A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Lezárult a középiskolák objektív ismérvek alapján való összehasonlítására irányuló kutatás első szakasza, és a középiskolák megkapták az ennek eredményeit összegező kiadványt. E vizsgálat közel százötven mutató alapján rendezi sorrendbe az iskolákat, ezek közül a következő 6 a matematika oktatásával kapcsolatos:
* | a közös matematika írásbeli érettségi-felvételi vizsgák 1992‐1996 évek közötti átlagai (írásbelik), |
* | az Országos Középiskolai Matematikai Tanulmányi Versenyek 1986-1996 közötti helyezései (OKTV), |
* | három országos egyéb matematika versenyen (Arany Dániel, Kürschák József, KöMaL pontverseny) 1986‐1996 között elért helyezések (egyéb). |
* | a nemzetközi matematika versenyeken résztvevők száma. | A vizsgált időszakban a közös írásbeliken 792 iskola tanulói vettek részt, a matematika OKTV-n 225 iskola tanulói, az egyéb versenyeken 143 iskola tanulói értek el helyezést. A következő táblázat azokat az iskolákat tünteti fel, amelyek legalább egy szempontból az első 30 hely valamelyikére kerültek. A közös írásbelik átlagai szerint nem állítottuk sorrendbe azokat az iskolákat, amelyekből a vizsgált évek bármelyikében nem volt legalább három és az öt évben legalább 15 vizsgázó. Az OKTV és az egyéb versenyeken elért helyezéseket pontoztuk (1. helyezés = 10 pont, 2. helyezés = 9 pont, 3. helyezés = 8 pont, , 10. helyezés = 1 pont, minden dicséret = 0,5 pont). A vizsgált időszakban az Arany D. versenyen 385, a Kürschák J. versenyen 101, a KöMaL pontversenyen 605 helyezés született. A táblázat e három verseny helyezéseit (talán joggal bírálható módon) összevontan kezeli. A matematika közös írásbeliken 111 iskola tanulói értek el 9,00 feletti átlagot. Ezek 22,5%-a fővárosi, 39,7%-a nagyvárosi és 37,8%-a kisvárosban, községben van. A matematika OKTV helyezéseinek 22,7%-át a városi iskolák, 42,6%-át a nagyvárosok, 34,7%-át a kisvárosok iskoláinak tanulói szerezték meg. Az egyéb matematika versenyeken elért helyezések 25%-át a fővárosi, 42,7%-át nagyvárosi, 32,2%-át kisvárosi, községi középiskolák tanulói érték el. A matematika OKTV-n a vizsgált 11 évben 1 iskola tanulói értek el 24, 1 iskoláé 7, 2 iskoláé 4, 3 iskoláé 3, 12 iskoláé 2 és 40 iskoláé 1 ,,dobogós'' helyezést; 166 iskola versenyzői osztoztak a további helyeken. Ha összevetjük az OKTV különböző tantárgyi versenyeit, megállapítható:
* | 1.Az egyes tantárgyi versenyeken átlagosan csak az iskolák 10‐15%-a ért el eredményeket. Az átlagot meghaladó számú iskolának vannak helyezettjei a matematika (24%), az orosz (21,9%), a fizika (17,8%) és a német (17,2%) OKTV-ken. |
* | 2.A tantárgyak egy részében vannak kiemelkedő iskolák, amelyek szinte évente kikerül 1‐1 ,,dobogós" helyen végző fiatalt. Ilyen a matematika (Fazekas), a spanyol (Szilágyi E.), a biológia (Fazekas), a fizika (Fazekas és Apáczai), a francia (Piarista és a szegedi Ságvári), a német (soproni Széchenyi), a spanyol (Szilágyi E.) és az olasz (Berzsenyi). A tantárgyak más részében vannak ugyan kiemelkedő iskolák, de azok távolsága az őket követőktől nem jelentős; ilyen az angol, a földrajz, a kémia, a latin és a magyar. Az orosz és a történelem tárgyakban szinte évenként más-más iskola viszi el a pálmát. | A következő oldalakon összefoglaló táblázatok találhatók a középiskoláknak a matematika tárgyban elért eredmények szerinti sorrendjéről és az egyéb versenyeken a legtöbb helyezést elért tanulók iskoláiról.
A középiskolák sorrendje a matematika tárgyban elért eredmények tükrében
Az egyéb matematika versenyeken
a legtöbb helyezést elért tanulók iskolái a következők:
Az 1992 és 1996 között érettségizők közös és egységes írásbeli dolgozatainak átlaga valamennyi tárgyból 8,49, matematikából 8,39. Az összes ilyen dolgozat 22,67%-át matematikából írták. A legalább 10 dolgozatot megíró tanulók iskolai átlagának megoszlása:
|