Cím: Megoldásvázlatok a 2015/8. sz. emelt szintű fizika gyakorló feladatsorhoz
Szerző(k):  Honyek Gyula 
Füzet: 2015/december, 563 - 565. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Szakmai cikkek

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

Tesztfeladatok:

123456789101112131415CBCDCBCCBCACCBD
 

 
F1. a) A Skodából nézve a kezdősebesség nélkül induló Volvo t idő alatt s=at2/2 utat tesz meg. Esetünkben s=20 m, tehát a Volvo t=2s/a6,32 s alatt éri utol a másik autót.
b) A Volvo kezdősebessége v0=20m/s, az utolérés pillanatában pedig v1=v0+at=26,32m/s, az átlagsebessége tehát 12(v0+v1)=23,16m/s. Így a kérdéses idő alatt 23,16m/s6,32s146 m utat tesz meg.
c) A mozgási energiák aránya (a talajhoz rögzített koordináta-rendszerben):
EVolvoESkoda=12mVolvov1212mSkodav02=mVolvomSkoda(v1v0)2=15001000(26,320,0)22,6.

 
F2. a) A léggömb térfogata (az ideális gáz állapotegyenlete alapján):
V=nRTp=(0,15mol)8,31J/(mol K)(295K)1,05105Pa=0,0035m3=3,5  liter.

b) A levegő sűrűségét ugyancsak a pV=nRT=mMRT gáztörvényből kaphatjuk meg:
ϱ=mV=pMRT=105Pa2910-3kg/mol8,31J/(mol K)(295K)=1,18kgm3.

c) A léggömbre ható nehézségi erő:
mg=(2+0,6)10-3kg9,81m/s2=0,026N,
míg a levegő felhajtóereje:
Ffel=ϱlevegőVléggömbg=1,18kgm30,0035m39,81ms2=0,041N.  
A felhajtóerő nagyobb, mint a nehézségi erő, ezért száll fel a léggömb. A mennyezetnél erőegyensúly alakul ki, a mennyezet a fenti két erő különbségével nyomja lefelé a léggömböt:
F=0,041N-0,026N=0,015N.
A léggömb egy kis darabon belapul, ahol a mennyezethez nyomódik. Erre a kis darabra úgy teljesül az erők egyensúlya, hogy a mennyezet lefelé mutató nyomóereje megegyezik a külső és belső nyomások különbségéből származó felfelé mutató erővel: F=ΔpA, amiből a mennyezettel érintkező felület nagysága
A=FΔp=0,015N5000Pa=310-6m2  = 3 mm2.  

Megjegyzés. A számítás során elhanyagoltuk a léggömb mennyezettel érintkező darabkájának a súlyát, a belapult gumidarabra a léggömb többi része által kifejtett rugalmas erőket, valamint a nyomás változását a léggömbön belül. Belátható, hogy ezek jogos elhanyagolások.

 
F3. a) Egyensúlyi helyzetben az elektromos erő és a nehézségi erő eredője fonálirányú:
mgsin20-QEcos20=0,
ahonnan
E=mgQtg20=0,001kg9,81m/s210-6C0,3643600Vm.

b) A testre ható gravitációs erő és az elektromos erő eredője mg/cos20 nagyságú és mindig ugyanolyan irányú, tehát éppen olyan, mintha a test elektromos erőtér nélküli, de a szokásostól eltérő, g'=g/cos2010,4m/s2 nehézségi gyorsulású, homogén gravitációs térben helyezkedne el. Egy ilyen erőtérben a fonálinga lengésideje:
T=2πg'=1,06s.  

 
F4. a) Írjuk fel mindkét esetben a kapocsfeszültséget az áram függvényeként:
Uk1=E-RbI1,Uk2=E-RbI2.

Ha a két egyenletet egymásból kivonjuk, kiszámíthatjuk a belső ellenállást:
Rb=3900-3800240-120mVmA=0,83Ω.

b) Az elektromotoros erőt úgy kaphatjuk meg, ha a belső ellenállást visszahelyettesítjük például az első egyenletbe:
E=Uk1+RbRb=4000mV.

c) Újra a kapocsfeszültség-áram függvényt kell használnunk:
Uk=E-RbI=4000mV-56Ω12mA=3990mV.  
Az akkumulátor teljes teljesítménye:
P=EI=4V12mA=48mW,  
a másodpercenkénti energiacsökkenés tehát PΔt=48  mJ.
 
Megjegyzés. Ilyenkor az akkumulátor belső ellenállására jutó veszteség elhanyagolható, hiszen a belső feszültségesés (10 mV) nagyon kicsi a 4000 mV-os elektromotoros erőhöz képest.