Cím: Sakk
Füzet: 1906/november, 73 - 74. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Ábrázoló geometria

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.


    világos.  sötét.     Johnston.Marshall.    15.  Hd5-e7  Kg8-h8    16. He7-g6  h7×g6       17.  h2×g3  Vd8-h4       18.  Bh1×h4#(3)

 

Megjegyzések. (1) Sokkal előnyösebb s éppen ezért megszokottab Hg8-f6 A tett lépés ugyanis megnehezíti a vezérszárny bontakozását.
(2) E lépés közvetlen vesztésre vezet. Sötét helyzete tarthatatlan. Például 14....He4-g5,15.Hd5×c7Kg8-h8,16.Fg3×d6 és nyer. Úgy látszik sötét abban reménykedett, hogy világos nem fogja eltalálni a helyes folytatást, de csalódott, mert a szöveglépés után világos négy lépésben mattot jelentett.
(3) Marshall e játszmában nagyon hazárdan játszott. Nála ez még most is elég gyakori, pedig már ezért sokszor fizetett a játszma elvesztésével.

9. játszma.
 

Vezérgyalog megnyitás.
 

Játszották Osztendében, 1906-ban.
 

    világos.  sötét.Bayer B. Budapest.Dr. Benary W. Berlin.    1.  d2-d4  d7-d5    2.  Hg1-f3  Hg8-f6       3.  Fc1-g5  e7-e6       4.  c2-c4  Hb8-d7    5.  Hb1-c3  Ff8-e7    6.  e2-e3  OO    7.  Ba1-c1  b7-b6    8.  c4×d5  c6×d5    9.  Ff1-d3  Fc8-b7    10.  OO  c7-c5    11.  Vd1-e2  Bf8-e8    12.  Fd3-a6  Fb7×a6    13.  Ve2×a6  Vd8-c9    14.  Va6-e2  Vc8-b7    15.  Bf1-d1  Ba8-d8    16.  h2-h3  a7-a6    17.  Fg5-f4  Hf6-e4(1)    18.  Hc3×e4  d5×e4    19.  Hf3-h2  h7-h6    20.  Hh2-g4  Kg8-h7(2)    21.  Ve2-c4  Be8-f8(3)

Hadállás sötét 21. lépése után
 
sötét.
világos.
 

 


9. játszma. (folytatás.)
 

    világos.  sötét.Bayer B. Budapest.Dr. Benary W. Berlin.    22.  d:4-d5  f7-f5       23.  d5-d6(4)  Fe7-g5       24.  Hg4-e5  Fg5×f4    25.  e3×f4  Bf8-f6    26.  Vc4-d5  Vb7×d5(5)    27.  Bd1×d5  g7-g5    28.  g2-g3  g5×f4    29.  g3×f4  Hd7-f8    30.  d6-d7(6)  Hf8-e6(7)    31.  Bd5-d6  Kh7-g7    32.  He5-c6  He6-d4    33.  Bd6×f6  Kg7×f6    34.  Hc6×d8  Kf6-e7    35.  Hd8-b7  Ke7×d7    36.  Hb7×c5  b6×c5    37.  Bc1×c5  Kd7-d6    38.  Bc5-a5   feladta.

Világos 1h50', sötét 2h gondolkodási időt használt el.
 

 

Megjegyzések. (1) Mint a továbbiak mutatják, a megkezdett kombináció nem korrekt.
(2) Szükségtelen lépés.
(3) Egyetlen lépés. Azonnal f5-f7 helytelen. Ugyanis erre: 22.Hg4×h6g7×h6,23.Vc4-f7Kg8-h8,24.Ff-4×h6,Fc7-f8,25.Fh6-g5,vagy24....Fc7-f6,25.d4×c5b6×c5,26.Bd1-d6 következik.
(4) Világosnak előre ki kellett számítani, vajon védhető lesz-e az előretolt d gyalog.
(5) Nincs jobb, mert ha sötét nem cserél, akkor vezére még az eddiginél is hátrányosabb helyen lesz, míg világos vezére domináló helyzetet foglal el.
(6) Ezzel a játszma sorsa is eldőlt. Sötét nem tudja veszteség nélkül megakadályozni a huszár beugrását c6-ra.
(7) E lépés érdekes bonyodalmakat teremt, de azért a játszmát nem menti meg.
 


2. sz. Végjáték.
 

Berger Jánostól.
 

sötét.
Kg8,Ff6,gyalog:c3.

világos.
Kg3,Fb4,Hg5,ésh7.

Sötét indul s remist ér el.
 

    1.  ...  Ff6-e5    2.  K  c3-c2       3.  Fb4-a3  c2-c1v.       4.  Fa3×c1  Fe5-b2
 

Ha világos a futót üti, akkor sötét patt.
Ha a világos futó mozdul, akkor sötét futó üldözőbe veszi.
 

    5.  Fc1-d2  Fb2-c3   

vagy
    5.  Fc1-c3  Fb2-d4   

s. í. t.