Cím: Áprilisi feladatok
Füzet: 1958/április, 123 - 124. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Szakmai cikkek

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

A szerkesztőségnek tömérdek munkája van. Arra kéri olvasóit, segítsenek a munkában: döntsék el, közölnék-e a lapban az alábbi két feladatot, illetőleg az alábbi megoldással közölnék-e.

 

1. feladat. Bizonyítsuk be, hogy
1+a+a2+...+an-1+ana+a2+...+an-1n+1n-1,
ha a>0 és n 1-nél nagyobb természetes szám.
 

Megoldás: A számtani közép nem kisebb a mértani középnél. Ezt a számlálóban, majd a nevezőben álló számokra felhasználva
1+a+a2+...+an-1+an(n+1)1aa2...an-1ann+1,a+a2+...+an-1(n-1)aa2...an-1n+1

Mindkét oldalon pozitív mennyiségek állnak, tehát a két egyenlőtlenség hányadosát véve kapjuk, hogy
1+a+a2+...+ana+a2+...+an-1n+1n-1a1+2+...+nn-1a1+2+...+(n-1)n-1==n+1n-1a(n+1)n2n+1a(n-1)n̲n+1=n+1n-1an2an2=n+1n-1.



Ezzel a bizonyítandó egyenlőtlenséget igazoltuk.
 

2. feladat. Egy paralelogramma területe 100cm2. A négyszöget átlói négy háromszögre bontják, amelyek közül kettő-kettő egybevágó. Az egyik háromszög területe 20cm2. A másik (vele nem egybevágó háromszögben szereplő paralelogramma-oldalon nyugvó két szög 30, ill. 20. Milyen hosszú az említett paralelogramma-oldal?
 

 

Megoldás: A paralelogrammát egy átlója két egybevágó háromszögre bontja, így egy ilyen háromszög területe 50cm2. A másik átló meghúzásával ez két újabb háromszögre bomlik; mivel egyik területe 20cm2, a másiké 30. Ha a kérdéses paralelogramma-oldalt x-szel jelöljük, az x oldalból és a három ismert szögből ‐ 20, 30, ill. 180-(20+30)=130 ‐ a háromszög területe ismert képlet alapján meghatározható:
x3sin20sin302sin130=30.
Ebből:
x=60sin50sin20sin30.

A kérdéses paralelogramma-oldalt kiszámítottuk. Ebből a szögfüggvényértékeket logaritmustáblából kikeresve s a műveleteket elvégezve x számértékét közelítőleg is megkaphatjuk.
 

‐ Harmadik feladatként oldjuk meg a következőt:
3. A világűr rakéta a Marsba érkezik. Az utasok egy iskolát látogatnak meg. Egy üres tanterem tábláján befejezetlen szorzás-példát látnak:
 

 

Megértik a vonaldarabok számából, hogy a befejezetlen művelet arab számokkal:
177̲65

A marslakók számrendszerének, úgy látszik, nem 10 az alapszáma. Gondolkozni kezdenek, hogy akkor mi lehet.
Gondolkozzunk mi is, és fejezzük be a szorzást
 

*

 

A megoldások beküldésének feltételei ugyanazok, mint a többi kitűzött feladatnál. Mindhárom feladat külön példának számít. A mindhármat beküldők közül a legjobb 50 megoldás szerzőinek nevét közöljük. Ezek közül a három legszabatosabban indokolt megoldás beküldői könyvjutalomban részesülnek. Ezenkívül vigaszdíjak sorshúzás alapján azok közt, akik legalább egy feladatot helyesen oldottak meg.