Cím: Az 1874/75-ös tanévben a pontversenyben kitűzött példákra beküldött megoldások számának alakulása
Füzet: 1976/március, 120 - 123. oldal  PDF  |  MathML 

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

 

Az 1974/75-ös tanévben a pontversenyben kitűzött
példákra beküldött megoldások
számának alakulása
 

Grafikonon mutatjuk be, hogyan alakult a megoldások száma az elmúlt tanévben. Átlag egy gyakorlatra 313 dolgozat érkezett, ebből 200 volt teljes (64%); egy feladatra pedig 184 dolgozat érkezett 108 teljes megoldással (59%). Az ábra a dolgozatok számának időbeli lefutását mutatja.
 

 

Az első három hónapban igen gyors a csökkenés, a novemberi minimumot az a szerkesztőségi gyakorlat magyarázza, hogy évek óta ilyenkor tűzzük ki a Nemzetközi Diákolimpia példáit. Talán helyesebb volna ezeket több hónapra beosztani. Örvendetesnek mondható a december ‐ januári visszatérés, a számok tanúsága szerint ez igen sok tanulót érint. Azt sem árt máskor majd figyelembe vennünk, hogy április‐májusban már lankad a megoldóink kitartása, ilyenkor helyesebb volna kevesebb munkát, több ötletet igénylő példákkal összegezni az év során tanultakat.
 


 


 


 


 

A 2. ábra az egyes példákra érkezett dolgozatok, illetve helyes megoldások számát mutatja be. A gyakorlatok közül legtöbb dolgozat a 13-mal jelezett (szeptemberi harmadik) 1536. gyakorlatra érkezett: ebben a sakktáblán lépegetett egy bábu két játékos vezetésével, a feladat a helyes stratégia megtalálása volt.
 

Érdekes módon nem erre érkezett be a legtöbb helyes megoldás, hanem a 16-tal jelzett 1539. számú gyakorlatra, mely szerint egy konvex négyszög oldalaira rajzolt félkörök befedik a négyszöget (erre 595 helyes megoldás érkezett). A feladatok közül messze a 25-tel jelzett 1951. számú volt a legkönnyebb, ez valószínűleg gyakorlatnak is könnyű lett volna: azt kellett megmutatni, hogy egy egységnyi területű háromszögben a nagyság szerint középső oldal nem lehet 2-nél kisebb.
 

Ebben a tanévben elég sok feladatot tűztünk ki sorozatok határértékével, függvények deriválásával kapcsolatban. Az eredmények biztatóak, a számok azt mutatják, hogy a pontversenyben résztvevők nem idegenkedtek ezektől a feladatoktól. A sort a 13-mal jelezett 1943. számú feladat kezdte, ebben a hiperbola érintője alatti területről volt szó. Ezt követték a 31 (1953), 41 (1969), 52 (1966), 62 (1972), 73 (1979), 91 (1989) feladatok. Ide sorolható a 71 (1977) feladat is, melyben sin10 irracionalitását kellett bizonyítani, ezt várakozásunkon túlmenően igen sokan (112-en) oldották meg helyesen.
 

Az 1974/75. tanévben a pontversenyben kitűzött példákra beküldött megoldások számának alakulása. (1=szeptember, 2=október, ..., 9=május), a második szám a példának az illető hónapon belüli sorszámát jelöli.
 

 1.táblázat
 


|Az 1974/75-ös tanévben (49‐50. kötet) kitűzött gyakorlatok megoldásainak közlése|SorszámSzeptemberOktóberNovemberDecemberJanuárFebruár  MárciusÁprilisMájus1.50/350/551/251/3-4-51/251/5--  2.50/550/551/3-451/3-451/3-451/3-451/251/3-4-  3.50/550/451/3-4--52/151/3-452/1-  4.50/250/5-52/152/151/3-451/3-4--  5.50/451/150/4-51/251/3-451/3-451/3-4-  6.50/250/450/450/4-51/2-51/3-452/1

 

 2. táblázat
 


|Az 1974/75-ös tanévben (49‐50. kötet) kitűzött gyakorlatok megoldásainak közlése|SorszámSzeptemberOktóberNovemberDecemberJanuárFebruár  MárciusÁprilisMájus1.50/351/251/3-451/3-451/3-451/3-451/3-451/3-451/2  2.50/550/550/451/551/551/3-4-4--  3.50/250/451/3-451/3-452/152/151/552/1-  4.50/250/551/151/3-451/2----  5.50/250/351/3-451/3-451/3-4----  6.50/550/450/450/551/251/3-4-51/3-4-

 

A közölt számok vizsgálatához két szempontot említünk meg. Az egyik az, hogy nem célunk a beérkezett dolgozatok számának minden áron való növelése. Megoldóinkat rendszeres munkára akarjuk nevelni, és felfogásunk szerint ezt a nehezen kicsikart eredmények jobban segítik, mint a könnyű sikerek. A másik szempont az, hogy a közölt számok, mint minden statisztika, torzításokat tartalmazhatnak. Ennek egyik oka lehet például az, hogy a teljes és nem teljes megoldások közti határ általában nem egyértelmű. Alaposabb vizsgálathoz csak a megoldások közlésekor mondott információk szolgálhatnak. Ezek megtalálásának megkönnyítése érdekében közöljük, hol jelentek meg az egyes megoldások (1‐2. Táblázat). Azt, hogy a megoldás még nem jelent meg, vízszintes vonás jelzi. Az átfutási idő igen nagy gondunk, szeretnénk csökkenteni. Helyünk viszont elég kevés, ezért azok a megoldások, amelyek eddig nem kerültek sorra, előreláthatólag nehezen fognak megjelenni, hiszen most már az új tanévben kitűzött példák megoldásait közöljük. Kérjük ezzel kapcsolatban is a munkánkat bíráló szemmel figyelő olvasóinkat, észrevételeiket közöljék velünk, hogy a felmerülő igények jellegét és súlyát jobban tudjuk érzékelni.