Cím: "Aranyeső" a 41. Nemzetközi Fizikai Diákolimpián
Szerző(k):  Honyek Gyula ,  Tasnádi Tamás 
Füzet: 2010/szeptember, 358 - 361. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Nemzetközi Fizika Diákolimpia

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

,,Aranyeső'' a 41. Nemzetközi Fizikai Diákolimpián
 

Honyek Gyula és Tasnádi Tamás
 

Három arany- és két bronzérmet szerzett a magyar csapat az idei Nemzetközi Fizikai Diákolimpián, és így a több mint 80 résztvevő ország között a nem-hivatalos éremtáblázatban a hatodik helyen, a csapatok által megszerzett pontszámot tekintve pedig a 9. helyen végzett. A kísérleti feladat legjobb megoldásáért járó különdíjat a mérés csaknem hibátlan megoldásával Jéhn Zoltán (Babits Mihály Gyakorló Gimnázium és Szakközépiskola, Pécs, 11. o.t.) nyerte.
A legjobb eredményt elért húsz ország érem- és ponttáblázata az alábbiak szerint alakult:
 
Érem- és ponttáblázat a 2010. évi 41. Nemzetközi Fizikai Diákolimpián
 
országaranyezüstbronzdicséretpontszám1.Kínai Népköztársaság5221,80  2.‐3.Tajvan5206,10  Thaiföld5206,65  4.Indonézia41194,60  5.Németország311188,35  6.Magyarország32171,20   7.Szingapúr14176,05  8.‐10.India131173,70  Oroszország131165,95  Vietnam131169,80  11.‐12.Koreai Köztársaság122165,65  USA122175,35  13.‐14.Hongkong113149,75  Nagy-Britannia113155,55  15.Cseh Köztársaság131132,75  16.Fehéroroszország122125,75  17.‐18.Kazahsztán5161,90  Ukrajna5170,65  19.‐20.Kanada41159,65  Izrael41156,15  
 

Az idei diákolimpiát július 17. és 25. között Horvátország fővárosában, Zágrábban rendezték meg, így a magyar diákokat sem hosszú utazás, sem időátállás nem terhelte a verseny előtt. A megmérettetésen 82 ország csaknem 400 versenyzője mérte össze tudását.
A magyar csapat kiválasztása és felkészülése a korábbi évekéhez hasonlóan történt. Az olimpiai előkészítő szakkörök legjobbjai és a különböző országos versenyek korábbi nyertesei április végén 3 napos válogatóversenyen, az immár kilencedik alkalommal megrendezett Kunfalvi Rezső emlékversenyen mérték össze tudásukat (és erőnlétüket, fizikai és szellemi állóképességüket). A verseny Budapesten, az ELTE és BME Fizikai Intézeteiben került megrendezésre. A diákoknak az olimpiai feladatokhoz hasonló elméleti és kísérleti feladatokat kellett megoldaniuk. A csapat kiválasztásánál a Kunfalvi-versenyen elért pontszámok mellett jutalompontokkal figyelembe vettük a korábbi tanulmányi versenyeken és a KöMaL mérési versenyén elért előkelő helyezéseket is. Így alakult ki az idei öt fős csapat:
 
Hegedűs Tamás, 12. oszt., Miskolc, Földes Ferenc Gimn., tanára: Héjj Márta;
Jéhn Zoltán, 11. oszt., Pécs, Babits Mihály Gyak. Gimn., tanára: Koncz Károly;
Pálovics Péter, 12. oszt., Zalaegerszeg, Zrínyi Miklós Gimn., tanára: Orbán Edit;
Varga Ádám, 11. oszt., Szeged, Ságvári Endre Gyak. Gimn., tanára: Tóth Károly;
Wang Daqian, 12. oszt., Fazekas M. Főv. Gyak. Gimn., tanára: Horváth Gábor.
 

Hegedűs Tamás részt vett a Miskolcon működő olimpiai előkészítő szakkörön (szakkörvezetője: Zámborszky Ferenc), Jéhn Zoltán a Pécsett működő szakkört látogatta (szakkörvezetője: Kotek László), Varga Ádám a szegedi szakkör tagja volt (szakkörvezetője: Hilbert Margit), Wang Daqian pedig a budapesti központi szakkörön dolgozott (szakkörvezetők: Honyek Gyula, Tasnádi Tamás, Vankó Péter). Pálovics Péter felkészülését fizikatanár szülei is segítették.
A csapat számára a végső felkészítés jelentős lépése volt az immár 13. alkalommal megrendezett román‐magyar előolimpiai fizikaverseny, melynek idén a Pécsi Tudományegyetem adott otthont. Ezen a megmérettetésen a két ország kiválasztott csapatán kívül három-három tehetséges fiatalabb diák is részt vett, akik az előző versenyeken bizonyították tudásukat. Reményeink szerint ők képezik a jövő évi olimpia csapatának magját. A román‐magyar versenyt a román Zelko Ioana nyerte meg, a magyarok között Varga Ádám és Jéhn Zoltán érte el a legmagasabb pontszámot.
A magyar csapat felkészítésének utolsó fázisa a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen, valamint az Eötvös Loránd Tudományegyetemen megrendezett háromnapos ,,edzőtábor'' volt, ahol a versenyzők főleg mérési feladatok megoldását gyakorolták, valamint a diákolimpia tematikájában szereplő témakörök közül a problematikusakat beszélték meg.
Az öt diákból és két kísérőtanárból (Honyek Gyula, ELTE, Radnóti Miklós Gyakorlóiskola és Tasnádi Tamás, BME, Matematikai Intézet) álló magyar csapat 2010. július 17-én autóval utazott Zágrábba. Az elméleti fordulóra az ünnepélyes megnyitó után, július 19-én került sor, a kísérleti forduló pedig egy pihenőnap közbeiktatásával, július 21-én zajlott le.
Az 5 órás elméleti fordulóban három feladatot kellett megoldaniuk a diákoknak. Az első feladatban a tükörtöltés módszerével kellett vizsgálni egy földelt fémgömbből és egy ponttöltésből álló elektrosztatikus elrendezést. A második ,,kéményfizikai'' feladatban áramló füstgáz viselkedését tanulmányozták a versenyzők, a harmadik feladatban pedig az atommagok kötési energiáját kellett vizsgálni. A feladatok közül a második bizonyult a legnehezebbnek. Érdemes megemlíteni, hogy ezt a feladatot a diákolimpia összes résztvevője közül egyedül Varga Ádám oldotta meg tökéletesen.
A mérési fordulóra, mely két részből állt, szintén összesen 5 óra állt a versenyzők rendelkezésére. Az első részben egy írásvetítő műanyag fólia Young-moduluszát kellett megmérni úgy, hogy a fóliát henger alakúra hajlították, majd az így kapott csövet oldalról terhelve mérték a benyomódás függvényében az erőt. A második részben ugyanezekkel az eszközökkel egy gyűrű alakú mágnesen áttolt rúdmágnesre ható erőt kellett mérni a rúdmágnes helyzetének függvényében. A két mágnes között több stabil és instabil egyensúlyi helyzet is létrejöhet, ezen egyensúlyi helyzetek meghatározása, vizsgálata is szerves része volt a feladatnak.
A magyar diákok számára idén az elmélet bizonyult nehezebbnek. Az elméleti fordulón összesen 30 pontot, a kísérletin 20 pontot lehet elérni. Az idei diákolimpián az éremhatárok (melyek mindig a teljes mezőny teljesítményéhez igazodnak) a következő módon alakultak: 16,8 ponttól dicséretet, 22,3 ponttól bronzérmet, 31,0 pont fölött ezüstérmet, 38,1 ponttól aranyérmet kaptak az eredményesen szereplő diákok. A magyar versenyzők eredménye:
 
Jéhn Zoltán: aranyérem és a legjobb kísérletezőnek járó különdíj (20,0+19,9=39,9 pont, 22. helyezett);
Varga Ádám: aranyérem (20,3+19,0=39,3 pont, 27. helyezett);
Wang Daqian: aranyérem (21,0+17,9=38,9 pont, 28. helyezett);
Hegedűs Tamás: bronzérem (10,0+19,1=29,1 pont, 118. helyezett);
Pálovics Péter: bronzérem (11,1+12,9=24,0 pont, 162. helyezett).
 

A verseny abszolút győztese, valamint az elméleti fordulóban a legjobban szereplő diák a Kínai Népköztársaság csapatának tagja, Yichao Yu lett 29,2+19,45=48,65 ponttal.
A horvátországi rendezők mind a szakmai, mind a szabadidős programok lebonyolítását rendkívül nagy odaadással végezték, és a magyar versenyzőket, kísérőtanárokat kiemelt vendégszeretettel kezelték. A versenyzés mellett a diákoknak, felkészítő tanároknak is változatos szabadidős programokat szerveztek. Egy teljes napos kirándulás keretében megtekintettük például a Plitvicei Nemzeti Parkot, mely gyönyörű vízeséseiről, változatos növény- és állatvilágáról híres. A diákok Crikvenicában, a tengerparton is töltöttek egy napot, jártak Krapinában (régi magyar neve: Korpona) és Zárán (Zadar), ahol megtekintették a Tesla-múzeumot. A felkészítő tanárok számára egy borkóstoló után Varasdra (Varaždin) szerveztek városnézést. Szerencsés szakmai változás, hogy az előző évek gyakorlatához képest a feladatszövegek rövidebbek lettek.
Köszönettel tartozunk a Nemzeti Erőforrás Minisztériumnak, valamint azoknak az intézményeknek (PTE, ELTE és BME Fizikai Intézetei), melyek a válogatóversenyek és az edzőtábor során helyet és eszközöket biztosítottak a munkához. Személy szerint köszönet illeti Böhönyei Andrást, aki az ELTE-n a Klasszikus Fizika Laborban készségesen segítséget nyújtott nekünk.
 
A következő diákolimpiát 2011. július 10. és 18. között Thaiföldön, Bangkokban rendezik meg. A versenyre való felkészülést a jól bevált gyakorlatnak megfelelően továbbra is 5 vidéki és a budapesti szakkör, valamint a BME-n folyó gyakorlati foglalkozások segítik (lásd külön felhívásunkat ezen beszámoló után a lap alján).
A kötött helyszínű szakkörök mellett elsősorban önálló munkával, a KöMaL elméleti és mérési feladatainak rendszeres megoldásával lehet készülni a jövő évi Fizikai Diákolimpiára.
Eredményes felkészülést kívánunk!