Cím: Az érettségi vizsgálat tételei az 1893-94. iskolai év végén (Folytatás)
Füzet: 1895/április, 125 - 127. oldal  PDF  |  MathML 

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

AZ ÉRETTSÉGI VIZSGÁLAT TÉTELEI
AZ 1893-94. ISKOLAI ÉV VÉGÉN.
 
Folytatás.
 
SOPRON.
 
Állami főreáliskola.
(Nem közölte.)
 
Szt.-Benedekrendi kath. főgymnasium.
 
Valamely folyónak neve három betűből áll. A három szám, melyek a betűk helyét a latin "abc"-ben jelölik, összeadva 35-öt tesz. Ha a harmadik számot 1-gyel gyarapítjuk a két első az új harmadikkal arithmetikai haladványt alkot; ha pedig az első számhoz 3-at adunk, az új szám a második és harmadikkal geometriai haladványt képez. Mi a folyó neve? Melyek e név betűinek permutatiói?
 

Valamely koczkának felszíne 1,176 m2., mekkora a koczka körül szerkesztett gömb felszíne és köbtartalma s mekkora köbtartalmú gömbsegmentumokat metszenek el a koczka határlapjai;
Lingl Valerián.

 
(Ág. ev. főgymnasium.)

 
Valaki kölcsönvesz 1500 frtnyi összeget 3% kamatos kamatra; hány százalékos kamatos kamatra kell ezen összeget azonnal kölcsön adnia, hogy 10 év múlva 750 frt nyeresége legyen?
 

Hányszor hosszabb a kör sugarával egyenlő nagyságú körív a hozzá tartozó húrnál?
Renner János.

 
SZABADKA.
 
Községi főgymnasium.
 
Valaki 20 éven át minden év végén 900 koronát tesz takarékpénztárba. Az ezután következő 15 éven át hány koronás évjáradékot élvezhet 412%-ot és egész évenként való kamatcsatolást számítva?
 

Két község: A) és B) egyenes irányban vasúttal összekötendő, mely czélból a köztük levő hegyet AB irányban alagúttal át kell fúrni. Az alagút helyzetének és hosszúságának meghatározása végett választottak oly C pontot, honnan A is, B is látható, s megmérték AC=b=1447,4 m. és BC=a=3325,8 m. távolságokat és ACB=γ=5712'26'' szöget. Ki kell számítani azon szögeket, melyeket a vasút és alagút iránya az AC és BC irányvonalakkal bezár s meg kell határozni az alagút hosszúságát, ha ennek végpontjai A-tól AD=415,2 m.-re, B-től BE=733,8 m.-re vannak.
Kosztolányi Árpád.
 

SZARVAS.
 
Ág. ev. főgymnasium.
(Nem közölte.)
 
SZATMÁR.
 
Kath. főgymnasium.
 

Keresendő azon két szám, melyeknek összege osztva azok külömgségével és ehhez adva azok külömbsége osztva összegökkel 103-ot adnak és ismét e két szám négyzeteinek összege eredményül 45-öt ad. Melyik e két szám?
 

Egy csonka gúla alaplapjai oly egyenoldalú háromszögek, melyek közül a nagyobbik alaplap egyik oldala 4,6 méter és a kisebbik alaplap egyik oldala 3,4 méter; a csonkagúla mgassága pedig 2,8 méter. Mily térfogata van ezen csonka gúlának;
Simsa Kornél.
 
SZATMÁR-NÉMETI.
 
Ev. ref. főgymnasium.
 

Ha egy gondolt számnak feléből 20-at kivonok és ezt a külömbséget második fokra hatványozom, ugyanazt az eredményt nyerem, mintha a gondolt szám háromsorosához 857247-et hozzáadok. Melyik ez a gondolt szám?
E feladat feltételeiből felállítható egyenlet gyökei egy nemrég elhunyt nagy hazánkfiának születési és halálozási évszámát mutatják. (Kire vonatkoznak e számok?)
 

Mily nagy a körszeletnek területe, ha a sugár r=11,284 m. s a megfelelő húr s=6,9838 m.?
Markos Imre.
SZÁSZVÁROS.
 
Evang. ref. főgymnasium.
(Nem közölte.)
 
SZEGED.
 
Állami főreáliskola.
 

Számíttassék ki logaritmus segélyével a következő kifejezés;
N=(0,234)40,251230,1616
 

Vezessük le azon kör egyenletét, mely A{12;B{41 és C{96 pontokon halad és határozzuk meg azon érintő vonal érintési pontjának összrendezőit, mely a tengelyhez egyenlő szög alatt hajlik.
Homor István.
 

Városi főgymnasium.

Megfejtendő a következő egyenlet:
a+3b+x+9a+11b-7xa+3b+x-9a+11b-7x=3a+b-x2(a+3b-x)
 

Három kör közül, melyeknek sugarai r1=1  m., r2=2  m., r3=3  m. kettő-kettő kívül érinti egymást; kérdés, mekkora a köztük levő terület?
Schandl Miklós.
 
SZENTES.
 
Községi főgymnasium.
 

6 és 11024 közé tíz tag iktatandó úgy, hogy ezek az adott két taggal mértani sort képezzenek.
 

Valamely derékszögű háromszögben a és b két befogó összege 17 m. és a hegyes szög 2237': meghatározandók az oldalak, a másik hegyes szög és a háromszög területe.
Szalay István.
 
SZÉKELY-UDVARHELY.
 
Állami főreáliskola.
 
Valamely vájt gömbtükör gyútávolsága 35 cm. Ha egy e tükör tengelyében levő fénylő pontot 252 cm.-rel távolabb viszünk a tükör optikai középpontjától, képe 9 cm-rel közelebb jut az optikai középponthoz. Mily nagy volt eredetileg a pont és képének távolsága a tükör középpontjától?
 

Valamely körnek egy derékszögű koordinátarendszerre vonatkozott egyenlete:
x2+y2=10.
Meghatározandók azoknak a pontoknak a koordinátái, melyekben a kört a
P1(17,5),P2(-11,-3)
pontokat összekötő egyenes metszi, valamint annak a pontnak koordinátái, melyben a metszéspontokban húzott érintői a körnek egymással találkoznak.
Rados Ignácz.
 
*
 
Róm.kath. főgymnasium.
 

Bizonyos számú munkás egy rakás kőszenet 8 óra alatt szállít az egyik helyről a másikra. Ha a munkások száma 8-al több lenne és mindegyik ugyanazon időben 212 kgr-mal kevesebbet hordana, a rakást 7 óra alatt szállítanák át. Ámde, ha 8 munkással kevesebb lenne és mindegyik mindannyiszor 512 kgr-mal többet vinne a rakást 9 óra alatt szállítanák el. Hány munkás foglalkozik a kőszén szállításával és mennyit visz egyszerre mindegyik?
 

Egy egyenes prismában, melynek alapja szabályos nyolczszög a=10 m-nyi leghosszabb átlóval a magasság az alap egyik oldalának kétszerese. Keresendő a vele egyenlő térfogatú gömbnek sugara.
Szigethy István.
 
*
 
Ev. Ref. főgymnasium.
 
Nem közölte.