A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Tesztfeladatok:
| |
F1. A Skodából nézve a kezdősebesség nélkül induló Volvo idő alatt utat tesz meg. Esetünkben m, tehát a Volvo s alatt éri utol a másik autót. A Volvo kezdősebessége m/s, az utolérés pillanatában pedig m/s, az átlagsebessége tehát m/s. Így a kérdéses idő alatt m utat tesz meg. A mozgási energiák aránya (a talajhoz rögzített koordináta-rendszerben): | |
F2. A léggömb térfogata (az ideális gáz állapotegyenlete alapján): | |
A levegő sűrűségét ugyancsak a gáztörvényből kaphatjuk meg: | |
c) A léggömbre ható nehézségi erő: | mg=(2+0,6)⋅10-3kg⋅9,81m/s2=0,026N, | míg a levegő felhajtóereje: | Ffel=ϱlevegő⋅Vléggömbg=1,18kgm3⋅0,0035m3⋅9,81ms2=0,041N. | A felhajtóerő nagyobb, mint a nehézségi erő, ezért száll fel a léggömb. A mennyezetnél erőegyensúly alakul ki, a mennyezet a fenti két erő különbségével nyomja lefelé a léggömböt: A léggömb egy kis darabon belapul, ahol a mennyezethez nyomódik. Erre a kis darabra úgy teljesül az erők egyensúlya, hogy a mennyezet lefelé mutató nyomóereje megegyezik a külső és belső nyomások különbségéből származó felfelé mutató erővel: F=ΔpA, amiből a mennyezettel érintkező felület nagysága | A=FΔp=0,015N5000Pa=3⋅10-6m2 = 3 mm2. |
Megjegyzés. A számítás során elhanyagoltuk a léggömb mennyezettel érintkező darabkájának a súlyát, a belapult gumidarabra a léggömb többi része által kifejtett rugalmas erőket, valamint a nyomás változását a léggömbön belül. Belátható, hogy ezek jogos elhanyagolások.
F3. a) Egyensúlyi helyzetben az elektromos erő és a nehézségi erő eredője fonálirányú: ahonnan | E=mgQtg20∘=0,001kg⋅9,81m/s210-6C0,364≈3600Vm. |
b) A testre ható gravitációs erő és az elektromos erő eredője mg/cos20∘ nagyságú és mindig ugyanolyan irányú, tehát éppen olyan, mintha a test elektromos erőtér nélküli, de a szokásostól eltérő, g'=g/cos20∘≈10,4m/s2 nehézségi gyorsulású, homogén gravitációs térben helyezkedne el. Egy ilyen erőtérben a fonálinga lengésideje:
F4. a) Írjuk fel mindkét esetben a kapocsfeszültséget az áram függvényeként: Ha a két egyenletet egymásból kivonjuk, kiszámíthatjuk a belső ellenállást: | Rb=3900-3800240-120mVmA=0,83Ω. |
b) Az elektromotoros erőt úgy kaphatjuk meg, ha a belső ellenállást visszahelyettesítjük például az első egyenletbe: c) Újra a kapocsfeszültség-áram függvényt kell használnunk: | Uk=E-RbI=4000mV-56Ω⋅12mA=3990mV. | Az akkumulátor teljes teljesítménye: a másodpercenkénti energiacsökkenés tehát PΔt=48 mJ.
Megjegyzés. Ilyenkor az akkumulátor belső ellenállására jutó veszteség elhanyagolható, hiszen a belső feszültségesés (10 mV) nagyon kicsi a 4000 mV-os elektromotoros erőhöz képest.
|
|