következik, hogy , azaz (m). András méterre van az úttól.
7. Boglárka érdekes számhármasokat gyűjtött, és a következőket állapította meg:
Béla meglátta Boglárka egyenleteit és elgondolkodott azon, hogy lehet-e egy ilyen tulajdonságú számhármas legkisebb eleme a . Segítsünk Bélának, határozzuk meg értékét, ha . Bálint azt állítja, hogy a végtelenségig folytatható az egyenlőségek sorozata, azaz minden alakú páratlan szám négyzetéhez hozzáadva a négyzetét, éppen a következő négyzetszámot kapjuk. Igazoljuk Bálint állítását. Bizonyítsuk be, hogy osztható -tel.
Megoldás. Bontsuk fel a zárójelet, majd az egyenlet mindkét oldalából vonjunk ki -t:
Ebből rendezés után azt kapjuk, hogy Ellenőrzés: . Bálint állítása a következő: Minden -re igaz, hogy | | Az egyenlet bal oldalából kiindulva, azonos átalakításokat végzünk:
így éppen a jobb oldalon álló kifejezést kapjuk. Ezzel a bizonyítás végére értünk, megmutattuk, hogy Bálint állítása igaz. I. megoldás. Az , a pozitív egész kitevőjű hatványainak végződései négyesével ismétlődnek (), és , ezért a utolsó számjegye . A pozitív egész kitevőjű hatványainak végződései is négyesével ismétlődnek (), ezért a utolsó számjegye . A pozitív egész kitevőjű hatványainak végződései kettesével ismétlődnek (), tehát páratlan kitevő esetén -re végződnek, ezért a utolsó számjegye . Az pozitív egész kitevőjű hatványainak végződése mindig , tehát az utolsó jegye . Ezek alapján az öttagú összeg utolsó jegye , vagyis osztható -tel. Ezzel a bizonyítás kész. II. megoldás. Mivel az bármelyik pozitív egész kitevőjű hatványa osztható -tel, így elég megmutatnunk, hogy osztható -tel. A kifejezés tagjait alkalmasan csoportosítjuk: majd alkalmazzuk az | | azonosságot, amelyben pozitív, páratlan szám:
azaz beláttuk, hogy a kifejezés osztható -tel.
8. Egy vállalkozás olyan négyzet alapú egyenes gúlákat rendel reklámajándéktárgyként, amelyeknek az oldallapjai az alaplappal -os szöget zárnak be, és az alapéleinek a hossza centiméter. A négy kiemelkedő termékük reklámját szeretnék elhelyezni a gúla egy-egy oldallapján. Határozzuk meg mekkora területű részre kell megtervezni egy termék reklámját. Mekkora a gúla térfogata? Mekkora szöget zárnak be a gúla oldalélei az alaplappal? A gúla alakú dobozok belsejében egy-egy (gömb alakú) ajándék labdát is elhelyeznek, amelyek mind a négy oldallapot és az alaplapot is érintik. Mekkora a labda sugara?
Megoldás. Legyen az és a átló metszéspontja , a gúla testmagassága . Az él felezőpontja , így az oldallap magassága, és az alaplap és az oldallapok bezárt szöge. A derékszögű háromszögből | |
Ezt felhasználva a gúla egy oldallapjának a területe, ahová egy terméknek a reklámját kell megtervezni: | |
A derékszögű háromszögből | | A gúla térfogata: | |
A gúla forgásszimmetrikus, ezért az oldalélek az alaplappal ugyanakkora szöget zárnak be. Az oldalél alaplappal alkotott szögét az derékszögű háromszögből határozhatjuk meg: innen . A gúla beírt gömbjének sugarát kell meghatároznunk. Ez a gömb az oldallapokat azok lapmagasságain, az alaplapot a négyzet átlóinak metszéspontjában érinti. Legyen a él felezőpontja , a gúlának egy alaplapra merőleges síkmetszete a háromszög. A beírt gömb középpontja az tengelyre illeszkedik, ezért a sík egy olyan főkört metsz ki a gömbből, amely egyúttal a háromszög beírt köre. A háromszögben szögfelező, ezért . A gömb sugara: | | A gúla alakú dobozokban cm sugarú labdákat helyeztek el.
Megjegyzés. A háromszög beírt körének sugara többféleképpen is meghatározható. Alkalmazhattuk volna az képletet, de hasonlósággal is célt lehetne érni. Ha a kör az szakaszt -ban érinti, akkor az és az háromszögek hasonlók.
9. Egy matematikatanár tanít a 12. A és a 12. B osztályban is. Íratott egy közös dolgozatot, amelyben pont volt az elérhető legmagasabb pontszám. Az A osztályban pont, a B osztályban pont lett az átlag. Az A osztályos fiúk átlagosan , a B osztályos fiúk pedig pontot értek el. Az A osztályban a lányok átlagosan , míg a B osztályban a lányok átlagosan pontos dolgozatot írtak. Tudjuk továbbá, hogy az összes fiú átlaga pont lett. Mennyi a két osztályban az összes lány átlagpontszáma? Az A osztályban tanuló Andrásnak hat jegye van matematikából, és a hat jegynek a mediánja . Mit mondhatunk a B osztályban tanuló Benedek matematikajegyeinek mediánjáról, ha hat jegye pontosan megegyezik András jegyeivel, de neki van még ezen túl egy hetedik jegye, amely -ös? Három barátnő, Anna, Bea és Cili matematikából, fizikából és kémiából elért félévi eredményeiket vizsgálta. I. Kiszámolták mindegyiküknek az átlagát, majd ezeknek az átlagoknak vették az átlagát. II. Kiszámolták a három tantárgy átlagát, majd ezen átlagok átlagát vették. Mutassuk meg, hogy a kétféle módon kapott átlag egyenlő egymással.
Megoldás. A következő táblázat tartalmazza az ismert átlagokat, az összes lány átlagpontszámát jelölje :
A 12. A osztályban a fiú, a 12. B osztályban b fiú, a 12. A osztályban c lány, a 12. B osztályban d lány van. A táblázat első sora alapján a következő egyenletet írhatjuk fel: 81a+90c=84(a+c), amelyből a=2c. A táblázat második sora alapján pedig a következő: 71b+76d=74(b+d), amelyből d=1,5b. A táblázat első oszlopa alapján: 81a+71b=79(a+b), ebből a=4b. A táblázat második oszlopa alapján: 90c+76d=x(c+d), vagyis x=90c+76dc+d. Mivel a=2c és a=4b, ezért 2c=4b, vagyis c=2b. Alkalmazzuk az x-re kapott összefüggésben a c=2b és a korábban kapott d=1,5b helyettesítést: | x=90⋅2b+76⋅1,5b2b+1,5b=180+1143,5=84. | A két osztályban az összes lány átlagpontszáma 84. b) Legyen András hat jegye: a≤b≤c≤d≤e≤f. Mivel ezeknek az érdemjegyeknek a mediánja 4, és páros darabszámú jegyről van szó, ezért c+d2=4. Benedek hét jegyével kapcsolatban három eset lehetséges. Ha c=3 és d=5, akkor a sorrend: a,b,c,5,d,e,f, vagyis a medián 5. Ha c=4 és d=4, akkor a sorrend: a,b,c,d,..., vagyis a medián d=4-gyel egyenlő. Ezek alapján, ha a hat érdemjegyhez hozzáveszünk egy 5-öst, akkor a hét számnak a mediánja, azaz Benedek matematikajegyeinek mediánja vagy 4, vagy 5 lesz. c) A megfelelő félévi jegyet a következő táblázatban rögzítettük (a,b,...,i∈{1;2;3;4;5}):
matematika fizika kémia Anna a b c Bea d e f Cila g h i
Anna átlaga: a+b+c3, Bea átlaga: d+e+f3, Cili átlaga: g+h+i3. A három tanuló átlagának az átlaga: | a+b+c3+d+e+f3+g+h+i33=a+b+c+d+e+f+g+h+i9. | A matematika átlaga: a+d+g3, a fizika átlaga: b+e+h3, a kémia átlaga: c+f+i3. A három tantárgy átlagának az átlaga: | a+d+g3+b+e+h3+c+f+i33=a+b+c+d+e+f+g+h+i9. |
Láthatjuk, hogy a három tanuló átlagának az átlaga és a három tantárgy átlagának az átlaga egyenlő. |
|