A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. A szélerőművek (szélkerekek, szélturbinák) a gyorsan áramló levegő mozgási energiáját, pontosabban annak bizonyos hányadát mechanikai munkavégzéssé, majd azt elektromos energiává alakítják át. Vajon mekkora lehet ez a hányad, vagyis mekkora lehet a szélkerekek hatásfoka? Azt gondolhatnánk, hogy ha a szélkerék majdnem teljesen megállítja a levegő mozgását, vagyis majdnem nullára csökkenti annak mozgási energiáját, akkor a hatásfok akár 100%-ot megközelítő érték is lehet. Az alábbiakban megmutatjuk, hogy nem ez a helyzet: a szélkerekek hatásfoka legfeljebb lehet. Ez a korlát (az ún. Betz-limit) független a szélkerék méretétől, alakjától és technikai kialakításától. A hatásfok elvi határa fizikai alapelvekből következik, és hasonló szerepet játszik a szélerőműveknél, mint a Carnot-hatásfok a hőerőgépeknél. Vizsgáljuk meg a levegő áramlását abban a térrészben (ún. áramcsőben), amelyet a szélkerék nagyságú keresztmetszetén áthaladó áramvonalak jelölnek ki (1. ábra). Tételezzük fel, hogy az áramlás időben állandó (stacionárius), réteges (lamináris), továbbá az áramcső vízszintes (tehát a gravitáció nem játszik lényeges szerepet), és az áramló levegő sűrűsége () mindenhol (jó közelítéssel) ugyanakkora.
1. ábra Jelöljük a levegő sebességét az áramcső két ,,végénél'' (vagyis a szélkeréktől távol) -gyel és -vel, a szélkeréknél érvényes áramlási sebesség pedig legyen . Nyilván , így ‐ az anyagmegmaradás miatt ‐ az áramcső keresztmetszete a belépő oldalon kisebb, a kilépő oldalon pedig nagyobb kell legyen, mint a szélkerék által lefedett terület, ahogy ezt az ábra is mutatja. Számítsuk ki, mekkora energiát nyerhet a szélkerék egységnyi idő alatt a levegő mozgási energiájából, vagyis hogy mekkora a felvett teljesítménye. Ezt kétféle módon is meghatározhatjuk. A idő alatt felvett energia a tömegű levegő mozgási energiájának csökkenésével egyenlő: ahol az áramcső bármely keresztmetszetén, így pl. a szélkeréknél átáramló levegő tömege, tehát s így | | (1) |
A felvett energiát úgy is kiszámíthatjuk, hogy a levegő időegységre eső lendületváltozását (vagyis a lapátokra ható erőt) megszorozzuk a levegő elmozdulásával a lapátoknál (mintha a szél egy merev korongot tolna egy kicsit odébb): tehát | | (2) |
Az (1) és (2) képletek összevetéséből azt az érdekes eredményt kapjuk, hogy a szél sebessége a szélkeréknél a be- és kiáramló levegő sebességének számtani közepe: A szélkerék által felvett teljesítmény (1) és (3) felhasználásával | | Viszonyítsuk ezt a teljesítményt a teljesítményhez (időegységenként ekkora mozgási energiával rendelkezne a sebességgel érkező levegő, ha a szélkerék keresztmetszetén sebességváltozás nélkül haladna keresztül). A hatásfok:
2. ábra A relatív sebességcsökkenés () függvényében különböző értékeket vehet fel, de mindenképpen kisebb, mint a szélsőérték, ami a -hoz tartozó -es Betz-féle korlát (2. ábra) Mi a szemléletes magyarázata annak, hogy a legnagyobb hatásfok nem -hoz (a levegő teljes leállásához) tartozik, amikor lenne? Az, hogy a hatásfokot két tényező határozza meg: mekkora tömegű levegő halad át a szélkeréken, s ennek a levegőnek mennyivel csökken le a sebessége, vele együtt a mozgási energiája. Ha lenne, akkor a sebességcsökkenés a lehető legnagyobb, de a levegő mennyisége (3) alapján csak a fele a teljes keresztmetszeten elvben átjuttatható mennyiségnek. Ha viszont , akkor ugyan a mozgási energiának csak része adódik át, viszont a tömeg a kerékhez érkező teljes légtömegnek nem 1/2-e, hanem 2/3-a, azaz kb. 67 százaléka, és A Betz-korlát a hatásfok felső határa, amelyet (a levegő és a szélkerék súrlódása, a levegő belső súrlódása, valamint a radiális, vagyis a szélkerék sugarának irányába eső mozgás energia-járulékának figyelembe vétele miatt) a gyakorlatban még egy kicsit csökkentenünk kell.
A hatásfok felső korlátját Albert Betz (1885‐1968) német fizikus ismerte fel 1919-ben; ekkor védte meg ,,a legkisebb veszteségű hajócsavarokról'' írt PhD-disszertációját Göttingenben.A szélsőérték helyét és nagyságát az függvény grafikus vagy numerikus elemzésével, illetve differenciálszámítás segítségével lehet meghatározni. |
|