Cím: A 42. Nemzetközi Matematikai Diákolimpia feladatainak megoldásai
Füzet: 2001/október, 389 - 395. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Nemzetközi Matematikai Diákolimpia

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

 
1. Legyen az ABC hegyesszögű háromszög körülírt körének középpontja O. Legyen P az A-ból induló magasságvonal talppontja a BC oldalon.
Tegyük fel, hogy BCAABC+30.
Bizonyítsuk be, hogy CAB+COP<90.

 
Megoldás. Legyen F a BC oldal felezőpontja. Az FOC éppen a CAB=α-hoz tartozó középponti szög fele, így FOC=α. Innen OCP=OCB=90-α, tehát azt kell bizonyítani, hogy POC<OCP, ami ekvivalens CP<OP-vel (1. ábra).
Legyen A' az A tükörképe a BC felezőmerőlegesére; ekkor A' is a körülírt körön van, és A'CB=ABC. A feltétel szerint tehát A'CA=ACB-A'CB30, és így AA', az ACA' szög szárai által a körből kimetszett húr hossza legalább r, a körülírt kör sugara (2. ábra). Így FP=AA'2r2.
Mivel az ABC háromszög hegyesszögű, a körülírt kör BC húrja kisebb az átmérőnél, így CF, a húr fele, kisebb, mint r.
Innen CP=CF-FP<r-r2=r2FP, a CP szakasz tehát az OP vetületénél, az FP szakasznál is kisebb.
 Horváth Illés (Fazekas M. Főv. Gyak. Gimn., 11. o.t.)

 
2. Bizonyítsuk be, hogy
aa2+8bc+bb2+8ca+cc2+8ab1
minden a, b, c pozitív valós számra.

 
Megoldás. A szimmetria miatt feltehetjük, hogy abc.
1. eset: a+b8c. Ekkor a2+8bcb2+8ca, hiszen ebből ekvivalens lépésekkel 0b2-a2+8ac-8bc,  0(a-b)(8c-a-b)-t kapjuk, ami nyilvánvalóan igaz. Hasonló meggondolásokból, felhasználva a b+c8a összefüggést, b2+8cac2+8ab is igaz, tehát a, b, c azonosan rendezett a 1a2+8bc, 1b2+8ca, 1c2+8ab számokkal, így a Csebisev-egyenlőtlenségből:
aa2+8bc+bb2+8ca+cc2+8ab13(a+b+c)(1a2+8bc+1b2+8ca+1c2+8ab).
Felhasználva a harmonikus és négyzetes közepek közti egyenlőtlenséget:
13(1a2+8bc+1b2+8ca+1c2+8ab)==131a2+8bc+1b2+8ca+1c2+8ab1(a2+8bc)+(b2+8ca)+(c2+8ab)3.
Elég tehát belátni, hogy
a+b+ca2+b2+c2+8ab+8bc+8ca31.
 

Ezt rendezve
 
3(a+b+c)a2+b2+c2+8ab+8bc+8ca,3(a2+b2+c2+2ab+2bc+2ca)a2+b2+c2+8ab+8bc+8ca,2a2+2b2+2c2-2ab-2bc-2ca0,(a-b)2+(b-c)2+(c-a)20,
ami nyilvánvaló.
2. eset: 8c<a+b. Ekkor
aa2+8bc>aa2+b(a+b)>a(a+b)2=aa+b.
Hasonlóan bb2+8ca>ba+b, tehát
aa2+8bc+bb2+8ca+cc2+8ab>aa+b+ba+b=1.
Ezzel az állítást beláttuk.
 Csóka Endre (Debrecen, Fazekas M. Gimn., 10. o.t.)

 
3. Egy matematikaversenyen 21 lány és 21 fiú vett részt.
*(1)Mindegyik versenyző legfeljebb hat feladatot oldott meg.
*(2)Mindegyik fiúhoz és mindegyik lányhoz van legalább egy olyan feladat, amelyet mindketten megoldottak.
Bizonyítsuk be, hogy van olyan feladat, amelyet legalább három lány és legalább három fiú megoldott.

 
Megoldás. Készítsünk egy 21×21-es táblázatot, amelynek oszlopai jelentsék az egyes fiúkat, míg a sorok a résztvevő lányokat. A táblázat minden egyes mezőjébe írjuk be annak a feladatnak a sorszámát, amelyet mind az oszlophoz tartozó fiú, mind a sorhoz tartozó lány megoldott.
(2) szerint ilyen feladat mindig létezik. (Ha több is van, akkor elég az egyik ilyen feladat sorszámát beírni.) Az ábrán látható 5-ös szám például azt jelenti, hogy az 5. feladatot a 2. számú fiú és a 3. számú lány is megoldotta.
Ezek után vizsgáljuk az egyes oszlopokat. Fessük be kékre azokat a mezőket, amelyeken olyan szám áll, amelyik az adott oszlopban legalább háromszor előfordul.
Mivel az (1) feltétel szerint minden oszlopban legfeljebb hatféle szám szerepelhet, azért:

ha egy adott oszlopban
*‐egyféle számot festettünk be, akkor a többi maximum (6-1)2=10 mezőt fed le, tehát legalább 11 kék mezőnk van;
*‐kétféle számot festettünk be, akkor a be nem festettek száma maximum (6-2)2=8, azaz legalább 13 kék mező van;
*‐háromféle kék szám esetén minimum 15 kék mező van;
*‐4, 5, 6-féle kék szám esetén is legalább 43, 53, 63, azaz 12, 15 és 18 mezőt festettünk be.
Összefoglalva: láthatjuk, hogy minden oszlopban legalább 11 kék mező van, ez pedig 21 oszlop esetén már több, mint a mezők fele (2111>2122+0,5).
Most vizsgáljuk a sorokat, és fessük pirosra egy adott soron belül azokat a mezőket, amelyeken szereplő számok legalább háromszor fordulnak elő az adott sorban.
Ekkor ugyanúgy belátható, hogy a mezők több, mint fele piros. A skatulya-elv miatt lesz tehát olyan mező, amelyik kék is és piros is, és ez azt jelenti, hogy az ezen mezőkhöz tartozó feladatot legalább három lány (mert a mező kék) és legalább 3 fiú (mert a mező piros) megoldotta.
 Vörös László (Győr, Révai M. Gimn., 12. o.t.)

 
4. Legyen n egy 1-nél nagyobb páratlan egész, k1, k2, ..., kn pedig adott egészek. Az 1, 2, ..., n számok mind az n! darab a=(a1,a2,...,an) permutációjára legyen
S(a)=i=1nkiai.
Bizonyítsuk be, hogy van két olyan b és c permutáció, amelyekre bc, és n! osztója (S(b)-S(c))-nek.

 
Megoldás. *A megoldás során a feladat eredeti szövegétől eltérően a permutációkat nagybetűkkel jelöljük. Legyen az n! permutáció A1, A2, ..., An!. Tegyük fel, hogy az állítás nem igaz, vagyis n!S(Ai)-S(Aj), ahol ij. Mivel n! permutáció van, és n!-féle maradék n!-sal osztva, ez csak úgy lehetséges, hogy minden maradék pontosan egyszer fordul elő.
Így egyrészt
i=1n!S(Ai)1+...+n!(n!+12)n!0(modn!),
mivel n!+12 nem egész, hiszen n!+1 páratlan.
Másfelől az 1, 2, ..., n számok mindegyike (n-1)! permutációban szerepel adott ki szorzóval, vagyis
i=1n!S(Ai)=(n-1)!i=1nki(1+2+...+n)=(n-1)!(n+1)2ni=1n!ki==i=1n!kin!(n+12)0(modn!),
hiszen n+12 egész.
Ellentmondásra jutottunk, hiszen a tagokat kétféle módon összeadva eltérő maradékokat kaptunk n!-sal osztva, vagyis a feltevésünk nem teljesül, tehát az állítás igaz.
 Kovács Erika Renáta (Fazekas M. Főv. Gyak. Gimn., 11. o.t.)

 
5. Az ABC háromszögben legyen AP a BAC szögfelezője, ahol P a BC oldalon van, BQ pedig az ABC szögfelezője, ahol Q a CA oldalon van. Tudjuk, hogy BAC=60 és hogy AB+BP=AQ+QB.

Mik az ABC háromszög szögeinek lehetséges értékei?

 
Megoldás. Legyen az M pont az AB szakasz B-n túli meghosszabbításának az a pontja, amelyre BM=BP. Hasonlóan legyen N az AQ szakasz Q-n túli meghosszabbításának az a pontja, amelyre BQ=QN. A BQC szög felezője messe BC-t S-ben.
Legyen BPM=φ, ekkor BM=BP miatt BMP=φ és PBA=2φ. Tehát QBC=φ. A QBS és a QNS háromszögek egybevágóak, mert QB=QN, a QS oldaluk közös, továbbá SQB=NQS. Tehát QBS=QNS=φ. Így az AMP háromszög és az ANP háromszög is egybevágó, mert az
AM=AB+BM=AB+BP=AQ+BQ=AQ+QN=AN
oldalak egyenlőek, közös az AP oldaluk, és egyenlő az A-nál levő szögük. Ezért AMP=ANP=φ.
Tehát QNP=QNS=φ. Ekkor két eset lehetséges: P=S vagy PS, és így P, S, N egy egyenesen vannak.
Ha P=S, akkor a BQP és a QPN háromszögek, valamint az APM és APN háromszögek egybevágóságából kapjuk, hogy BP=PN=PM, azaz BP=PM=BM, azaz az ABC háromszög B-nél lévő szöge 180-60=120, ami nem lehetséges, mert így ABC+BAC=180.
Tehát P, S, N egy egyenesen vannak, azaz N=C. Így ABC=ANS=φ, azaz 180-BAC+ABC+ACB=60+2φ+φ. Innen φ=40 és 2φ=80. Tehát az egyetlen lehetséges megoldás, hogy ABC=80, ACB=40 és BAC=60.
Ez a megoldás jó is, mert a QBC=QCB összefüggésből kapjuk, hogy BQ=QC. Továbbá az APM és APC háromszög egybevágó, mert két szögük, az A-nál, valamint az M és C-nél levő szögek megegyeznek, és van egy közös oldaluk: AP. Tehát AB+BP=AB+BM=AM=AC=AQ+QC=AQ+QB.
Tehát az egyetlen megoldás a 60, 80, 40-os háromszög.
 Csikvári Péter (Fazekas M. Főv. Gyak. Gimn., 11. o.t.)

 
6. Legyenek a, b, c, d egészek, amelyekre a>b>c>d>0. Tegyük fel, hogy
ac+bd=(b+d+a-c)(b+d-a+c).
Bizonyítsuk be, hogy ab+cd nem prímszám.

 
Megoldás. Kibontva ac+bd szorzatalakját, majd rendezve az egyenlőséget a következőhöz jutunk:
a2+b2-ac=b2+d2+bd.(1)
(1)-ben pozitív egészek egyenlősége áll, és nyilván
a2+c2-2accos60=b2+d2-2bdcos120.

Ez pedig azt jelenti, hogy létezik olyan e hosszúságú szakasz, hogy az a, c, e oldalú háromszögben e-vel szemben 60-os, a b, d, e oldalú háromszögben pedig e-vel szemben 120-os szög van. Így az ábrán látható a, c, b, d oldalú, e átlójú négyszög húrnégyszög (két szemközti szögének az összege 180). Használhatjuk tehát Ptolemaiosz tételét: ha f a másik átló hossza, akkor
ab+cd=ef.(2)
Most számoljuk ki f hosszát. Két koszinusztételt felírva:
a2+d2-2adcosφ=f2=b2+c2+2bccosφ.
Ebből cosφ-re a következő érték adódik: cosφ=a2+d2-b2-c22(ad+bc), amit visszahelyettesítve:
f2=a2+d2-2ada2+d2-b2-c22(ad+bc)=a2bc+bcd2+ab2d+ac2dad+bc==(ac+bd)(ab+cd)ad+bc.(3)
Ezt a kifejezést írjuk be (2) négyzetébe:
(ab+cd)2=e2f2=e2(ac+bd)(ab+cd)ad+bc.
Osztva (ab+cd)-vel:
ab+cd=(ac+bd)e2ad+bc.(4)
Legyen P=ab+cd, Q=ac+bd, R=ad+bc és E=e2. Ekkor P, Q, R, E pozitív egészek, és (4) szerint
PR=EQ.(5)
Mivel P-Q=(a-d)(b-c)  és  Q-R=(a-b)(c-d), azért a>b>c>d miatt P>Q>R>0, és így (5)-ből E>R>0.
Ha P prím, akkor PEQ miatt PE vagy PQ, és így R=EPQ=EQP alapján QR vagy ER. Mivel láttuk, hogy mind Q, mind pedig E nagyobb R-nél, egyik oszthatóság sem állhat fenn, P tehát valóban nem lehet prímszám.
 Harangi Viktor (Fazekas M. Főv. Gyak. Gimn., 11. o.t.)

 

 

 

 

 

*1