A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Kétszáz évvel ezelőtt, 1800. január 11-én, az Érsekújvárhoz közeli Szimőn született a tudós-paptanár, bencés szerzetes, feltaláló, az első magyar nyelvű egyetemi fizika tankönyv írója, Jedlik Ányos. Rá emlékeztünk az egész Kárpát-medence magyar középiskolásai számára meghirdetett fizikaversennyel. A verseny döntőjét ‐ amelyre 35 tanuló jutott be ‐ Győrött, a Czuczor Gergely Bencés Gimnáziumban március 17‐18-án rendeztünk meg. Az első napon órát kaptak a versenyzők a következő feladatsorraAz 1. és 5. feladatot dr. Tolnai László, a 2. és 3. feladatot Zábrádi Antal, a 4., 6. és 7. feladatot dr. Radnai Gyula adta.:
1. A kerti csapra csatlakoztatott gumicső segítségével locsoljuk a kertet. Soroljon fel néhány lehetőséget, hogyan tudnánk minél egyszerűbben megmérni a locsolócső nyílásán kispriccelő víz sebességét!
2. Átlátszó plexilapon szétterülő vékony olajréteg egyik pontja bíborvörösnek, a másik pontja acélkéknek tűnik. A két pont között a színek a színképnek megfelelően folytonosan mennek át egymásba. Legalább mekkora a megfigyelt két pontban az olajréteg vastagságkülönbsége? (Az olaj törésmutatója 1,5; a plexié 1,6.)
3. Optikai rácsot 586 nm hullámhosszúságú párhuzamos fénynyalábbal világítunk meg. A rácstól 3 méterre levő ernyőn a nulladrendű (a direkt) és az elsőrendű elhajlási maximum egymástól 20 cm-re látható. Centiméterenként hány vonal (karcolat) van a rácson? Milyen messze van a másodrendű elhajlási maximum az elsőrendűtől? Milyen színű fénypamacsokat látunk az ernyőn?
4. Az Egyenlítő mentén hajó halad nyugat-kelet irányban sebességgel. Mennyit siet vagy késik 3 óra alatt a hajón levő ingaóra, amely a Földhöz képest nyugvó hajón pontosan jár?
5. Egy soros gerjesztésű egyenáramú motort V feszültségre kapcsolunk. Indulás előtt a motor 16 A áramot vesz fel, majd forogni kezd. Mire a fordulatszáma állandóvá válik, a motoron átfolyó áram 4 A-re csökken. A motort dinamónak akarjuk használni, és ugyanakkora fordulatszámon üzemeltetjük, mint amikor motor volt. Mekkora terhelő ellenállást kell a dinamóra kötni, ha azt akarjuk, hogy a dinamón is 4 A áram folyjon át, és mekkora ebben az esetben a dinamó hasznos teljesítménye?
6. Miképp fejthetni meg azt, hogy a delejes acélrúd hatása a rúd közepe táján semmi, a rúd végei felé pedig mindinkább növekszik? (Jedlik Ányos, 1871)
7. Mi a különbség a haladó és álló hanghullámok között, és mely körülményekben s mi módon képződnek az álló hullámok? (Jedlik Ányos, 1872)
A szellemi munkát kulturális program követte. A vendégek megtekinthették Győr-Belváros nevezetességeit, ezután a városi köztemetőben megkoszorúzták Jedlik Ányos sírját. Az élménydús nap a városháza dísztermében végződött, ahol Bach és Albinoni darabjait hallgathattuk Hoffmann László orgonaművész tolmácsolásában. A második napon a továbbjutott 9 tanulónak Jedlik rekonstruált eszközeit kellett működés közben bemutatni. A versenyzők még a verseny előtt írott ismertetőt kaptak az alábbi, a Jedlik kiállításhoz fűződő témakörökből. A téma-ismertetőket és a szóbeli feladatokat Szalóky Albert állította össze.
1. A Froment-féle motor működési elve és előnyei a korábbiakhoz képest.
2. A Gramme-féle gyűrűs motor működési elve (összevetve a mai motorok elvével).
3. A forgony elve (megoldandó problémák).
4. Az ívlámpák szabályozó szerkezete. Ívfénnyel színkép előállítása, gyertyafény árnyképe.
5. Lissajous-görbék számítógépen. (Analóg és digitális rendszerek összevetése.)
6. A dinamó.
7. Újdonságok a vonalzógépen. Ívfénnyel színkép előállítása.
8. A hő mint hullám (hulláminterferencia, fókuszálás).
9. Nagyfeszültség előállítása szikrainduktorral. (Nagyfrekvenciás nagyfeszültségű kísérletek.)
10. A villamfeszítő. (Jedlik-palack feltöltése, kisütése.) A verseny díjazottai:
I. helyezett: Friedl Zita (Sopron, Széchenyi I. Gimn.), tanára: Lang Ágota.
II. helyezett: Triebl László (Győr, Czuczor Gergely Bencés Gimn.), tanára: Szalóky Albert.
III. helyezett: Cseh András (Győr, Czuczor Gergely Bencés Gimn.), tanára: Tóth Konstantin.
A legszebb írásbeli megoldásért: Kozma Kornél (Budapest, Puskás Tivadar Technikum), tanára: Nagy Józsefné. A legjobb szóbeli megoldásért: Cseh András (Győr, Czuczor Gergely Bencés Gimn.), tanára: Tóth Konstantin. A legjobb határon túli magyar diák: Ács László (Érsekújvár, Magyar Tannyelvű Középisk.), tanára: Hátas Anna. A rendező város díja: Lackó Tamás (Érsekújvár, Magyar Tannyelvű Középisk.), tanára: Hátas Anna. A legeredményesebb Jedlik-es vagy bencés diák: Triebl László (Győr, Czuczor Gergely Bencés Gimn.), tanára: Szalóky Albert. A versenyt az Oktatási Minisztérium, a Jedlik Ányos Társaság, az Eötvös Loránd Fizikai Társulat Győri Csoportja, Győr város Önkormányzata, a győri Jedlik Ányos Informatikai Szakközépiskola és Gimnázium és a győri Czuczor Gergely Bencés Gimnázium támogatta. Zábrádi Antal ELFT Győri Csoport elnöke
|