Cím: Matematikus továbbtanulási problémák megoldásai
Füzet: 2008/január, 44. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Egyéb írások

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

BME. 1782. Található-e a műszaki életnek olyan ága, amely nem alkalmaz matematikát? Komoly-e az alkalmazott matematika?

 

Válasz. Ha egy matematikus besétál egy laborba vagy egy műhelybe, akkor aligha ússza meg a mérnökök sokszor zavaróan bonyolult matematikai kérdéseit. A kérdések komolyságát és nehézségét az adja, hogy az életnek nem mondhatjuk azt, hogy adjon inkább egy másik matematikai problémát. Így volt ez már a BME elődje, az Institutum Geometrico‐Hydrotechnicum idején, 1782-ben is.
Matematikai modellekkel a valóságos kísérletek jó része megtakarítható. A technika fejlődésével egyre pénz- és időigényesebb tesztelések elkerülése a tét. Például az Airbus hatalmas A380-as gépét drága és kockázatos próbák helyett számítógépes matematikai modellek segítségével tervezték. E modellek a matematika szinte minden elméleti ágából mélyen merítenek. Tehát az elméleti matematika kutatása is egyre fontosabb, mert lépést kell tartani a várható alkalmazási igényekkel, ‐ márpedig professzionálisan alkalmazni csak a jól kidolgozott elméleteket lehet.
 

BME. 2008. Mire jó a BME TTK Matematikus alapképzés (BSc)?
 

Válasz. Elméletiesebb és gyakorlatiasabb folytatásra egyaránt jó lesz, bármelyikre elő tud készíteni a tantárgyak választéka, ‐ csak választani kell.
Elmélet mindenki számára bőségesen van, mert ez a sikeres alkalmazás alapfeltetele. Három félév után az ,,A'' elméleti és a ,,B'' alkalmazott szakirány között lehet választani. Mindkét szakirány folytatható mesterszakkal.
 

BME. 2011. Mit nyújt a BME TTK Matematikus mesterképzés (MSc)?
 

Válasz. Kizárólag a hallgató érdeklődésén és munkabíró-képességén múlik, hogy mennyire képes a tanuláskor kihasználni és az elhelyezkedéskor kiaknázni azt a tényt, hogy egy műszaki és gazdaságtudományi egyetembe beágyazott természettudományi karra jár. Ezen műegyetemi előnyök feltárásában segít a Téma Labor több féléves tárgy: sok diákunk így kap aktuális problémákkal foglalkozó matematikai feladatot, és többen így ismerik meg leendő munkahelyüket, kutatóhelyüket vagy tanszéküket.
Alapkutatási és fejlesztési pénzek jelentős hányada köt ki a Műegyetemen. Aktív fizikusokkal és matematikusokkal, közöttük több akadémikussal, jól ellátott a BME TTK. Tehát pénz, fegyver és paripa egyaránt van. Lehet küzdeni és kiemelkedni.
 

BME. 2013. Hová vezet a BME TTK Matematikus Doktori Iskola (PhD)?
 

Válasz. Technika függő korunk egyre több, elvontabb tudást használ. Az elvontsági hierarchia tetején a matematika áll. Mind több helyen előny, hovatovább kívánatos, egy egyetemi PhD fokozat. Ezért is fontosak a doktori iskolák.
 

Bővebb információ a KöMaL 2007. decemberi számában, az intézetünk és karunk http://math.bme.hu/; illetve http://www.ttk.bme.hu/ honlapján, valamint a BME TTK Dékáni Hivatala budapesti 463 1919 telefonszámán kapható.
BME TTK Matematika Intézet