A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. A matek diákolimpiára komolyabban készülő diákok már ismerik egymást. Látják egymás nevét a KöMaL-ban, találkoznak olimpiai szakkörön, versenyeken. A 2018/19-es tanévben az utolsó olimpiai válogatót Kecskeméten szervezték a Mategye Alapítványnak köszönhetően. Ott az IMO, MEMO csapatok kialakultak, emellett körvonalazódott az utánpótlás gerincét adó társaság is. Ez a 20 diák kapott meghívást a június végén Dombóváron rendezett olimpiai edzőtáborba. A matematika szakmai program reggelente egyéni feladatmegoldással indult. Ezt követően csapatban lehetett dolgozni, majd közös megbeszélésen néztük át a megoldásokat. Ezeket az alkalmakat Dobos Sándor és Kiss Géza, a budapesti Fazekas Gimnázium tanárai vezették. Munkájukat ,,ifiként'' segítette Kovács Benedek, korábbi olimpikon, aki jelenleg Cambridge-ben tanul. A napi feladatsorokon szerepeltek a tavalyi olimpiára javasolt feladatok (shortlist példák), a táborvezetők által választott feladatok és a résztvevők által választott feladatok. A tábor előtt minden diák kapott ehhez iránymutatást. Az IMO csapat tagjai korábbi olimpiák feladatai közül válogattak, a többiek a british Mathematical Olympiad három-három évjáratából készítettek válogatást, amolyan keresztmetszetet. A táborban ezeket a feladatokat is igyekeztünk feldolgozni. A kiadott feladatok megbeszélésére még délután is volt egy hosszabb, közös alkalom. Csütörtökön a hagyományos MEMO jellegű csapatverseny került sorra, ennek feladatsorát Williams Kada állította össze, aki korábban a KöMaL A pontversenyének a gazdája is volt. A táborban a matekosok a KöMaL fizikatáborán résztvevő diákokkal együtt voltak. Így esti előadásokon, szabadidős programokon lehetett beszélgetni, barátkozni, játszani. A közös záró tábortűz programját a fizikusok krumpliágyújának díszlövései indították, szalonnát sütöttünk, énekeltünk. A hét folyamán a tábor pályáján komoly focicsaták zajlottak, egyik délután pedig a Gunarasfürdő medencéiben pancsolhatott a társaság, élvezve a napsütést, a remek csúszdákat és a príma társaságot. Reméljük jövőre is lesz hasonló tábor, ahol lehetőség van a komoly munkára és a vidám kikapcsolódásra egyaránt. Nagy ajándék, hogy a táborban az ország különböző helyeiről érkezett, közös érdeklődésű társaság jobban összekovácsolódhat.
Az idei KöMaL tábor volt életem első ilyen tábora, így minden program újdonság volt számomra. Már a tábor elején csoportokba szerveződtünk, mégpedig úgy, hogy lehetőség szerint az egy csapatban levők évfolyamának sorszámait összeadva ugyanolyan értékeket kapjunk. A lelkes szervezők igyekeztek minél jobban vegyíteni minket, hogy sok új emberrel tudjunk megismerkedni. Minden reggel megkaptuk a feladatainkat: egy mérési, egy becslési és öt ,,számolós'' problémát. Ez nem egyéni feladat volt, amire hamar rá is kellett jönnünk. Megpróbáltunk kooperálni és úgy beosztani a feladatokat, hogy mindenki a szintjének és korosztályának megfelelőt kapja. Ha pedig valamelyik csapattársunk elakadt, igyekeztünk segíteni, de a tanárok és az ,,ifik'' is a segítségünkre voltak. A mérési feladatok igényelték a legtöbb kreativitást, és ezek hozták legjobban össze a csapattagokat. Még a gunarasi strand medencéit is igénybe kellett vennünk az egyik napon, hogy minél több pontot szerezzünk. Ám ebben a táborban nem csak fizikások voltak. Jöttek matekosok is, akikkel minden nap együtt ettünk és a szabadidőnkben beszélgettünk. Az esti előadásokat tanáraink és az egyetemista segítőink tartották. Hallhattunk például előadást a fizikai szingularitásokról, a műanyag csövekben terjedő hanghullámokról, és programozásról is. A tábor során a kedvenc feladatom a forrasztás volt, ahol ellenállásokat, illetve kondenzátorokat forraszthattunk össze. Szabadon szárnyalhatott a csapattagok képzelete, készíthettünk dodekaédereket, kockákat és többdimenziós ,,szuperkockákat''. Az elkészült munkánkkal kapcsolatos mérési és számolási feladatot is kaptunk: ki kellett számolnunk, majd méréssel is ellenőrizhettük az áramkörök eredő ellenállását, illetve a kondenzátoroknál az eredő kapacitást. Idén a ,,konstrukciós feladat'' az volt, hogy a héten felhasznált papírlapokból minél nagyobb teherbírású hidat építsünk. A mi csapatunk alkotása a hídavatás során a hernyó nevet kapta, ez korrelált az alakjával és a teherbírásával.
|
|
|