Cím: Beszámoló a 2008. évi Nemzetközi Informatikai Diákolimpiáról
Szerző(k):  Horváth Gyula ,  Zsakó László 
Füzet: 2008/október, 386 - 387. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Egyéb (KöMaL pontverseny is)

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

Eredményeink
 

2008. augusztus 16‐23. között rendezték a 2008. évi Nemzetközi Informatikai Diákolimpiát (IOI) Egyiptomban, Kairóban. A versenyen 78 ország 283 versenyzője vett részt.
Versenyzőink közül Eisenberger András (Budapest, Fazekas Mihály Gimnázium) aranyérmet, Szalkai Balázs (Veszprém, Lovassy László Gimnázium) és Danka Miklós András (Budapest, Fazekas Mihály Gimnázium) ezüstérmet, Danner Gábor (Szeged, Ságvári Endre Gimnázium) pedig bronzérmet szerzett1. A verseny az elmúlt évekhez képest szakmailag határozottan bírálható volt, az utólag ismertetett megoldások alapján olyan feladat is volt, ami nem felelt meg a verseny szabályainak, s a többi feladat is határozottan nehéz volt az IOI-s korosztály számára.
 
Szakmai értékelés
 

Eredményünk a tavalyinál jobb lett, a húsz olimpia közül az éremtáblázaton az eddigi második legjobb helyezést értük el, az Európai Uniós országok közül csak Lengyelország előzött meg, az éremtáblázaton összesítésben a 8., az összpontszám szerint pedig a 9. helyen végeztünk.
Kiemelkedően szerepelt Kína, Lengyelország, igen jó eredményt ért el az Egyesült Államok, Thaiföld, Korea, Oroszország és Tajvan csapata. Határozottan jellemző a kelet-ázsiai országok előretörése.
Az IOI-val párhuzamosan megrendezett konferencián egyértelműen kiderült, hogy a nálunk jobban szereplő országokban (az USA kivételével) lényegesen több időt fordítanak az informatika, s azon belül is a problémamegoldás tanítására, mint a magyar közoktatás. Emiatt nekünk a központi felkészítésen olyan témákkal kell foglalkoznunk, amelyek ezekben az országokban hivatalos tananyagok, s a központi felkészítést sokkal magasabb szintről kezdhetik.
Ugyanakkor sok sikeresebben szereplő ország példája azt mutatja, hogy az eredményes szerepléshez korszerű tehetséggondozó rendszerre van szükség. Ennek alapja ma is létezik, a Nemes Tihamér OKSZTV és az Informatika OKTV. Erre épül a két éve indított Neumann János Tehetséggondozó Program, amely regionális szinten terveink szerint idén is 400, országos szinten pedig 60 tehetséges diák felkészítéséről szól, havi 1-1 foglalkozással. A nemzetközi tapasztalatok alapján erre épül egy Internetes tehetséggondozó program a legjobb 12-15 tanulónak, akik nagy eséllyel pályázhatnak az olimpiai csapatba kerülésre. Ehhez a programhoz az NJSZT előállította a tananyagot, amelyet ingyen ad segédkönyv formájában a résztvevő tanulóknak. Alapvető problémának tartjuk azonban, hogy regionális és helyi szinten sem megoldott az ilyen tehetséggondozó szakkörök indítása.
Az iskolák sem veszik be ezt kötelező órának, regionális szinten sincs semmilyen anyagi forrás a lebonyolításra, ráadásul a hazai informatikai szakma jelentős része nem hajlandó még tudomást sem venni a középiskolás tehetséggondozásról.
A 20-25 fős diákolimpiai válogatóversenyt is egy felkészítéshez kapcsoljuk, amelyen a tavalyihoz hasonlóan 6 versenyzőt választunk ki. A verseny után következik az olimpikonok felkészítése, minden felkészítés után újabb versennyel, ahol kiválasztjuk a végleges, 4 fős olimpiai csapatot. Ezután következik ‐ az LSI Alapítvány támogatásával ‐ az intenzív felkészülés, amelyre így további 1-2 hónap áll rendelkezésre.
Megállapíthatjuk, hogy az idei kiemelkedően jó eredmény több éves szisztematikus felkészítő munka következménye.
Ahhoz, hogy ez a folyamat sikeres legyen, továbbra is szükségünk van az Oktatási Minisztérium támogatására, ahogyan arra a korábbi években többször is volt példa.
 
A következő olimpiák
 

16. Közép-Európai Informatikai Diákolimpia, Marosvásárhely, Románia, 2009. július
21. Nemzetközi Informatikai Diákolimpia, Bulgária, 2009.
17. Közép-Európai Informatikai Diákolimpia, Szlovákia, 2010. július
22. Nemzetközi Informatikai Diákolimpia, Waterloo, Kanada-Ontario, 2010.
1Ezúton gratulálunk a versenyzőknek (korábbi években az első három versenyző a KöMaL-ban is versenyzett) és a felkészítőknek. (Szerkesztők)