Cím: Új típusú neutroncsillagok: a magnetárok
Szerző(k):  Simon Tamás
Füzet: 1999/január, 55 - 56. oldal  PDF  |  MathML
Témakör(ök): Szakmai cikkek

A neutroncsillag nagy tömegű csillag magjának összeomlásával keletkezik. Az összeomlás szupernóva-robbanást okoz, amelynek következtében a csillag külső burkát szétrepíti az űrbe. A mag anyaga egy igen tömör (átlagosan 100 billió gramm/cm3 sűrűségű), és mindössze néhányszor 10 km átmérőjű, szilárd felszínű égitestté esik össze, ez a neutroncsillag. A neutroncsillagok tömege tipikusan 1,4 és 3 naptömeg közé esik. A nagy tömegű, de nagyon kis átmérőjű csillag felszínén (és a belsejében is) rendkívül nagy a gravitációs vonzás. Ennek hatására, a nagy nyomás következtében a csillag anyagának protonjai és elektronjai neutronokká egyesülnek.
A neutroncsillagok forgása az egykori csillag perdületének megmaradása miatt igen gyors. Mágneses terük nagyon erős. A neutroncsillagok mágneses tengelyük mentén erőteljes rádiósugárzást bocsátanak ki. Ha a csillag forgástengelye nem esik egybe a mágneses tengellyel, akkor a rádióhullám-csóva úgy söpör végig az űrön, ahogy egy világítótorony fénye a tengeren. A csillag ,,felvillanásainak" sorozatát szabályosan ismétlődő, lüktető rádiójelekként érzékeljük. Innét származik a neutroncsillagok másik elnevezése, a pulzár. Egy átlagos pulzár forgási periódusa jóval 1 másodperc alatt van, s mágneses tere 100 millió és 1 milliárd tesla közé esik.
Az utóbbi évek egyik legnagyobb szenzációja szupererős mágneses térrel rendelkező pulzárok felfedezése volt, amelyeket új csillagtípusként soroltak be. A nevük: magnetár (,,mágnescsillag"). A magnetárok olyan lassan forgó neutroncsillagok, amelyek mágneses terének erőssége minden eddig ismert értéket felülmúl (elérheti a 80 milliárd teslát).
Az elmélet szerint a magnetárok ,,légkörében" lévő felforrósodott gázok heves gammasugárzást bocsájtanak ki. A gammasugárzó égitestek egyik típusát, az ún. Lágy Gamma Ismétlők (Soft Gamma Repeaters, SGRs) képezik. Ezek működését magnetárokkal magyarázzák.
A magnetárok másik sajátos tulajdonsága, hogy töltött részecskék közel fénysebességű nyalábjait dobják le magukról. A kitörések nem tartanak tovább néhány percnél, a töltött részecskék viszont ‐ a mágneses térrel kölcsönhatva ‐ több napig érzékelhető rádiósugárzást bocsátanak ki.
A magnetárok felszínének anyaga kb. 10 millió K hőmérsékletű, s így állandó röntgensugárzást bocsájt ki. Hat olyan röntgenpulzárt ismerünk, amelyek jelentősen különböznek társaiktól (Anomalous X-ray Pulsars, AXPs). Forgási sebességük kisebb a megszokottnál, mindegyikük 6‐10 másodperces periódusidővel rendelkezik. Lehetséges, hogy ez esetben is magnetárokkal van dolgunk.
Feltételezhető, hogy a pulzárok életük folyamán sajátos átalakuláson mennek keresztül. Ezen átalakulás során az átlagos pulzárok viszonylag rövid idő alatt lelassulnak, mágneses terük felerősödik, SGR majd AXP típusú magnetárrá válnak, végül forgásuk leáll, s ezáltal számunkra láthatatlanokká válnak.
Mennyi a magnetárok száma a Galaxisban? Valószínűleg csak töredéküket tudjuk észlelni, mivel forgási sebességük gyorsan csökken. Eszerint a legtöbb magnetár ma már inaktív, halott égitest. A Tejútrendszerben 1‐100 millió képviselőjük lehet. Azokban a szupernóva-maradványokban, ahol nem találunk ,,normális" pulzárt, halott magnetárok rejtőzhetnek, amelyek igen gyorsan keresztülmentek az SGR, majd az AXP állapoton.
A jövőben, érzékenyebb műszerekkel, talán feltárhatjuk a ,,halott pulzárok sírkertjét" is.

PULSARS ‐ http://www.ast.cam.ac.uk/RGO/leaflets/pulsars/pulsars.html Rövid, lényegretörő anyag a pulzárokról. Bevezetésnek nagyon jó.
Neutron Stars ‐ http://zebu.uoregon.edu/̃soper/NeutronStars/neutronstars.html Nagyon jó és közérthető bevezető anyag, szemléletes ábrákkal.
Princeton Pulsar Group ‐ http://pulsar.princeton.edu/ A Princeton Egyetem bőséges és látványos anyaga a pulzárokról, katalógussal, multimédia-elemekkel.
Akinek van rá lehetősége, hallgassa meg néhány pulzár hangfelvételét:
Radio Pulsar Resources ‐ http://pulsar.princeton.edu/rpr.shtml Rádiópulzár linkek minden mennyiségben!
Black Holes and Neutron Stars ‐ http://antwrp.gsfc.nasa.gov/htmltest/rjn_bht.html A fekete lyukak és neutroncsillagok szimulációi, matematikai leírásai.
AXAF ‐ http://snail.msfc.nasa.gov/AXAF/AXAF.html A jövő nagy röntgentávcsövével még részletesebben tárhatjuk fel a neutroncsillagok természetét.
Milliszekundumos röntgenpulzár ‐ http://universe.gsfc.nasa.gov/new/news/1998/98-129.html Az első megfigyelt kísérőcsillag egy szupergyors röntgenpulzár társaságában!
,,Magnetar" discovery solves 19-year-old mystery ‐
http://science.msfc.nasa.gov/newhome/headlines/ast20may98_1.htm A magnetárok felfedezése ‐ az első bizonyított kapcsolat egy SGR-rel.
Az előző cikk magyar nyelvű fordítása:
Magnetars ‐ http://www.magnetars.com/ A NASA fő magnetár honlapja.
SGR and Magnetar web pages ‐ http://solomon.as.utexas.edu/̃duncan/magnetar.html Kitűnő összefoglaló oldal a Lágy Gamma Ismétlők és a magnetárok témakörében, a felfedezések történeti összefoglalójával.
Cosmic Flasher Reveals All ‐ http://www.nsf.gov/od/lpa/news/press/pr9858.htm Újabb bizonyítékok a magnetárok mellett.
A legújabb SGR ‐
Újabb gammakitörés egy korábbi SGR-nél ‐
Mindenkinek jó kutatást kívánok! Írjátok meg, miről szeretnétek információkat kapni a következő számokban, vagy küldjetek nekem e-mailt (tsimon@supernova.akg.hu)!

Simon Tamás