A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. 1. Legyen az hegyesszögű háromszög körülírt körének középpontja . Legyen az -ból induló magasságvonal talppontja a oldalon. Tegyük fel, hogy . Bizonyítsuk be, hogy .
Megoldás. Legyen a oldal felezőpontja. Az éppen a -hoz tartozó középponti szög fele, így . Innen , tehát azt kell bizonyítani, hogy , ami ekvivalens -vel (1. ábra). Legyen az tükörképe a felezőmerőlegesére; ekkor is a körülírt körön van, és . A feltétel szerint tehát , és így , az szög szárai által a körből kimetszett húr hossza legalább , a körülírt kör sugara (2. ábra). Így . Mivel az háromszög hegyesszögű, a körülírt kör húrja kisebb az átmérőnél, így , a húr fele, kisebb, mint . Innen , a szakasz tehát az vetületénél, az szakasznál is kisebb.
Horváth Illés (Fazekas M. Főv. Gyak. Gimn., 11. o.t.) |
2. Bizonyítsuk be, hogy | | minden , , pozitív valós számra.
Megoldás. A szimmetria miatt feltehetjük, hogy . 1. eset: . Ekkor , hiszen ebből ekvivalens lépésekkel , -t kapjuk, ami nyilvánvalóan igaz. Hasonló meggondolásokból, felhasználva a összefüggést, is igaz, tehát , , azonosan rendezett a , , számokkal, így a Csebisev-egyenlőtlenségből: | | Felhasználva a harmonikus és négyzetes közepek közti egyenlőtlenséget: | | Elég tehát belátni, hogy | | | | ami nyilvánvaló. 2. eset: . Ekkor | | Hasonlóan , tehát | | Ezzel az állítást beláttuk.
Csóka Endre (Debrecen, Fazekas M. Gimn., 10. o.t.) |
3. Egy matematikaversenyen lány és fiú vett részt.
* | (1)Mindegyik versenyző legfeljebb hat feladatot oldott meg. |
* | (2)Mindegyik fiúhoz és mindegyik lányhoz van legalább egy olyan feladat, amelyet mindketten megoldottak. | Bizonyítsuk be, hogy van olyan feladat, amelyet legalább három lány és legalább három fiú megoldott.
Megoldás. Készítsünk egy -es táblázatot, amelynek oszlopai jelentsék az egyes fiúkat, míg a sorok a résztvevő lányokat. A táblázat minden egyes mezőjébe írjuk be annak a feladatnak a sorszámát, amelyet mind az oszlophoz tartozó fiú, mind a sorhoz tartozó lány megoldott. (2) szerint ilyen feladat mindig létezik. (Ha több is van, akkor elég az egyik ilyen feladat sorszámát beírni.) Az ábrán látható 5-ös szám például azt jelenti, hogy az 5. feladatot a 2. számú fiú és a 3. számú lány is megoldotta. Ezek után vizsgáljuk az egyes oszlopokat. Fessük be kékre azokat a mezőket, amelyeken olyan szám áll, amelyik az adott oszlopban legalább háromszor előfordul. Mivel az (1) feltétel szerint minden oszlopban legfeljebb hatféle szám szerepelhet, azért:
ha egy adott oszlopban
* | ‐egyféle számot festettünk be, akkor a többi maximum mezőt fed le, tehát legalább 11 kék mezőnk van; |
* | ‐kétféle számot festettünk be, akkor a be nem festettek száma maximum , azaz legalább 13 kék mező van; |
* | ‐háromféle kék szám esetén minimum 15 kék mező van; |
* | ‐4, 5, 6-féle kék szám esetén is legalább , , , azaz 12, 15 és 18 mezőt festettünk be. | Összefoglalva: láthatjuk, hogy minden oszlopban legalább 11 kék mező van, ez pedig 21 oszlop esetén már több, mint a mezők fele (). Most vizsgáljuk a sorokat, és fessük pirosra egy adott soron belül azokat a mezőket, amelyeken szereplő számok legalább háromszor fordulnak elő az adott sorban. Ekkor ugyanúgy belátható, hogy a mezők több, mint fele piros. A skatulya-elv miatt lesz tehát olyan mező, amelyik kék is és piros is, és ez azt jelenti, hogy az ezen mezőkhöz tartozó feladatot legalább három lány (mert a mező kék) és legalább 3 fiú (mert a mező piros) megoldotta.
Vörös László (Győr, Révai M. Gimn., 12. o.t.) |
4. Legyen egy -nél nagyobb páratlan egész, , , , pedig adott egészek. Az , , , számok mind az darab permutációjára legyen Bizonyítsuk be, hogy van két olyan és permutáció, amelyekre , és osztója -nek.
Megoldás. A megoldás során a feladat eredeti szövegétől eltérően a permutációkat nagybetűkkel jelöljük. Legyen az permutáció , , , . Tegyük fel, hogy az állítás nem igaz, vagyis , ahol . Mivel permutáció van, és -féle maradék -sal osztva, ez csak úgy lehetséges, hogy minden maradék pontosan egyszer fordul elő. Így egyrészt | | mivel nem egész, hiszen páratlan. Másfelől az 1, 2, , számok mindegyike permutációban szerepel adott szorzóval, vagyis | | hiszen egész. Ellentmondásra jutottunk, hiszen a tagokat kétféle módon összeadva eltérő maradékokat kaptunk -sal osztva, vagyis a feltevésünk nem teljesül, tehát az állítás igaz.
Kovács Erika Renáta (Fazekas M. Főv. Gyak. Gimn., 11. o.t.) |
5. Az háromszögben legyen a szögfelezője, ahol a oldalon van, pedig az szögfelezője, ahol a oldalon van. Tudjuk, hogy és hogy .
Mik az háromszög szögeinek lehetséges értékei?
Megoldás. Legyen az pont az szakasz -n túli meghosszabbításának az a pontja, amelyre . Hasonlóan legyen az szakasz -n túli meghosszabbításának az a pontja, amelyre . A szög felezője messe -t -ben. Legyen , ekkor miatt és . Tehát . A és a háromszögek egybevágóak, mert , a oldaluk közös, továbbá . Tehát . Így az háromszög és az háromszög is egybevágó, mert az | | oldalak egyenlőek, közös az oldaluk, és egyenlő az -nál levő szögük. Ezért . Tehát . Ekkor két eset lehetséges: vagy , és így , , egy egyenesen vannak. Ha , akkor a és a háromszögek, valamint az és háromszögek egybevágóságából kapjuk, hogy , azaz , azaz az háromszög -nél lévő szöge , ami nem lehetséges, mert így . Tehát , , egy egyenesen vannak, azaz . Így , azaz . Innen és . Tehát az egyetlen lehetséges megoldás, hogy , és . Ez a megoldás jó is, mert a összefüggésből kapjuk, hogy . Továbbá az és háromszög egybevágó, mert két szögük, az -nál, valamint az és -nél levő szögek megegyeznek, és van egy közös oldaluk: . Tehát . Tehát az egyetlen megoldás a , , -os háromszög.
Csikvári Péter (Fazekas M. Főv. Gyak. Gimn., 11. o.t.) |
6. Legyenek , , , egészek, amelyekre . Tegyük fel, hogy | | Bizonyítsuk be, hogy nem prímszám.
Megoldás. Kibontva szorzatalakját, majd rendezve az egyenlőséget a következőhöz jutunk: (1)-ben pozitív egészek egyenlősége áll, és nyilván | |
Ez pedig azt jelenti, hogy létezik olyan hosszúságú szakasz, hogy az , , oldalú háromszögben -vel szemben -os, a , , oldalú háromszögben pedig -vel szemben -os szög van. Így az ábrán látható , , , oldalú, átlójú négyszög húrnégyszög (két szemközti szögének az összege ). Használhatjuk tehát Ptolemaiosz tételét: ha a másik átló hossza, akkor Most számoljuk ki hosszát. Két koszinusztételt felírva: | | Ebből -re a következő érték adódik: , amit visszahelyettesítve: | | (3) | Ezt a kifejezést írjuk be (2) négyzetébe: | | Osztva -vel: | | (4) | Legyen , , és . Ekkor , , , pozitív egészek, és (4) szerint Mivel és , azért miatt , és így (5)-ből . Ha prím, akkor miatt vagy , és így alapján vagy . Mivel láttuk, hogy mind , mind pedig nagyobb -nél, egyik oszthatóság sem állhat fenn, tehát valóban nem lehet prímszám.
Harangi Viktor (Fazekas M. Főv. Gyak. Gimn., 11. o.t.) |
|