Cím: Beszámoló az 52. Nemzetközi Matematikai Diákolimpiáról
Szerző(k):  Pelikán József 
Füzet: 2011/szeptember, 322 - 323. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Nemzetközi Matematikai Diákolimpia

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

Beszámoló az 52. Nemzetközi Matematikai Diákolimpiáról

Az idei Nemzetközi Matematikai Diákolimpiát július 12‐24. között Hollandiában, Amszterdamban rendezték meg. A zsűri a verseny lebonyolítása előtt Amszterdamtól több, mint 100 km-re délre, Veldhovenben ülésezett.
A versenyen 101 ország 564 diákja vett részt. A legtöbb ország a megengedett maximális létszámú, 6 fős csapattal szerepelt; az alábbi listában az országnév után zárójelben tüntettem fel az adott ország versenyzőinek számát, ha ez hatnál kevesebb volt.
A résztvevő országok: Albánia, Amerikai Egyesült Államok, Argentína, Ausztrália, Ausztria, Azerbajdzsán, Banglades, Belgium, Belorusszia, Bolívia (4), Bosznia-Hercegovina, Brazília, Bulgária, Chile, Ciprus, Costa Rica (4), Csehország, Dánia, Dél-Afrika, Dél-Korea, Ecuador, Egyesült Arab Emírségek (5), El Salvador (2), Elefántcsontpart, Észak-Korea, Észtország, Finnország, Franciaország, Fülöp-Szigetek (5), Görögország, Grúzia, Guatemala (4), Hollandia, Honduras (3), Hong Kong, Horvátország, India, Indonézia, Irán, Írország, Izland,
Izrael, Japán, Kanada, Kazahsztán, Kína, Kirgizisztán (5), Kolumbia, Koszovo, Kuwait (5), Lengyelország, Lettország, Liechtenstein (1), Litvánia, Luxemburg, Macedónia, Magyarország, Makaó, Malajzia, Marokkó, Mexikó, Moldova, Mongólia, Montenegro (4), Nagy-Britannia, Németország, Nigéria, Norvégia, Olaszország, Oroszország, Örményország (5), Pakisztán (4), Panama (1), Paraguay (5), Peru, Portugália, Puerto Rico (4), Románia, Spanyolország, Sri Lanka, Svájc, Svédország, Szaud-Arábia, Szerbia, Szingapúr, Szíria, Szlovákia, Szlovénia, Tadzsikisztán, Tajvan, Thaiföld, Törökország, Trinidad és Tobago, Tunézia, Türkmenisztán, Új-Zéland, Ukrajna, Uruguay (4), Üzbegisztán (5), Venezuela (2), Vietnam.


A versenyen szokás szerint mindkét napon négy és fél óra alatt 3‐3 feladatot kellett megoldani. (A feladatokat alább közöljük.) Mindegyik feladat helyes megoldásáért 7 pont járt, így egy versenyző maximális teljesítménnyel 42 pontot szerezhetett. A verseny befejezése után megállapított ponthatárok szerint aranyérmet a 28‐42 pontot elért, ezüstérmet a 22‐27 pontos, míg bronzérmet a 16‐21 ponttal rendelkező tanulók szereztek. Dicséretben részesültek azok a versenyzők, akiknek 16-nál kevesebb pontjuk volt, de egy feladatot hibátlanul megoldottak.
A magyar csapatból
 
Dankovics Attila (Budapest, Veres Péter Gimn., 12. o.t.) és
Nagy Donát (Szeged, Radnóti Miklós Gimn., 12. o.t.) egyaránt 23 ponttal ezüstérmet,
Nagy János (Budapest, Veres Péter Gimn., 12. o.t.) 19 ponttal,
Janzer Olivér (Fazekas Mihály Főv. Gyak. Gimn., 10. o. t.) és
Kalina Kende (Fazekas Mihály Főv. Gyak. Gimn., 12. o.t.) pedig egyaránt 18 ponttal bronzérmet szerzett.
Damásdi Gábor (Kecskemét, Katona József Gimn., 12. o.t.) 15 ponttal dicséretben részesült.

A magyar csapat vezetője Pelikán József (ELTE TTK, Algebra és Számelmélet Tanszék), helyettes vezetője Dobos Sándor (Fazekas Mihály Főv. Gyak. Gimn.) volt. Kós Géza (MTA SZTAKI, ELTE TTK) a problémakiválasztást előkészítő bizottság meghívott tagjaként vett részt az olimpián.
Az országok (nem-hivatalos) pontversenyében Magyarország a 25‐27. helyen végzett. A csapatverseny élmezőnyének sorrendje így alakult (megszerzett pontszámaikkal):
1. Kína 189, 2. USA 184, 3. Szingapúr 179, 4. Oroszország 161, 5. Thaiföld 160, 6. Törökország 159, 7. Észak-Korea 157, 8‐9. Románia és Tajvan 154, 10. Irán 151, 11. Németország 150, 12. Japán 147, 13. Dél-Korea 144, 14. Hong Kong 138, 15‐16. Lengyelország és Ukrajna 136, 17‐18. Kanada és Nagy-Britannia 132, 19. Olaszország 129, 20‐21. Brazília és Bulgária 121, 22. Mexikó 120, 23‐24. India és Izrael 119, 25‐27. Ausztrália, Magyarország és Szerbia 116, 28. Hollandia 115, 29‐30. Indonézia és Új-Zéland 114 ponttal.

Szeretnék köszönetet mondani a versenyzők tanárainak. Az alábbi felsorolásban minden tanár neve után monogramjukkal jelöltem azokat a diákokat, akik a tanítványaik:
Beleznay Ferenc (NJ), Dobos Sándor (DA, JO, KK, ND, NJ), Hraskó András (KK, NJ), Juhász Péter (DA), Kiss Géza (JO), Mike János (ND), Pósa Lajos (DG, DA, JO, NJ), Rácz Mihályné (DA), Reiter István (DG), Schultz János (ND), Surányi László (JO, KK, NJ), Táborné Vincze Márta (JO).
Ugyancsak szeretnék külön köszönetet mondani Dobos Sándornak, mint a központi olimpiai előkészítő szakkör vezetőjének.
Az idei gyengébb szereplés okait keresve több tényező is említhető. Feleslegesen pontokat vesztettünk a könnyű 1. és 4. feladaton. Kevés pontot szereztünk a 3. feladaton, noha nem volt túlságosan nehéz, és témakörét a felkészítés során részletesen tárgyaltuk. Bár a 2. feladat az egész mezőny számára a vártnál jóval nehezebbnek bizonyult, ebben a magyar specialitásnak számító témában, kombinatorikus geometriában illett volna jobb eredményt elérnünk. A 6. feladat gyenge eredményéért nem lehet senkinek szemrehányást tenni: ezen a nagyon nehéz és szokatlan geometria feladaton sok előttünk végzett ország még nálunk is gyengébben szerepelt.
Egy tanulságot azonban külön kiemelnék nemcsak jövendő potenciális olimpikonok, hanem a KöMaL minden olvasója számára: a feladatmegoldások precíz és világos leírásában a magyar diákoknak még nagyon sokat kell fejlődniük! Kiváló lehetőség erre a (nehezebb, elsősorban a B-jelű) KöMaL-feladatok megoldásainak rendszeres leírása és beküldése.
Az idei olimpia nagyon gondosan volt megszervezve, a szakmai lebonyolítás is magas szintű volt, a diákoknak pedig változatos kirándulási és szórakozási lehetőségeket biztosítottak.
Ezúton szeretnék köszönetet mondani a MOL-nak az olimpiai felkészítéshez nyújtott támogatásáért.
A következő diákolimpiát Argentínában, Mar del Platában és Buenos Airesben rendezik, 2012. július 4‐16. között.