A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Mottó: Az ember jelenléte az univerzumban ideiglenes. Az univerzum törvényei azonban örökkévalók. Ha a külső erők valamely forgástengelyre vett forgatónyomatékainak összege 0, akkor , az impulzusmomentum (forgásmennyiség, perdület) megmarad.
A demonstrációs eszköz részei ‐ Nyugvó talapzat, amely lehet például vaslemez. ‐ Forgózsámoly, amely függőleges forgástengely () körül minimális súrlódással foroghat. (A forgózsámoly lehet például egy gyermekkerékpár első kereke.) A kerék tengelyének végpontja a talapzat középpontjában van felerősítve. ‐ Belső, forgó alrendszer, amely az és tömegekből, az ezeket összekötő vékony rúdból, valamint egy tárcsából áll, és a zsámoly forgórészére van felszerelve úgy, hogy vízszintes tengely körül képes forogni. Célszerű választás: . ‐ Villanymotor [V], amely 12 voltos akkumulátorral vagy elemmel működik, és a belső alrendszert a vízszintes tengely körül egyenletesen forgatja. ‐ Tárcsa: a belső forgó alrendszerben lévő villanymotor eredetileg 60/perc fordulatszámát kb. 4 fordulat/perc értékre csökkenti.
A teljes rendszer tömege állandó. A tengelyre vonatkoztatott tehetetlenségi nyomaték egy állandó és egy változó részből áll. A tehetetlenségi nyomaték állandó részét a villanymotor, az akkumulátor, a tárcsa, a tartóoszlop és a kerékpárkerék tengelyre vonatkozó tehetetlenségi nyomatékai adják. A tehetetlenségi nyomaték változó részét pedig a vízszintes tengely körül egyenletesen körbeforgó belső alrendszer tengelyre vonatkozó tehetetlenségi nyomatéka adja. Ha a teljes rendszer tehetetlenségi nyomatékának változó része lényegesen nagyobb, mint a rendszer tehetetlenségi nyomatékának állandó része, akkor a teljes rendszer ,,rángatózva'' forog a tengely körül. Ha a teljes rendszer tehetetlenségi nyomatékának változó része lényegesen kisebb, mint a tehetetlenségi nyomaték állandó része, akkor ez a kisebb, változó tehetetlenségi nyomaték nem tudja a szükséges mértékben módosítani a teljes rendszer tehetetlenségi nyomatékát, így esetleg a szögsebesség változása sem érzékelhető. A megfelelő egyensúly elérhető az és tömegek és ez által a teljes rendszer tengelyre vonatkozó tehetetlenségi nyomatékának változtatásával. Bekapcsoljuk a villanymotort. A motor által kifejtett forgatónyomaték (belső forgatónyomaték) a belső alrendszert lassan körbeforgatja a tengely körül, kb. 4 fordulat/perc sebességgel. Külső forgatónyomaték segítségével a tengely körül kis szögsebességgel forgásba hozzuk a zsámolyt, majd a rendszert magára hagyjuk. Az és tömegeket tartó rúd vízszintes helyzetében (1. ábra) a teljes rendszer maximális tehetetlenségi nyomatékkal és minimális szögsebességgel forog a tengely körül.
1. ábra Az és tömegeket tartó rúd függőleges helyzetében (2. ábra) a teljes rendszer minimális tehetetlenségi nyomatékkal és maximális szögsebességgel forog. Ezen két szélső érték között a tengelyre vonatkozó tehetetlenségi nyomaték () is és a szögsebesség () is folyamatosan és periodikusan változik, miközben a tengelyre vonatkozó impulzusmomentum (forgásmennyiség, perdület), vagyis állandó marad.
2. ábra Nem célszerű a teljes rendszert nagy sebességgel forgásba hozni, mert a fellépő erős centrifugáló hatás kimozgatja az és tömegeket tartó rudat kb. vízszintes helyzetbe, és a motor ekkor nem képes a belső alrendszert forgatni.
Ha az akkumulátor kimerült, töltsük fel 12 voltos töltővel. A minél kisebb súrlódás elérése érdekében mindkét golyóscsapágy csavarját tartsuk lazán, ne szorítsuk be. A golyóscsapágyakat 1-2 havonta finoman meg kell olajozni. A berendezés fényképe a hátsó belső borítón látható. |