Cím: A Rátz Tanár Úr Életműdíjat tizenhatodik alkalommal is kiosztották
Szerző(k):  Nagyné Szokol Ágnes 
Füzet: 2016/december, 557 - 558. oldal  PDF  |  MathML 

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

,,Az iskola dolga, hogy megtaníttassa velünk, hogyan kell tanulni, hogy felkeltse a tudás iránti étvágyunkat, hogy megtanítson bennünket a jól végzett munka örömére.''
 

,,Gondolkodj bátran, ne félj attól, hogy hibákat követsz el! Tartsd nyitva a szemed, az apró részleteket is vedd észre, és legyél mindenben mértéktartó, céljaidat kivéve.''
 

Szent-Györgyi Albert
 

A Magyar Tudományos Akadémia dísztermében november 30-án került sor az idei Rátz Tanár Úr Életműdíjak átadására.
Az Életműdíjat az Alapítvány a Magyar Természettudományos Oktatásért adja olyan, az iskolák 5‐12. évfolyamain matematikát, fizikát, kémiát vagy biológiát tanító tanároknak, akik tantárgyuk népszerűsítésében és a tehetséggondozásban maradandó életművet alkottak. Az Alapítványt és a díjat az Ericsson Magyarország, a Graphisoft SE és a Richter Gedeon Nyrt. hozta létre.
Az ünnepségen Kroó Norbert professzor, az Alapítvány kuratóriumának elnöke felhívta a figyelmet arra a nagy ütemű változásra, ami a társadalomban, gazdaságban zajlik, amelynek eredménye az is, hogy szükség van a magasan képzett természettudományos szakemberekre. A tanárok ez irányú tevékenységének szerepe vitathatatlan. ,,Azért dolgozunk, hogy a tanárok Magyarországon is Valakik legyenek.''
A díjátadás előtt minden díjazottról egy-egy rövid portréfilmet tekinthettünk meg: egy-egy volt diák szólt egykori tanáráról, a hozzá fűződő emlékeiről, majd a díjazott vallott munkájáról ‐ így azok személyisége, munkássága, tanári hitvallása, embersége is felcsillant, akikkel korábban nem találkoztunk még.
2016-os évben Rátz Tanár Úr Életműdíjat kaptak:
Fizikából Juhász Nándorné (Tisza-parti Általános Iskola, Szeged) és Juhász Nándor (Rókusi Általános Iskola, Szeged) megosztva, valamint Zsigri Ferenc (ELTE Apáczai Csere János Gyakorlógimnázium és Kollégium, Budapest).
Matematikából Kónya István (Ózdi József Attila Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium), Tarcsay Tamás (SZTE Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola, Szeged).
Biológiából Zolnai Ildikó (Szinyei Merse Pál Gimnázium, Budapest), Jánossyné Solt Anna (Városmajori Gimnázium, Budapest).
Kémiából Halmi László (Zalaegerszegi Zrínyi Miklós Gimnázium), Zsuga Miklósné Laczkó Mária (Debreceni Szakképzési Centrum Vegyipari Szakgimnáziuma).
Idézetek a díjazottaktól:
,,Ha kérdezzük őket, akkor lehet megtudni azt, hogy mit gondolnak egy-egy dologról, sok esetben teljesen mást, mint amit a felnőtt elképzel. Ezért fontos őket meghallgatni.'' ‐ Juhász Nándorné
,,Ha a saját tapasztalatomat használom fel az ismeretszerzésben, akkor arra nem kell úgy emlékezni, mint amit bebifláztam, hogy ,,Mi következik utána''? Hát az, amit én ott tapasztaltam.'' ‐ Juhász Nándor
,, ... lásson, tapasztaljon, amit mi itt kísérletnek mondunk, ebből vonjon le következtetéseket, és működtesse az agyát, tehát hogy úgymond a későbbiekben se lehessen neki mindent csak úgy eladni.'' ‐ Zsigri Ferenc
,,Én nem csak órán foglalkoztam a gyerekekkel, hanem hozzánk is jártak mindig, és beszélgettünk is, mint ember az emberrel. Ha az iskola valahova kiküldte a diákokat (...) mezőgazdasági munkálatokra, mindig én voltam az ügyeletes (...) bizony én beálltam közéjük dolgozni.'' ‐ Kónya István
,,A vitakultúrára mindenkinek szüksége van, nem csak a matematikával kapcsolatosan, hanem az általános világban is azért az természetes igény lehet, hogy ne fogadjanak el mindent úgy, ahogy az érkezik, hanem kérdőjelezzenek meg sok mindent, és saját értelmezést találjanak.'' ‐ Tarcsay Tamás
,, ... ismerd meg magad és ismerd meg környezeted, és akkor már boldog lehetsz.'' ‐ Zolnai Ildikó
,,Nem a rövidtávú memóriáját szeretném teletömni, én azt szeretném, ha megmaradnak az ilyen igazán fontos összefüggések, (...) ő tegyen fel kérdéseket, én maximum azt mondom, hogy ,,Erre figyelj!'', de hogy mit lát, az teljesen egyéni.'' ‐ Jánossyné Solt Anna
,,Mindig az volt a legfontosabb, hogy elsődlegesen ő (a diák) egy partnerem, amikor közösen meg kell oldanunk valamit. (...) Ha énnekem vannak elvárásaim a diákjaimmal szemben, a hallgatóimmal szemben, akkor nekem is hasonlóan kell viselkednem.'' ‐ Halmi László
,,Ha én odaállok egy osztály elé, akkor nekem ott a maximumot kell adnom. (...) Meg kell találnom minden gyerekhez az utat. Nem mindegyikhez sikerült, ezt be kell vallanom. (...) ... ehhez mindig meg kell újulni, mert mindig változnak a gyerekek.'' ‐ Zsuga Miklósné Laczkó Mária
A KöMaL szerkesztősége is kíván mindannyiuknak ‐ és tanártársaiknak is ‐ további erőt az érdeklődés felkeltéséhez, fenntartásához; a tehetséges diákok felkutatásához, felkarolásához és támogatásához.