Cím: A paralelogrammatétel köréből meghirdetett pályázat eredménye
Füzet: 1963/január, 50. oldal  PDF  |  MathML 

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

Az 1962. évi 6. számban II. osztályos tanulóknak meghirdetett pályázat azt kívánta, hogy állapítsuk meg a rajz szerinti hídszerkezet egyes rúdjaiban ható erőket, ha a híd középső, alsó pontján 100 Mp terhelés áll. A híd egyik vége görgőkön nyugszik, tehát a szerkezet a maga egészében statikailag határozott, a két alátámasztáson 50‐50 Mp erő működik, amelyeket a pillérek rugalmas ellenereje egyensúlyoz ki. A megoldás módja, hogy az egyik végen működő 50 Mp erőt paralelogramma tétellel felbontjuk a rudakban ható összetevőkre, és az eljárást addig folytatjuk, amíg valamennyi rúddal végeztünk. Az erők irányának megállapítását igen óvatosan kell végeznünk, hogy hiba ne csússzon be.

 
 

I. Kiss Péter (a szegedi Ságvári Endre gimnázium tanulója) rúdról rúdra történő szerkesztéssel, gondos munkával számítja ki a rudakban működő erőket. Minden eredménye jó. Külön érdeme, hogy egy nem szimmetrikus terhelés esetét is végigszámolja helyes eredménnyel. Könyvjutalomban részesül.
II. Török Katalin (a budapesti Patrona Hungariae lg. tanulója) szintén hibátlanul oldotta meg a szimmetrikus és egy nem szimmetrikus terhelés esetén. Arról nem nyilatkozott, hogy mely rudakban keletkezik húzó, illetve nyomó erő. Könyvjutalomban részesül.
III. Molnár Ildikó (debreceni Fazekas Mihály g.), Szidarovszky Klára (budapesti Ságvári Endre g.), Zichy László (esztergomi Temesvári Pelbárt g.) a középen álló terhelés esetében végezték el a munkát, és valamennyi erőre helyes eredményt kaptak. Könyvjutalomban részesülnek.
Fiala István (budapesti Apáczai Csere g.), Koncz András (debreceni Fazekas Mihály g.), Solymosi János (budapesti Piarista g.) és Szabó Lajos (debreceni Fazekas Mihály g.) nagy szorgalommal foglalkoztak a középen álló terhelés esetével. Eredményeik egy része hibás.
Lovas Rezső és Szegheő Csaba (debreceni Fazekas Mihály g.tanulói) téves módszert használtak, ezért eredményeik tévesek.