Cím: Szélerőművek hatásfoka
Szerző(k):  Gnädig Péter 
Füzet: 2013/április, 246 - 249. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Szakmai cikkek, Bernoulli-törvény, Folytonossági (kontinuitási) egyenlet

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

 
Szélerőművek hatásfoka
 

A szélerőművek (szélkerekek, szélturbinák) a gyorsan áramló levegő mozgási energiáját, pontosabban annak bizonyos hányadát mechanikai munkavégzéssé, majd azt elektromos energiává alakítják át. Vajon mekkora lehet ez a hányad, vagyis mekkora lehet a szélkerekek hatásfoka?
Azt gondolhatnánk, hogy ha a szélkerék majdnem teljesen megállítja a levegő mozgását, vagyis majdnem nullára csökkenti annak mozgási energiáját, akkor a hatásfok akár 100%-ot megközelítő érték is lehet. Az alábbiakban megmutatjuk,
 
hogy nem ez a helyzet: a szélkerekek hatásfoka legfeljebb 16270,593=59,3% lehet. Ez a korlát (az ún. Betz-limit1) független a szélkerék méretétől, alakjától és technikai kialakításától. A hatásfok elvi határa fizikai alapelvekből következik, és hasonló szerepet játszik a szélerőműveknél, mint a Carnot-hatásfok a hőerőgépeknél.
Vizsgáljuk meg a levegő áramlását abban a térrészben (ún. áramcsőben), amelyet a szélkerék A nagyságú keresztmetszetén áthaladó áramvonalak jelölnek ki (1. ábra). Tételezzük fel, hogy az áramlás időben állandó (stacionárius), réteges (lamináris), továbbá az áramcső vízszintes (tehát a gravitáció nem játszik lényeges szerepet), és az áramló levegő sűrűsége (ϱ) mindenhol (jó közelítéssel) ugyanakkora.

 

1. ábra
 

Jelöljük a levegő sebességét az áramcső két ,,végénél'' (vagyis a szélkeréktől távol) v1-gyel és v2-vel, a szélkeréknél érvényes áramlási sebesség pedig legyen vsz. Nyilván v1>vsz>v2, így ‐ az anyagmegmaradás miatt ‐ az áramcső keresztmetszete a belépő oldalon kisebb, a kilépő oldalon pedig nagyobb kell legyen, mint a szélkerék által lefedett terület, ahogy ezt az ábra is mutatja.
Számítsuk ki, mekkora energiát nyerhet a szélkerék egységnyi idő alatt a levegő mozgási energiájából, vagyis hogy mekkora a felvett teljesítménye. Ezt kétféle módon is meghatározhatjuk.
(i) A Δt idő alatt felvett energia a Δm tömegű levegő mozgási energiájának csökkenésével egyenlő:
ΔE=Δm2(v12-v22),
ahol Δm az áramcső bármely keresztmetszetén, így pl. a szélkeréknél átáramló levegő tömege, tehát
Δm=ϱAvszΔt,
s így
1ΔE=12ϱ(v12-v22)vszAΔt.(1)

(ii) A felvett energiát úgy is kiszámíthatjuk, hogy a levegő időegységre eső lendületváltozását (vagyis a lapátokra ható F erőt) megszorozzuk a levegő Δx elmozdulásával a lapátoknál (mintha a szél egy merev korongot tolna egy kicsit odébb):
F=Δm(v1-v2)Δt,Δx=vszΔt,
tehát
ΔE=FΔx=ϱAvsz2(v1-v2)Δt.(2)

Az (1) és (2) képletek összevetéséből azt az érdekes eredményt kapjuk, hogy a szél sebessége a szélkeréknél a be- és kiáramló levegő sebességének számtani közepe:
vsz=v1+v22.(3)

A szélkerék által felvett teljesítmény (1) és (3) felhasználásával
Psz=ΔEΔt=14ϱA(v1+v2)(v12-v22).
Viszonyítsuk ezt a teljesítményt a 
Pbe=12Aϱv13
teljesítményhez (időegységenként ekkora mozgási energiával rendelkezne a v1 sebességgel érkező levegő, ha a szélkerék A keresztmetszetén sebességváltozás nélkül haladna keresztül).
A hatásfok:
η=PszPbe=12(1+λ)(1-λ2),aholλ=v2v1.




 

2. ábra
 

A relatív sebességcsökkenés (λ) függvényében η különböző értékeket vehet fel, de mindenképpen kisebb, mint a szélsőérték, ami a λ0=13-hoz tartozó 1627-es Betz-féle korlát (2. ábra)2
Mi a szemléletes magyarázata annak, hogy a legnagyobb hatásfok nem λ=0-hoz (a levegő teljes leállásához) tartozik, amikor η=50% lenne? Az, hogy a hatásfokot két tényező határozza meg: mekkora tömegű levegő halad át a szélkeréken, s ennek a levegőnek mennyivel csökken le a sebessége, vele együtt a mozgási energiája. Ha v2=0 lenne, akkor a sebességcsökkenés a lehető legnagyobb, de a levegő mennyisége (3) alapján csak a fele a teljes keresztmetszeten elvben átjuttatható mennyiségnek. Ha viszont v2=13v1, akkor ugyan a mozgási energiának csak 89 része adódik át, viszont a tömeg a kerékhez érkező teljes légtömegnek nem 1/2-e, hanem 2/3-a, azaz kb. 67 százaléka, és 8967%59%>50%.
A Betz-korlát a hatásfok felső határa, amelyet (a levegő és a szélkerék súrlódása, a levegő belső súrlódása, valamint a radiális, vagyis a szélkerék sugarának irányába eső mozgás energia-járulékának figyelembe vétele miatt) a gyakorlatban még egy kicsit csökkentenünk kell.
 
(G. P.)


1A hatásfok felső korlátját Albert Betz (1885‐1968) német fizikus ismerte fel 1919-ben; ekkor védte meg ,,a legkisebb veszteségű hajócsavarokról'' írt PhD-disszertációját Göttingenben.

2A szélsőérték helyét és nagyságát az η(λ) függvény grafikus vagy numerikus elemzésével, illetve differenciálszámítás segítségével lehet meghatározni.