A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. AZ ÉRETTSÉGI VIZSGÁLAT TÉTELEI AZ 1893-94. ISKOLAI ÉV VÉGÉN. Folytatás. SOPRON. Állami főreáliskola. (Nem közölte.) Szt.-Benedekrendi kath. főgymnasium. Valamely folyónak neve három betűből áll. A három szám, melyek a betűk helyét a latin "abc"-ben jelölik, összeadva -öt tesz. Ha a harmadik számot -gyel gyarapítjuk a két első az új harmadikkal arithmetikai haladványt alkot; ha pedig az első számhoz -at adunk, az új szám a második és harmadikkal geometriai haladványt képez. Mi a folyó neve? Melyek e név betűinek permutatiói? Valamely koczkának felszíne m., mekkora a koczka körül szerkesztett gömb felszíne és köbtartalma s mekkora köbtartalmú gömbsegmentumokat metszenek el a koczka határlapjai;
(Ág. ev. főgymnasium.)
Valaki kölcsönvesz frtnyi összeget kamatos kamatra; hány százalékos kamatos kamatra kell ezen összeget azonnal kölcsön adnia, hogy év múlva frt nyeresége legyen? Hányszor hosszabb a kör sugarával egyenlő nagyságú körív a hozzá tartozó húrnál?
SZABADKA. Községi főgymnasium. Valaki éven át minden év végén koronát tesz takarékpénztárba. Az ezután következő éven át hány koronás évjáradékot élvezhet -ot és egész évenként való kamatcsatolást számítva? Két község: és egyenes irányban vasúttal összekötendő, mely czélból a köztük levő hegyet irányban alagúttal át kell fúrni. Az alagút helyzetének és hosszúságának meghatározása végett választottak oly pontot, honnan is, is látható, s megmérték m. és m. távolságokat és szöget. Ki kell számítani azon szögeket, melyeket a vasút és alagút iránya az és irányvonalakkal bezár s meg kell határozni az alagút hosszúságát, ha ennek végpontjai -tól m.-re, -től m.-re vannak.
SZARVAS. Ág. ev. főgymnasium. (Nem közölte.) SZATMÁR. Kath. főgymnasium. Keresendő azon két szám, melyeknek összege osztva azok külömgségével és ehhez adva azok külömbsége osztva összegökkel -ot adnak és ismét e két szám négyzeteinek összege eredményül -öt ad. Melyik e két szám? Egy csonka gúla alaplapjai oly egyenoldalú háromszögek, melyek közül a nagyobbik alaplap egyik oldala méter és a kisebbik alaplap egyik oldala méter; a csonkagúla mgassága pedig méter. Mily térfogata van ezen csonka gúlának; SZATMÁR-NÉMETI. Ev. ref. főgymnasium. Ha egy gondolt számnak feléből -at kivonok és ezt a külömbséget második fokra hatványozom, ugyanazt az eredményt nyerem, mintha a gondolt szám háromsorosához -et hozzáadok. Melyik ez a gondolt szám? E feladat feltételeiből felállítható egyenlet gyökei egy nemrég elhunyt nagy hazánkfiának születési és halálozási évszámát mutatják. (Kire vonatkoznak e számok?) Mily nagy a körszeletnek területe, ha a sugár m. s a megfelelő húr m.? SZÁSZVÁROS. Evang. ref. főgymnasium. (Nem közölte.) SZEGED. Állami főreáliskola. Számíttassék ki logaritmus segélyével a következő kifejezés; Vezessük le azon kör egyenletét, mely és pontokon halad és határozzuk meg azon érintő vonal érintési pontjának összrendezőit, mely a tengelyhez egyenlő szög alatt hajlik.
Városi főgymnasium. Megfejtendő a következő egyenlet: | | Három kör közül, melyeknek sugarai m., m., m. kettő-kettő kívül érinti egymást; kérdés, mekkora a köztük levő terület? SZENTES. Községi főgymnasium. és közé tíz tag iktatandó úgy, hogy ezek az adott két taggal mértani sort képezzenek. Valamely derékszögű háromszögben és két befogó összege m. és a hegyes szög : meghatározandók az oldalak, a másik hegyes szög és a háromszög területe. SZÉKELY-UDVARHELY. Állami főreáliskola. Valamely vájt gömbtükör gyútávolsága cm. Ha egy e tükör tengelyében levő fénylő pontot cm.-rel távolabb viszünk a tükör optikai középpontjától, képe cm-rel közelebb jut az optikai középponthoz. Mily nagy volt eredetileg a pont és képének távolsága a tükör középpontjától? Valamely körnek egy derékszögű koordinátarendszerre vonatkozott egyenlete: Meghatározandók azoknak a pontoknak a koordinátái, melyekben a kört a pontokat összekötő egyenes metszi, valamint annak a pontnak koordinátái, melyben a metszéspontokban húzott érintői a körnek egymással találkoznak. * Róm.kath. főgymnasium. Bizonyos számú munkás egy rakás kőszenet óra alatt szállít az egyik helyről a másikra. Ha a munkások száma -al több lenne és mindegyik ugyanazon időben kgr-mal kevesebbet hordana, a rakást óra alatt szállítanák át. Ámde, ha munkással kevesebb lenne és mindegyik mindannyiszor kgr-mal többet vinne a rakást óra alatt szállítanák el. Hány munkás foglalkozik a kőszén szállításával és mennyit visz egyszerre mindegyik? Egy egyenes prismában, melynek alapja szabályos nyolczszög m-nyi leghosszabb átlóval a magasság az alap egyik oldalának kétszerese. Keresendő a vele egyenlő térfogatú gömbnek sugara. * Ev. Ref. főgymnasium. Nem közölte. |