Cím: Megjegyzés a 3003. fizika feladat megoldásához
Szerző(k):  Holics László 
Füzet: 1997/május, 302 - 304. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Egyéb (KöMaL pontverseny is)

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

A KöMal 1997/3. száma FGy. 3003. gyakorlatának harmadik kérdésére adott válaszba elvi hiba csúszott. A feladat egyik célja éppen az volt, hogy tisztázzon bizonyos összefüggéseket, amely összefüggéek a megoldásban elsikkadtak. (A dolgozatok pontozását az alábbiak nem módosítják. ‐ A szerk.) A feladat így hangzott:
Utasaival együtt 1500 kg tömegű autó kapaszkodik fel a 180 méter hosszú, 10 méter magas emelkedőn, egyenletes 54 km/h sebességgel. Motorjának teljesítménye 25 kW. Mekkora erő tolja fel a kocsit az emelkedőn? Mi fejti ki ezt az erőt? Mekkora a munkavégzés hatásfoka?
A megoldás első része meghatározza a motor által végzett összes munkát: Wö=Pt=300kJ, majd ezt összehasonlítja a helyzeti energia Wh=mgh=150kJ növekedésével, és megkapja az h=Wh/Wö=0,5=50% hatásfokot.
Az elvi hiba a következő mondat vastagon szedett részében rejlik: ,,A gépkocsit felfelé toló erő s=180 m hosszú úton Wö=300 kJ munkát végez, az erő nagysága tehát F=W0/s1670 N. Ezt az erőt a talaj és a kerekek közötti tapadási súrlódás fejti ki.''
Az idézett második mondat helyesen állapítja meg, hogy a gépkocsit a tapadási súrlódási erő viszi fel az emelkedőn, azonban az az állítás hamis, hogy ez az erő végezne munkát 180 m hosszú úton. A talajhoz tapadó kerék talajjal érintkező pontja ui. pillanatnyi nyugalomban van a talajhoz képest, tehát a munka kifejezésében az elmozdulás, és így a munka is 0.
Az ellentmondás azonnal kitűnik a munkatétel alkalmazása során is. ,,A testre ható összes (külső és belső) erők munkájának összege egyenlő a test kinetikus energiájának megváltozásával.'' Márpedig ha a gépkocsi motorja elvégzi a 300 kJ munkát, akkor a talaj által a megoldásban feltételezett 300 kJ munkával együtt már 600 kJ lenne a munkavégzés, ami ellentmond minden korábbi számításnak.
Hogy tisztábban lássunk, tekintsünk egy álló helyzetből induló gépkocsit, amely v sebességre gyorsul fel. A gépkocsit valóban a tapadási súrlódási erő gyorsítja, a kinetikus energia nyerését pedig kizárólag a motor munkája fedezi. Tömören: az mv lendületet a tapadási erő adja (hiszen belső erő ‐ motor ‐ nem változtathatja meg a test lendületét), az 12mv2 mozgási energiát a motor munkája adja (hiszen a tapadási erő a talaj rendszerében nem végezhet munkát).
Így tehát a megoldásban nem használhatjuk ki a talaj által nem végzett munka nagyságát.
A megoldás helyes menete a következő lehet:


A kocsi egyenletesen mozog, tehát az összes munkák összege 0. Jelöljük a hatásfokot rontó összes ellenállást Fell-lel. A munkatétel:
-Fells-mgh+Pt=0,
ahol az első tag a közegellenállás negatív munkája, a második a nehézségi erő negatív munkája, a harmadik tag a motor pozitív munkája. Innen az összes eredő ellenállási erő nagysága:
Fell=Pt-mghs==300kJ-150kJ180m=833,33N,
amit a kényszererő és nehézségi erő eredőjéhez adva megkapjuk a keresett, talaj által kifejtett erő nagyságát is:
Ftap=mghs+Fell=1500kg10ms210m180m+833,33N1670N.

A megoldás után közölt ,,1. Megjegyzés'' értelmetlen: ,,A munkavégzés elsődlegesen a motornál, a dugattyúk elmozdulásánál történik, s csak áttételeken keresztül adódik át a kocsi kerekeinek.'' A mondat első részének állítása helyes, a többi nem: munkavégzés nem ,,adódik át'' a kerekeknek, csak energia.
Megoldásukban hallgatólagosan talajhoz rögzített vonatkoztatási rendszert használtunk. Oldjuk meg a feladatot az autóhoz rögzített vonatkoztatási rendszerben! (A feladat szerint ez is inerciarendszer.) Alkalmazzuk a munkatételt!

Mivel a kocsi nyugalomban van, sem a közegellenállás, sem a nehézségi erő nem végez munkát a kocsin, viszont ekkor a tapadási súrlódási erő végez munkát, mégpedig negatív munkát, hiszen a keréknek a talajjal érintkező pontja koordinátarendszerünkben most ,,hátrafelé'' mozog, míg a kocsira ható tapadási erő ,,előre'' mutató vektor, vagyis 180-os szöget zárnak be egymással. A munkatétel szerint
Wmotor+Wtap=0,
mert a kinetikus energia nem változik meg. Részletezve:
Pt-Ftaps=0.
Innen a keresett tapadási súrlódási erő:
Ftap=Pts=2500W12s180m1670N.

Tanulságos energetikailag is követni a folyamatot a kocsihoz rögzített koordináta-rendszerből leírva. Koordinátarendszerünkben a kocsi kinetikus energiája nem változik annak ellenére, hogy a motor pozitív munkát végez (Pt=Mφ) a kocsin, azaz ennyivel növeli a kocsi energiáját. Ez a ,,rendezett úton átadott energia'' (belülről) az autóba ,,áramlik'', majd (a kardántengely közvetítésével) a kerekeknél kiáramlik az autóból, annak a talajon végzett Wtap=Ftaps munkavégzés útján, hiszen koordinátarendszerünkben a meghajtott kerekek a talajon pozitív munkát végeznek (Ftaps).
Ez a munka kétféle energia közvetítését valósítja meg: 1. növeli az autó‐Föld rendszerének gravitációs helyzeti energiáját ΔEgrav=mghss=mgh értékkel (súlypontjaik távolodnak egymástól), és 2. sok szabadsági fokra szóródik szét ΔEközeg=Fells értékkel (az autóhoz rögzített koordinátarendszerben ,,fúj a szél''). Az erőegyensúly miatt ui.
Ftap=Fell+mghs,azazFtaps=Fközegs+mghss=Fközegs+mgh=Pt=Wmotor,vagyis valóban Wmotor=ΔEközeg+ΔEgrav.

A hatásfok innen könnyen számítható. A ,,hasznos munka'' a Földnek a kocsi alatt minél mélyebbre távolítása, az összes munka a motor mechanikai munkája, tehát a hatásfok:
η=mghPt=1500kg10m/s210m25000W12s=0,5.

Holics László