A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Tanulóverseny feladatai KEZDŐK Első forduló1mm
1. Egy farmon több ló van, mint kacsa. A tehenek száma harmada a lovak és kacsák együttes számának. A kacsák és lovak fejei és lábai számának összege . Hány tehén van a farmon?
2. Bizonyítsa be, ha egy derékszögű trapéz szemközti oldalainak összege egyenlő, akkor a merőleges szár: , ahol az és a trapéz alapjai.
3. Egy oldalú szabályos sokszög oldala . Nagyítsuk ezt a sokszöget a középpontjából úgy, hogy a nagyított és az eredeti oldalak távolsága legyen! Bizonyítsa be, hogy a két sokszög területének különbsége több mint .
4. Ábrázolja közös koordinátarendszerben a valós számok halmazán értelmezett | | helyettesítési értékű függvények grafikonját, és határozza meg azon sokszöget területének összegét, amelyeknek minden oldala hozzátartozik valamelyik függvény grafikonjához.
5. Milyen tulajdonságú , , , természetes szám esetén lesz az összeg utolsó számjegye ?
Második forduló I. kategória: Szakközépiskolások
1. Egy háromszög oldalához hozzáírt kör középpontján át húzzunk párhuzamost a oldallal. Metssze ez a párhuzamos az oldalegyenest a , az oldalegyenest az pontban. Bizonyítsa be, hogy .
2. Oldja meg a valós számok halmazán a következő egyenletet, ahol valós paramétert jelent: . A értékétől függően hány megoldása van az egyenletnek?
3. darab egész szám közül darab szám négyzetének az összege egyenlő a kimaradó -adik szám négyzetével. Bizonyítsa be, hogy nem lehet mind az darab szám páratlan.
II. kategória: Nem speciális matematika tantervű gimnáziumi tanulók
1. Megegyezhet-e darab páratlan egész szám egyikének a négyzete a többi darab szám négyzetének az összegével?
2. Bizonyítsa be, hogy egy derékszögű háromszögben a beírható kör sugarának és az átfogóhoz tartozó magasságnak a hányadosa és között van.
3. Bizonyítsa be, hogy nincs olyan minden valós számra értelmezett függvény, amelyre teljesül minden valós értékre.
III. kategória: Speciális matematika tantervű gimnáziumi tanulók
1. Mekkora lehet egy derékszögű háromszögben a beírható kör sugarának és az átfogóhoz tartozó magasságának a hányadosa?
2. Az , , , , , pozitív számokról a következőket tudjuk: , , (a tízes számrendszerben) jegyű, első jegye , utolsó jegye , a többi jegye ; jegyeit fordított sorrendben leírva -et kapjuk, továbbá olyan jegyű pozitív egész szám, amelynek minden jegye . Mi lehet az ?
3. Adjon meg olyan minden valós számra értelmezett és , legalább másodfokú polinom függvényeket, amelyekhez nem létezik olyan függvény, hogy minden valós -re teljesüljön.
HALADÓK Első forduló I. és II. kategória: Szakközépiskolások és nem speciális tantervű gimnáziumi tanulók
1. Mutassuk meg, hogy ha egy téglalap oldalainak hossza és , akkor a téglalap szögfelezői által határolt síkidom területe független az értékétől.
2. Mely pozitív egész számokra osztható -gyel?
3. Egy derékszögű háromszög egyik befogója egységnyi. A másik befogóhoz és az átfogóhoz tartozó súlyvonalak merőlegesek egymásra. Mekkorák a háromszög oldalai?
4. Oldjuk meg az egész számok halmazán a egyenletrendszert.
5. Egy szabályos százszög csúcsaihoz tetszés szerint -et vagy -et írunk. Egy ,,lépésben'' bármely három egymást követő csúcshoz írt szám előjelét az ellenkezőjére változtathatjuk. (Például az ; ; hármast a ; ; hármasra cserélhetjük.) a) Elérhető-e ilyen ,,lépésekkel'' tetszőleges kiindulási helyzet esetén, hogy a csúcsokhoz írt szám összege legyen? b) Elérhető-e tetszőleges kiindulási helyzet esetén, hogy mindegyik csúcshoz az -es szám tartozzon?
III. kategória: Speciális matematika tantervű gimnáziumi tanulók
1. Melyik az a legkisebb pozitív egész, amelyik nem állítható elő két pozitív racionális szám négyzetének összegeként?
2. Egy paralelogramma kerülete , az oldalak felezőpontja által meghatározott négyszög kerülete pedig . Bizonyítsuk be, hogy ha a paralelogramma egyik szöge -os, akkor
3. Hány olyan pozitív egész számokból álló számhármas van, amely kielégíti a egyenlőtlenséget, ahol egy -nél nagyobb pozitív egész szám?
4. Adott a síkban az szakasz. Mi azoknak a pontoknak a halmaza a síkban, amelyekre az háromszög -hoz tartozó súlyvonala és -hez tartozó magasság-vonala egyenlő hosszú?
Második forduló I. és II. kategória: Szakközépiskolások és nem speciális tantervű gimnáziumi tanulók
1. Egy adott szakasz belső pontjára teljesül, hogy az szakaszra rajzolt oldalú szabályos háromszög és az oldalú szabályos hatszög területének összege minimális. Hol helyezkedik el ekkor az szakaszon az pont?
2. Melyik az a legkisebb pozitív egész, amelyik nem állítható elő két pozitív racionális szám négyzetének összegeként?
3. Tekintsük a csupa -es vagy -es számjegyet tartalmazó -jegyű számokat (). E számok közül (adott érték esetén) -nel jelöljük azoknak a számát, amelyek azonos számú -es és -es számjegyből állnak, pedig legyen azon számok száma, amelyek több -est tartalmaznak, mint -est. Van-e olyan érték, amelyre ?
4. Legyen egy tetszőleges háromszög , illetve oldalának felezőpontja , illetve pont. A szakasz felezőpontján átmenő egyenes az oldalt a pontban metszi. Mekkora a és a négyszög, illetve a és az háromszögek területének aránya?
Harmadik (döntő) forduló I. kategória: Szakközépiskolások
1. Melyek azok az egész számokból álló számpárok, amelyekre teljesül az egyenlőség?
2. Egy és egy sugarú kör kívülről érinti egymást. Tekintsük azokat a köröket, amelyek mindkét kört érintik, és középpontjuk a két adott kör egyik közös külső érintőjén van. Mekkora ezek sugarának aránya?
3. Mely -re lehet egy -as kockát -es fekete és fehér kis kockákból úgy összeállítani, hogy bármelyik kis kocka mellett pontosan két vele megegyező színű, lapban szomszédos kis kocka legyen?
II. kategória: Nem speciális matematika tantervű gimnáziumi tanulók
1. Ismeretes, hogy az egyenletet kielégítő bármely valós számpárra teljesül az egyenlőtlenség, ahol az , és paraméter egy háromszög három oldalának hossza.
* | (I)Mutassuk meg, hogy az , , oldalú háromszög tompaszögű. |
* | (II)Igazoljuk, hogy minimuma legfeljebb . |
2. Az és pozitív egészek mely értékeire lesz a kifejezés értéke négyzetszám?
3. A következő négy szabály szerint kell köröket elhelyezni a síkon: (I) semelyik három kör se érintse egymást ugyanabban a pontban; (II) mindegyik kör pontosan négy másikat érintsen; (III) a lehető legkevesebb kör legyen; (IV) a lehető legkevesebb különböző sugár legyen. Hány körből áll egy ‐ a fenti szabályoknak megfelelő ‐ körelrendezés? Számítsuk is ki egy ilyen körelrendezésben a körök sugarait.
III. kategória: Speciális matematika tantervű gimnáziumi tanulók
1. Az , és pozitív egészek mely értékeire lesz a kifejezés értéke négyzetszám?
2. Egy tetraéder csúcsainál összeadjuk a csúcsból kiinduló élek egymással bezárt szögeit. Bizonyítsuk be, hogy ha a négy csúcsnál kapott összeg mind egyenlő egymással, akkor a tetraéder lapjainak körülírt körei egyenlő sugarúak.
3. Ketten a következő játékot játsszák. Egy 100 kavicsot tartalmazó halomból felváltva vesznek el, és az nyer, aki az utolsó kavicsot elveszi. Korlátozva van azonban az, hogy hány kavicsot lehet elvenni. A Kezdőnek egy kavicsot kell elvennie, utána a Második elvehet egyet vagy kettőt, ezután újra a Kezdő jön, és egy, két vagy három kavicsot vehet el. Általáan az -edik lépésben az éppen sorra következő játékos legalább egy, de legfeljebb kavicsot vehet el. Kinek van nyerő stratégiája? Mi a helyzet akkor, ha 1998 kaviccsal játszanak?
|
|