Cím: Ifjú Fizikusok Nemzetközi Versenye
Szerző(k):  Kenesei Péter ,  Rajkovits Zsuzsa 
Füzet: 2005/október, 436 - 438. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Egyéb (KöMaL pontverseny is)

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

A világ 23 országából érkezett 25 csapat vett részt Svájcban, Winterthurban a 2005. július 14. és 21. között zajló Ifjú Fizikusok 18. Nemzetközi Versenyén (18th International Young Physicists' Tournament).
A magyar csapat tagjai voltak:
Horváth Nóra csapatkapitány, Budapest, ELTE Apáczai Csere János Gyakorlóisk., 12. o.t.,
tanára: Pákó Gyula,
Bustya Áron, Baja, Szent László ÁMK, 12. o.t.,
tanára: Jaloveczki József,
Drozdy András, Budapest, ELTE Apáczai Csere János Gyak. isk., 10. o.t.,
tanára: Zsigri Ferenc,
Kőrösi Márton, Békéscsaba, Tevan Andor Gimnázium, 10. o.t.,
tanára: Varga István,
Varjas Dániel, Dunaújváros, Széchenyi István Gimnázium, 12. o.t.,
tanára: Kispál István.

A verseny nyertese Németország csapata volt, amely a döntő után mindössze 0,1 ponttal előzte meg Belorusszia csapatát. (Itt szeretnénk megjegyezni, hogy a verseny értékelése messze nem tökéletes. Többször előfordult, hogy a csapatok 5 forduló után elért pontszámai között nem volt akkora eltérés, amely alapján nyugodt lélekkel megállapítható lett volna, hogy melyik jobb a másiknál. Ez az idei versenyben különösen élesen mutatkozott. A verseny szabályzata azonban pillanatnyilag úgy rendelkezik, hogy a legkisebb eltérés is számít, ezért lehetett első a német csapat. A versenyt követő tanácskozáson a nemzetközi zsűri egyebek között foglalkozott az értékelés szempontjainak esetleges megváltoztatásával is, hogy a jövőben csak valóban számottevő különbség esetén helyezzék az egyik csapatot a másik elé.)
A verseny szabályzatából megtudhatjuk, hogy a szóbeli diszkusszió a fizikai ismeretek mellett megköveteli az angol nyelven történő jó beszédkészséget is. Az angol nyelvterületekről érkező csapatok egyre növekvő száma miatt az angol nyelvtudás hiánya a versenyen egyre szembetűnőbbé válik, és ez a pontozásban is hátrányt jelent, még akkor is, ha a diákok szaktudásában egyébként nincs jelentős különbség. Sajnos a nyelvi nehézségek a magyar diákoknál is többször jelentős pontveszteséget okoztak. A jövőben a válogatásnál ezt a szempontot is jobban szem előtt kell tartanunk.
Végeredményben Belorusszia és Egyesült Államok csapata második díjat, Ausztrália, Lengyelország, Bulgária, Brazília, Új-Zéland, Korea, Szlovákia és Egyesült Királyság csapata pedig harmadik díjat kapott. Magyarország dicséretben részesült.
A verseny játékszabályairól, a korábbi versenyek eredményéről, feladatairól, a résztvevő országokról, az egyes versenyek részleteiről az Interneten az angol nyelvű központi honlapról (www.iypt.org) lehet tájékozódni.
A diákok egyéni felkészítése iskolájukban, a csapat felkészítése a verseny előtti hónapokban, az ELTE Általános Fizika Tanszékén történt, ahol Skrapits Lajos, Kenesei Péter és Rajkovits Zsuzsanna foglalkoztak a diákokkal. Egy-egy feladott probléma kapcsán szinte minden alkalommal szükség van olyan eredményekre, amelyek a pillanatnyilag is kutatott tudományterületek világából valók. Az idei felkészítésnél a granulált anyagok fizikájával Jánosi Imre ismertette meg diákjainkat, a pánik fizikájáról pedig Farkas Illés tartott előadást.
Ezúton mondunk köszönetet a diákok nevében is azért, hogy az Oktatási Minisztérium lehetővé tette a versenyen való részvételünket, biztosította az anyagi hátteret a szerepléshez.

 
Pályázati felhívás az Ifjú Fizikusok 19. Nemzetközi Versenyére
 

A 19. IYPT Szlovákiában, Pozsonyban, 2006. július 5. és 12. között kerül megrendezésre. A versenyre az alább kitűzött feladatok közül legalább két probléma részletes kidolgozásával (mérési jegyzőkönyv a kísérleti körülmények és a mérési adatok feltüntetésével, a jelenség értelmezésével és fizikai leírásával) lehet pályázni. A verseny hivatalos nyelve az angol, a pályamunkákat azonban elegendő magyarul benyújtani. A pályamunkák és a válogatóversenyen a pályázó által választott feladat angol nyelvű előadása alapján az öt legjobb tanuló ‐ a csapatmunkára való további felkészítés után ‐ képviseli hazánkat a nemzetközi versenyen.
Pályázatok beküldési határideje: 2006. január 16.


Beküldési cím:
,,Ifjú Fizikusok Nemzetközi Versenye ‐ Pályázat''
Eötvös Loránd Tudományegyetem
Általános Fizika Tanszék
1518 Budapest, Pf. 32.

A pályázatban szerepeljen: a pályázó neve, osztálya, értesítési címe, telefonszáma, e-mail címe, az iskolájának neve és címe, felkészítő tanárának neve, továbbá esetleges angol nyelvvizsga-oklevelének fénymásolata! (A 12. évfolyamos tanulók csak akkor pályázzanak, ha az érettségire és a versenyre való készülést össze tudják egyeztetni!)
 
*
 

1. Hab. Tanulmányozzátok folyadék felszínén megjelenő hab magasságának változását, a hab bomlásának folyamatát! Milyen körülmények szükségesek ahhoz, hogy a hab élettartama a leghosszabb legyen?
2. Mintázatok. Ha kicsi méretű, nem átlátszó tárgy(ak)at fénnyel megvilágítunk, akkor az árnyéktérben mintázatot figyelhetünk meg. Milyen információ nyerhető a tárgy(ak)ról e mintázat alapján?
3. Úszó kacsa. A tavon úszó kacsát követő hullámkép a Mach-kúpra emlékeztet. Milyen paraméterektől függ ez a mintázat?
4. Suttogószoba. Kör alakú karzattal rendelkező termekben (ilyen például a londoni Szent Pál Székesegyházban a híres ,,Whispering Gallery''), ha valaki a fal felé fordulva suttog, akkor a suttogás a karzat ellentétes oldalán hallható. Tanulmányozd ezt a jelenséget!
5. Valószínűség. Pénzérmét tartunk vízszintes felület felett, majd elejtjük. Milyen kezdeti feltételeket kell biztosítani ahhoz, hogy azonos valószínűségű legyen a ,,fej'' és az ,,írás''?
6. Felmosás. Kiterített, nedves rongy padlón való mozgatásához nagyobb erő szükséges, mint a szárazéhoz. Milyen paraméterektől függ az ,,ellenállási erő'' ilyen esetben?
7. Vitorlázó papír. Papírlap nyugszik az asztalon. Ha az asztalra a felületével párhuzamosan ráfújunk, akkor a papír siklani kezd. Határozzuk meg a papírlap repülését jellemző paramétereket!
8. Elektrosztatika. Tervezz és készíts olyan eszközt, amellyel megmérhető egy szövettel dörzsölt műanyag vonalzón kialakuló töltéseloszlás!
9. Hang és hab. Tanulmányozd a hang terjedését habban!
10. Megfordított inga. Nem csak a megfordított ingát (például ujjunkon a hegyére állított ceruzát) lehet egyensúlyozni, hanem a többszörösen összetett ingákat (pl. csuklókkal kapcsolt rudakat) is. Mutasd be egy ilyen inga stabilizálását! Milyen paraméterektől függ a folyamat?
11. Éneklő cső. Fogjunk állványba mindkét végén nyitott csövet! Helyezzünk Bunsen-lángot a cső alsó vége alá úgy, hogy hangot halljunk! Tanulmányozd a jelenséget!
12. Gördülő mágnes. Tanulmányozd a lejtőn legördülő mágnes mozgását!
13. Hang. Mérd meg a hang terjedési sebességét folyadékokban fény segítségével!
14. Celluláris anyagok. Vizsgáld meg folyadékáram (pl. vízsugár) viselkedését, amikor szivacsos anyag felületébe csapódik!
15. Hő és hőmérséklet. Vezessük forrásban lévő víz gőzét telített, vizes sóoldatba! Felmelegíthető-e az oldat vízgőzzel 100 C fölé? Vizsgáld meg a jelenséget!
16. Keménység. Acélgolyó esik vízszintes felületre. Ha a felületre egy papírlapot, arra pedig karbonpapírt (indigót) helyezünk, az ütközéskor kör alakú nyom keletkezik. Javasolj erre a módszerre épülő keménységmérő skálát!
17. Magnetohidrodinamika. Lapos edényben folyadék van. Ha az edényre elektromos és mágneses erőteret kapcsolunk, a folyadék mozgásba jöhet. Vizsgáld meg a jelenséget és annak gyakorlati alkalmazhatóságát!
(A feladatok eredeti angol nyelvű szövege megtalálható a verseny honlapján: www.iypt.org.)