A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. A szakkör következő adásában (a 3. műsorban, január 30-án 15.30‐16.00 óráig) Surányi János egyetemi tanár azzal ismerteti meg a veszprémi Lovassy László Gimnázium szakkörét és a hallgatókat, hogy
Mi a teljes indukció?
Rokon jelenségeket megfigyelve igyekszünk felfedezni bennük a közös törvényszerűséget. Ha találunk ilyet, annak érvényességét egyrészt újabb hasonló helyzetek létrehozásával ellenőrizhetjük. Közvetettebb mód a következmények levonása és annak ellenőrzése, hogy teljesülnek-e ezek vagy sem. Ha szükséges, alkalmasan módosítjuk a feltételezett törvényszerűséget. Ezt a módszert nevezik indukciónak. A természettudományoknak alapvető módszere ez, de a matematikában is gyakran sejtenek meg összefüggéseket indukció útján. A matematikus azonban nem állhat meg törvényszerűségek megfigyelésénél. Azokat csak akkor fogadhatja el korlátlanul érvényesnek, ha ennek okát tudja adni, be tudja bizonyítani őket. Miután elvont fogalmakkal dolgozik, amelyek kapcsolatát a logika szabályozza, erre kilátása is van. Természetes számokra vonatkozó állításoknak egy jellegzetes bizonyításmódja lényegében azon alapszik, hogy minden természetes számhoz eljutunk, ha elindulunk az -től és minden egész számról a rákövetkezőre térünk. Ezt a bizonyításmódot nevezik teljes indukciónak, bár alig fedezhető fel valami rokonsága az indukcióval. Az adás rámutat vermekre is, amelyekbe bele lehet esni. Ezek elemzésével mélyebben megvilágítja a módszer lényegét. Ugyancsak sokat árul el ennek a bizonyítási ,,automatának'' a szerkezetéről az a példa, amelyben könnyebb egy többet mondó állítást bebizonyítani, mint a kevesebbet mondót. Az adásban hallottak alkalmazására és gyakorlására a következő feladatok megoldását javasoljuk:
Feladatok.
1. Bizonyítsuk be, hagy ha pozitív egész szám és , , , , -től különböző számok, akkor
Milyen összefüggést ad ez, ha ?
2. Bizonyítsuk be, hogy ha ( egész szám), akkor | |
Milyen egyszerűbb alakra írhatjuk át a nyert összefüggés alapján a következő összeget: | |
3. Legyen -nál nagyobb egész szám. Lássuk be, hogy ha egy konvex -szög belsejének egy pontján sem megy át -nél több átló, akkor az egy csúcsból induló átlók a többit | | pontban metszik. Keressünk -re egyszerűbb formulát; igazoljuk a megsejtett formula helyességét! 4. (folytatás) Keressünk összefüggést az előző feladat feltételeinek teljesülése mellett az -szög és az -szög átlóinak a sokszög belsejébe eső metszéspontjai között. Bizonyítsuk be, hogy az -szög átlói metszéspontjainak a száma
5. Bizonyítsuk be, hogy | |
6. Bizonyítsuk be, hogy van olyan pozitív egész szám, hogy ha legalább , akkor | |
Keressük meg a legkisebb ilyen értéket!
E feladatok megoldását a következő címre lehet beküldeni február 13-ig: Az Iskolarádió Matematikai Szakköre 1800 Budapest, Bródy S. u. 5‐7.
Azok között, akik legalább egy feladat helyes megoldását beküldik, könyvjutalmakat sorsolunk ki. Legszorgalmasabb feladatmegoldóinkat meghívjuk szereplőnek későbbi felvételeinkre.
|