Cím: A 42. Nemzetközi Matematikai Diákolimpia feladatai
Füzet: 2001/szeptember, 324. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Nemzetközi Matematikai Diákolimpia

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

 
Első nap
 

 
1. Legyen az ABC hegyesszögű háromszög körülírt körének középpontja O. Legyen P az A-ból induló magasságvonal talppontja a BC oldalon.
Tegyük fel, hogy BCAABC+30.
Bizonyítsuk be, hogy CAB+COP<90.
 
2. Bizonyítsuk be, hogy
aa2+8bc+bb2+8ca+cc2+8ab1
minden a, b, c pozitív valós számra.
 
3. Egy matematikaversenyen 21 lány és 21 fiú vett részt.
*Mindegyik versenyző legfeljebb hat feladatot oldott meg.
*Mindegyik fiúhoz és mindegyik lányhoz van legalább egy olyan feladat, amelyet mindketten megoldottak.
Bizonyítsuk be, hogy van olyan feladat, amelyet legalább három lány és legalább három fiú megoldott.
 
 
Második nap
 

 
4. Legyen n egy 1-nél nagyobb páratlan egész, k1, k2, ..., kn pedig adott egészek. Az 1, 2, ..., n számok mind az n! darab a=(a1,a2,...,an) permutációjára legyen
S(a)=i=1nkiai.
Bizonyítsuk be, hogy van két olyan b és c permutáció, amelyekre bc, és n! osztója (S(b)-S(c))-nek.
 
5. Az ABC háromszögben legyen AP a BAC szögfelezője, ahol P a BC oldalon van, BQ pedig az ABC szögfelezője, ahol Q a CA oldalon van. Tudjuk, hogy BAC=60 és hogy AB+BP=AQ+QB.

Mik az ABC háromszög szögeinek lehetséges értékei?
 
6. Legyenek a, b, c, d egészek, amelyekre a>b>c>d>0. Tegyük fel, hogy
ac+bd=(b+d+a-c)(b+d-a+c).
Bizonyítsuk be, hogy ab+cd nem prímszám.