Cím: Mozaik mintázatok geometrikus szerkesztése. Műhelyleírás
Szerző(k):  Reza Sarhangi 
Füzet: 2011/május, 264 - 269. oldal  PDF  |  MathML 

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

1

 
Bevezetés

A középkori perzsa mozaiktervezők elsősorban körzővel és vonalzóval geometrikusan szerkesztett, sokszöges segédrácsokat alkalmaztak, erről részletes szakirodalom is a rendelkezésre áll [1]. A módszer széles körben elterjedt, s ez arra is utalhat, hogy a művészek és a kézművesek magas szintű geometriai ismeretekkel rendelkeztek. Tévedés volna azonban azt feltételezni, hogy a teljes perzsa díszítő és csempeművészet hátterében csupán egyetlenegy módszer állhat. A vágott csempék színeinek kontrasztján alapuló úgynevezett moduláris eljárások képezték valószínűleg ezeknek a díszítéseknek az alapját. Mindez arra is felhívja a figyelmet, hogy a körzővel és vonalzóval készült rekonstrukciók előtt, a fényképeken bemutatottnál több száz évvel régebbi, eredeti mintázatok megalkotásakor is talán a moduláris eljárásokat alkalmazták.
A cikk következő részében egy konkrét példán keresztül mutatjuk be a moduláris eljárást. A harmadik részben néhány mintázat körzővel és vonalzóval történő megszerkesztését is megadjuk, a negyedik fejezetben pedig a négyzetes csempék oktagram és kereszt alakú mintázatok készítéséhez alkalmazott feldarabolásáról lesz szó.
 
A modularitásról röviden

A moduláris megközelítés esetünkben azt jelenti, hogy két különböző színű csempét felvágunk, hogy alkalmas összeillesztésükkel kétféle színű modulokat kapjunk. A csempéket egyetlen egyenes szakasz mentén vágjuk ketté.
Vágjunk szét például egy fekete és egy sárga csempét egy-egy olyan szakasz mentén, amely a csempék két szomszédos oldalának a felezőpontját köti össze, majd cseréljük fel a darabokat. Kétféle színű modulokat kapunk, amelyek egymás ,,negatívjainak'' felelnek meg. A két eredeti, egyszínű négyzetes csempét is beleértve így már négy olyan modul áll a rendelkezésünkre, amellyel új síklefedéseket hozhatunk létre (1.(a) ábra). Az 1.(b) ábra egy olyan síklefedést mutat, amelyet ezekkel a modulokkal készítettünk. A modularitással kapcsolatban további információkat találunk a hivatkozott irodalomban [2, 3].


 

1. ábra. (a) Két különböző színű, egybevágó négyzetlapból kialakított négy különböző modul; (b) A modulokból alkotott mozaik mintázat
 

 
Süveg, juharlevél és egyéb mintázatok

Egyes szakirodalmi hivatkozások süveg mintázatnak nevezik azt a rajzolatot, amely a 2.(a) ábrán szereplő XIV. századi iráni edényen látható [4]. Ennek a mintázatnak egy korábbi változata a nyugat-iráni Kharraqan városban álló XI. századi páros sírtorony nyugati darabján is megtalálható (2.(b) ábra). A tornyok legérdekesebb jellegzetessége, hogy teljes felületüket geometrikus mintázat borítja, amelyet kizárólag formára vágott és habarccsal rögzített téglából alakítottak ki [5] (sajnos az egyik torony a közelmúltban részben összedőlt).


 

2.(a) ábra. XIV. századi iráni edény
 



 

2.(b) ábra. XI. századi nyugati sírtorony az iráni Kharraqan városában. Ann Gunter fotója
 

A 3. ábra azokat a lépéseket mutatja be, amelyekkel a süvegrácsozatot körzővel és vonalzóval megszerkeszthetjük. Az érdeklődő olvasó további hasonló szerkesztéseket találhat a [6, 7] művekben.
 

 

3. ábra. A süveg mintázat rácsszerkezetének előállítása sokszög szerkesztéssel
 

A 4. ábra egy olyan módszert mutat be, amellyel a süveg mintázat csupán két ellentétes modul használatával is létrehozható (az egyszínű, eredeti csempék felhasználása nélkül). A csempe vágása itt az egyik oldal felezőpontjától a szemben levő oldal végpontjáig halad.
 

 

4. ábra. A süveg modulok és ezek síklefedései
 

A motívumot alkotó mintázat előállítása során egy egyenlő szárú derékszögű háromszöget használunk a síklefedés megszerkesztéséhez. A motívum kialakításakor a következő egybevágósági transzformációkat alkalmazzuk: az egyik befogó átforgatása a másikba negyed fordulattal és az alakzat tükrözése az átfogóra (5. ábra). Az így kapott mintázatot a továbbiakban jelölje p4m (az ún. kristálytani csoport-besorolás szerint). Ez a négyzetes rácsú tapétamintákhoz tartozik, ahol a legmagasabb rendű forgatás negyedrendű. Ha egy négyzetnek megrajzoljuk az átlóit és a középvonalait, akkor a négyzetet 8 egybevágó egyenlőszárú derékszögű háromszögre bontottuk, s ezek bármelyike tekinthető a minta alaptartományának. Ha az így nyert mintát kétféle színnel színezzük ki, akkor a mintázat a szimmetriái szerint p4'g'm típusú lesz (másodrendű forgásszimmetria, két egymásra merőleges tengelyű tükörszimmetria).
 

 

5. ábra (balról jobbra). Egyenlő szárú derékszögű háromszög; az egyik oldal módosítása a ,,kis'' háromszög kivágásával; a kivágott háromszög 90-os elforgatása a derékszögű csúcs körül; tükrözés az átfogóra
 

A 6. ábra a körzővel és vonalzóval történő szerkesztést mutatja be.
 

 

6. ábra. A juharlevél mintázat szerkesztése
 

A modulok elemeit kétféle színű csempe átlós kivágásával hozzuk létre (7. ábra).
 

 

7. ábra. Juharlevél síklefedés létrehozása három modul felhasználásával
 

A 8. ábrán egy a Mossal^a falán (Her257;t, Afganisztán) levő mintázat látható. A mintázat motívumának körzővel és vonalzóval történő szerkesztését a 9. ábra mutatja be. A mintázatnak a moduláris eljárással való elkészítését a 10. ábrán láthatjuk.
 

 

8. ábra. Mintázat a Mossal^a falán Afganisztánban (Her257;t)
 

 

 

9. ábra. A 8. ábrán látható mintázat megszerkesztése körzővel és vonalzóval
 

 

 

10. ábra. A 8. ábrán látható mozaik terv moduláris eljárással
 

 
Összetett négyzet-felosztásokkal képezett további modulok

A 11. ábra az iráni Shirazban található Arge Karim Khani erőd falának csempemintázatáról készült fotó. A díszítés geometriai alapmintázatának körzővel és vonalzóval történő megszerkesztését a 12. ábra mutatja.
 

 

11. ábra. Mozaik mintázat az iráni Shiraz város Arge Karim Khani erődjének falán
 

 

 

12. ábra. A 11. ábrán látható mintázat szerkesztése körzővel és vonalzóval
 

A 13. ábrán látható modulok úgy keletkeztek, hogy a csempét az egyik oldal felezőpontjától a szomszédos oldal felezőpontjáig vágtuk el. Ezzel a készlettel oktagram-kereszt csempézést is létrehozhatunk, viszont nem tudunk vele egyenlő oldalú oktagramot készíteni. A 13. ábra tehát nem felel meg a 11. ábrán látható csempézés pontos vázlatának. Az ezekkel a modulokkal készített oktagram oldalainak hossza 1/2 és 2/2. A négyzetes csempéket másképpen kell kivágni ahhoz, hogy az ,,oktagram es kereszt'' mintázatot pontos méretekkel is el tudjuk készíteni.


 

13. ábra. A 11. ábrán látható csempézés moduláris kivitelezése
 

 

 

14. ábra. Egy tökéletes ,,pentagram és kereszt'' csempézés szerkesztése a modularitás módszerével és a síklefedések
 

Ezt a következőképpen tehetjük meg: Legyen ABCD egy egységnyi oldalú négyzet alakú csempe (14. ábra). Egy egyenlő oldalú oktagram moduláris létrehozásához a négyzetet úgy vágjuk fel, hogy az AFGCHI (nem szabályos) hatszög egyenlő oldalú legyen. Tegyük fel, hogy a hatszög oldala a egység. Legyen FB¯=b. Ekkor
a+b=1.(1)
A BGF egyenlő szárú derékszögű háromszög, ezért
a2=2b2.(2)
A fenti (1) és (2) egyenletekből b=2-1. Így a helyes kivágáshoz rajzoljunk egy A középpontú körívet AC sugárral, és messük el az AB szakasz meghosszabbítását az E pontban (AC=AE=2). Rajzoljunk egy másik körívet B körül BE sugárral, és messük el vele a négyzet oldalait az F és G pontokban. A modul többi részének megszerkesztése innen már egyszerűen adódik.
 
Hivatkozások


[1]Jazbi, S. A., Applied Geometry, Soroush Press (Tehran, 1997).
[2]Sarhangi, R., Modules and Modularity in Mosaic Patterns, The Journal of the Symmetrion, Raymond Tennant and György Darvas, editors, Volume 19, Numbers 2‐3 (2008), pp. 153‐163.
[3]Sarhangi, R., Jablan, S. and Sazdanovic, R., Modularity in Medieval Persian Mosaics: Textual, Empirical, Analytical, and Theoretical Considerations, 2004 Bridges Proceedings, Central Plain Book Manufacturing (Kansas, 2004), pp. 281‐292.
[4]Broug, Eric, www.broug.com.
[5]Bier, Carol, Geometric Patterns and the Interpretation of Meaning: Two Monuments in Iran, 2002 Bridges Proceedings, Central Plain Book Manufacturing (Kansas, 2002), pp. 67‐78.
[6]El-Said, Issam and Ayse Parman, Geometric Concepts in Islamic Art, WIFT (1976).
[7]Broug, Eric, Islamic Geometric Patterns (Iszlám geometriai mintázatok), Thames and Hudson (2008).


1Fenyvesi Kristóf és Kabai Sándor fordítása nyomán.