Cím: Hajdú-Bihar megyei középiskolák matematika versenye 2002-2003
Szerző(k):  Deli Lajos ,  Kántor Sándorné ,  Kovács András 
Füzet: 2003/február, 77 - 79. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Egyéb (KöMaL pontverseny is)

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

Ebben a tanévben 2002. november 14-én került megrendezésre a Hajdú-Bihar megyei középiskolák Matematikai Tanulmányi Versenye a Debreceni Egyetem Matematikai és Informatikai Intézete és a Bolyai János Matematikai Társulat megyei Tagozata szervezésében. A versenyen a város és a megye középiskolai tanulói indulhattak 3 kategóriában (gimnázium, speciális matematikai tagozat, szakközépiskola). A résztvevők száma meghaladta az ezret.
Az egyes évfolyamok feladatsorait az egyetemi oktatók állították össze, a 9. évfolyamét Kovács András, a 10. évfolyamét Kántor Sándor, a 11. évfolyamét Páles Zsolt, a 12. évfolyamét Kántor Sándorné, felhasználva a Deli Lajos szaktanácsadó által beküldött feladatjavaslatokat.
A verseny koordinátora Lajkó Károly, a versenybizottság vezetője Kántor Sándorné volt.
Az idén a 9. és a 12. évfolyam feladatsora* bizonyult nehezebbnek, 100%-os eredmény nem született.
A versenybizottság 37 tanár 65 diákjának teljesítményét részesítette díjban vagy dicséretben.

 
A verseny eredményei: (A rövidítések jelentései: FMG: Fazekas Mihály Gimnázium, Debrecen; TÁG: Tóth Árpád Gimnázium, Debrecen; Bocskai: Bocskai István Gimnázium, Hajdúböszörmény; Dóczy: Dóczy Gedeon Református Gimnázium, Debrecen; DE Kossuth: Debreceni Egyetem Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziuma; Hőgyes: Hőgyes Endre Gimnázium, Hajdúszoboszló; Mechwart: Mechwart András Szakközépiskola, Debrecen; Gábor D.: Gábor Dénes Szakközépiskola, Debrecen).
 
9. évfolyam:
Gimnáziumok: I. díj: Boross Péter (TÁG), II. díj: Karancsi János (DE Kossuth), III. díj: Dobos Péter (Hőgyes), Kovács Péter (DE Kossuth).
Speciális matematika tagozat: I. díj: Farkas Csaba, Maleskovits Dávid, Trócsányi Miklós (FMG), II. díj: Kiss Judit (FMG).
Szakközépiskolák: III. díj: Bessenyei Csilla (Mechwart).
 
10. évfolyam:
Gimnáziumok: I. díj: Szentjóbi Anna (Hőgyes), II. díj: Fábi László (Dóczy), III. díj: Láda Erika (Bocskai), Sóvágó Sándor (Bocskai), Víg Róbert (TÁG).
Speciális matematika tagozat: I. díj: Bardóczi Ádám, Kolbe Balázs (FMG), II. díj: Krusper Márta (FMG), III. díj: Tőkési Gergely (FMG).
Szakközépiskolák: III. díj: Madar Zoltán (Mechwart).
 
11. évfolyam:
Gimnáziumok: I. díj: Egri Attila (Hőgyes), II. díj: Balogh Tamás (DE Kossuth), Sum Zsuzsa (DE Kossuth), III. díj: Császi Attila (Bocskai), Szilágyi Péter (DE Kossuth).
Speciális matematika tagozat: I. díj: Dányádi Zsolt, Papp Gábor, Tuska Gábor (FMG).
Szakközépiskolák: I. díj: Bényei Antal (Gábor D.), II. díj: Nagy Norbert (Mechwart).
 
12. évfolyam:
Gimnáziumok: I. díj: Sántha Katalin (Bocskai), III. díj: Nádasi Levente (Dóczy), Sepsi Örs (Dóczy), Zabos Erika (Bocskai).
Speciális matematika tagozat: I. díj: Csóka Endre (FMG), II. díj: Kormos Attila (FMG).
 
A 9. évfolyam feladatsora
 

Kovács András
 

1. Egy sakktáblán 8 sorban és 8 oszlopban helyezhetjük el a bábukat, azaz a táblán 64 négyzet alakú mező van. Valójában hány olyan négyzetet fedezhetünk fel a sakktáblán, amelynek oldalai a tábla széleivel párhuzamosak? (8 pont)
 
2. Négy szobor egy paralelogramma csúcsaiban helyezkedik el: a szemközti szobrok távolsága 30m, illetve 90m. Hogyan lehet megtervezni egy 2m széles körgyűrű alakú utat, ha azt akarjuk, hogy ez mind a négy szobortól egyenlő távolságra haladjon? (A körgyűrű és a paralelogramma középpontja egybeesik.) Hány köbméter kavicsot kell az út létrehozásához felhasználni, ha a kavicsot 5cm vastagon terítjük szét a földön? (10 pont)
 
3. Tekintsük az A halmaz összes részhalmazát. Adjuk össze a bennük lévő számokat külön-külön, majd képezzük ezeknek is az összegét. Milyen értéket kapunk, ha tudjuk, hogy az alábbi két halmaz egyenlő: A={x-237;7x+5y-637;5x-7z+943}, B={x+237;501+x;3x+729}. (x, y, z racionális számok.) (12 pont)
 
4. Egy vonat, amely Debrecenből Budapestre megy, útközben pályafelújítás miatt kénytelen sebességét az n-ed részére csökkenteni; ezáltal a órát késik. Ha a munkálatok Debrecenhez b kilométerrel közelebb kezdődnének, a késés c óra lenne. Hány kilométert tett meg eredetileg a vonat óránként? (14 pont)
 
5. Oldjuk meg a racionális számok halmazán a
x+|x|-[x]=0
egyenletet. ([x] az x szám egészrészét, azaz azt a legnagyobb egész számot jelöli, amely nem nagyobb az x számnál. Például [1,2]=1.) (16 pont)
 
A 12. évfolyam feladatsora
 

Deli Lajos
 

1. Oldja meg a valós számok halmazán a
|cosx|cosx12
egyenlőtlenséget! (8 pont)
 
2. Határozza meg a p valós paraméter értékeit úgy, hogy
a) az xpx2-2x+p+1 (xR) polinomfüggvény legnagyobb értéke 1 legyen,
b) az xpx2-2x+p+1 (xR) polinomfüggvény legkisebb értéke -1 legyen.
Mindkét esetben adja meg a szélsőérték helyét is! (10 pont)
 
3. Adott az O1 középpontú R1 sugarú k1 kör és az O2 középpontú R2 sugarú k2 kör, amelyek egymást kívülről érintik. Vegye fel az O1O2 szakasz fölé a k3 Thalész kört, és azt az r sugarú k kört, amely a k1 kört is és a k2 kört is kívülről, a k3 kört belülről érinti.
a) Fejezze ki a k és k3 körök r és R sugarát az R1 és R2 sugarak segítségével.
b) Bizonyítsa be, hogy 8rR1+R2. (13 pont)
 
4. Bizonyítsa be, hogy akárhány különböző pozitív egész szám négyzete reciprokainak összege kisebb 2-nél! (14 pont)
 
5. Az ABCDM négyoldalú gúla alaplapja olyan trapéz, amelyben 12AD=AB=BC=CD=a. A gúla magasságának talppontja a trapéz átlóinak O metszéspontjában van. A gúla AM és CM oldalélei merőlegesek egymásra. Mekkora a gúla térfogata és felszíne? (15 pont)

*Ezt a két feladatsort közöljük lapunkban.