A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. A KöMal 1997/3. száma FGy. 3003. gyakorlatának harmadik kérdésére adott válaszba elvi hiba csúszott. A feladat egyik célja éppen az volt, hogy tisztázzon bizonyos összefüggéseket, amely összefüggéek a megoldásban elsikkadtak. (A dolgozatok pontozását az alábbiak nem módosítják. ‐ A szerk.) A feladat így hangzott: Utasaival együtt kg tömegű autó kapaszkodik fel a méter hosszú, méter magas emelkedőn, egyenletes km/h sebességgel. Motorjának teljesítménye kW. Mekkora erő tolja fel a kocsit az emelkedőn? Mi fejti ki ezt az erőt? Mekkora a munkavégzés hatásfoka? A megoldás első része meghatározza a motor által végzett összes munkát: , majd ezt összehasonlítja a helyzeti energia növekedésével, és megkapja az hatásfokot. Az elvi hiba a következő mondat vastagon szedett részében rejlik: ,,A gépkocsit felfelé toló erő hosszú úton munkát végez, az erő nagysága tehát F=W0/s≈1670 N. Ezt az erőt a talaj és a kerekek közötti tapadási súrlódás fejti ki.'' Az idézett második mondat helyesen állapítja meg, hogy a gépkocsit a tapadási súrlódási erő viszi fel az emelkedőn, azonban az az állítás hamis, hogy ez az erő végezne munkát 180 m hosszú úton. A talajhoz tapadó kerék talajjal érintkező pontja ui. pillanatnyi nyugalomban van a talajhoz képest, tehát a munka kifejezésében az elmozdulás, és így a munka is 0. Az ellentmondás azonnal kitűnik a munkatétel alkalmazása során is. ,,A testre ható összes (külső és belső) erők munkájának összege egyenlő a test kinetikus energiájának megváltozásával.'' Márpedig ha a gépkocsi motorja elvégzi a 300 kJ munkát, akkor a talaj által a megoldásban feltételezett 300 kJ munkával együtt már 600 kJ lenne a munkavégzés, ami ellentmond minden korábbi számításnak. Hogy tisztábban lássunk, tekintsünk egy álló helyzetből induló gépkocsit, amely v sebességre gyorsul fel. A gépkocsit valóban a tapadási súrlódási erő gyorsítja, a kinetikus energia nyerését pedig kizárólag a motor munkája fedezi. Tömören: az mv→ lendületet a tapadási erő adja (hiszen belső erő ‐ motor ‐ nem változtathatja meg a test lendületét), az 12mv2 mozgási energiát a motor munkája adja (hiszen a tapadási erő a talaj rendszerében nem végezhet munkát). Így tehát a megoldásban nem használhatjuk ki a talaj által nem végzett munka nagyságát. A megoldás helyes menete a következő lehet:
A kocsi egyenletesen mozog, tehát az összes munkák összege 0. Jelöljük a hatásfokot rontó összes ellenállást Fell-lel. A munkatétel: ahol az első tag a közegellenállás negatív munkája, a második a nehézségi erő negatív munkája, a harmadik tag a motor pozitív munkája. Innen az összes eredő ellenállási erő nagysága: | Fell=P⋅t-m⋅g⋅hs==300kJ-150kJ180m=833,33N, | amit a kényszererő és nehézségi erő eredőjéhez adva megkapjuk a keresett, talaj által kifejtett erő nagyságát is: | Ftap=mghs+Fell=1500kg⋅10ms2⋅10m180m+833,33N≈1670N. |
A megoldás után közölt ,,1. Megjegyzés'' értelmetlen: ,,A munkavégzés elsődlegesen a motornál, a dugattyúk elmozdulásánál történik, s csak áttételeken keresztül adódik át a kocsi kerekeinek.'' A mondat első részének állítása helyes, a többi nem: munkavégzés nem ,,adódik át'' a kerekeknek, csak energia. Megoldásukban hallgatólagosan talajhoz rögzített vonatkoztatási rendszert használtunk. Oldjuk meg a feladatot az autóhoz rögzített vonatkoztatási rendszerben! (A feladat szerint ez is inerciarendszer.) Alkalmazzuk a munkatételt!
Mivel a kocsi nyugalomban van, sem a közegellenállás, sem a nehézségi erő nem végez munkát a kocsin, viszont ekkor a tapadási súrlódási erő végez munkát, mégpedig negatív munkát, hiszen a keréknek a talajjal érintkező pontja koordinátarendszerünkben most ,,hátrafelé'' mozog, míg a kocsira ható tapadási erő ,,előre'' mutató vektor, vagyis 180∘-os szöget zárnak be egymással. A munkatétel szerint mert a kinetikus energia nem változik meg. Részletezve: Innen a keresett tapadási súrlódási erő: | Ftap=P⋅ts=2500W⋅12s180m≈1670N. |
Tanulságos energetikailag is követni a folyamatot a kocsihoz rögzített koordináta-rendszerből leírva. Koordinátarendszerünkben a kocsi kinetikus energiája nem változik annak ellenére, hogy a motor pozitív munkát végez (P⋅t=M⋅φ) a kocsin, azaz ennyivel növeli a kocsi energiáját. Ez a ,,rendezett úton átadott energia'' (belülről) az autóba ,,áramlik'', majd (a kardántengely közvetítésével) a kerekeknél kiáramlik az autóból, annak a talajon végzett Wtap=Ftap⋅s munkavégzés útján, hiszen koordinátarendszerünkben a meghajtott kerekek a talajon pozitív munkát végeznek (Ftap⋅s). Ez a munka kétféle energia közvetítését valósítja meg: 1. növeli az autó‐Föld rendszerének gravitációs helyzeti energiáját ΔEgrav=mghs⋅s=mgh értékkel (súlypontjaik távolodnak egymástól), és 2. sok szabadsági fokra szóródik szét ΔEközeg=Fell⋅s értékkel (az autóhoz rögzített koordinátarendszerben ,,fúj a szél''). Az erőegyensúly miatt ui. | Ftap=Fell+mghs,azazFtap⋅s=Fközeg⋅s+mghs⋅s=Fközeg⋅s+mgh=P⋅t=Wmotor,vagyis valóban Wmotor=ΔEközeg+ΔEgrav. |
A hatásfok innen könnyen számítható. A ,,hasznos munka'' a Földnek a kocsi alatt minél mélyebbre távolítása, az összes munka a motor mechanikai munkája, tehát a hatásfok: | η=mghP⋅t=1500kg⋅10m/s2⋅10m25000W⋅12s=0,5. |
|