A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. A zalaegerszegi Zrínyi Miklós Gimnázium 1997-ben hatodik alkalommal hirdette meg az Izsák Imre Gyula komplex természettudományi (meghívásos) versenyt matematika, fizika és számítástechnika tantárgyakból. Az idei versenyt rendhagyó módon csillagászati totó is színesítette. A verseny rendje: A versenyzők mindhárom tantárgyból kaptak feladatot, amelyek megoldására két-két óra állt rendelkezésükre. Használható segédanyagok: az OKTV-n meghatározottak. A számítástechnika versenyen a tanulók IBM PC gépen dolgozhattak PASCAL vagy BASIC nyelven. A feladatokat az Eötvös Loránd Tudományegyetem tanárai állították össze, és ők alkották a zsűrit is: matematikából Hortobágyi István, fizikából Bérces György, számítástechnikából Zsakó László. A versenyen 14 gimnázium két-két tanulója indult. Az összetett versenyben (mindhárom tárgy összesített eredménye alapján):
I. helyezett: Végh László, Debrecen, Fazekas Mihály Gimnázium; II. helyezett: Váry Mátyás, Zalaegerszeg, Zrínyi Miklós Gimnázium; III. helyezett: Karádi Richárd, Győr, Révai Miklós Gimnázium. Tantárgyi első helyezettek:
matematika: Horváth Gábor, Debrecen, Fazekas Mihály Gimnázium, fizika: Császár Balázs, Szombathely, Premontrei r. Szent Norbert Gimnázium, számítástechnika: Várkonyi Dániel, Székesfehérvár, Teleki Blanka Gimnázium. A nyerteseknek a díjakat a LOGITRON, a STARTUP BT és a PROCOMB Kft ajánlotta fel. A verseny megrendezését támogatták: a Pro Renovanda Cultura Hungariae Alapítvány és a ZALA Megyei Pedagógiai Intézet. Kiss Zsolt a verseny szervezője
A versenyben kitűzött feladatok
1. Igazoljuk, hogy ha -nél nagyobb természetes szám, akkor | | (10 pont) |
2. Tekintsük az és a hozzá hasonló, kétszer akkora oldalakkal rendelkező, ellenkező körüljárású, tetszőleges háromszöget. Bizonyítsuk be, hogy az , , szakaszok , , -hez közelebbi harmadolópontjai egy egyenesen helyezkednek el. (12 pont)
3. Oldjuk meg a következő egyenletet, ha és természetes szám: | | (12 pont) |
4. Bizonyítsuk be, hogy egy tetszőleges tetraéder felszíne legfeljebb az oldalélei négyzetösszegének -szorosával lehet egyenlő. Mikor áll fenn az egyenlőség? (16 pont)
1.
Hoffman-vízbontó készülékben szobahőmérsékleten (t=20∘C) fejlődő hidrogéngáz térfogatának időbeli változását mutatja a mellékelt táblázat. (A kísérletek közben mért áramerősség-értékek kiolvashatók a táblázatból.) Határozzuk meg az elemi töltés nagyságát.
2. Vízszintes asztalon fekvő R sugarú, rögzített félgömbre egy M tömegű, L hosszúságú rúd támaszkodik. A rúd és a félgömb közötti súrlódás elhanyagolható. Mekkora az asztal és a rúd között fellépő μt tapadási súrlódási együttható értéke, ha a rúd az asztallappal α=30∘-os szöget zár be?
3. f=1 m fókusztávolságú, homorú lencse előtt t=3 m-re egy T=0,5 m magas, világító egyenes fényforrás áll, az optikai tengelyre merőlegesen. A fényforrást megdöntjük úgy, hogy az α=30∘-os szöget zárjon be az optikai tengellyel. Szerkesztéssel és számolással is határozzuk meg a fényforrás képének helyét és nagyságát.
4. Egy L=5 m hosszúságú, A=4m2 keresztmetszetű, felső végén zárt vasbetonhengert 10 m mély tó fenekére eresztettek le (leeresztése során mindvégig függőlegesen tartva). A tó és a levegő hőmérséklete egyaránt 10∘ C. a) Mekkora a hengerben levő levegőoszlop magassága? b) Mennyi hőt kellene közölni a henger belsejében levő levegővel, hogy a hengerben csak levegő maradjon?
1. feladat. Galton-deszka szimuláció (100 pont) 1. ábra (n=5 esetén) Azt, hogy a binomiális eloszlásnak ,,köze van'' a normális eloszláshoz, a matematikusok sokféle tételben megfogalmazták. Készítsünk a két eloszlás ,,rokonságának'' igazolására kísérleti eszközt a következő elképzelésre építve! Egy deszkában n sorban szabályosan elrendezve ékeket helyezünk el, a k-adik sorban éppen k darabot (1. ábra). Golyókat indítunk útnak legfelül, egymás után, amelyek az ékeken véletlenszerűen eltérülve hullanak lefelé, míg végül a legalul elhelyezett n+1 tartály valamelyikében landolnak. Az ékek 1/2 (P) valószínűséggel térítik el a golyót balra, illetve jobbra. Sok-sok golyóval elvégezve a kísérletet, a normális eloszlás haranggörbéjére emlékeztető alakzat fog kialakulni a lehullott golyók ,,oszlopaiból''. 2. ábra (n=10 esetén) Ezt az ún. Galton-deszka kísérletet kell számítógéppel imitálnod. A program paraméterként kérje be a sorok számát (n), valamint az egyes ékekről való balra eltérülés valószínűségét (P). Rajzold ki a Galton-deszkát a képernyőre, majd billentyűvel vezérelhető sebességgel ,,kövesd'' útjukon a golyókat. Az egyes tartályokba leérkező golyók száma jelenjen meg a tartályoknál, a relatív gyakorisága pedig egy hisztogramon (2. ábra), a felhasználó által kívánt golyószámonként kirajzolva. Ha nagyon gyors mozgást kíván, akkor elegendő minden ‐ mondjuk ‐ 100-adik időegységben újrarajzolni a hisztogramot, ha pedig nagyon lassan, akkor minden egyes golyó után. Mindez addig tartson, amíg a felhasználó meg nem unja.
|