Cím: Számítástechnikai pontverseny az 1981‐82-es iskolai évre
Füzet: 1981/október, 75 - 76. oldal  PDF  |  MathML 

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

Számítástechnikai pontverseny az 1981‐82-es iskolai évre
 

Az alábbi Sz. 1. és Sz. 2. feladatokkal ‐ most első ízben ‐ pontversenyt hirdetünk a számítástechnikával kapcsolatos feladatok megoldására. A verseny megindításával az a célunk, hogy segítsük a számítástechnikai ismeretek gyakorlását, és az esetleges területi, országos vagy nemzetközi versenyekre a felkészülést rendszeressé tegyük. A feladatok megoldásait nehézségi fok szerint 2‐6 ponttal jutalmazzuk, s a pontverseny eredményét a jövő évi szeptemberi számban közöljük. A legjobb megoldásokat, megoldókat jutalmazzuk: az első 10 helyezett könyvet és dicsérő oklevelet kap.
A kitűzött feladatok megoldása általában (ha a feladat szövege ezt közelebbről nem határozza meg) valamilyen adatrendszeren végrehajtandó eljárás, algoritmus leírását jelenti. A leírást a versenyzők megadhatják saját szavaikkal, blokkdiagrammal, vagy az alábbi programozási nyelvek valamelyikén:
FORTRAN IV, ABC‐BASIC, FOKAL, ALGOL, PL/I.
Ajánlatos a szóban forgó adatrendszerre is példát adni, és ha a beküldőnek erre lehetősége van, a programot beküldés előtt lefuttatni. A dolgozatokra adott pontok attól fognak függni, milyen mértékben végiggondolt, előkészített az algoritmus, mennyire érthető a leírás. Igen hasznos, ha a működés részletes leírását a futtatás magyarázatával zárjuk: aki csak alkalmazni akarja a programot, az ezt hogyan teheti meg. Itt lehet megadni az eredménylista szerkezetét is.
A pontversenyben minden általános és középiskolás (gimnáziumi, szakközépiskolai, szakmunkásképzős) tanuló részt vehet.
A nevezés az alábbi, vagy azzal egyező méretű és tartalmú nevezési lap beküldésével történik, melyet (kitöltés után) kérünk kartonpapírra ragasztani. A nevezési lapot a tanévben csak egyszer kell beküldeni az első dolgozatcsomaggal együtt. A versenybe év közben is bármikor be lehet kapcsolódni,
Ügyeljünk a dolgozatok külső alakjára! Minden feladat megoldását külön lapra írjunk (lehetőleg ,,kockás'' A/4 méretűre), a bal felső sarokba a név, iskola és osztály, míg a jobb sarokba a feladat sorszáma kerüljön.
 

Szl. Egy osztályba N tanuló jár és M tantárgyat tanulnak, de nem minden tárgyat (pl. nyelvek, testnevelésből felmentett stb.). Az I-edik tanuló év végi osztályzata a J-edik tárgyból legyen X(I,J), ami 0, ha az illető nem tanulja a megfelelő tárgyat. Készítsünk blokkdiagramot (programot), amely kiszámítja minden tanuló átlageredményét, illetve az osztály tantárgyankénti átlagait.
Számítástechnikai Verseny, 1979

Sz2. Egy n×m-es sakktábla bizonyos mezői feketére vannak festve. Bástyákat kell a sakktáblára helyeznünk a következő feltételek mellett :
a) minden sorban és minden oszlopban legfeljebb egy bástya lehet;
b) csak fekete mezőre tehetünk bástyákat.
Készítsünk programot, amely megmondja az elhelyezhető bástyák maximális számát.
 
Közli: Tusnády Gábor