A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.
A középkori perzsa mozaiktervezők elsősorban körzővel és vonalzóval geometrikusan szerkesztett, sokszöges segédrácsokat alkalmaztak, erről részletes szakirodalom is a rendelkezésre áll [1]. A módszer széles körben elterjedt, s ez arra is utalhat, hogy a művészek és a kézművesek magas szintű geometriai ismeretekkel rendelkeztek. Tévedés volna azonban azt feltételezni, hogy a teljes perzsa díszítő és csempeművészet hátterében csupán egyetlenegy módszer állhat. A vágott csempék színeinek kontrasztján alapuló úgynevezett moduláris eljárások képezték valószínűleg ezeknek a díszítéseknek az alapját. Mindez arra is felhívja a figyelmet, hogy a körzővel és vonalzóval készült rekonstrukciók előtt, a fényképeken bemutatottnál több száz évvel régebbi, eredeti mintázatok megalkotásakor is talán a moduláris eljárásokat alkalmazták. A cikk következő részében egy konkrét példán keresztül mutatjuk be a moduláris eljárást. A harmadik részben néhány mintázat körzővel és vonalzóval történő megszerkesztését is megadjuk, a negyedik fejezetben pedig a négyzetes csempék oktagram és kereszt alakú mintázatok készítéséhez alkalmazott feldarabolásáról lesz szó.
A moduláris megközelítés esetünkben azt jelenti, hogy két különböző színű csempét felvágunk, hogy alkalmas összeillesztésükkel kétféle színű modulokat kapjunk. A csempéket egyetlen egyenes szakasz mentén vágjuk ketté. Vágjunk szét például egy fekete és egy sárga csempét egy-egy olyan szakasz mentén, amely a csempék két szomszédos oldalának a felezőpontját köti össze, majd cseréljük fel a darabokat. Kétféle színű modulokat kapunk, amelyek egymás ,,negatívjainak'' felelnek meg. A két eredeti, egyszínű négyzetes csempét is beleértve így már négy olyan modul áll a rendelkezésünkre, amellyel új síklefedéseket hozhatunk létre (1. ábra). Az 1. ábra egy olyan síklefedést mutat, amelyet ezekkel a modulokkal készítettünk. A modularitással kapcsolatban további információkat találunk a hivatkozott irodalomban [2, 3].
1. ábra. Két különböző színű, egybevágó négyzetlapból kialakított négy különböző modul; A modulokból alkotott mozaik mintázat
Süveg, juharlevél és egyéb mintázatok Egyes szakirodalmi hivatkozások süveg mintázatnak nevezik azt a rajzolatot, amely a 2. ábrán szereplő XIV. századi iráni edényen látható [4]. Ennek a mintázatnak egy korábbi változata a nyugat-iráni Kharraqan városban álló XI. századi páros sírtorony nyugati darabján is megtalálható (2. ábra). A tornyok legérdekesebb jellegzetessége, hogy teljes felületüket geometrikus mintázat borítja, amelyet kizárólag formára vágott és habarccsal rögzített téglából alakítottak ki [5] (sajnos az egyik torony a közelmúltban részben összedőlt).
2. ábra. XIV. századi iráni edény
2. ábra. XI. századi nyugati sírtorony az iráni Kharraqan városában. Ann Gunter fotója A 3. ábra azokat a lépéseket mutatja be, amelyekkel a süvegrácsozatot körzővel és vonalzóval megszerkeszthetjük. Az érdeklődő olvasó további hasonló szerkesztéseket találhat a [6, 7] művekben.
3. ábra. A süveg mintázat rácsszerkezetének előállítása sokszög szerkesztéssel A 4. ábra egy olyan módszert mutat be, amellyel a süveg mintázat csupán két ellentétes modul használatával is létrehozható (az egyszínű, eredeti csempék felhasználása nélkül). A csempe vágása itt az egyik oldal felezőpontjától a szemben levő oldal végpontjáig halad.
4. ábra. A süveg modulok és ezek síklefedései A motívumot alkotó mintázat előállítása során egy egyenlő szárú derékszögű háromszöget használunk a síklefedés megszerkesztéséhez. A motívum kialakításakor a következő egybevágósági transzformációkat alkalmazzuk: az egyik befogó átforgatása a másikba negyed fordulattal és az alakzat tükrözése az átfogóra (5. ábra). Az így kapott mintázatot a továbbiakban jelölje (az ún. kristálytani csoport-besorolás szerint). Ez a négyzetes rácsú tapétamintákhoz tartozik, ahol a legmagasabb rendű forgatás negyedrendű. Ha egy négyzetnek megrajzoljuk az átlóit és a középvonalait, akkor a négyzetet 8 egybevágó egyenlőszárú derékszögű háromszögre bontottuk, s ezek bármelyike tekinthető a minta alaptartományának. Ha az így nyert mintát kétféle színnel színezzük ki, akkor a mintázat a szimmetriái szerint típusú lesz (másodrendű forgásszimmetria, két egymásra merőleges tengelyű tükörszimmetria).
5. ábra (balról jobbra). Egyenlő szárú derékszögű háromszög; az egyik oldal módosítása a ,,kis'' háromszög kivágásával; a kivágott háromszög -os elforgatása a derékszögű csúcs körül; tükrözés az átfogóra A 6. ábra a körzővel és vonalzóval történő szerkesztést mutatja be.
6. ábra. A juharlevél mintázat szerkesztése A modulok elemeit kétféle színű csempe átlós kivágásával hozzuk létre (7. ábra).
7. ábra. Juharlevél síklefedés létrehozása három modul felhasználásával A 8. ábrán egy a Mossala falán (Her257;t, Afganisztán) levő mintázat látható. A mintázat motívumának körzővel és vonalzóval történő szerkesztését a 9. ábra mutatja be. A mintázatnak a moduláris eljárással való elkészítését a 10. ábrán láthatjuk.
8. ábra. Mintázat a Mossala falán Afganisztánban (Her257;t)
9. ábra. A 8. ábrán látható mintázat megszerkesztése körzővel és vonalzóval
10. ábra. A 8. ábrán látható mozaik terv moduláris eljárással
Összetett négyzet-felosztásokkal képezett további modulok A 11. ábra az iráni Shirazban található Arge Karim Khani erőd falának csempemintázatáról készült fotó. A díszítés geometriai alapmintázatának körzővel és vonalzóval történő megszerkesztését a 12. ábra mutatja.
11. ábra. Mozaik mintázat az iráni Shiraz város Arge Karim Khani erődjének falán
12. ábra. A 11. ábrán látható mintázat szerkesztése körzővel és vonalzóval
A 13. ábrán látható modulok úgy keletkeztek, hogy a csempét az egyik oldal felezőpontjától a szomszédos oldal felezőpontjáig vágtuk el. Ezzel a készlettel oktagram-kereszt csempézést is létrehozhatunk, viszont nem tudunk vele egyenlő oldalú oktagramot készíteni. A 13. ábra tehát nem felel meg a 11. ábrán látható csempézés pontos vázlatának. Az ezekkel a modulokkal készített oktagram oldalainak hossza és . A négyzetes csempéket másképpen kell kivágni ahhoz, hogy az ,,oktagram es kereszt'' mintázatot pontos méretekkel is el tudjuk készíteni.
13. ábra. A 11. ábrán látható csempézés moduláris kivitelezése
14. ábra. Egy tökéletes ,,pentagram és kereszt'' csempézés szerkesztése a modularitás módszerével és a síklefedések Ezt a következőképpen tehetjük meg: Legyen egy egységnyi oldalú négyzet alakú csempe (14. ábra). Egy egyenlő oldalú oktagram moduláris létrehozásához a négyzetet úgy vágjuk fel, hogy az (nem szabályos) hatszög egyenlő oldalú legyen. Tegyük fel, hogy a hatszög oldala egység. Legyen . Ekkor A egyenlő szárú derékszögű háromszög, ezért A fenti (1) és (2) egyenletekből . Így a helyes kivágáshoz rajzoljunk egy középpontú körívet sugárral, és messük el az szakasz meghosszabbítását az pontban (). Rajzoljunk egy másik körívet körül sugárral, és messük el vele a négyzet oldalait az és pontokban. A modul többi részének megszerkesztése innen már egyszerűen adódik.
[1] | Jazbi, S. A., Applied Geometry, Soroush Press (Tehran, 1997). |
[2] | Sarhangi, R., Modules and Modularity in Mosaic Patterns, The Journal of the Symmetrion, Raymond Tennant and György Darvas, editors, Volume 19, Numbers 2‐3 (2008), pp. 153‐163. |
[3] | Sarhangi, R., Jablan, S. and Sazdanovic, R., Modularity in Medieval Persian Mosaics: Textual, Empirical, Analytical, and Theoretical Considerations, 2004 Bridges Proceedings, Central Plain Book Manufacturing (Kansas, 2004), pp. 281‐292. |
[4] | Broug, Eric, www.broug.com. |
[5] | Bier, Carol, Geometric Patterns and the Interpretation of Meaning: Two Monuments in Iran, 2002 Bridges Proceedings, Central Plain Book Manufacturing (Kansas, 2002), pp. 67‐78. |
[6] | El-Said, Issam and Ayse Parman, Geometric Concepts in Islamic Art, WIFT (1976). |
[7] | Broug, Eric, Islamic Geometric Patterns (Iszlám geometriai mintázatok), Thames and Hudson (2008). |
Fenyvesi Kristóf és Kabai Sándor fordítása nyomán. |
|