A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. A 2020. évi Kunfalvi Rezső Olimpiai Válogatóverseny elméleti feladatai
Az első elméleti forduló feladatai (2020. június 2.):
F1. Az ábrán látható, homokkal borított talajon egy 2 m széles, 1 m mélységű gödör van, melynek alját szintén homok fedi. A gödör függőleges falai simák és merevek. Egy kis méretű, rugalmas golyót szeretnénk elhajítani a lehetséges legkisebb sebességgel a gödörtől 10 m-re lévő pontból úgy, hogy a golyó a gödör alsó, hajítás felőli pontjába érkezzen.
Készítsünk vázlatos rajzot a golyó optimális pályájáról! Indokoljuk is a rajzot! Mekkora az a legkisebb hajítási sebesség, amellyel a pontot eltalálhatjuk?
F2. Egy igen hosszú, egyenes áramvezető huzalt átfűzünk egy hosszú, vékony falú, szupravezető anyagból készült, sugarú csövön. A huzal tengelye párhuzamos a cső tengelyével, a közöttük lévő távolság . A huzalban folyó áram erőssége . Mekkora az áramvezető huzal egységnyi hosszára ható erő? Mekkora a vonalmenti áramsűrűség a szupravezető cső belső felületén, az ábrán jelölt és pontokban? Mekkora a vonalmenti áramsűrűség a cső külső felületén? Útmutatás: A szupravezető anyag belsejébe a mágneses tér nem hatolhat be.
F3. A valódi termodinamikai gépek hatásfoka általában jóval az ideális Carnot-hatásfok alatt marad. Ennek egyik fő oka, hogy Carnot-gép esetén feltételezzük, hogy minden termodinamikai folyamat nagyon lassan, reverzibilis módon megy végbe, míg valódi termodinamikai gépeknél a hőfelvételnél, hőleadásnál nagy szerepe van a hővezetésnek, ami irreverzibilis folyamat. Egy valódi termodinamikai gép működésekor szükségszerűen fellépnek belső disszipatív folyamatok is, amik rontják a hatásfokot. A probléma modellezéséhez tekintsük az ábrán látható Carnot-hőerőgépet. A és ,,belső'' hőmérsékletek () között egy ,,belső'', reverzibilis Carnot-gép működik, mely hővezetés útján csatlakozik a hőmérsékletű meleg, illetve a hőmérsékletű hideg (,,külső'') hőtartályokhoz. A hőtartályok és a belső Carnot-gép közötti hőáram erőssége (azaz a hőátadás üteme) a hőmérséklet-különbséggel arányos, az arányossági tényezők a meleg és a hideg oldalon rendre , illetve . A külső hőtartályok hőmérséklete állandónak tekinthető.
Adott külső hőmérsékletek mellett hogyan függ a Carnot-gép által szolgáltatott mechanikai teljesítmény a belső gép hatásfokától? A belső gép milyen hatásfoka mellett maximális a gép által leadott mechanikai teljesítmény?
A második elméleti forduló feladatai (2020. június 3.):
F4. Egy vízszintes kísérletezőasztal középső sávját egy állandó sebességgel mozgó, szélességű (végtelenített) gumiszalag képezi, amely pontosan illeszkedik az asztallap nyugvó felületéhez. A futószalag szélére merőlegesen egy tömör gumi-
labdát indítunk tisztán gördítve kezdősebességgel. Azt tapasztaljuk, hogy amikor a labda a futószalag elhagyását követően már újra tisztán gördül, eredeti mozgásirányával párhuzamosan halad.
Mekkora távolsággal tolódott el a labda pályája a futószalaggal párhuzamos irányban? (A súrlódási együttható a vízszintes felületek és a labda között nagy, így a csúszva gördülő mozgások időtartama -nál sokkal kisebb.)
F5. Egy vékony, fémből készült, töltésű félgömbhéjat egy töltetlen, sugarú fémgömb közelébe viszünk az ábrán látható módon. A fémgömb sugara egy kicsit kisebb, mint a félgömbhéjé. Adjuk meg a gömb és a félgömbhéj felületén kialakuló töltéseloszlást! Mekkora a félgömbhéjra ható elektromos erő?
F6. Egy gömb alakú, sugarú bolygón a légkör törésmutatóját (a felszínhez közel) jó közelítéssel az formula adja meg, ahol a bolygó felszínétől mért magasság, állandó. Egy keskeny lézerfénynyalábot indítunk a felszíntől mért magasságból a vízszinteshez képest irányban a felszín felé. Milyen alakú a fénynyaláb pályája? Mennyi idő alatt éri el a fénynyaláb a bolygó felszínét? (A vákuumbeli fénysebesség .) Határozzuk meg a szöget, ha az a pont, ahol a fény eléri a bolygó felszínét pontosan az indítási pont alatt helyezkedik el!
A feladatok megoldását a KöMaL októberi számában közöljük. A későbbi versenyekre készülők a feladatok önálló megoldásával ellenőrizhetik tudásukat és esélyeiket. (‐ A Szerk.) |
|