A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. I. rész
1. Oldjuk meg az alábbi egyenlőtlenséget a valós számok halmazán: | | (5 pont) |
Oldjuk meg az alábbi egyenletet a intervallumon: | | (6 pont) |
Megoldás. Alkalmazzuk a hatványozás azonosságait:
Tehát . Az függvény szigorúan monoton csökkenő, ezért a nagyobb értéket a kisebb helyen veszi fel, azaz a megoldás . Használjuk fel, hogy . Ekkor | | Ez -ben egy másodfokú egyenlet, megoldásai: vagy . 1. eset: Ha . Ennek nincs megoldása, mert esetén . 2. eset: Ha . Mivel , ezért és . Tehát a megoldások és . Ellenőrzés vagy ekvivalenciára való hivatkozás.
2. Kata és Máté nemrég tanulták az iskolában az osztókat. Kitaláltak egy játékot. A játékot Kata kezdi és felváltva mondanak az pozitív egész szám osztói közül egyet úgy, hogy olyan osztót nem mondhatnak, amely korábban már elhangzott. Az veszít, aki már nem tud újabb osztót mondani. Hány olyan pozitív egész szám van az halmazban, amely esetén Kata nyer? Hány olyan pozitív egész szám van a halmazban, amelyre igaz, hogy négyzetszám? Adjuk meg a valós paraméter lehetséges értékeit, ha az alábbi polinom összevont alakjában a másodfokú tag együtthatója :
Megoldás. I. megoldás. Kata pontosan akkor nyer, ha az osztók száma páratlan. Egy szám osztói osztópárokba rendezhetők. Ha az osztók száma páratlan, akkor valamely osztónak önmaga a párja. Tehát a szám négyzetszám. Az halmazban a négyzetszámok: 1; 4; 9; 16; 25. Ezek száma 5. Tehát 5 olyan szám van, amely esetén Kata nyer. II. megoldás. Kata pontosan akkor nyer, ha az osztók száma páratlan. Ha az szám kanonikus alakja , akkor osztóinak száma | |
Az osztók száma páratlan, ezért mindegyike páros. Tehát , azaz négyzetszám. Az halmazban a négyzetszámok: 1; 4; 9; 16; 25. Ezek száma 5. Tehát 5 olyan szám van, amely esetén Kata nyer.
Megjegyzés. Akár végig is lehet próbálni az összes számot és a végére juthatunk így is a feladatnak.
I. megoldás. Mivel és a négyzetszám, ezért a kifejezés pontosan akkor lesz négyzetszám, ha négyzetszám. Ez akkor teljesül, ha páros szám. Az halmazban darab páros szám van. II. megoldás. Ha , akkor a kifejezés értéke 18, ami nem négyzetszám. Ha , akkor a kifejezés értéke 36, ami négyzetszám. Vegyük észre, hogy ha értékét egyesével növeljük, akkor a kifejezés értéke mindig a kétszeresére növekszik, ugyanis | |
Tehát, ha valamely -re a kifejezés négyzetszám, akkor -re is négyzetszám. És nyilván, ha valamely -re a kifejezés nem négyzetszám, akkor -re sem négyzetszám. Ezért a számunkra megfelelő értékek . Tehát 1010 megoldás van, amely megfelel nekünk. Bontsuk fel a zárójeleket és rendezzük a polinomot a változó csökkenő hatványai szerint:
A másodfokú tag együtthatója , ezért meg kell oldjuk az egyenletet. Ennek a megoldásai: és .
Megjegyzés. Nem feltétlenül kellett volna összeszorozni minden tagot minden taggal, hiszen másodfokú tag csak úgy keletkezhet, ha másodfokút konstanssal vagy elsőfokút elsőfokúval szorzunk.
3. Egy dobozban van különböző pár kesztyű. A dobozból egyesével, visszatevés nélkül húzunk ki kesztyűket mindaddig, amíg nem kapunk egy pár kesztyűt. Mennyi annak a valószínűsége, hogy ehhez legfeljebb -szor kell húzzunk a dobozból? Az iskola -es és -es legjobb matekos diákjának nemek szerinti és évfolyam szerinti eloszlását a táblázat tartalmazza.
A tanáruk véletlenszerűen választott közülük diákokat a körzeti matekversenyre. A verseny szabályzata szerint egy csapatban ketten indulnak a csapattagok között nincs kitüntetettség akik közül legalább az egyikük lány akár mindkettő résztvevő lehet lány és a két résztvevő nem lehet ugyanarról az évfolyamról. Mennyi annak a valószínűsége, hogy a tanáruk a versenyszabályzatnak megfelelő nevezést adott le? Eredményünket tizedesjegyre kerekítve adjuk meg.
Megoldás. Két olyan eset van, amikor legfeljebb 3 húzásból lesz egy pár kesztyű a kihúzottak között. 1. eset: Ha második húzásra egy pár kesztyű lesz nálunk. Ennek a valószínűsége ugyanis elsőre még bármit húzhatunk, másodikra pedig csak annak a párját tudjuk húzni. 2. eset: Ha a harmadik húzásra lesz meg az első pár kesztyű. Ennek a valószínűsége ugyanis elsőre bármit húzhatunk, másodikra nem húzhatjuk annak a párját, tehát 12 közül húzhatunk, majd harmadikra az egyik már kihúzott kesztyűnek kell a párját kihúzni. Tehát a keresett valószínűség | |
Megjegyzés. Az első esetnél azonnal tudtuk volna mondani az valószínűséget, ugyanis az első kesztyű még bármi lehet és marad 13 kesztyű a dobozban. Ez a 13 az összes eset száma és csak 1 kedvező van: ha az először kihúzottnak a párját húzzuk másodiknak. Az összes eset száma . Az alábbi összeállítások esetén ad le jó nevezést a tanár: 1. eset: 11.-es lány és 12.-es lány. Ekkor a kedvező esetek száma . 2. eset: 11.-es lány és 12.-es fiú. Ekkor a kedvező esetek száma . 3. eset: 12.-es lány és 11.-es fiú. Ekkor a kedvező esetek száma . , ami 3 tizedesjegyre kerekítve 0,364.
4. Adott az egyenletű kör. Igazoljuk, hogy a kör középpontjának koordinátái . Határozzuk meg a kör pontjába húzható érintőjének egyenletét. Adottak az , , pontok. Mutassuk meg, hogy a három pont által meghatározott háromszög köré írható körének középpontja illeszkedik az egyenletű egyenesre.
Megoldás. Teljes négyzetté alakítást hajtunk végre:
Azaz . Innen a kör középpontja leolvasható: . Az érintőnek adott a pontja. Ez valóban pontja a körnek, amiről a koordináták behelyettesítésével meggyőződhetünk. Egy normálvektora a vektor. Az érintő egyenlete azaz egyszerűsítve . A háromszög köré írt körének középpontját az oldalfelező merőlegesek metszéspontjaként kapjuk meg. Elég két oldalfelezési pont: és . Az ponton áthaladó oldalfelező merőleges egy normálvektora , egyenlete . Az ponton áthaladó oldalfelező merőleges egy normálvektora egyenlete . Legyen a háromszög köré írt kör középpontja. Ekkor , azaz meg kell oldani az alábbi egyenletrendszert:
Ennek megoldása ; . Tehát . Ez a pont valóban illeszkedik az egyenletű egyenesre, ugyanis .
II. rész
5. Egy derékszögű háromszög oldalaiból álló minta terjedelme egység, a medián egység. Igazoljuk, hogy a háromszög oldalainak hossza ; és egység. Adjuk meg a háromszög beírt és köré írt körének középpontjának távolságát. A fenti háromszög befogóin megjelöljük azokat a belső osztópontokat, amelyek a derékszögű csúcstól egész egység távolságra helyezkednek el. Hány olyan háromszög adható meg, melyeknek csúcsai ezen belső osztópontok közül kerülnek ki?
Megoldás. A háromszög három oldala legyen nagyság szerint rendezve . Mivel a medián 24, ezért . Mivel a terjedelem 18, ezért . Pitagorasz tétele szerint . Ezt megoldva kapjuk, hogy . Tehát a háromszög oldalainak hossza valóban 7; 24 és 25 egység. I. megoldás. Az háromszög területe . Félkerülete , ezért beírt körének sugara . Az négyszög négyzet, ezért , így . Külső pontból körhöz húzott érintőszakaszok hossza egyenlő, ezért . Thálész tételének megfordítása miatt a háromszög köré írt kör középpontja az átfogó felezőpontja és a kör sugara . Mivel és , ezért . A háromszög derékszögű, ezért Pitagorasz tétele szerint | |
Megjegyzés. A háromszög beírt köre sugarának hosszát megkaphattuk volna a csak derékszögű háromszögekre érvényes képlettel is. Ekkor szintén adódik.
II. megoldás. Helyezzük el a háromszöget derékszögű koordinátarendszerben, a csúcsok legyenek , , . Thalész tételének megfordítása miatt a háromszög köré írt kör középpontja az átfogó felezőpontja, azaz . Az háromszög területe . Félkerülete , ezért beírt körének sugara , és így a beírt kör középpontjának koordinátái . A feladat kérdése az távolság meghatározása: .
I. megoldás. A hosszabb befogón 23 darab, a rövidebb befogón pedig 6 osztópont található. Háromszög akkor jön létre, ha az egyik befogó pontjai közül kettőt és a másik befogó pontjai közül egyet kiválasztunk. A háromszögek száma | |
II. megoldás. A hosszabb befogón 23 darab, a rövidebb befogón pedig 6 osztópont található. Komplementer módszerrel dolgozunk. Az összes ponthármasok száma . A rossz esetek jelenleg azt jelentik, hogy a kiválasztott 3 pont egy egyenesre illeszkedik. Ezek száma . A háromszögek száma
6. Ottónak emelt matekos diákja van, akikkel tesztet írat koordinátageometriából. A teszten kérdés van és minden egyes kérdésre válaszlehetőség, melyek közül pontosan helyes válasz van. Mutassuk meg, hogy van legalább olyan diák, akik pontosan ugyanúgy töltötték ki a tesztet. (Két tesztkitöltést akkor tekintünk azonosnak, ha az egyes kérdésekre adott válasz minden egyes esetben megegyezik.) A fenti diák közül András, Bogi, Csaba, Dani, Emese, Feri, Gizi és Huba úgy töltötték ki a teszt első kérdését, hogy minden egyes válaszlehetőség legalább egyszer előfordult a válaszaik között válaszlehetőség volt minden egyes kérdésre. Hányféle különböző kitöltést tud adni a tanuló csak az első kérdésre, ha csak az számít, hogy az egyes válaszlehetőségeket hányan jelölték meg? A diákok közül Ilona, József, Kati, Laci, Marci és Nóri nagyon rosszul teljesítettek a teszten, ezért Ottó úgy döntött, hogy a jobb teljesítés érdekében alakítsanak ki tanulópárokat azaz diákból álló csoportokat. Hányféleképpen alakíthat ki a diák tanulópárokat, ha az egyes tanulópárok között és a tanulópárokon belül sincs kitüntetettség a diákok között?
Megoldás. Mindhárom kérdésre egymástól függetlenül háromféleképpen válaszolhatnak a diákok, ezért a tesztet különböző módon lehet kitölteni. Mivel , ezért a skatulyaelv szerint biztosan lesz legalább 3 olyan diák, akik pontosan ugyanúgy töltötték ki a tesztet. I. megoldás. A feladat feltétele szerint mindegyik válaszlehetőséget legalább egy diák megjelölte, ezért lényegében az a feladatunk, hogy a maradék 5 diákot osszuk szét. Az alábbi esetek adódnak: 1. eset: , ebből 3 lehetőségünk van. 2. eset: , ebből 6 lehetőségünk van. 3. eset: , ebből 6 lehetőségünk van. 4. eset: , ebből 3 lehetőségünk van. 5. eset: , ebből 3 lehetőségünk van. Tehát összesen 21 különböző kitöltést tud adni a 8 diák. II. megoldás. Az egyes válaszlehetőségekre érkezzen rendre ; ; válasz. Ekkor ; ; olyan pozitív egész számok, amelyekre . Képzeljük el azt, hogy 8 almát (az ábrán a pöttyök szemléltetik az almákat) osztunk szét három gyerek között, akik mindegyike kap legalább egy almát. Annyiféleképpen tudjuk felbontani a 8-at három összeadandóra, ahányféleképpen a köztük lévő 7 résnél elhelyezünk két összeadás jelet. Ezek száma .
I. megoldás. A rosszul teljesítő diákok legyenek ; ; ; ; ; . Először keressünk tanulópárt -nak. A többi 5 diák közül akármelyik lehet a párja, ez 5 lehetőség, legyen pl. . Most keressünk tanulópárt -nek. A többi 3 diák közül akármelyik lehet a párja, ez 3 lehetőség, legyen pl. . A maradék két diák pedig egy párt alkot. Az összes lehetőségek száma . II. megoldás. Először a 6 diákból kijelölünk egy párt. Ezt -féle módon tehetjük meg. A maradék 4 diákból kiválasztunk egy másik párt, ezt különböző módon tehetjük meg. A megmaradt 2 tanuló pedig egy párt fog alkotni. Ekkor minden párt -szor számoltunk meg, ezért az összes lehetőségek száma .
Megjegyzés. Ha 6 helyett számú diákot kellene párokba rendezni, akkor azt az első megoldás alapján -féle módon tehetnénk meg. A második megoldás alapján pedig | | féle módon. Ebből adódik, hogy tetszőleges pozitív egész esetén: | |
7. Szorgalmas Szonja elhatározza, hogy koordinátageometriai hiányosságait szorgos gyakorlással orvosolja. Ezért minden egyes nap megold ilyen jellegű feladatot. Még nem megy neki olyan jól, ugyanis minden nap csak feladatot tud helyesen megoldani. Egy héten át minden egyes nap megkéri Lusta Lujzát, hogy ellenőrizze le mind a feladatot. Lujza nem nézi végig az összes feladatot. Minden egyes nap csak , általa véletlenszerűen kijelöltet ellenőriz le. Mutassuk meg, hogy három tizedesjegyre kerekítve 0,601 annak a valószínűsége, hogy az adott napon a ellenőrzött feladatból lesz helyesen megoldott feladata Szonjának. Mennyi annak a valószínűsége, hogy a nap alatt legfeljebb egyszer fordul elő az, hogy lesz helyesen megoldott feladata Szonjának? Válaszunkat tizedesjegyre kerekítve adjuk meg. Legalább hány napon keresztül kell Lujzának átnéznie a feladatokat az ő sajátos módszerével, hogy legalább -os valószínűséggel legyen olyan nap, amikor van helyesen megoldott feladata Szonjának?
Megoldás. Komplementer módszerrel fogunk dolgozni. | | ami 3 tizedesjegyre kerekítve 0,601. Mivel , ezért .
ami 4 tizedesjegyre kerekítve 0,0186. Lujza a feladatokat napon keresztül nézze át. Ekkor a feltétel szerint | | azaz . Tehát meg kell oldjuk a egyenlőtlenséget. Vegyük mindkét oldal 10-es alapú logaritmusát és vegyük figyelembe, hogy ez szigorúan monoton növekvő függvény. Alkalmazzuk a logaritmus azonosságot: | | Mivel , ezért az osztáskor fordul a relációsjel iránya. azaz . Tehát Lujzának legalább 11 napon keresztül kell átnéznie Szonja feladatait a feltétel teljesüléséhez.
8. Egy számtani sorozat első tagjának összege . Mekkora a sorozat első tagja és differenciája, ha az első tagjának összege Egy mértani sorozat hányadosa . A sorozat -edik tagja és az első tag összege . Határozzuk meg értékét. Igazoljuk, hogy az sorozat szigorúan monoton növekedő. Adjuk meg az sorozat legkisebb tagját.
Megoldás. Ismert, hogy , ezért és . Tehát a feladat szövege szerint és . Ez egy elsőfokú, lineáris egyenletrendszer, melyet pl. megoldhatunk úgy, hogy kivonjuk egymásból a két egyenletet. Kapjuk, hogy , azaz . Innen adódik. Ellenőrzés a feladat szövege alapján. I. megoldás. Felhasználjuk, hogy és esetén . Tehát és . Azaz és . Innen kapjuk, hogy , tehát . Adódik, hogy . Ez az exponenciális egyenlet átírható alakba, ahonnan már könnyen adódik, hogy . Ellenőrzés a feladat szövege alapján. II. megoldás. Mivel és , ezért ; ; stb. Nyilván mindig pozitív tagokat kapunk, ezért elég azt megnézni, hogy meddig kell összeadni visszafelé ezeket a tagokat, hogy megkapjuk az értéket. Mivel , ezért . Ellenőrzés a feladat szövege alapján. Feladatunk megmutatni, hogy minden esetén teljesül, hogy . Ez ekvivalens azzal, hogy minden esetén teljesül, hogy . Ha | | Ekkor
Tehát megmutattuk, hogy a sorozat szigorúan monoton növekedő. Mivel a feladatrész szerint a sorozat szigorúan monoton növekedő, ezért a legkisebb tagja éppen .
9. Adott az ; ; ; ; öt elemből álló minta. Mutassuk meg, hogy a minta szórásnégyzete . (A minta szórásnégyzete a minta szórásának a négyzete.) Írjuk fel az függvénynek az abszcisszájú pontjába húzható érintőjének az egyenletét. (Abszcissza: a pont első koordinátája.) Mekkora területet zár közre az tengely, az egyenes és az függvény?
Megoldás. I. megoldás. Az átlaguk . A szórásnégyzet
Azaz | |
II. megoldás. Az átlaguk . A szórásnégyzet
Mivel és , ezért az érintő egyenlete az iránytényezős egyenlet alapján , azaz . A függvénynek nincs valós zérushelye. Ezt a megoldóképletből kapjuk vagy abból, hogy az feladat szerint egy nem állandó mintának a szórásnégyzetéről van szó. Használjuk a Newton‐Leibniz tételt:
|
|