A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. KEZDŐK Első forduló Mindkét kategória 1. Oldja meg a következő egyenlőtlenséget a valós számok halmazán! (6 pont)
2. Az derékszögű háromszög 3 egység hosszúságú átfogójának harmadoló pontjai és . Számítsa ki a összeg pontos értékét! (6 pont)
3. Hány olyan -nál kisebb természetes szám van, amely számjegyeinek összege páros és a rákövetkező természetes szám számjegyeinek összege is páros? (8 pont)
4. Egy hegyesszögű háromszögben a szokásos jelölésekkel . Bizonyítsa be, hogy ! (10 pont)
5. Mely és 1-nél nagyobb egész számokra teljesül, hogy osztója -nek és ? (10 pont)
Második (döntő) forduló I. kategória: Általános tanterv szerint tanuló szakközépiskolások és gimnáziumi tanulók 1. Mi a szükséges és elégséges feltétele, hogy egy konvex négyszög és oldalának felezőpontjai által meghatározott szakasz felezze a négyszög területét?
2. Mely , és számokra teljesül az alábbi egyenlőség?
3. Mutassa meg, hogy egy kocka csúcsainak halmazából kiválasztható néhány 4-elemű részhalmaz úgy, hogy a kocka bármely három csúcsát a kiválasztott 4-elemű részhalmazok közül pontosan egy tartalmazza!
II. kategória: Speciális matematika tantervű gimnáziumi tanulók 1. Jelöljük az háromszög körülírt körén az -t nem tartalmazó ív felezőpontját -vel! Legyen tükörképe a egyenesre , az szakasz felezőpontja pedig . Igazolja, hogy és a háromszög oldalfelező pontjai egy körön helyezkednek el!
2. Mely és egész számokra teljesül az alábbi egyenlőség?
3. Legyen . Bizonyítsa be, hogy ha egy elemű halmazból kiválasztható néhány 5-elemű részhalmaz úgy, hogy az elemű halmaz minden 3-elemű részhalmazát a kiválasztott 5-elemű részhalmazok közül pontosan egy tartalmazza, akkor .
HALADÓK I. kategória: Szakközépiskolák Első (iskolai) forduló 1. Bizonyítsuk be, hogy minden számra Milyen -ra áll fenn egyenlőség?
2. Az háromszög oldalának -hez közelebbi harmadolópontja , a oldal -hez legközelebbi negyedelőpontja , -hez legközelebbi negyedelőpontja . A oldal felezőpontja . Bizonyítsa be, hogy az és az háromszögek területének összege az háromszög területének felével egyenlő!
3. Oldjuk meg a valós számok halmazán az egyenletet!
4. Bizonyítsuk be, hogy egymást követő pozitív egész szám között mindig van olyan, amelyre igaz, hogy a számjegyeinek összege osztható -tel!
5. Egy -ös téglalapban elhelyeztünk tetszőlegesen db egységnyi oldalú négyzetet. Bizonyítsuk be, hogy még egy olyan egységnyi átmérőjű kör is elfér a téglalapban, amelynek nincs közös belső pontja a négyzetekkel! (Négyzeten most négyzetlapot, körön pedig körlapot értünk.)
Második forduló 1. Bizonyítsuk be, hogy | | osztható -mal!
2. Oldjuk meg a természetes számok halmazán a egyenletet!
3. Az és befogójú derékszögű háromszög átfogóhoz tartozó magassága az átfogó negyedrésze. Mekkora ekkor értéke?
4. Egy egység széles egyenes vonalzóval egy síkon szerkeszthetünk. Más segédeszközünk ‐ ceruzán kívül ‐ nincs. A szerkesztés során a következő lépések hajthatók végre: tetszőleges számú pontot felvehetünk az adott síkon, két felvett ponton át egyenes húzható a vonalzóval, bármely megrajzolt egyenessel attól egységnyi távolságra lévő párhuzamos egyenes húzható. Szerkesszünk egység hosszú szakaszt a megengedett szerkesztési lépések alapján!
Harmadik (döntő) forduló 1. Az , , , egész számokra teljesül. Tudjuk, hogy az | | kifejezés értéke prímszám. Mi ennek a prímszámnak az értéke?
2. Az derékszögű háromszög befogójának pontjában az szakaszra állított merőleges az átfogót az pontban metszi. Az pont -re eső merőleges vetülete az pont. Bizonyítsuk be, hogy a szakasz hossza akkor minimális, ha a pont rajta van az csúcsból induló szögfelezőn.
3. Bizonyítsuk be, hogy végtelen sok olyan egész szám van, amelyre és is két pozitív egész szám négyzetének összegeként írható fel. Igazoljuk azt is, hogy nem létezik olyan egész szám, amelyre a , , és számok mindegyike felbontható két négyzetszám összegére.
II. kategória: Általános matematika tantervű gimnáziumok Első (iskolai) forduló 1. Bizonyítsuk be, hogy ha az és valós számokra igaz, hogy racionális szám, pedig irracionális szám, akkor csak irracionális szám lehet.
2. Az középpontú egységnyi sugarú körbe írt trapézban , ahol és a trapéz szárai. Mutassuk meg, hogy a trapéz területe legfeljebb területegység értékű!
3. Adott a valós számok halmazán értelmezett függvény, ahol valós paraméter. Határozzuk meg értékét úgy, hogy -nek pontosan különböző értékére legyen az adott függvény értéke .
4. Bizonyítsuk be, hogy egymást követő pozitív egész szám között mindig van olyan, amelyre igaz, hogy a számjegyeinek összege osztható -tel!
5. Egy -ös téglalapban elhelyeztünk tetszőlegesen db egységnyi oldalú négyzetet. Bizonyítsuk be, hogy még egy olyan egységnyi átmérőjű kör is elfér a téglalapban, amelynek nincs közös belső pontja a négyzetekkel! (Négyzeten most négyzetlapot, körön pedig körlapot értünk.)
Második forduló 1. Oldjuk meg az egész számok körében az egyenletrendszert!
2. Az és befogójú derékszögű háromszög átfogóhoz tartozó magassága az átfogó negyedrésze. Mekkora ekkor értéke?
3. Bizonyítsuk be, hogy ha az , , valós számokra teljesül az összefüggés, akkor | |
4. Az konvex négyszög és átlója merőleges egymásra. Az oldal felezőpontjából állítsunk merőlegest oldalegyenesre. Ennek talppontja legyen . Az oldal felezőpontjából a oldalegyenesre állított merőleges talppontja legyen . Bizonyítsuk be, hogy a és egyenesek az átló egyenesén metszik egymást!
Harmadik (döntő) forduló 1. Hány olyan pozitív egész tízes számrendszerbeli -jegyű szám van, amelynek számjegyösszege , ahol pozitív egész szám?
2. Az háromszögben . A oldal felező merőlegese a , az oldal felező merőlegese a pontban metszi a csúcsból induló magasság egyenesét. Mekkora a háromszög legnagyobb szöge, ha ?
3. Tekintsük az számsorozatot! Ezt a sorozatot átrendezhetjük a következő módon: egy lépésben a sorozat utolsó tagját előbbre helyezhetjük (akárhányadik helyre az sorszámú hely közül) azzal a megszorítással, hogy az előrébb helyezett tag nem előzhet meg nála nagyobb számot. A kapott új sorozatra ismét alkalmazható az előbb leírt lépés, egészen addig, amíg lehetséges. Bizonyítsuk be, hogy bármely lépés után olyan sorozatot kapunk, amelyben a -edik és a -adik tag közül az egyik páros, a másik pedig páratlan szám, bármely esetén.
III. kategória: Speciális matematika tantervű gimnáziumok Első (iskolai) forduló 1. Bizonyítsuk be, hogy ha az , , valós számokra teljesül az összefüggés, akkor | |
2. Az oldalú négyzetet a középpontja körül elforgatva az négyzetet kapjuk. A két négyzet közös része olyan nyolcszög, amelynek mindegyik oldala hosszú. Fejezzük ki a nyolcszög területét -val és -vel! Ha az és négyzet metszetének területe , uniójának területe pedig , akkor igazoljuk, hogy . 3. A kör belsejében levő szabályos háromszög oldalegyenesei a kört az , , , , , pontokban metszik a következő betűzés szerint: az oldalegyenes metszéspontjai a körrel és . Hasonlóan: a egyenes metszetei a körrel , illetve , és a egyenes metszetei a körrel , illetve az ábrának megfelelően. Bizonyítsuk be, hogy
4. darab pozitív egész számról tudjuk, hogy összegük . Bizonyítsuk be, hogy az adott darab pozitív egész szám közül ki lehet néhányat választani úgy, hogy a kiválasztott számok összege legyen.
Második (döntő) forduló 1. Bizonyítsuk be, hogy az összes olyan pozitív egész alapú számrendszerben, amelyben az és a pozitív egész szám hányadosa 2, teljesül az összefüggés.
2. Adott egy oldalú szabályos sokszög, melynek belsejében vagy határán felveszünk egy pontot. -nek a sokszög csúcsaitól mért távolságát jelölje (nagyság szerinti sorrendben) . Milyen pont esetén lesz maximális?
3. Van darab chip, amelyek képesek egymás tesztelésére a következő módon: ha kettőt összekapcsolunk, akkor mindkettő kijelzi a másik chipről, hogy jó-e vagy hibás. A jó chip mindig helyesen válaszol, a hibás chip véletlenszerű eredményt ad. Tudjuk, hogy az összes chipnek több mint a fele jó. Lehetséges-e -nél kevesebb teszt végrehajtásával kiválasztani egy jó chipet? |