A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. 1999. október 15-én rendezte meg az Eötvös Loránd Fizikai Társulat hagyományos őszi tanulóversenyét, az Eötvös-versenyt, melyen 156 hazai, 3 szlovákiai és 1 romániai versenyző indult. Az első feladatot 15 versenyző tudta hibátlanul megoldani, a másodikat 40, a harmadikra azonban csupán egy tökéletes megoldás érkezett. Részben jó megoldás elég sok volt. Ismertetjük a feladatokat, azok helyes megoldását, végül a verseny végeredményét.
1. Egy szuperszonikus vadászgép 900 m magasan repül el felettünk, vízszintes irányban. 1 km messze van tőlünk, amikor először meghalljuk a hangját. Milyen irányból halljuk a repülőgép hangját akkor, amikor már 2 km messze van tőlünk a gép?
Megoldás. Az 1. ábrán az megfigyelő fölött elhaladó repülőgépből egyenlő időközönként kibocsátott hanghullámokat ábrázoltuk. A szuperszonikus repülőgép sebessége nagyobb, mint a hang sebessége a levegőben. Jól látszik, hogy a repülőgép már elhaladt a megfigyelő felett, de a hangja még nem ért el a megfigyelőhöz. Az 1. ábrán a repülőgép éppen a pontban van, ez előtt idővel volt a pontban, idővel előtte a pontban, idővel előtte az pontban. ( a repülőgép sebessége). Természetesen a közbülső pontokban is bocsát ki hangot a repülőgép, az áttekinthetőség kedvéért ezeket nem tüntettük fel. Akármekkora időközt választhatunk az ábrázolásra, most azonban éppen akkorát választottunk, hogy az 1. ábrán ábrázolt helyzethez képest pontosan idő múlva érjen el az megfigyelőhöz a repülőgép hangja; ezt mutatja a 2. ábra. Itt a repülőgép már az pontban van, s a pontból indult hanghullám éppen -be ért. (A többi pontból jövő hang még nem érte el -et.) Mivel , a háromszög derékszögű. Ameddig a gép megtette a utat, addig a hang a távolságot futotta be. (Ábránkon ez az idő .) Az összes pontból jövő hanghullán eredője az a kúp alakú ,,fejhullám-felület'', amelynek egyik alkotója a 2. ábrán az egyenes. E kúp fél nyílásszöge az ún. Mach-szög, amelyre ( a hangsebesség, ). Ennek az általánosan érvényes összefüggésnek a felhasználásával fogjuk megoldani a feladatot. Tekintsük a 3. ábrát, melyen a balról jobbra haladó repülőgép az pontban van, amikor először jut el a hangja az pontba. Az ábrából leolvasható, hogy a Mach-szögre (a megadott adatok felhasználásával) | |
Abban a pillanatban, amikor a repülőgép az megfigyelőtől 2 km távol lévő pontban van, a megfigyelő azt a hangot hallja, amit a gép egy korábbi időpontban adott ki. Ahol ekkor volt a repülőgép, azt a pontot jelöljük -vel. Feladatunk tehát az irány meghatározása. Kérdezhetjük például azt, hogy ez az irány mekkora szöggel marad le az iránytól, vagyis hány fokkal hátrábbról halljuk a hangot, mint ahol látjuk a gépet. Ezt a szöget (melyet a 3. ábrán -vel jelöltünk) az -ből a szinusztétel segítségével határozhatjuk meg: Mivel (ahonnan valamint ezért | |
Meglepőnek tűnhet, hogy a szögre két érték is adódott, pedig csak egy hegyesszögre számítottunk. Vajon a tompaszög is megoldása az eredeti fizikai problémának? Bizony az! Már a 2. ábrából is látszik, hogy ha a repülőgép túlhaladt az ponton, akkor nemcsak a pont utáni helyekről (pl. -ből és -ből) induló hullámok érik el fokozatosan az pontot, hanem egyidejűleg azok a hullámok is odaérnek, amelyeket még a pontba érkezése előtt bocsátott ki a gép (pl. -ből, -ból). Egy ilyen helyzetet mutat a 4. ábra, ahol éppen a és a pontok közeléből indult hullámok érik el egyszerre -et. (A -ből indult hullám már túlhaladt -en). Az első ,,hangrobbanás'' után tehát mindig két irányból halljuk a repülőgép hangját, igaz, általában az ,,elölről'' jövőt halljuk erősebben. Megjegyzés. A megoldók a hallott hang irányának meghatározásakor általában a vízszintes vagy függőleges iránnyal bezárt szögeket adták meg. A helyes eredmények a vízszintessel bezárt szögekre: , illetve ; a függőlegessel bezárt szögek pedig: és .
2. Két egyébként egyforma lombik közül az egyiknek a nyaka egyenes, a másiké lefele görbül, az 5. ábra szerint. A két lombikba azonos mennyiségű vizet, étert
töltünk, és gondoskodunk róla, hogy mindkét lombikban a folyadék hőmérséklete az esetben C, a esetben C
legyen. Melyik lombikból fogy el hamarabb a folyadék az egyik, illetve a másik esetben?
Megoldás. A megadott a víz, pedig az éter normál nyomás melletti forráspontja. A víz móltömege 18 g/mol, az éter móltömege 74 g/mol. Igaz, a forráspont környékén egyetlen reális gáz sem viselkedik ideális gázként, az mégis joggal feltételezhető, hogy a vízgőz sűrűsége kisebb, az étergőz sűrűsége pedig nagyobb marad a levegő sűrűségénél. (A vízgőz ,,könnyebb'', az étergőz ,,nehezebb'' a levegőnél.) Tekintsük először az esetet, amikor mindkét lombikba vizet töltöttünk. Ekkor az egyenes nyakú lombikban képződő vízgőz előbb-utóbb betölti a lombik nyakát, azonban nem maradhat stabilan a nála ,,nehezebb'' levegő alatt, hanem felszáll, helyet adva a levegőnek, valamint az újabb és újabb vízgőzképződésnek; így a víz hamarosan elforr. A görbe nyakú lombik nyakát is betölti a vízgőz, innen azonban csak ,,lefelé'' tudna kiszabadulni, miközben a sűrűbb levegőnek kellene felfelé, a vízgőz helyére áramlania. Ez nem történik meg olyan hevességgel, mint az egyenes nyakú lombiknál, mert most csak diffúzióval tud eltávozni a vízgőz, ami viszont lassú folyamat. Az esetben tehát a vízgőz az egyenes nyakú csőből szabadul ki gyorsabban, vagyis ebből a lombikból forr el hamarabb a víz. Nyilvánvaló, hogy a esetben, amikor a forráspontján tartott éter van a lombikokban, a helyzet éppen fordított. Az egyenes nyakú lombik nyakában megül az étergőz, nem fog felszállni a nála kisebb sűrűségű levegőbe. A nyak felső végénél diffundálnak az étermolekulák a levegőbe, ezért csak hosszú idő alatt forr el és távozik az éter a lombikból. A lefelé görbülő nyakú lombik nyakából viszont ,,kifolyik'' a nehéz étergőz a levegőbe, helyére nemcsak levegő, hanem a lombikból újabb étergőz áramlik, gyorsítva ezzel az éter elforrását.
3. Hosszú, keskeny, függőleges üvegcsövet egy vele azonos tengelyű, de sokkal szélesebb, külső sugarú másik üvegcső vesz körül. E szélesebb csövön sűrűn, egymástól távolságra elhelyezkedő, ellenállású körvezetők vannak. Ha a keskeny csőbe egy tömegű, erősségű (mágneses dipólnyomatékú) kicsiny rúdmágnest ejtünk, az viszonylag hamar elér egy állandó sebességet, amellyel egyenletesen süllyed.(6. ábra.) További kísérleteink során a fenti öt mennyiség (, , , , ) közül az egyiket mindig a kétszeresére növeljük, miközben a másik négyet nem változtatjuk meg. Hányszorosára nő az egyes esetekben a kicsiny rúdmágnes állandósult végsebessége? Az eredeti eset: ; ekkor . (, , , , ); (, , , , ); (, , , , ); (, , , , ); (, , , , );
A mechanikai súrlódástól és a közegellenállástól, továbbá a körvezetők önindukciójától és kölcsönös indukciójától eltekinthetünk.
Megoldás. Számítsuk ki, mennyi energia disszipálódik (mennyi hő fejlődik) egyetlen körvezetőben, miközben a mágnes keresztülesik rajta. Kétféleképpen is következtethetünk erre a mennyiségre: egyrészt az energiaviszonyok összevetéséből, másrészt dimenzionális megfontolásokból. Ha az tömegű mágnes egyenletesen mozog függőlegesen lefelé a csőben és utat tesz meg, helyzeti energiája értékkel csökken. Eközben áthalad darab körvezetőn, mindegyikben hőt fejleszt, és mivel a mágnes mozgási energiája nem változik, fenn kell álljon, hogy Milyen fizikai mennyiségektől és milyen módon függhet ? Nyilván függ a hőfejlődés a kicsiny mágnes jellemzőitől (a dipólnyomatéktól és a sebességtől), továbbá a körvezető adataitól (az sugártól és a vezető elektromos ellenállásától): ahol valamilyen négyváltozós függvény, melynek pontos (vagy legalább arányossági tényezők erejéig határozott) alakja megadná a feladat valamennyi kérdésére a választ. Ha dimenzionális megfontolásokkal akarjuk ,,kitalálni'', hogyan függ az egyes változóitól, nem szabad megfeledkeznünk arról, hogy a felsorolt mennyiségek mellett függhet még -tól (a vákuum permeabilitásától), ami ugyan nem változó, hanem egy meghatározott mértékegységű és nagyságú mennyiség, de a hőfejlődés képletében (lévén az mágnességgel kapcsolatos folyamatok eredménye) ez a fizikai állandó is felbukkanhat. A keresett összefüggés tehát alakú, ahol egy ötváltozós függvény, melyet azonban az SI itt előforduló négy alapmértékegységének (kg, m, s, A) vizsgálatából nem lehet meghatározni. A feladat mégis megoldható a dimenzióanalízis módszerével, ugyanis a hőfejlődés és az ellenállás közötti összefüggés (a többi adat rögzített értéke mellett) fordított arányosság kell legyen (azaz ), hiszen az áram hőhatása (adott módon változó indukált feszültség mellett) az ellenállás reciprokával arányos. Mondhatjuk tehát, hogy ahol már csak 4 fizikai mennyiségtől függ. Írjuk fel az egyes fizikai mennyiségek mértékegységét: | | Ha a keresett f függvényt hatványfüggvény alakban próbáljuk felírni: | h(d,v,r,μ0)∝dα⋅vβ⋅rγ⋅μ0δ, | akkor a 4 független mértékegység hatványainak összehasonlításából a kitevőkre adódik. Ezek szerint vagyis a mágnes esési sebességének és a többi paraméternek a kapcsolata: Ez a formula a feladat valamennyi kérdésére megadja választ: akár a tömeget, akár a menettávolságot, vagy a körvezetők elektromos ellenállását növeljük az eredeti érték kétszeresére, a mágnes esési sebessége 2-szer nagyobb lesz. Kétszer erősebb mágnes az eredetinél 4-szer lassabban fog mozogni, végül pedig a körvezetők sugarának kétszerezése a sebességet az eredeti érték 8-szorosára növeli.
⋆ Az eredményhirdetésre és az ünnepélyes díjkiosztásra az ELTE új, lágymányosi épületének egyik nagyobb előadótermében került sor 1999. november 19-én. Itt először a Versenybizottság elnöke megemlékezett Sztrókay Pálról (1899‐1965) és Náray-Szabó Istvánról (1899‐1972), akik éppen száz évvel ezelőtt születtek, s az 1917. évi tanulóversenyen az 1. és 2. díjat nyerték. Sztrókay Pál Kossuth-díjas mérnök lett, a Ganznál a villamos vontatás fejlesztésén dolgozott, Kandó Kálmán utáni második emberként. Náray-Szabó István nemzetközi tekintélyű vegyészprofesszor lett, a fizika és a kémia határterületén alkotott: röntgendiffrakcióval kutatta az anyag kémiai-fizikai szerkezetét. A rövid megemlékezések után került sor idei feladatok megoldásának diszkussziójára. Az első feladat megoldását Radnai Gyula, a másodikat az egyik versenyző (Tóth Bálint), a harmadikat Gnädig Péter mutatta be. A harmadik feladathoz kapcsolódóan, azt modellezve kísérleteket is láthattak a megjelentek: más-más falvastagságú, más-más fémből készült csöveknél különböző erősségű rúdmágnesek esési idejét figyelhették meg, s így összehasonlíthatták különféle körülmények között kialakuló örvényáramok fékező hatását. Az ünnepélyes eredményhirdetésen Fehér István, az ELFT alelnöke adta át (a feladatok kitűzőiből álló) Versenybizottság által odaítélt díjakat. A Társulat által biztosított pénzjutalmak mellett a Nemzeti Tankönyvkiadótól könyvutalványokat kaptak a díjazott versenyzők, akiknek jelen levő tanárai a Műszaki Kiadó és a Tankönyvkiadó ajándék-könyveiből válogathattak. Sajnos nem mindenki tudott eljönni: az éppen a díjkiosztás napján kitört hóvihar miatt maradt le az ünnepségről néhány régi Eötvös-verseny nyertes is.
7. ábra Az 1999. évi Eötvös-verseny díjazottai (fentről lefelé, balról jobbra): Péterfalvi Csaba Géza, Terpai Tamás, Gáspár Merse Előd, Buruzs Ádám, Katona Gergely, Csillag Kristóf, Hegedűs Ákos, Patay Gergely, Tóth Bálint, Pesti Gábor és Czigler István.
A mostani verseny eredménye a következő:
Első díjat kapott: Terpai Tamás, az ELTE matematikus hallgatója, aki a Fazakas Mihály Fővárosi Gyakorló Gimnáziumban érettségizett mint Horváth Gábor tanítványa.
Második díjat kapott a verseny 2‐6. helyezettje: Hegedűs Ákos, a pécsi ciszterci Nagy Lajos Gimnázium 12. osztályos tanulója, Orovica Márkné tanítványa; Katona Gergely, az ELTE fizikus hallgatója, aki a budapesti ELTE Trefort Ágoston Gyakorlóiskolában érettségizett mint Szörényi Zoltán tanítványa; Pesti Gábor, a nagykanizsai Batthyány Lajos Gimnázium 11. osztályos tanulója, Piriti János tanítványa; Péterfalvi Csaba Géza, az ELTE geofizikus hallgatója, aki a szekszárdi Garay János Gimnáziumban érettségizett mint Bayer József tanítványa; Tóth Bálint, az ELTE fizikus hallgatója, aki a Fazakas Mihály Fővárosi Gyakorló Gimnáziumban érettségizett mint Horváth Gábor tanítványa.
Harmadik díjat kapott a verseny 7‐10. helyezettje: Béky Bence, a Fazakas Mihály Fővárosi Gyakorló Gimnázium 10. osztályos tanulója, Horváth Gábor tanítványa; Csillag Kristóf, a püspökladányi Karacs Ferenc Gimnázium 12. osztályos tanulója, Lajtosné Buzási Márta tanítványa; Gáspár Merse Előd, a Fazakas Mihály Fővárosi Gyakorló Gimnázium 12. osztályos tanulója, Horváth Gábor tanítványa; Patay Gergely, a debreceni Tóth Árpád Gimnázium 12. osztályos tanulója, Kovács Miklós és Szegedi Ervin tanítványa.
Dicséretben részesült a verseny 11‐13. helyezettje: Buruzs Ádám, a szegedi Radnóti Miklós Gimnázium 12. osztályos tanulója, Mike János tanítványa; Czigler István, a budapesti Lauder Javne Gimnázium 12. osztályos tanulója, Tóth Eszter tanítványa; Kenyeres Péter, a POTE orvostanhallgatója, aki a zalaegerszegi Zrínyi Miklós Gimnáziumban érettségizett mint Pálovics Róbert tanítványa. Az 1. díjas versenyző 10 000 Ft pénzjutalmat és 5 000 Ft értékű könyvutalványt, a 2. díjasok 6 000 Ft pénzjutalmat és 4 000 Ft értékű könyvutalványt, a 3. díjasok 4 000 Ft pénzjutalmat és 4 000 Ft értékű könyvutalványt, a dicséretben részesültek 3 000 Ft értékű könyvutalványt kaptak. Gratulálunk a nyerteseknek és tanáraiknak!
Gnädig Péter, Radnai Gyula |
Terpai Tamás dolgozata alapjánBelátható, hogy ezt az általánosság megszorítása nélkül megtehetjük. |