Cím: Az olvasó hosszászól
Füzet: 1950/október, 221 - 223. oldal  PDF  |  MathML 

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

Ennek a rovatnak a főfeladata az, hogy bevonja az olvasót a lap szerkesztésének munkájába is. Itt közlünk minden a lap munkájára vonatkozó megjegyzést, kritikát, javaslatot. Ezzel kívánjuk előmozdítani, hogy a lap elérje kitűzött célját: hasznos és élvezetes elfoglaltságot adjon a matematikai és műszaki érdeklődésű tanulóknak.

 
 

Tisztelt szerkesztőség! Nem is gondolják, hogy milyen nagy örömmel vettem kezembe a lap első számát. Hogy éljek 8 jogommal, rögtön a kritikával kezdem. A legnehezebb cikk számomra a ,,Körsorok" volt. Nem azért, mintha elvont vagy különösen nehéz lenne. Egyáltalán nem. A cikk nagyon érdekes, csak a mai középiskolai nevelés nagyon elhanyagolta a geometriát (legalább Debrecenben így van) s így hiányzik belőlünk az az érzék, ami kell a geometriai feladatok megoldásához. Éppen ezért úgy gondolom, hogy nagyon jó lenne, ha a lap tovább is rendszeresen foglalkozna geometriai problémákkal. A másik nagy bánatom, hogy miért írtak a lap végére vagy 10-oldalas idegennyelvű kivonatot. Úgysem olvassa el azt senki sem, és 10 oldallal hasznosabb dolgot lehetne csinálni. Búcsúzom a mielőbbi lap-viszontlátásra:
 

Debrecen.
László Zoltán
áll. gimn. III. o.

 

 

Ennek a kedves levélnek legjobban azért örültünk, mert ‐ amint mondja ‐ él jogával és kritikát mond. A geometriával kapcsolatban, úgy gondoljuk, lényeges hiányosságára mutat rá a múlt tanítási rendszerének. Az új gimnázium már komoly mértékben segít ezen a hibán és bizonyára a lapra panasza a levélírónak első kérésének teljesítését illetően. Nem volna azonban helyes, ha második kérésének is helyt adnánk, bár tudjuk, hogy hazai diákjaink nem fogják nyelvgyakorlatképpen innen olvasni el a feladatokat. A Szovjetunió hasonló természetű lapját már ismertettük. Több más országnak van hasonló lapja, főleg a népi demokratikus államok közt. Ezekkel a lapokkal csereviszonyt építve ki, sokat tanulhatunk tőlük, de nekünk is számukra hozzáférhető nyelven kell rendelkezésre bocsátanunk lapunk anyagát.
Bírálatát köszönjük, és reméljük, hogy olvasóink a jövőben a tanítás hibái mellett lapunk hibáira is rá fognak mutatni, hogy mielőbb javíthassunk rajtuk. Szerk.
 

 

A következő levelet a Bolyai Társulat háromnapos tanári konferenciájára írta egy vidéki kartárs. Kezdeményezése bizonyára komoly visszhangra fog találni.
 

 

.. A matematikatanítás két fontos problémája az érdeklődés felkeltése és ébrentartása, valamint a való élettel való kapcsolatok kidomborítása. Erre a célra ‐ múltbeli tapasztalatok alapján ‐ ebben az évben. mindjárt a tanév elején, állandó jellegű tanulmányi versenyt indítottam a két IV. osztály tanulói között. Minden hétre 1-1 matematikai és fizikai feladatot tűztem ki, a következő hétfőre beadott dolgozatokat csütörtökön délután szemináriumszerű megbeszélésen értékeltük ki, a versenyben résztvevő és más érdeklődő tanulók bevonásával. * A megbeszéléseken az egyes feladatok többféle lehetséges megoldásával és a felmerült vonatkozások, vagy tételek megvilágításával nagy mértékben sikerült növelni a tanulók érdeklődését és tárgybeli tudását, valamint a feladatok megoldásában való jártasságot.
A második célt inkább a fizikai tárgyú matematikai feladatok és a matematikai módszerrel megoldott fizikai feladatok szolgálták. A versenyt a XXVII. héttel zártuk. Érdekes pozitív tapasztalat, hogy a tanulók érdeklődése az egész tanév folyamán élénk volt. A teljesen tetszőleges részvétel és a tanulóknak sok és sokoldalú elfoglaltsága ellenére is mindig megvolt a 10‐20 közötti létszám, ami a két osztály együttes 63-as létszámát tekintve, elég jó aránynak tekinthető. Reményem van rá, hogy az évközi állandó verseny és szakköri munka az érettségin és az egyetemi és főiskolai felvételeknél is meg fogja mutatni kedvező hatását.
A jövő tanévben három II. osztályunk lesz. Tervem, hogy a folyóévi tanulságok felhasználásával e között a három osztály között indítok hasonló versenyt, ami majd három éven át folytatódhatik és szorosabban kapcsolódik a tantervi anyaghoz.
Az itt közölteknek bizonyos értékű alátámasztása lehet az a tény, hogy itt, nem elméleti elgondolásról, hanem egyéves kiadós munka tapasztalatairól és eredményeiről van szó és ez reményt nyújt arra, hogy az effajta munka másutt is meghozza a kívánatos eredményt...
Nagykanizsa.
Bukovszky Ferenc
tanár.  


*A nyolc hónapos verseny folyamán a két IV. osztály tanulói álltál beadott és elfogadott dolgozatok száma fizikából 130, matematikából 210.