Cím: A 33. Nemzetközi Fizikai Diákolimpia feladatainak megoldása
Szerző(k):  Gnädig Péter ,  Honyek Gyula ,  Szegedi Ervin 
Füzet: 2002/november, 492 - 500. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Nemzetközi Fizika Diákolimpia

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

1
 

Honyek Gyula ‐ Szegedi Ervin ‐ Gnädig Péter
 
Elméleti forduló
 

1. feladat. Földbe hatoló radar
 

1. A hullám v fázissebességét (az azonos fázisú helyzetek haladási sebességét) az
ωt-βz=állandó,azazωΔt-βΔz=0
összefüggés határozza meg. Innen
v=ΔzΔt=ωβ=1με2(1+σ2ε2ω2+1)1με.
 

Megjegyzések. (i) A fentebb kiszámított fázissebesség ‐ az adott közelítésben ‐ független a hullám frekvenciájától, és alakilag a fény terjedési sebességével egyezik meg. (Természetesen a látható fény frekvenciatartományában a képlet nem érvényes.)
(ii) A radarhullámok nem végtelen síkhullámok, hanem térben és időben korlátozott kiterjedésű hullám-vonulatok (hullámcsomagok). Ezek terjedését nem a fázissebesség, hanem az ún. csoportsebesség jellemzi, amely a β(ω) függvény differenciálhányadosának reciproka, és a nagysága általában különbözik a fázissebességtől. Amennyiben β arányos ω-val (a feladatban használható közelítésben ez teljesül), a kétféle sebesség megegyezik.
 
2. A földbe hatoló hullámok érzékelhetőségi távolságára jellemző ,,behatolási mélység'' (vagyis az a mélység, ahol a hullám amplitúdója a felszíni érték 1/e0,37-szerese) az α a csillapodási együttható reciproka:
δ=1α=1ωμε2(1+σ2ε2ω2-1)1ωμε2[(1+σ22ε2ω2)-1]=2σεμ16m.  
 

 

1. ábra
 

3. A rudakról visszaverődő hullámok fáziskülönbsége akkor lesz 180, ha az egyik rúd és a műszer távolsága éppen egy negyed hullámhossznyival nagyobb, mint a másik rúd és a műszer távolsága. Az 1. ábrán látható helyzetben tehát fennáll
r2+d2=(d+λ4)2,
ahonnan λ2+4λd-4r2=0, melynek megoldása λ=12,5cm.
A hullám terjedési sebessége a megadott számadatokból v=1,01010cm/s, a kérdéses frekvencia tehát
fmin=vλ=800MHz.

 
4. Ha a detektor a rúdhoz legközelebbi helyzettől x távolságra van, akkor a radarimpulzusok visszaérkezési ideje a d mélységben fekvő rúdról
t(x)=2d2+x2vtmin=2dv.
Innen
d=vtmin2=5m.

 
2. feladat. Elektromos jelek érzékelése
 

 
 

2. ábra
 

1. Ha egy gömb alakú, kicsiny elektródából homogén és végtelen közegben I állandó áram folyik ki, akkor a szimmetria miatt nyilvánvaló, hogy az áramsűrűség csak az elektródától mért távolságtól függ, az iránytól nem. A töltésmegmaradás miatt egy tetszőleges r sugarú, elektróda középpontú gömbfelületen I áram folyik ki át (2. ábra), ezért
j=I4πr2,
vagy az irányokat is figyelembe véve
j=I4πr3r.
 

2. Ha az előzőekben vizsgált szituációban a közeg fajlagos ellenállása ϱ, akkor a differenciális Ohm-törvény alapján az elektróda által létrehozott elektromos térerősség az r helyvektorú pontban
E=ϱj=Iϱ4πr3r.
Vegyük észre, hogy ez az elektromos mező egy Q=ε0ϱI nagyságú pontszerű töltés, vagy egy töltött gömb (gömbön kívüli) elektromos terével egyezik meg.
 
 

3. ábra
 

Tekintsük most a feladatban leírt esetet! A zsákmány belsejében elképzelt két, egymástól viszonylag távol lévő gömb egyikéből Izs áram folyik ki, a másik gömbbe pedig Izs áram folyik be. A gömbök között végtelen, homogén, ϱ fajlagos ellenállású közeg van. A kialakuló elektromos mező és árameloszlás (az elektromos mezőt leíró egyenletek linearitása miatt) felfogható úgy, mint egy végtelen, homogén közegben elhelyezkedő +Q töltésű és egy tőle lzs távolságra levő -Q töltésű gömbelektróda elektromos és áramterének lineáris szuperpozíciója. A 3. ábra jelöléseivel az egyes mezők térerősségei és potenciáljai:
E+=14πε0Qr+3r+=ϱIzs4πr+3r+,U+=14πε0Qr+=ϱIzs4πr+,
illetve
E-=14πε0(-Q)r-3r-=-ϱIzs4πr-3r-,U-=14πε0(-Q)r-=-ϱIzs4πr-.
A szuperpozíció eredménye:
E=E++E-=ϱIzs4π(r+r+3-r-r-3),U=U++U-=ϱIzs4π(1r+-1r-).
A feladatban vizsgálandó P pontban r+=r-=r, valamint r+-r-=lzs, ezért a ragadozó helyén az elektromos térerősség
EP=ϱIzs4πr3lzs.
Felhasználva, hogy ry,
EP=ϱIzs4πy3lzs.
 

3. Jelölje a zsákmányállatot modellező két gömb alakú áramforrás közül a negatív elektróda potenciálját Ux, a pozitív elektródáét pedig Uy. Ezek a potenciálok az általános képlet segítségével az rzs sugarú elektródák felületén is meghatározható:
Ux=ϱIzs4π(1lzs-rzs-1rzs),Uy=ϱIzs4π(1rzs-1lzs-rzs)
Az elektródák közötti Uzs feszültség a potenciálok különbségeként kapható:
Uzs=Uy-Ux=ϱIzs2πrzslzs-2rzslzs-rzs.
Felhasználva, hogy rzslzs, a zsákmányban elképzelt forrásgömbök közötti feszültség:
Uzs=ϱIzs2πrzs.
A forrásgömbök közötti Rzs ellenállás, és a forrás Pzs teljesítménye könnyen kaphatók:
Rzs=UzsIzs=ϱ2πrzs,Pzs=UzsIzs=ϱIzs22πrzs.
 

4. A zsákmány által keltett elektromos mező homogénnek tekinthető a ragadozó helyén, térerőssége a korábban meghatározott EP, ezért a helyettesítő kapcsolásban U-val jelölt feszültség:
U=Erld=ϱIzs4πy3lzsld,
ahol ld a ragadozó érzékelő (detektáló) gömbjeinek távolságát jelöli, a gömbök sugara pedig rd (rdld).
A környező tengervíz Rv ellenállása az Rzs-vel való analógia alapján:
Rv=ϱ2πrd.
A modellben szereplő soros kapcsolású áramkörben a kérdezett Ud feszültség és Pd teljesítmény egyszerűen számolható:
Ud=URdRd+Rv=ϱIzs4πy3lzsldRdRd+ϱ2πrd,
illetve
Pd=Ud2Rd=(ϱIzs4πy3lzsld)2Rd(Rd+ϱ2πrd)2.

 

Megjegyzés. Az áramkör helyettesítő kapcsolása alapján megállapíthatjuk, hogy az elrendezés éppen olyan, mintha egy U elektromotoros erejű, Rv belső ellenállású feszültségforrásra Rd nagyságú terhelő ellenállást kötöttünk volna.
Jóllehet a verseny során a résztvevőktől nem kérték annak belátását, hogy a rendszer (vagyis a ragadozó + zsákmány + tengervíz) elektromos szempontból a megadott áramkörrel helyettesíthető, de ,,versenyen kívül'' tanulságos lehet ennek végiggondolása.
Induljunk ki abból a helyzetből, amelyben a ragadozó halon még nem tud áram folyni (mondjuk azért, mert a hal ,,kikapcsolta'' a detektáló egységét, vagyis annak belső ellenállása végtelen nagy). A hal közelében Er az elektromos térerősség, az egymástól ld távol levő érzékelői között tehát U=Erld feszültség alakul ki.
Kapcsoljuk most be a hal detektáló egységét, csökkentsük le a hal belső ellenállását a megadott Rd értékre! Ekkor a halon keresztül valamekkora I áram indul meg, s ez a ragadozó halat modellező két gömböt elektromosan töltötté teszi (az egyik pozitív, a másik negatív töltésű lesz). Ha nem lenne a környező tengervíz, akkor a hal testében folyó áramnak ‐ a töltésmegmaradás törvénye miatt ‐ előbb-utóbb meg kellene szűnnie. Ilyen esetben tehát a gömbök feltöltődése csak addig tarthatna, amíg az feltöltődés következtében kialakuló elektromos erőtér a külső erőtérrel együtt éppen nulla potenciálkülönbséget eredményez a két gömb között.
Más a helyzet azonban akkor, amikor a hal testén átáramló töltések a környező tengervízben vissza tudnak jutni az eredeti helyükre. Ekkor folyamatos I áram alakul ki, a halra (a modellben a két gömbre) jutó Ud feszültség pedig nullától különböző lesz. Ez a feszültség kétféle módon is kiszámítható. Egyrészt úgy, mint
Ud=IRd
(Ohm-törvény). Másrészt úgy is megkapható, mint az eredő elektromos térerősségnek (vagyis a zsákmány által a ragadozó helyén létrehozott ,,külső'' Er és a gömbök feltöltődése miatt kialakuló E1 különbségének) és az ld távolságnak a szorzata:
Ud=(Er-E1)ld.
A jobb oldalon a zárójelet felbontva az első tag éppen a külső erőtér által létrehozott U feszültséggel egyezik meg, a második tag pedig kifejezhető a környező tengervíz ,,effektív ellenállásával'':
E1ld=IRv.
Mindezeket összevetve végül felírhatjuk, hogy U-IRv=IRd, s ez valóban a megadott helyettesítő kapcsolás feszültség-áram viszonyainak felel meg.
 

5. Az Rd függvényében vizsgált Pd teljesítmény akkor maximális, ha az
Rd(Rd+ϱ2πrd)2
kifejezés maximális, vagy ennek reciproka minimális. Közismert, hogy ez
Rd=Rv=ϱ2πrd
esetén következik be (vagyis akkor, amikor a ,,telepet'' éppen a ,,belső ellenállásával'' egyenlő nagyságú ellenállással terheljük). Ezt például a számtani és a mértani közép közötti egyenlőtlenség felhasználásával, vagy deriválással láthatjuk be.
Pd maximuma behelyettesítéssel kapható:
Pd(max)=ϱ(Izslzsld)2rd32πy6.

 
3. feladat. Lejtős úton mozgó nehéz jármű
 

1. Egy-egy kerék tehetetlenségi nyomatékának meghatározása
Egy 0,025 M tömegű, 0,8 R sugarú küllő tehetetlenségi nyomatéka (a végpontjára vonatkoztatva) az ismert Θ=ml2/3 elméleti formula alapján Θküllő=5,3310-3MR2. A kerék hengeres részének tehetetlenségi nyomatéka a tömör henger és a lyukat kitöltő tömör henger tehetetlenségi nyomatékának különbségeként számolható. A tömeg- és területarányok egyenlősége alapján kapható, hogy mtömör=2,22M, mlyuk=1,42M, a sugarak pedig 0,8R és R. Felhasználva, hogy egy tömör henger esetén Θ=mR2/2, a vizsgált henger tehetetlenségi nyomatéka Θhenger=Θtömör-Θlyuk=12[mtömörR2-mlyuk(0,8R)2]=0,656MR2, a kerék egészének tehetetlenségi nyomatéka pedig: Θ=Θhenger+8Θküllő=0,699MR20,7MR2.
 

2. A mozgásegyenletek
Az 5M tömegű kocsitestre a nehézségi erő és a kerekek (azok forgástengelye) által kifejtett erő hat.
 
 

4. ábra
 

A kerekek által kifejtett erőket célszerű lejtővel párhuzamos és arra merőleges komponensekre bontani. Mivel a kocsitest a lejtőn lefelé haladva gyorsul, de nem forog, mozgásegyenletei a 4. ábra jelöléseivel a következő alakba írhatók:
5Ma=5Mgsinα-K1-K2,(1)
5Mgcosα=N1+N2,(2)
N2l=N1l+K1h+K2h.(3)

Az M tömegű, R sugarú, 0,7MR2 tehetetlenségi nyomatékú hátsó kerékre a gravitációs erőn túl tengelynél a kocsitest, a talajjal érintkező pontban pedig a lejtő fejt ki erőt (5. ábra). A kerék tömegközéppontjának gyorsulása a, a szöggyorsulást pedig jelölje β1. A kerék mozgásegyenletei:
Ma=K1-S1,(4)
Mgcosα+N1=T1,(5)
0,7MR2β1=S1R.(6)
Ha a hátsó kerék tisztán gördül, akkor:
a=Rβ1,(7/a)
ha viszont csúszva gördül, akkor:
S1=μkN1.(7/b)

 
 

5. ábra
 

 
 

6. ábra
 

Az első keréknél (6. ábra) a hátsó kerékhez hasonlóan:
Ma=K2-S2,(8)
Mgcosα+N2=T2,(9)
0,7MR2β2=S2R.(10)
Tiszta gördülésnél
a=Rβ2,(11/a)
ha pedig csúszva gördül, akkor:
S2=μkN2.(11/b)

3. A különböző mozgástípusok elemzése
a) Tételezzük fel, hogy olyanok a viszonyok, hogy mindkét kerék tisztán gördül. Ekkor az (1)(11) egyenletrendszer tiszta gördülésre vonatkozó egyenleteinek megoldása:
a=56gsinα,β1=β2=56gRsinα,S1=S2=712Mgsinα,K1=K2=512Mgsinα,N1=(52cosα-5h12l)Mg,N2=(52cosα+5h12l)MgT1=(72cosα-5h12l)Mg,T2=(72cosα+5h12l)Mg.
A feltételezett tiszta gördülés akkor jön létre, ha S1μsT1 és S2μsT2 teljesül. Az erők behelyettesítésével látható, hogy a két feltétel közül a hátsó kerékre vonatkozó az erősebb, nevezetesen (a lejtő hajlásszögére megfogalmazva)
tgαμs1+5h7lμs.

b) Ha a lejtő hajlásszöge egy kicsit meghaladja ezt a kritikus értéket, akkor a hátsó kerék csúszva, az első kerék pedig tisztán gördül. Az (1)(11) egyenletrendszernek ezt az állapotot leíró egyenleteiből ‐ hosszú számolással ‐ a következőt kaphatjuk:
a=(1+5hμk14l)sinα-12μkcosα1110+5h11lμk.

Az első kerék tiszta gördülésének feltétele: S2μsT2. Ezt a feltételt a hajlásszögre kifejtve a következő adódik:
tgα6μs+77μk+325h7lμsμk14-5hl(μs-μk).

c) Ha a lejtő hajlásszöge ezt kritikus értéket is meghaladja, akkor mindkét kerék csúszva gördül. Az (1)(11) egyenletrendszer ide vonatkozó egyenleteiből a kocsi gyorsulására és a kerekek szöggyorsulására a következő eredmény adódik:
a=g(sinα-μkcosα),β1=57gRμk(7-5hlμk)cosα,β2=57gRμk(7+5hlμk)cosα.
 

4. A hirtelen megcsúszó jármű esete
Vizsgáljuk azt az esetet, amikor az álló helyzetből induló jármű kerekei d úton tisztán gördülnek, majd s-d úton mozgásuk csúszva gördülés. Jelölje at, illetve acs a jármű gyorsulását a tiszta gördülés, illetve a csúszás szakaszában, βelső, illetve βhátsó a kerekek szöggyorsulását a csúszva gördülés idején. (Ezeket a mennyiségeket a 3. részfeladatban meghatároztuk.) Az egyenletesen változó mozgásra vonatkozó kinematikai összefüggések felhasználásával könnyen kapható a jármű végsebessége, illetve az egyes kerekek szögsebessége:
v=2atd+2acs(d-s),ωelső=2atdR+βelső2atd+2acs(d-s)-2atdacs,ωhátsó=2atdR+βhátsó2atd+2acs(d-s)-2atdacs.

 
Kísérleti forduló
 

I. feladat. Az e/kB arány meghatározása elektrolízissel
 

A rész: A kémcsövön lévő önkényes skála kalibrálása
A rendelkezésre álló vékonyabb huzalból és az acélgolyóból ,,matematikai'' ingát lehetett készíteni. Ennek lengésidejét stopperrel megmérve g ismeretében meg lehetett határozni az inga (centiméterben mért) hosszát, majd a huzal segítségével kalibrálni lehetett a kémcsövön lévő ‐ ismeretlen léptékű ‐ skálát.
 
B rész: Az e/kB arány meghatározása
A kémcsövet szájával lefelé fordítva kellett a vízbe helyezni, elhelyezve benne az egyik elektródát. Vezetékekkel lehetett létrehozni az áramkört, amelyben mérhető volt az áramerősség. A víz alatt a vezetéket nehezékkel lehetett rögzíteni. Érdemes volt úgy megválasztani a polaritást, hogy a kémcsőben hidrogén gyűljön össze, mert ennek mennyisége éppen kétszerese a keletkező oxigén mennyiségének.
Az áramerősség és az idő szorzata a töltést adja meg, ezt az elemi töltés kétszeresével leosztva megkapjuk a keletkező hidrogén molekulák számát. Az ideális gáz állapotegyenletét felírhatjuk a részecskeszám és a Boltzmann-állandó segítségével. A nyomás és a hőmérséklet pillanatnyi értékét a verseny szervezői közölték a diákokkal, akiknek így csak a térfogatváltozást kellett mérniük az előző részfeladatban kalibrált skála segítségével. A mért adatokból rövid számolás után meg lehetett határozni az e/kB arányt.
A mérés során az egyenletes elektrolízis érdekében érdemes volt alacsony, 4 mA-nél nem nagyobb áramerősséget választani, és ezzel legalább egy órányit mérni. Ezzel a módszerrel nagyjából 10%-os pontossággal határozható meg az e/kB arány.
 
II. feladat. Optikai ,,fekete'' doboz
 

Az optikai fekete dobozban két optikai rácsot helyeztek el. Ezeket egymásra merőlegesen, vagyis keresztezett állásban, belülről felragasztották a doboz két szemközti falára. A doboz belsejében az optikai rácsokon kívül még egy megdöntött helyzetű planparalel (sík-párhuzamos) lemez is volt.
A planparalel lemezre abból lehetett következtetni, hogy az optikai tengelyen haladó direkt fénysugarat az eszköz egy kissé eltérítette. Ha viszont megdöntöttük a dobozt, akkor egy bizonyos szögben történő megdöntéskor az eltérítés megszűnt. Ebből a megdöntésből lehetett megadni a planparalel lemez helyzetét a dobozban, illetve a direkt sugár eltérítéséből kaphatták meg a versenyzők a lemez vastagságát. Ehhez le kellett vezetniük az eltérítés formuláját, és ismerniük kellett az üveg törésmutatóját. A planparalel lemez adatait 20%-os pontossággal lehetett megkapni.
A keresztezett állású optikai rácsok, valamint a dobozon lévő párhuzamos rések érdekes, meglepő hatást eredményeztek. Ha az egyik oldalról küldtük be a fényt, akkor a másik oldalon négyzetrácsszerű elhajlási képet kaptunk, ami lényegében megegyezett azzal, mintha a két rács közvetlenül érintkezne egymással. Ha viszont a doboz másik oldaláról érkezett a fény, akkor az elhajlási kép olyan volt, mintha csak egy rács lenne a dobozban, az elhajlási maximumok csak egy sorban helyezkedtek el, mégpedig a résekkel párhuzamosan. Ennek az oka az, hogy ekkor az első rács a résekre merőleges elhajlást ad, amelyek közül a második rács csak a direkt sugarat engedi érvényesülni a második résen. A rendszer ,,félvezető'', aszimmetrikus jellegét szórakoztató és egyben tanulságos is önállóan végiggondolni. Az öt magyar versenyzőből hárman jöttek rá teljes mértékben a ,,fekete doboz'' tartalmára, ami ‐ a többi ország versenyzőihez képest ‐ nagyon jó aránynak számít.
Az optikai rácsok ismert elhajlási formulájából ki lehetett számítani, hogy az egyik rács rácsállandója 2μm értékű, míg a másiké 1μm nagyságú volt, amit 10%-os pontossággal lehetett meghatározni. Ebben a mérésben a versenyzőknek ‐ a kísérleti feladatoknál szinte kötelező eljárástól eltérve ‐ nem kellett hibabecsléssel foglalkozniuk. A rendezők így próbálták egy kicsit könnyebbé tenni a meglehetősen időigényes mérési feladatokat.
1A feladatok szövegét a KöMaL októberi számában közöltük.