Cím: Könyvszemle
Szerző(k):  Holics László
Füzet: 1959/november, 153 - 154. oldal  PDF  |  MathML

Könyvszemle

Azok, akik a fizikával ismerkedni akarnak, de azok is, akik tanulmányaikban már előrehaladtak, szükségét érzik jó szakkönyveknek. Olvasóinknak kívánunk segítséget nyújtani az alábbi könyvismertetésünkkel, amelyben elsősorban a legutóbb megjelent magyar nyelvű könyvek szerepelnek, de a könyvtárlátogatók szempontjait is figyelembe véve néhány régebben megjelent hasznos könyvről is adunk tájékoztatást.
Novobátzky Károly: A fizikai megismerés úttörői. (Akadémiai Kiadó Bp., 1959. 150 lap, 35 Ft)
Tíz tanulmányt kap a kezébe e kötettel az olvasó. Kiváló tudós összegyűjtött tíz tanulmányát a fizikatörténet kilenc nagy alakjáról, akiknek nevei a természettudományos haladás nagy fordulatai és forradalmi elméletei fényében állnak és jelzik a természettudományos megismerés sokszor harcos, de mindig küzdelmes, új és mélyebb, a réginél igazabb igazságok keresésének útját.
A Szerző maga is alkotó tudós; akinek Copernicus, Galilei, Newton, Eötvös, Einstein, Thomson, Boltzmann, Planck és Curieről szóló, mély emberismerettel, tudományszeretettel és kitűnő stílusban megírt tanulmánygyűjteménye büszkesége könyvkiadásunknak és felejthetetlen olvasmánya minden érdeklődőnek és szakembernek.
Werner Braunbeck: Mindenki fizikája (Gondolat Kiadó, Bp., 1958. 290 lap, 48 Ft)
A fizikával való első komolyabb találkozás számára kitünően alkalmas könyv jelent meg a Gondolat Kiadó új sorozatában : a Mindenki Fizikája. A szerző, mint az alkalmazott és elméleti fizika bennfentes ismerője, ebben a könyvben módszeres és jól rendszerezett áttekintést ad a fizika tudományáról, kezdve az alapfogalmakon, bemutatva a klasszikus fizikát és a modern fizika aktuális problémáit is. A gazdagon illusztrált, igen szép kivitelű könyv méltán tarthat igényt a tanulóifjúság széles köreinek érdeklődésére.
Rothery: Elektronok, atomok, fémek és ötvözetek (Akadémiai Kiadó Bp. 1955. 432 lap, 40 Ft)
Az anyagszerkezet kvantummechanikai tárgyalása igen bonyolult és összetett feladat, amely magas matematikát igényel. Mégis a szerző érdekes, párbeszédes formában, könnyen érthető módon kísérli meg a kvantummechanikát és annak alkalmazását az ötvözetek szerkezetének vizsgálatában a nem szakember számára elérhetővé tenni. Az Idősebb Kohász és Fiatal Tudós alapoktól kiinduló, tudásszomj vezérelte párbeszédének formája biztosítja azt, hogy mindenki követni tudja az elvontabb, nehezebb problémákat is.
A könyvhöz Jánossy Lajos akadémikus írt bevezetést, amelyben értékei mellett rámutat a könyv néhány hibás filozófiai következtetésére, és szellemes hasonlattal illusztrálja a helytelen álláspont fonákságát.
Korszunszkij: Az atommag (Közoktatásügyi Kiadóvállalat 1951. Szoc. nevelés könyvtára 17. sz. 356 lap, 17,50 Ft)
Korunk születó új technikájának alapanyagát, az atommagot ismeri meg belőle az olvasó úgy, ahogy azt a tudomány megismerte : lépésről lépésre, fokozatosan haladva a felfedezések láncolatán. Becquerel felfedezésétől az atomenergia felhasználásáig mindenki által megérthető módon vezet a történet sok érdekes kísérletet leírva, műhelytitkot elárulva, amelyen keresztül az élő fizikus munkájába is bepillanthatunk.
Jánossy Lajos: Kozmikus sugárzás (Művelt Nép Könyvkiadó Bp. 1954. 137 lap, 17 Ft)
A modern elméleti kutatások középponti kérdése maga az anyag, annak törvényei, összetétele, felépítése, szerkezete. Nyilvánvaló, hogy ezzel együtt előtérbe kerültek az elemi részek és ezek egymásra gyakorolt kölcsönhatásainak vizsgálatai. A természetben előforduló számos elemi részecskefajta bőséges forrása a kozmikus sugárzás, s így várható, hogy ,,ennek a sajátos sugárzásnak a megismerése révén az anyag felépítéséről és különösen az atommag szerkezetével kapcsolatos tudásunk jelentős mértékben ki fog bővülni". A külföldön is elismert tudós, Jánossy Lajos akadémikus, a legavatottabb szakember mondja el ebben a könyvben a modern kutatások alapjait, módszereit és nagy perspektívájú eredményeit. Szellemesebbnél szellemesebb mérési módszerek és elméleti következtetések érdekfeszítő olvasmányként tárulnak a természetkutatás iránt érdeklődő olvasó elé.
R. Rothmayer: Rakéta, szputnyik, űrhajó (Kossuth Könyvkiadó Bp. 1959. 176 lap, 12 Ft)
Száz kérdés és száz felelet formájában kap felvilágosítást a kérdező olvasó korunk legmodernebb technikai vívmányainak legkülönbözőbb problémájáról. A világmindenség meghódításának első lépései oly hirtelen indultak meg, hogy még olyan távlatokról nem beszélhetünk, amelyek alatt a köztudat feltöltődött volna a ma még csodálatba ejtő tervek és eredmények adataival. Ezt a folyamatot sietteti a könyv; hogy a mérföldekkel előreszáguldó technika sajátos feladatainak, rendkívüli követelményeinek századunkhoz méltó merész megoldásait ismertesse a ma emberével, aki tegnapról csak álmait hozta magával a csillagokról, de ma már új égitesteket alkot, és a hagyományos égitestek közül már rakétájával bevette a legközelebbit.