A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Honyek Gyula ‐ Szegedi Ervin ‐ Gnädig Péter Elméleti forduló 1. feladat. Földbe hatoló radar 1. A hullám fázissebességét (az azonos fázisú helyzetek haladási sebességét) az | | összefüggés határozza meg. Innen | | Megjegyzések. (i) A fentebb kiszámított fázissebesség ‐ az adott közelítésben ‐ független a hullám frekvenciájától, és alakilag a fény terjedési sebességével egyezik meg. (Természetesen a látható fény frekvenciatartományában a képlet nem érvényes.) (ii) A radarhullámok nem végtelen síkhullámok, hanem térben és időben korlátozott kiterjedésű hullám-vonulatok (hullámcsomagok). Ezek terjedését nem a fázissebesség, hanem az ún. csoportsebesség jellemzi, amely a függvény differenciálhányadosának reciproka, és a nagysága általában különbözik a fázissebességtől. Amennyiben arányos -val (a feladatban használható közelítésben ez teljesül), a kétféle sebesség megegyezik.
2. A földbe hatoló hullámok érzékelhetőségi távolságára jellemző ,,behatolási mélység'' (vagyis az a mélység, ahol a hullám amplitúdója a felszíni érték -szerese) az a csillapodási együttható reciproka: | |
1. ábra 3. A rudakról visszaverődő hullámok fáziskülönbsége akkor lesz , ha az egyik rúd és a műszer távolsága éppen egy negyed hullámhossznyival nagyobb, mint a másik rúd és a műszer távolsága. Az 1. ábrán látható helyzetben tehát fennáll ahonnan , melynek megoldása cm. A hullám terjedési sebessége a megadott számadatokból cm/s, a kérdéses frekvencia tehát
4. Ha a detektor a rúdhoz legközelebbi helyzettől távolságra van, akkor a radarimpulzusok visszaérkezési ideje a mélységben fekvő rúdról Innen
2. feladat. Elektromos jelek érzékelése
2. ábra 1. Ha egy gömb alakú, kicsiny elektródából homogén és végtelen közegben állandó áram folyik ki, akkor a szimmetria miatt nyilvánvaló, hogy az áramsűrűség csak az elektródától mért távolságtól függ, az iránytól nem. A töltésmegmaradás miatt egy tetszőleges sugarú, elektróda középpontú gömbfelületen áram folyik ki át (2. ábra), ezért vagy az irányokat is figyelembe véve 2. Ha az előzőekben vizsgált szituációban a közeg fajlagos ellenállása , akkor a differenciális Ohm-törvény alapján az elektróda által létrehozott elektromos térerősség az helyvektorú pontban Vegyük észre, hogy ez az elektromos mező egy nagyságú pontszerű töltés, vagy egy töltött gömb (gömbön kívüli) elektromos terével egyezik meg.
3. ábra Tekintsük most a feladatban leírt esetet! A zsákmány belsejében elképzelt két, egymástól viszonylag távol lévő gömb egyikéből áram folyik ki, a másik gömbbe pedig áram folyik be. A gömbök között végtelen, homogén, fajlagos ellenállású közeg van. A kialakuló elektromos mező és árameloszlás (az elektromos mezőt leíró egyenletek linearitása miatt) felfogható úgy, mint egy végtelen, homogén közegben elhelyezkedő töltésű és egy tőle távolságra levő töltésű gömbelektróda elektromos és áramterének lineáris szuperpozíciója. A 3. ábra jelöléseivel az egyes mezők térerősségei és potenciáljai: | | illetve | | A szuperpozíció eredménye: | | A feladatban vizsgálandó pontban , valamint , ezért a ragadozó helyén az elektromos térerősség Felhasználva, hogy , 3. Jelölje a zsákmányállatot modellező két gömb alakú áramforrás közül a negatív elektróda potenciálját , a pozitív elektródáét pedig . Ezek a potenciálok az általános képlet segítségével az sugarú elektródák felületén is meghatározható: | | Az elektródák közötti feszültség a potenciálok különbségeként kapható: | | Felhasználva, hogy , a zsákmányban elképzelt forrásgömbök közötti feszültség: A forrásgömbök közötti ellenállás, és a forrás teljesítménye könnyen kaphatók: | | 4. A zsákmány által keltett elektromos mező homogénnek tekinthető a ragadozó helyén, térerőssége a korábban meghatározott , ezért a helyettesítő kapcsolásban -val jelölt feszültség: ahol a ragadozó érzékelő (detektáló) gömbjeinek távolságát jelöli, a gömbök sugara pedig . A környező tengervíz ellenállása az -vel való analógia alapján: A modellben szereplő soros kapcsolású áramkörben a kérdezett feszültség és teljesítmény egyszerűen számolható: | | illetve | |
Megjegyzés. Az áramkör helyettesítő kapcsolása alapján megállapíthatjuk, hogy az elrendezés éppen olyan, mintha egy elektromotoros erejű, belső ellenállású feszültségforrásra nagyságú terhelő ellenállást kötöttünk volna. Jóllehet a verseny során a résztvevőktől nem kérték annak belátását, hogy a rendszer (vagyis a ragadozó + zsákmány + tengervíz) elektromos szempontból a megadott áramkörrel helyettesíthető, de ,,versenyen kívül'' tanulságos lehet ennek végiggondolása. Induljunk ki abból a helyzetből, amelyben a ragadozó halon még nem tud áram folyni (mondjuk azért, mert a hal ,,kikapcsolta'' a detektáló egységét, vagyis annak belső ellenállása végtelen nagy). A hal közelében az elektromos térerősség, az egymástól távol levő érzékelői között tehát feszültség alakul ki. Kapcsoljuk most be a hal detektáló egységét, csökkentsük le a hal belső ellenállását a megadott értékre! Ekkor a halon keresztül valamekkora áram indul meg, s ez a ragadozó halat modellező két gömböt elektromosan töltötté teszi (az egyik pozitív, a másik negatív töltésű lesz). Ha nem lenne a környező tengervíz, akkor a hal testében folyó áramnak ‐ a töltésmegmaradás törvénye miatt ‐ előbb-utóbb meg kellene szűnnie. Ilyen esetben tehát a gömbök feltöltődése csak addig tarthatna, amíg az feltöltődés következtében kialakuló elektromos erőtér a külső erőtérrel együtt éppen nulla potenciálkülönbséget eredményez a két gömb között. Más a helyzet azonban akkor, amikor a hal testén átáramló töltések a környező tengervízben vissza tudnak jutni az eredeti helyükre. Ekkor folyamatos áram alakul ki, a halra (a modellben a két gömbre) jutó feszültség pedig nullától különböző lesz. Ez a feszültség kétféle módon is kiszámítható. Egyrészt úgy, mint (Ohm-törvény). Másrészt úgy is megkapható, mint az eredő elektromos térerősségnek (vagyis a zsákmány által a ragadozó helyén létrehozott ,,külső'' és a gömbök feltöltődése miatt kialakuló különbségének) és az távolságnak a szorzata: A jobb oldalon a zárójelet felbontva az első tag éppen a külső erőtér által létrehozott feszültséggel egyezik meg, a második tag pedig kifejezhető a környező tengervíz ,,effektív ellenállásával'': Mindezeket összevetve végül felírhatjuk, hogy s ez valóban a megadott helyettesítő kapcsolás feszültség-áram viszonyainak felel meg.
5. Az függvényében vizsgált teljesítmény akkor maximális, ha az kifejezés maximális, vagy ennek reciproka minimális. Közismert, hogy ez esetén következik be (vagyis akkor, amikor a ,,telepet'' éppen a ,,belső ellenállásával'' egyenlő nagyságú ellenállással terheljük). Ezt például a számtani és a mértani közép közötti egyenlőtlenség felhasználásával, vagy deriválással láthatjuk be. maximuma behelyettesítéssel kapható: | |
3. feladat. Lejtős úton mozgó nehéz jármű 1. Egy-egy kerék tehetetlenségi nyomatékának meghatározása Egy 0,025 tömegű, 0,8 sugarú küllő tehetetlenségi nyomatéka (a végpontjára vonatkoztatva) az ismert elméleti formula alapján . A kerék hengeres részének tehetetlenségi nyomatéka a tömör henger és a lyukat kitöltő tömör henger tehetetlenségi nyomatékának különbségeként számolható. A tömeg- és területarányok egyenlősége alapján kapható, hogy , , a sugarak pedig és . Felhasználva, hogy egy tömör henger esetén , a vizsgált henger tehetetlenségi nyomatéka a kerék egészének tehetetlenségi nyomatéka pedig: 2. A mozgásegyenletek Az tömegű kocsitestre a nehézségi erő és a kerekek (azok forgástengelye) által kifejtett erő hat.
4. ábra A kerekek által kifejtett erőket célszerű lejtővel párhuzamos és arra merőleges komponensekre bontani. Mivel a kocsitest a lejtőn lefelé haladva gyorsul, de nem forog, mozgásegyenletei a 4. ábra jelöléseivel a következő alakba írhatók: Az tömegű, sugarú, tehetetlenségi nyomatékú hátsó kerékre a gravitációs erőn túl tengelynél a kocsitest, a talajjal érintkező pontban pedig a lejtő fejt ki erőt (5. ábra). A kerék tömegközéppontjának gyorsulása , a szöggyorsulást pedig jelölje . A kerék mozgásegyenletei: Ha a hátsó kerék tisztán gördül, akkor: ha viszont csúszva gördül, akkor:
5. ábra
6. ábra Az első keréknél (6. ábra) a hátsó kerékhez hasonlóan: Tiszta gördülésnél ha pedig csúszva gördül, akkor: 3. A különböző mozgástípusok elemzése a) Tételezzük fel, hogy olyanok a viszonyok, hogy mindkét kerék tisztán gördül. Ekkor az ‐ egyenletrendszer tiszta gördülésre vonatkozó egyenleteinek megoldása: | | A feltételezett tiszta gördülés akkor jön létre, ha és teljesül. Az erők behelyettesítésével látható, hogy a két feltétel közül a hátsó kerékre vonatkozó az erősebb, nevezetesen (a lejtő hajlásszögére megfogalmazva) b) Ha a lejtő hajlásszöge egy kicsit meghaladja ezt a kritikus értéket, akkor a hátsó kerék csúszva, az első kerék pedig tisztán gördül. Az ‐ egyenletrendszernek ezt az állapotot leíró egyenleteiből ‐ hosszú számolással ‐ a következőt kaphatjuk: | |
Az első kerék tiszta gördülésének feltétele: . Ezt a feltételt a hajlásszögre kifejtve a következő adódik: | |
c) Ha a lejtő hajlásszöge ezt kritikus értéket is meghaladja, akkor mindkét kerék csúszva gördül. Az ‐ egyenletrendszer ide vonatkozó egyenleteiből a kocsi gyorsulására és a kerekek szöggyorsulására a következő eredmény adódik: | | 4. A hirtelen megcsúszó jármű esete Vizsgáljuk azt az esetet, amikor az álló helyzetből induló jármű kerekei úton tisztán gördülnek, majd úton mozgásuk csúszva gördülés. Jelölje , illetve a jármű gyorsulását a tiszta gördülés, illetve a csúszás szakaszában, , illetve a kerekek szöggyorsulását a csúszva gördülés idején. (Ezeket a mennyiségeket a 3. részfeladatban meghatároztuk.) Az egyenletesen változó mozgásra vonatkozó kinematikai összefüggések felhasználásával könnyen kapható a jármű végsebessége, illetve az egyes kerekek szögsebessége: | |
Kísérleti forduló
I. feladat. Az arány meghatározása elektrolízissel A rész: A kémcsövön lévő önkényes skála kalibrálása A rendelkezésre álló vékonyabb huzalból és az acélgolyóból ,,matematikai'' ingát lehetett készíteni. Ennek lengésidejét stopperrel megmérve ismeretében meg lehetett határozni az inga (centiméterben mért) hosszát, majd a huzal segítségével kalibrálni lehetett a kémcsövön lévő ‐ ismeretlen léptékű ‐ skálát.
B rész: Az arány meghatározása A kémcsövet szájával lefelé fordítva kellett a vízbe helyezni, elhelyezve benne az egyik elektródát. Vezetékekkel lehetett létrehozni az áramkört, amelyben mérhető volt az áramerősség. A víz alatt a vezetéket nehezékkel lehetett rögzíteni. Érdemes volt úgy megválasztani a polaritást, hogy a kémcsőben hidrogén gyűljön össze, mert ennek mennyisége éppen kétszerese a keletkező oxigén mennyiségének. Az áramerősség és az idő szorzata a töltést adja meg, ezt az elemi töltés kétszeresével leosztva megkapjuk a keletkező hidrogén molekulák számát. Az ideális gáz állapotegyenletét felírhatjuk a részecskeszám és a Boltzmann-állandó segítségével. A nyomás és a hőmérséklet pillanatnyi értékét a verseny szervezői közölték a diákokkal, akiknek így csak a térfogatváltozást kellett mérniük az előző részfeladatban kalibrált skála segítségével. A mért adatokból rövid számolás után meg lehetett határozni az arányt. A mérés során az egyenletes elektrolízis érdekében érdemes volt alacsony, 4 mA-nél nem nagyobb áramerősséget választani, és ezzel legalább egy órányit mérni. Ezzel a módszerrel nagyjából -os pontossággal határozható meg az arány.
II. feladat. Optikai ,,fekete'' doboz Az optikai fekete dobozban két optikai rácsot helyeztek el. Ezeket egymásra merőlegesen, vagyis keresztezett állásban, belülről felragasztották a doboz két szemközti falára. A doboz belsejében az optikai rácsokon kívül még egy megdöntött helyzetű planparalel (sík-párhuzamos) lemez is volt. A planparalel lemezre abból lehetett következtetni, hogy az optikai tengelyen haladó direkt fénysugarat az eszköz egy kissé eltérítette. Ha viszont megdöntöttük a dobozt, akkor egy bizonyos szögben történő megdöntéskor az eltérítés megszűnt. Ebből a megdöntésből lehetett megadni a planparalel lemez helyzetét a dobozban, illetve a direkt sugár eltérítéséből kaphatták meg a versenyzők a lemez vastagságát. Ehhez le kellett vezetniük az eltérítés formuláját, és ismerniük kellett az üveg törésmutatóját. A planparalel lemez adatait -os pontossággal lehetett megkapni. A keresztezett állású optikai rácsok, valamint a dobozon lévő párhuzamos rések érdekes, meglepő hatást eredményeztek. Ha az egyik oldalról küldtük be a fényt, akkor a másik oldalon négyzetrácsszerű elhajlási képet kaptunk, ami lényegében megegyezett azzal, mintha a két rács közvetlenül érintkezne egymással. Ha viszont a doboz másik oldaláról érkezett a fény, akkor az elhajlási kép olyan volt, mintha csak egy rács lenne a dobozban, az elhajlási maximumok csak egy sorban helyezkedtek el, mégpedig a résekkel párhuzamosan. Ennek az oka az, hogy ekkor az első rács a résekre merőleges elhajlást ad, amelyek közül a második rács csak a direkt sugarat engedi érvényesülni a második résen. A rendszer ,,félvezető'', aszimmetrikus jellegét szórakoztató és egyben tanulságos is önállóan végiggondolni. Az öt magyar versenyzőből hárman jöttek rá teljes mértékben a ,,fekete doboz'' tartalmára, ami ‐ a többi ország versenyzőihez képest ‐ nagyon jó aránynak számít. Az optikai rácsok ismert elhajlási formulájából ki lehetett számítani, hogy az egyik rács rácsállandója m értékű, míg a másiké m nagyságú volt, amit -os pontossággal lehetett meghatározni. Ebben a mérésben a versenyzőknek ‐ a kísérleti feladatoknál szinte kötelező eljárástól eltérve ‐ nem kellett hibabecsléssel foglalkozniuk. A rendezők így próbálták egy kicsit könnyebbé tenni a meglehetősen időigényes mérési feladatokat. A feladatok szövegét a KöMaL októberi számában közöltük. |
|