Cím: Az Iskolarádió matematika szakköre
Füzet: 1976/december, 214 - 215. oldal  PDF  |  MathML 

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

Egy réten állunk. A föld egy régi város romjait rejti. A régészek kutatóárkokat húznak. Ezek helyenként keresztezik az épületek egy‐egy falát, feltárják a város néhány pontját. Most már céltudatosabban jelölhetünk ki újabb kutatóárkokat, hogy tovább vizsgáljuk a mutatkozó összefüggéseket. Fokozatosan kibontakozik a város szerkezete.
Ilyesfajta módszerekkel tanulmányozzuk januári szakkörünkön, hogy a kétismeretlenes másodfokú egyenletek gyökhalmazát a koordinátázott síkon milyen alakzatok szemléltetik. Az adás címe: Milyen vonalak egyenlete másodfokú?

 


Az adás ideje: 1977. január 31. (hétfő), 3. adó 15,30‐16,00
 

Előadónk Surányi János egyetemi tanár, és a műsorban szereplő diákok a csurgói Csokonai Gimnázium tanulói. (Most már egyre gyakoribb, hogy a legszorgalmasabb feladatmegoldókkal készítjük a felvételeket.)
Először az x2+10xy+9y2-6x-22y+8=0 egyenlet gyökeinek megfelelő alakzat "feltárásával''foglalkozunk. Ez egy ügyes algebrai átalakítás után igen könnyen sikerül is.
Lényegesen nehezebb lett a dolgunk, amikor Surányi tanár úr változtatott a konstanson. Az új egyenlet:
x2+10xy+9y2-6x-22y+7=0
Ennek vizsgálata tölti ki a szakkör idejének legnagyobb részét. A korábbi átalakításokat most is felhasználhatjuk, de megszűnt az a specialitás, ami az előző esetet végül is olyan egyszerűvé tette.
Hol keressük az egyenletnek eleget tevő számpárokat szemléltető pontokat? Tulajdonképpen most kerülnek elő a "kutatóárkok'': alkalmasan megválasztott egyenesek. Ezekkel határoljuk körül, tapogatjuk le a gyökhalmazt szemléltető alakzatokat. A technikai fogásokat majd megismerhetjük a műsorban, most lássuk inkább, mik lesznek a feladatok.
 

AZ ADÁSBAN KITŰZÖTT FELADATOK
 

1. Mik a gyökei az x2+10xy+26y2-6x-22y+26=0 egyenletnek?
 

2. Mik a gyökei az x2+10xy+26y2-6x-22y+25=0 egyenletnek?
 

3. Igazoljuk, hogy az x2+10xy+26y2-6x-22y+7=0 egyenletű alakzat ‐ nevezzük E-nek ‐ centrálszimmetrikus a (23, -4) pontra,
 

4. Igazoljuk, hogy minden olyan egyenesen, amely átmegy a (23, -4) ponton, van két pontja az E alakzatnak.
 

5. Lássuk be, hogy az E alakzat x tengellyel párhuzamos húrjainak a felezőpontjai az x+5y-3=0 egyenletű egyenesen vannak.
 

6. Lássuk be, hogy az E alakzat x+5y-3=0 egyenessel párhuzamos húrjainak a felezőpontjai az y+4=0 egyenesen vannak.
 

7. Adjuk meg azt a legszűkebb, x és y tengellyel párhuzamos oldalú téglalapot, amely tartalmazza az E alakzatot.
 

E feladatok megoldását február 14-ig lehet beküldeni a következő címre:
 
Az Iskolarádió matematika szakköre
 
1800 Budapest, Bródy S. u. 5‐7.
 

Azok között, akik valamelyik feladat helyes megoldását beküldik, könyvjutalmakat sorsolunk ki. Legszorgalmasabb feladatmegoldóinkat meghívjuk szereplőnek későbbi felvételeinkre.
*

Hol kapcsolódnak ezek a vizsgálatok iskolai tananyagunkhoz? A matematikaórákon azt teljes egészében tisztázzuk, hogy milyen az elsőfokú kétismeretlenes polinom gyökhalmazát szemléltető alakzat, de a másodfokú kétismeretlenes polinomok közül már csak bizonyos típusokkal foglalkozunk. Több esetben beválik a teljes négyzetté alakítás. Nos, szakkörünkön ezt a teljes négyzetté alakítás módszerét fogjuk következetesen alkalmazni az általános körülmények között is, és azt nézzük meg, mennyire teszik áttekinthetővé az egyenlet megoldásait az ilyen átalakítások. Kiderül, hogy ezekkel a módszerekkel bármelyik kétismeretlenes másodfokú polinomhoz tartozó alakzat leglényegesebb tulajdonságait feltárhatjuk.