Cím: Megoldásvázlatok a 2020/9. szám emelt szintű matematika gyakorló feladatsorához
Szerző(k):  Balga Attila ,  Székely Péter 
Füzet: 2020/október, 397 - 409. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Matematika, Felvételi előkészítő feladatsor

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

I. rész
 

 
1. a) Adott két függvény:
f(x)=2x+93;g(x)=x2+4x+4.
Van-e olyan xR, ahol a két függvény helyettesítési értéke megegyezik?
(6 pont)
b) Van-e olyan p valós szám, amelyre az alábbi két kifejezés értéke egyenlő:
A=log2(p+2)+log2(p-2);B=1+log2(p+10)?(6 pont)


 
Megoldás. a) 1. megoldás. g(x)=(x+2)2=|x+2|,
2x+9=3|x+2|.
Ha x<-2, akkor
2x+9=-3x-6,x=-3.
Ha x-2, akkor
2x+9=3x+6,x=3.
Ellenőrzés behelyettesítéssel vagy az ekvivalenciára való jogos hivatkozással.
2. megoldás. 2x+9=3x2+4x+4, ha x-92, akkor négyzetre emelhetünk:
4x2+36x+81=9x2+36x+36,9=x2,x=±3.
Ellenőrzés behelyettesítéssel vagy az ekvivalenciára való jogos hivatkozással.
b)
log2(p+2)+log2(p-2)=1+log2(p+10).
Kikötés: p>2,
log2(p2-4)=log2(2p+20).
Mivel a log2x függvény szigorúan monoton:
p2-4=2p+20p2-2p-24=0,p1=-4;p2=6.
Csak a p=6 megoldás tesz eleget a feltételeknek. Az alaphalmazon ekvivalens átalakításokat végeztünk.
 
2. Solymász tanár úr biológia órájára 26 végzős jár, és valamennyien részt vesznek imádott biológia tanáruk humánetológia óráján is. Félévkor a tanár úr (nevelő célzattal) meglehetősen szigorú volt, ezért 21-en nem kaptak ötöst biológiából és 19-en nem kaptak ötöst humánetológiából. Ugyanakkor 8-an kaptak ötöst legalább az egyik tárgyból.
a) Hány végzős kapott ötöst mindkét tárgyból?
(4 pont)
A biológia próbaérettségit mind a 26 diák megírta. A tanár úr korábbi szigorúsága elérte célját, mert a próbaérettségi már sokkal jobban sikerült. Senki sem kapott elégtelen, vagy elégséges osztályzatot. A közepes, jó és jeles osztályzatok száma ebben a sorrendben egy mértani sorozat három egymást követő eleme lett. A csoport átlaga 6013 lett.
b) Számoljuk ki a próbaérettségi osztályzatainak szórását. Az eredményt két tizedesjegy pontossággal adjuk meg.
(8 pont)

 
Megoldás. a) 1. megoldás. 5 tanulónak van ötöse biológiából, 7 tanulónak van ötöse humánetológiából; 5+7=12, de csak 8 tanulónak van legalább az egyik tárgyból ötöse, ezért mindkét tárgyból 4 tanulónak van ötöse.
2. megoldás. Ha mindkét tárgyból x tanulónak van ötöse, akkor csak biológiából 5-x tanulónak van ötöse. Csak humánetológiából 7-x tanulónak van ötöse.
5-x+x+7-x=8.
Tehát mindkét tárgyból 4 tanulónak van ötöse.
b) 1. megoldás. A hármas, négyes és ötös osztályzatok száma: a, aq, aq2.
a+aq+aq2=26,3a+4aq+5aq226=6013.
Mindkét egyenletből a-t kifejezve:
261+q+q2=1203+4q+5q2.
Rendezés után:
5q2-8q-21=0,q1=-75;q2=3.
Csak a q=3 felel meg a feladat feltételeinek, tehát 2 db hármas, 6 darab négyes és 18 darab ötös osztályzat született.
Az osztályzatok szórása: 0,62490,62.
2. megoldás. Legyen a hármasok száma a, a négyesek száma b, az ötösök száma c. Ekkor az alábbi egyenleteket kapjuk:

a+b+c=26,(I.)3a+4b+5c26=6013,(II.)b2=ac.(III.)
Az első egyenletből: a=26-b-c. A második egyenletet átalakítva: 3a+4b+5c=120. Az előző összefüggést beírva: 3(26-b-c)+4b+5c=120. Ebből: b=42-2c és a=c-16.
Így a harmadik egyenlet: (42-2c)2=(c-16)c. Az egyenletet rendezve: 3c2-152c+1764=0, ennek megoldásai: c1=18 és c2=983.
Csak a c=18 felel meg a feladat feltételeinek, tehát 2 db hármas, 6 darab négyes és 18 darab ötös osztályzat született.
Az osztályzatok szórása: 0,62490,62.
 
3. a) Határozzuk meg az f:RR, f(x)=x3-3x2-24x+2 függvény lokális maximumhelyét.
(5 pont)
b) Mekkora területet zár be a g:RR, g(x)=3x2-6x-24 függvény grafikonja és az x tengely?
(6 pont)
c) Mennyi az an=11n-53n+8 sorozat határértéke?
(3 pont)

 
Megoldás.
a) A deriváltfüggvény: f'(x)=3x2-6x-24. A függvénynek ott lehet lokális szélsőértéke, ahol a derivált nulla.
3x2-6x-24=0,x1=-2;x2=4.xx<-2x=-2-2<x<4x=44<xf'(x)+0-0+f(x)lok. max. h.lok. min. h.


Vagy a táblázat helyett: A második derivált, f''(x)=6x-6, f''(-2)=-18<0 és f''(4)=18>0.
Tehát a függvénynek az x=-2 helyen van lokális maximuma.
b)

3x2-6x-24=0,x1=-2;x2=4,T=|-24(3x2-6x-24)dx|=|[x3-3x2-24x]-24|==|(64-48-96)-(-8-12+48)|=108.



c)
limn(11n-53n+8)=limn11-5n3+8n=11-03+0=113.

 
4. Peti bá' egy téglalap alapú babaházat készített a lányainak. A téglalap oldalai 60 cm és 80 cm. A babaházra egy levehető ,,sátortetőt'' készített. A tető felső éle 40 cm hosszú, és a babaház téglalap alakú mennyezetének hosszabbik középvonala felett, attól 35 cm távolságra van. A tető oldalélei egyenlő hosszúak.
a) Számítsuk ki az oldalélek hosszát és a vízszintes síkkal bezárt szögüket.
(7 pont)

 

 

Zsófi a tető trapéz alakú részére egy téglalap alakú díszt szeretne felragasztani. A téglalap egyik oldala illeszkedik a trapéz alapvonalára, két csúcsa pedig a trapéz száraira.
b) Mekkora a legnagyobb területű téglalap területe, amelyet a megadott módon el lehet helyezni a tetőn? A választ négyzetcentiméterben, egész számra kerekítve adjuk meg.
(6 pont)

 
Megoldás. a) (Az 4.a. ábra jelölései alapján.) Az oldalél hosszának kiszámítása:
 

 

4.a. ábra
 

1. lehetőség. Az AT1F1 derékszögű háromszögben F1T1=20 és AF1=30. A Pitagorasz-tétel az AF1T1 derékszögű háromszögben: AT1=202+302=101336,06. Pitagorasz-tétel az AT1E derékszögű háromszögben: AE2=AT12+ET12.
AE=352+(1013)2=(302+(565)2)=510150,25cm
az oldalél hossza.
2. lehetőség. Pitagorasz-tétel az EF1T1 derékszögű háromszögben: EF1=202+352=56540,31. Pitagorasz-tétel az AF1E derékszögű háromszögben: AE2=AF12+EF12.
AE=352+(1013)2=(302+(565)2)=510150,25cm
az oldalél hossza.
Az oldalél vízszintes síkkal bezárt szöge a 4.a. ábrán φ-vel jelölt EAT1 szög, amelyre sinφ=3551010,6965, ahonnan: φ=44,15.
 

 

4.b. ábra
 

b) A 4.b. ábra jelöléseit használva: ATEBT'F', mert szögeik egyenlők.
m'x=2ma-bm'=2ma-bx.
Ebből a téglalap területe:
T(x)=(a-2x)2ma-bx=2ma-b(-2x2+ax)=-4ma-b(x2-a2x)==-4ma-b((x-a4)2-a216)=-4ma-b(x-a4)2+ma24(a-b).
Tehát a terület maximális, ha x=a4=20 cm.
 

II. rész
 

 
5. A DÖ 900 pólót rendelt E5vös Napra. A pólókat két géppel nyomtatták. A gépeket kezdetben rosszul állították be, ezért az első gép (Horribile dictu!) a rajta nyomtatott 400 póló 2%-ára tévesen, az E5vös helyett az Eötvös feliratot nyomtatta, és a másik gép ugyanezt a hibát követte el a rajta nyomtatott pólók 3,4%-ával. A minőségellenőrzéskor Bocó a 900 alaposan összekevert pólóból véletlenszerűen kiválasztott egyet, és azon hibás volt a felirat. (Ezen persze kellőképpen elkeseredett ...)
a) Mekkora annak a valószínűsége, hogy a hibás pólót a második gépen nyomtatták?
(5 pont)
A DÖ úgy döntött, hogy a hibásan nyomtatott póló árából először 500 Ft árengedményt ad, de a kereslet nagyon minimális volt, ezért az új árat még tovább kellett csökkenteni, annak p%-ával. Így a póló 50 Ft-tal drágább lett, mintha először engedték volna le az árát p%-kal és utána 500 Ft-tal, viszont 90 Ft-tal olcsóbb lett, mint ha mindkétszer az aktuális ár p%-ával csökkentették volna az árát.
b) Mennyi volt a póló eredeti ára, és hány százalékos volt a csökkentés?

(11 pont)

 
Megoldás. a) 1. megoldás. Az első gépen 8, a második gépen 17 hibás pólót nyomtattak. Tehát 25 hibás póló van, ez az összes esetek száma. A kedvező esetek száma a második gépen készült pólók száma, azaz 17.
Így a kérdéses valószínűség: 1725=0,68.
2. megoldás. Az első gépen 8, a második gépen 17 hibás pólót nyomtattak. Legyen A az az esemény, hogy a pólót a második gépen nyomtatták, B pedig az az esemény, hogy a kiválasztott póló hibás.
A keresett valószínűség: p(AB)=p(AB)p(B).
p(AB)=17900,p(B)=25900,p(AB)=1790025900=1725=0,68.

3. megoldás. Annak valószínűsége, hogy egy póló az első gépen készült: p(1.)=49.
Annak valószínűsége, hogy egy póló a második gépen készült: p(2.)=59.
Annak valószínűsége, hogy egy póló hibás, ha az első gépen készült: p(H1.)=0,02.
Annak valószínűsége, hogy egy póló hibás, ha a második gépen készült:
p(H2.)=0,034.
Bayes tétele alapján annak valószínűsége, hogy egy póló a második gépen készült, feltéve, hogy hibás:
p(2.H)=p(H2.)p(2.)p(H1.)p(1)+p(H2.)p(2.).
Tehát a keresett valószínűség:
0,034590,0249+0,03459=0,68.

b) Legyen x a póló árleszállítás előtti ára forintban, és legyen q=1-p100. Ha a két árleszállítás fordított sorrendben történt volna, akkor a póló kétszeres árleszállítás utáni ára xq-500 forint, tehát
(xq-500)+50=(x-500)q.
Ha mindkét alkalommal p% a csökkentés, akkor az új ár xq2 forint, tehát
(x-500)q+90=xq2.
Az első egyenletből q=0,9, azaz p=10. A q értékét a második egyenletbe behelyettesítve:
(x-500)0,9+90=x0,81,
x=4000. A póló eredeti ára 4000 Ft, p értéke pedig 10.
 

Ellenőrzés: 4000-500=3500, 10%-kal csökkentve 3150;
4000 csökkentve 10%-kal 3600, 3600-500=3100;
4000 csökkentve 10%-kal 3600, újabb 10%-kal csökkentve 3240.
3150=3100+50 és 3150=3240-90, tehát a kapott eredmények helyesek.
 
6. Fixi kerékpárunkon az első lánctányéron 46 fog található, a hátsó fogaskeréken pedig 18 fog van. (Az első lánctányérhoz rögzítik a pedált, a hátsó fogaskerék pedig a hátsó keréken van.)
 

 

1. ábra
 

Az 1. ábrán a lánc felülnézeti képe látható, a második ábrán pedig az, hogy miként illeszkedik a lánc a fogaskerékre. Két láncszem tengelye 1,27 cm távolságra van egymástól (lásd 2. ábra).
 

 

2. ábra
 

a) Milyen hosszú lánc férne az első lánctányérra, ha teljesen körbetekernénk lánccal?
(3 pont)

A két fogaskerék (a pedál és a hátsó tengely) középpontja 41 cm van egymástól (3. ábra) és a lánc teljesen feszes.
 

 

3. ábra
 

b) Milyen hosszú lánc van a kerékpáron? (Válaszunkat centiméterben, két tizedesjegy pontossággal adjuk meg.)
(10 pont)

A láncokat gyártó üzemben 160 láncszemből álló láncdarabokat készítenek. A mérések alapján a láncdarabok 2%-ában egy szemmel kevesebb van, mint az előírás. A láncszemek számát egy számítógép ellenőrzi egy futószalagon. A futószalag különböző pontjain véletlenszerűen kiválaszt egy láncdarabot és meghatározza, hány láncszemből áll, de a futószalag folyamatosan mozog, ezért nem lehet kiemelni a hibás láncdarabot. Ennek megfelelően akár az az extrém eset is előfordulhat, hogy ugyanazt a láncdarabot ellenőrzi csak, akár többször is. Egy félórás időintervallumban 5000 láncdarab kering a futószalagon.
c) Határozzuk meg a fél óra alatt hibásnak talált láncdarabok várható értékét.

(3 pont)

 
Megoldás. a) Az első lánctányérra annyi láncszem fér, ahány fog található rajta, tehát 46. Így a lánctányérra tekert lánc hossza 461,27=58,42 cm.
b) A lánc az ábrának megfelelően két kör közös külső érintőszakaszaiból és két körívből áll. Az első kör kerülete az előbbiek alapján 58,42 cm, így a kör sugara: r1=9,298 cm. A hátsó fogaskeréken 18 fog van, így a kerülete: 181,27=22,86. A kör sugara: r2=3,638 cm.
 

 

Az ábra jelöléseit használva: K2T párhuzamos E3E1-gyel. Ekkor K1T=r1-r2=5,66. Az érintő merőleges az érintési pontba húzott sugárra, tehát a K2K1T háromszög derékszögű. Felírva Pitagorasz tételét:
E3E1=K2T=K2K12-(r1-r2)2=412-5,662=40,61cm.

Ugyanebben a háromszögben: cosφ=5,66410,138, ebből φ=82,065. Az első lánctányéron lévő ív hossza:
i1=360-2φ180r1π31,786cm.
A hátsó fogaskeréken lévő ív hossza:
i2=2φ180r2π10,421cm.
Tehát a lánc hossza: 123,43 cm.
c) A hibás láncdarabok binomiális eloszlású valószínűségi változót alkotnak, melynek paraméterei n=5000 és p=0,02. Így a várható érték: np=50000,02=100.
 
7. Ábel elkésett a matematika óráról. Amikor tanára kérdőre vonta, a következőképpen mentegetőzött: ,,Tanár úr! Fáj a lábam, ezért nem tudtam lépcsőn feljönni a harmadik emeletre. Lifttel kellett jönnöm, de a liftre ki van írva, hogy 13 fő használhatja, és sokáig tartott, amíg összejött a 13 ember.'' (Ezzel persze kitűnő lehetőséget biztosított matematika tanárának, hogy elmagyarázza a ,,legfeljebb'' és ,,legalább'' szavak matematikai lényegét ...)
Az E5vös Napokon az Igazgató Úr úgy döntött, hogy a tizenkettedikesek szabadon használhatják a liftet. A végzősök úgy gondolták, hogy ezt a lehetőséget maximálisan kihasználják, ezért minden esetben 13-an szálltak be az üres liftbe.
a) Bizonyítsuk be, hogy minden ilyen alkalommal biztosan utazott a liftben legalább három olyan diák, akik osztálytársak voltak. (Az iskolában hat végzős osztály van.)
(3 pont)
Az E5vös Napokon a Ki Mit Tud?-ra 12 fős diákzsűri is alakult, amelyet a végzős évfolyamból véletlenszerűen választottak ki.
b) Mekkora a valószínűsége annak, hogy minden osztályt pontosan két fő képviselt, ha az osztálylétszámok: 12.A: 32 fő, 12.B: 33 fő, 12.C: 31 fő, 12.D: 30 fő, 12.E: 29 fő, 12.F: 28 fő?
(6 pont)
A streetball döntője után a hat résztvevő kezet fogott egymással. Mivel a meccs kissé elfajult, ezért voltak, akik nem fogtak kezet. Flóra megkérdezte a résztvevőket, hogy hány emberrel fogtak kezet, és a következő válaszokat kapta: 5; 4; 3; 3; 2; 2. Flóra ezek után a következőt mondta: ,,Biztos, hogy van közöttetek legalább egy ember, aki nem tud számolni.''
c) Mire alapozta állítását?
(3 pont)
Az E5vös Napok végén Főző úr, a technikus visszapakolta a kiadott eszközöket kis kuckójába. Lelkes segítői is akadtak, akik a kuckó elé odapakoltak két létrát, három fekete dobozt, négy projektort és öt vetítővásznat, meglehetősen nagy összevisszaságban. Főző úr, ezeket véletlenszerű sorrendben, egyesével bepakolta a helyére.
d) Hányféle módon történhetett ez, ha az azonos típusú eszközöket nem lehet megkülönböztetni egymástól?
(4 pont)

 
Megoldás. a) Alkalmazzuk a skatulya elvet, legyenek az osztályok a skatulyák. A liftben 62+1 diák utazott. Így a skatulya elv általános alakja alapján van legalább egy olyan osztály, amelyből legalább három diák utazott a liftben.
b) A végzős évfolyamon összesen 183 diák van. Közülük választunk ki 12 diákot, így az összes esetek száma: (18312).
Az egyes osztályokból 2-2 főt rendre (322), (332), (312), (302), (292), (282) módon választhatjuk ki. Mivel ezeket egymástól függetlenül választhatjuk, ezért a kedvező esetek száma:
(322)(332)(312)(302)(292)(282).
A keresett valószínűség:
(322)(332)(312)(302)(292)(282)(18312)=0,003990,004.

c) Tekintsük a résztvevőket egy hatpontú egyszerű gráf csúcsainak. Két csúcs akkor van összekötve, ha a résztvevők kezet fogtak. Az egyes csúcsok fokszámainak összege: 5+4+3+3+2+2=19. Mivel a csúcsok fokszámainak összege az élek számának kétszerese, így ez nem lehet páratlan szám.
d) A sorrendek száma az ismétléses permutáció segítségével számolható ki:
P14{2;3;4;5}=14!2!3!4!5!=2522520.
Tehát 2 522 520-féle sorrendben pakolhatta be a dolgokat.
 
8. Ábrázoljuk derékszögű koordináta-rendszerben az alábbi ponthalmazokat:
a) A:={P(x;y)9x2-16y20}.
(5 pont)
b) B:={Q(x;y)x2+y225}.
(3 pont)
c) Mekkora az AB halmaz területe?
(8 pont)

 
Megoldás. a)  9x2-16y2=(3x-4y)(3x+4y)0,
3x-4y0 és 3x+4y0, vagy 3x-4y0 és 3x+4y0 (4. ábra).
 

 

4. ábra
 

b) A keresett pontok az origó középpontú, 5 egység sugarú kör belseje és a körvonal (5. ábra).
 

 

5. ábra
 

c) A metszet két körcikk, amelyeket az egyenesek és az 5 egység sugarú kör határolnak (6. ábra). A körcikkekhez tartozó φ középponti szögre:
tgφ2=34,   ebből  =73,74.
A metszet területe a két egybevágó körcikk területének összege:
T=273,7436052π=32,18.


 

6. ábra
 

A terület határozott integrál segítségével is kiszámítható. Az egyik körcikk felének területe:
T2=|0434xdx|+|4525-x2dx|,0434xdx=[38x2]04=6,4525-x2dx=arcsin45π225-25sin2t5costdt=arcsin45π225cos2tdt==252arcsin45π2(cos2t+1)dt=252[12sin2t+t]arcsin45π2==252((0+π2)-(1225+arcsin45))=254π-6-252arcsin45.


Tehát a keresett terület:
2T=4(6+254π-6-252arcsin45)=25π-50arcsin45=32,18.

 
9. Egy piramisjáték elindítója az első héten öt embert szervezett be. A szervezés jól folytatódott, ezért a második héttől kezdődően a hetente beszervezettek száma a következő sorozat szerint alakult:
an=3an-1-8.

a) Összesen hányan vettek már részt az ötödik héten a játékban?
(3 pont)
b) Igazoljuk, hogy a sorozat utolsó számjegyei periodikusan ismétlődő sorozatot alkotnak.
(5 pont)
c) Bizonyítsuk be, hogy a sorozat n-edik eleme a másodiktól kezdve: an=3n-1+4.
(8 pont)

Megoldás.  a)
 
a1=5,
a2=35-8=7,
a3=37-8=13,
a4=313-8=31,
a5=331-8=85.
Tehát az ötödik héten 5+7+13+31+85=141 fő vett részt a játékban.
b) 1. megoldás. A sorozat elemeinek utolsó számjegyei az elemek 10-zel való osztási maradékai. Az osztási maradékokkal ugyanazt a műveletet kell végrehajtani, mint az eredeti számokkal.
Az osztási maradékokból képzett (bn) sorozat elemei rendre:
b1=5,35-8=7, ennek 10-zel való osztási maradéka:b2=7,37-8=13, ennek 10-zel való osztási maradéka:b3=3,33-8=1, ennek 10-zel való osztási maradéka:b4=1,31-8=-5, ennek 10-zel való osztási maradéka:b5=5.  
És ettől kezdve minden ismétlődik, hiszen ugyanazokkal a számokkal végezzük ugyanazokat a műveleteket.
2. megoldás. Használjuk fel a feladat c) részében megadott an=3n-1+4 képletet. Vizsgáljuk a három hatványainak 10-zel való osztási maradékait, ezekkel ugyanazokat a műveleteket kell végrehajtani, mint az eredeti számokkal:
30=1, ennek 10-zel való osztási maradéka:1,31=330, ennek 10-zel való osztási maradéka:31=3,32=331, ennek 10-zel való osztási maradéka:33=9,33=332, ennek 10-zel való osztási maradéka:39=27, azaz 7,34=333, ennek 10-zel való osztási maradéka:37=21, azaz 1.  
Ettől kezdve az osztási maradékokban ismétlődik az 1;3;9;7 sorozat. Ekkor az eredeti sorozat utolsó számjegyei az 5;7;3;1 ismétlődő sorozatot alkotják.
c) 1. megoldás. A bizonyítást teljes indukcióval végezzük: a1=5=30+4, az állítás igaz.
Tegyük fel, hogy n=k-ra igaz, hogy ak=3k-1+4. Állítás: n=k+1-ra igaz, hogy ak+1=3k+4.
Bizonyítás: A rekurziós megadással: ak+1=3ak-8. Az indukciós feltételt felhasználva: ak+1=3(3k-1+4)-8=3k+4.
Beláttuk, hogy ha az állítás igaz a k természetes számra, akkor a k+1 természetes számra is igaz. Mivel az állítás igaz az n=1-re, ezért minden természetes számra igaz.
2. megoldás. Írjuk fel a sorozat elemeit az első elem és a rekurziós képlet segítségével:
a1=5=30+4,a2=35-8,a3=3(35-8)-8=325-38-8=325-(3+1)8,a4=3(325-38-8)-8=335-328-38-8=335-(32+3+1)8.
Ezek alapján: an=3n-15-(3n-2+3n-3+...+1)8. A mértani sorozat összegképletével:
an=3n-15-3n-1-13-18=3n-15-43n-1+4=3n-1+4.
 Balga Attila, Székely Péter
 Budapest, V. kerületi Eötvös József Gimnázium