A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.
Megjegyzések. (1) Sokkal előnyösebb s éppen ezért megszokottab Hg8-f6 A tett lépés ugyanis megnehezíti a vezérszárny bontakozását. (2) E lépés közvetlen vesztésre vezet. Sötét helyzete tarthatatlan. Például 14....He4-g5,15.Hd5×c7†Kg8-h8,16.Fg3×d6 és nyer. Úgy látszik sötét abban reménykedett, hogy világos nem fogja eltalálni a helyes folytatást, de csalódott, mert a szöveglépés után világos négy lépésben mattot jelentett. (3) Marshall e játszmában nagyon hazárdan játszott. Nála ez még most is elég gyakori, pedig már ezért sokszor fizetett a játszma elvesztésével.
9. játszma. Vezérgyalog megnyitás. Játszották Osztendében, 1906-ban. világos. sötét.Bayer B. Budapest.Dr. Benary W. Berlin. 1. d2-d4 d7-d5 2. Hg1-f3 Hg8-f6 3. Fc1-g5 e7-e6 4. c2-c4 Hb8-d7 5. Hb1-c3 Ff8-e7 6. e2-e3 O‐O 7. Ba1-c1 b7-b6 8. c4×d5 c6×d5 9. Ff1-d3 Fc8-b7 10. O‐O c7-c5 11. Vd1-e2 Bf8-e8 12. Fd3-a6 Fb7×a6 13. Ve2×a6 Vd8-c9 14. Va6-e2 Vc8-b7 15. Bf1-d1 Ba8-d8 16. h2-h3 a7-a6 17. Fg5-f4 Hf6-e4(1) 18. Hc3×e4 d5×e4 19. Hf3-h2 h7-h6 20. Hh2-g4 Kg8-h7(2) 21. Ve2-c4 Be8-f8(3)Hadállás sötét 21. lépése után sötét. világos.
9. játszma. (folytatás.) világos. sötét.Bayer B. Budapest.Dr. Benary W. Berlin. 22. d:4-d5 f7-f5 23. d5-d6(4) Fe7-g5 24. Hg4-e5 Fg5×f4 25. e3×f4 Bf8-f6 26. Vc4-d5 Vb7×d5(5) 27. Bd1×d5 g7-g5 28. g2-g3 g5×f4 29. g3×f4 Hd7-f8 30. d6-d7(6) Hf8-e6(7) 31. Bd5-d6 Kh7-g7 32. He5-c6 He6-d4 33. Bd6×f6 Kg7×f6 34. Hc6×d8 Kf6-e7 35. Hd8-b7 Ke7×d7 36. Hb7×c5† b6×c5 37. Bc1×c5 Kd7-d6 38. Bc5-a5 feladta.Világos 1h50', sötét 2h gondolkodási időt használt el. Megjegyzések. (1) Mint a továbbiak mutatják, a megkezdett kombináció nem korrekt. (2) Szükségtelen lépés. (3) Egyetlen lépés. Azonnal f5-f7 helytelen. Ugyanis erre: 22.Hg4×h6g7×h6,23.Vc4-f7†Kg8-h8†,24.Ff-4×h6,Fc7-f8,25.Fh6-g5,vagy24....Fc7-f6,25.d4×c5b6×c5,26.Bd1-d6 következik. (4) Világosnak előre ki kellett számítani, vajon védhető lesz-e az előretolt d gyalog. (5) Nincs jobb, mert ha sötét nem cserél, akkor vezére még az eddiginél is hátrányosabb helyen lesz, míg világos vezére domináló helyzetet foglal el. (6) Ezzel a játszma sorsa is eldőlt. Sötét nem tudja veszteség nélkül megakadályozni a huszár beugrását c6-ra. (7) E lépés érdekes bonyodalmakat teremt, de azért a játszmát nem menti meg.
2. sz. Végjáték. Berger Jánostól. sötét. világos.Sötét indul s remist ér el. 1. ... Ff6-e5† 2. K∞ c3-c2 3. Fb4-a3 c2-c1v. 4. Fa3×c1 Fe5-b2 Ha világos a futót üti, akkor sötét patt. Ha a világos futó mozdul, akkor sötét futó üldözőbe veszi.
5. Fc1-d2 Fb2-c3
vagy 5. Fc1-c3 Fb2-d4
s. í. t.
|