A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. 1994-ben nemcsak a Lapok, hanem az Eötvös verseny is centenáriumot ünnepelt: éppen 100 évvel ezelőtt, 1894-ben indította útjára a Tanulóversenyt a Mathematikai és Physikai Társulat. Ezzel akarták - és sikerült - emlékezetessé tenni azt a tényt, hogy a társulat elnöke, Báró Eötvös Loránd 1894 nyarán Magyarország kultuszminisztere lett. Az első versenyt 1894 szeptember 17-én tartották az abban az évben érettségizett tanulók számára, összesen két helyszínen - a két egyetemi városban -, Budapesten és Kolozsváron. Összesen 29 diák adott be dolgozatot. Az eredményt október 25-én, a Társulat ünnepélyes ülésén hirdették ki, ahol Eötvös, a Társulat elnöke - egyben miniszter és az Akadémia elnöke - személyesen adta át az első és második helyezettnek a díjakat. Ezeket a díjakat már akkor ,,Báró Eötvös-díj''-nak nevezték. Később érem is járt a díjjal, amelyet Eötvös csináltatott. Ma már sajnos egyetlen ilyen érem sem lelhető fel Magyarországon, de megmaradt Eötvös hagyatékában az érem terve. Ennek alapján készíttette el a centenáriumra az Eötvös Loránd Fizikai Társulat azt a díszes oklevelet, amelyet idén először kaptak az Eötvös verseny nyertesei. 1994 október 21-én tizenöt helyszínen: Budapesten, Szegeden, Debrecenben, Pécsett, Miskolcon, Veszprémben, Győrött, Egerben, Nyíregyházán, Békéscsabán, Nagykanizsán, Pakson, Sopronban, Székesfehérváron és Szombathelyen rendezték meg egyidőben a versenyt a szokásos feltételekkel: indulhattak az az évben érettségizettek, valamint középiskolai tanulók. A megoldási idő 300 perc volt, minden segédeszközt (könyveket, jegyzeteket, zsebszámológépet) lehetett használni. Összesen 336 versenyszerű dolgozat érkezett be a feladatokat kitűző és a megoldásokat értékelő Versenybizottsághoz (elnök: Radnai Gyula, tagok: Károlyházy Frigyes, Gnädig Péter).
Ismertetjük a feladatokat, azok megoldását és a verseny eredményét.
1. feladat. Egy tóba m mélyre lesűllyesztett, űrtartalmú búvárharang megtelt vízzel. A felszínen úszó hajóból vékony csövön át levegőt pumpálunk a harang alá. (A harang súlyos, még ekkor sem emelkedik fel.) A levegő és a víz hőmérséklete között nincs számottevő különbség. | Legalább mekkora munkát végez a kompresszor az víz kiszorítása során?
Megoldás. Készítsünk vázlatos ábrát a folyamatról! Hagyjunk el minden felesleges részletet, hogy maga a termodinamikai folyamat jól látható legyen. Két, egymást követő részfolyamatról van szó: | először össze kell nyomni a gázt a megfelelő nagyobb nyomásra (20 méterrel a víz felszíne alatt a nyomás a légkori nyomásnak kereken háromszorosa); | ezután a megfelelő nyomású gázt át kell nyomni a búvárharang alá, a víz helyére. Mindezt az 1. ábrán vázoltuk. Úgy tűnik, hogy a dugattyút nyomó erő munkáját kell meghatározni. Ez azonban nagyobb, mint a kompresszor által végzett munka, mert ,,besegít'' a külső légnyomás is. Így a kompresszor által végzett munka a 2. ábrán bevonalkázott területtel lesz egyenlő: a dugattyú által végzett összes munkából le kell vonni a légköri nyomás által végzett munkát. Az izotermikus tágulási munka kiszámítási formája megtalálható a függvénytáblázatban: Esetünkben izoterm összenyomásról van szó, és a külső munkát kell kiszámítanunk. Felhasználva az állapotegyenletet () és azt, hogy a térfogatot harmadrészére kell csökkenteni, az izoterm összenyomáshoz szükséges munka: Behelyettesítve Pa és értékeket: Ehhez kell hozzáadnunk az átnyomáshoz szükséges munkát, amelyet úgy számíthatunk ki, hogy a dugattyút nyomó állandó erőt megszorozzuk a dugattyú elmozdulásával: | | Így az összes munka kJ. Most már csak a külső nyomás által végzett munkát kell levonnunk, hogy megkapjuk a kompresszorra jutó részt: | |
Ezzel válaszoltunk a feladat kérdésére.
Kiegészítő megjegyzések. 1. Az izoterm munka kiszámítási formulájához úgy lehet eljutni, hogy az izoterma alatti területet határozzuk meg: | |
2. Vajon nem lehet-e az izotermikus folyamat helyett más folyamattal, kevesebb befektetett munka árán is célhoz érni? Adiabatikus összenyomáskor kevesebb munka is elég lenne a nyomás eléréséhez. Viszont akkor fel is melegedne a gáz, amely azután az átnyomás közben kezdene lehűlni, s így csökkenne a nyomása. Épp ezért -nál jóval nagyobb nyomásra kellene adiabatikusan összenyomni, ehhez pedig már több munkára lenne szükség, mint az izotermikus esetben. És ha először lehűtenénk a gázt? Állandó nyomáson hőmérsékletűre hűtve, a térfogata lenne. Eközben csak a külső légkör végezne munkát. Majd pedig hagynánk a gázt állandó térfogaton visszamelegedni hőmérsékletre, ekkor a nyomása elérné a értéket, s csak az átnyomási munkát kellene a kompresszorral végeztetni. Lehet, hogy 200 kJ is elég lenne? Ez már ravaszabb gondolat, de azt lehet ellene felhozni, hogy a feladatban szó se volt arról, hogy a hajón még egy megfelelő hűtőberendezés is működik, amelyet felhasználhatunk a probléma megoldásához. De tegyük fel, hogy megengednénk a hűtőgép használatát, akkor viszont azt a munkát is illene számításba venni, amivel a hűtőgépet | pl. a hűtőgép kompresszorát | működtetni kell. Nem lenne nehéz megmutatni, hogy ismét ,,ráfizetünk'': összesen több munkát kell végeznünk. 3. Úgy is ki lehet számítani a kompresszor által végzett munkát, hogy elképzeljük: a kezdetben -nyi levegőt egy ,,zsákba'' zárjuk, és a zsákot lassan lehúzzuk 10 m-nyire a víz alá. Mivel méter mélységben az izotermikusan összenyomott gázra felhajtóerő hat, a lehúzás során végzett munka (SI-egységrendszerben számolva) | |
2. feladat. Egy henger alakú edény szuperfolyékony héliummal van tele. Az edény magassága dm, belső alapterülete . A héliumra kellő óvatossággal egy ugyancsak henger alakú, dm magas, de csak alapterületű ,,dugót'' helyezünk, és elengedjük. A dugó sűrűsége a hélium sűrűségével egyenlő. | Hogyan mozog a dugó? | Mennyi idő alatt ér le az edény aljára? Az egész berendezés hőmérséklete K közvetlen közelében van, a folyadék súrlódása és felületi feszültsége figyelmen kívül hagyható.
Megoldás. Amikor elengedjük a dugót (3. ábra), ennek esését az alatta lévő folyadék hirtelen lefékezi bizonyos sebességre. Ezt a dugó további mozgása során kezdősebességnek fogjuk tekinteni. Próbáljuk meg kiszámítani ezt a kezdősebességet, s csak utána keressük a választ a feladat kérdésére: Hogyan mozog a dugó? Amint a dugó sebességgel elindul lefelé, oldalt felspriccel a folyadék. Jelöljük a folyadék kiömlési sebességét -lal. Ez sokkal nagyobb, mint , hiszen a folyadék összenyomhatatlansága miatt a területű résen ugyanannyi folyadéknak kell kifreccsennie, mint amennyi az területű dugó alól kiszorul: kiszámításához lehet, hogy először -t kell meghatároznunk? Ez elég is lenne, hiszen a feladat adataiból az arány kiolvasható. Milyen összefüggésben szerepelhet még a kiömlő folyadék sebessége? Mivel a folyadék súrlódása és felületi feszültsége figyelmen kívül hagyható, ezért érdemes lesz felírni az egész rendszerre a a munkatételt. Eszerint a rendszeren végzett munka a rendszer mozgási energiájának megváltozásával egyenlő. Munkát végző erő a dugóra ható nehézségi erő. Amíg a dugó | a test |, egy kicsiny -szel elmozdul lefelé, kiszorít tömegű folyadékot, amely sebességgel hagyja el a tartályt. Ezért írhatjuk: Igaz, a dugónak is megváltozott a mozgási energiája, de a sokkal kisebb sebesség miatt ezt a folyadék mozgási energiájának változásához képest elhanyagolhatjuk. Helyettesítsük a fenti egyenletbe a következőket: | | Egyszerűsítés után a következő összefüggés adódik: Ez éppen a ,,jó öreg'' Bernoulli-törvény (1738) speciális esete, akár ebből is kiindulhattunk volna kiszámításához. Ha pedig azt is kihasználjuk, hogy a feladatban most a test és a folyadék sűrűsége egyenlő, a folyadék kiömlési sebességére kapjuk: Ez a Torricelli-féle kiöntési törvény (1646) még egy évszázaddal korábbról. Akár át is fogalmazhatjuk a feladatot: Ahelyett, hogy ,,Hogyan mozog a dugó?'', azt kérdezhetjük: ,,Hogyan mozog egy lyukas edényből súrlódásmentesen kiömlő folyadék esetén a folyadék felső szintje?'' Azt már tudjuk, hogyan indul el. Kezdősebessége: Tekintsünk most egy közbülső esetet a mozgás során. Tegyük fel, hogy a dugónak még magasságú része áll ki a hengerből. A dugó úgy mozog ekkor, mint az oldalt lyukas edényben lévő folyadékok felső szintje abban a pillanatban, amikor ez a szint éppen magasságban van a lyuk felett (4. ábra). Ugyanis mindkét esetben a súrlódásmentesen kiömlő folyadék sebessége és így a dugó sebessége Ez még így is írható: amiből látszik, hogy a dugó mozgása egyenletesen változik, lassulásának nagysága pedig A dugó mozgásának sebesség‐idő grafikonja az 5. ábrán látható. A dugó sebessége éppen akkor csökken egyébként is zérusra, amikor a dugó alja eléri az edény alját, teteje pedig a hengeres edény tetejével kerül egy szintre. (Az analóg példában: a kiömlő folyadék felszíne a lyukhoz ér.) Így a dugó leérkezéséig eltelt idő | |
Kiegészítő megjegyzések. 1. A leérkezési idő kiszámításakor elhanyagoltuk azt az időtartamot, amennyi idő alatt a dugó felveszi a kezdősebességet, s azt az utat is, amit ez alatt megtesz. Az elhanyagolás jogosságát a következő becsléssel ellenőrzihetjük. A dugó valódi kezdősebessége nulla, de ebből az állapotából | feltételezésünk szerint igen hamar | felgyorsul a kérdéses sebességre. Amikor elengedjük, a dugó tetején és az aljánál egyaránt a légköri nyomás hat rá, tehát a dugó kezdeti gyorsulása (szabadesés!). Ez a gyorsulás bizonyos idő alatt gyarkorlatilag nullára (-re) csökken, s a dugó sebessége lesz. Ha átlagosan értékkel számolunk, a összefüggésekből adódik. Ez ez idő és a dugó által ezalatt megtett kb. mm út valóban elhanyagolható. 2. A szuperfolyékony héliumnak semmi más különleges extrém tulajdonságát | például, hogy lassan magától is kimászna az edényből | nem használtuk ki azon az egyen kívül, hogy nincs belső súrlódása. Éppen elég meglepő ez is!
3. feladat. Függőleges földelt fémsíktól távolságra felfüggesztünk egy hosszúságú fonálingát. Miután az tömegű, kicsiny ingatestet elektromosan feltöltöttük, az inga újra egyensúlyi helyzetet vett fel, s most szöget zár be a függőlegessel (6. ábra). | Mekkora az ingatest töltése? | Mennyivel kell közelebb vinnünk a fémsíkot az inga felfüggesztési pontjához, ha azt akarjuk, hogy a függőleges fémsík magához rántsa az ingát? | Anélkül, hogy közelebb vinnénk, tudjuk-e úgy mozgatni a mindig függőleges fémsíkot, hogy hozzácsapódjon az inga? A fonál szigetelő, a levegő hatása elhanyagolható, s a feladatot az alábbi numerikus értékek esetén oldjuk meg: m; m; kg; .
Megoldás. Tisztázzuk először a fémsík szerepét! Tudjuk, hogy elektrosztatikus esetben a fémek felülete mindig ekvipotenciális. (Addig-addig mozognak, rendeződnek rajtuk a töltések, amíg ez az állapot ki nem alakul.) Ez azt jelenti, hogy a fémek felületénél az elektromos térerősségnek nem lehet érintő irányú komponense, vagyis a térerősség minden pontban merőleges a fém felületére. A feladatban ponttöltés és sík fémfelület szerepel, ezért az erőtérnek a 7(a) ábrán vázolt szerkezetűnek kell lennie. Ezzel az erőtérrel ekvivalens egy olyan dipólus erőterének ,,egyik fele'', amelyet egymástól távolságra lévő és ponttöltések hoznak létre, ahogyan azt a 7(b) ábrán vázoltuk. A fémsík hatása tehát minden tekintetben helyettesíthető egy nagyságú ú.n. ,,tükörtöltés'' hatásával. Ennek a felismerésnek köszönhetően azt az erőt, amit a fémsík fejt ki a tötésre, úgy is kiszámíthatjuk, mint a tükörtöltés által kifejtett vonzóerőt. A Coulomb-erőn kívül a töltésre még két erő hat (8. ábra): a nehézségi erő és a fonálerő. A három erő eredője akkor zérus | akkor van egyensúly |, ha a Coulomb-erő és a nehézségi erő hányadosa -val egyenlő. Ebből határozhatjuk meg a töltés keresett értékét. Átrendezés után: (, g=9,81ms2, a többi paraméter értéke a feladatban adott). Behelyettesítések után kapjuk: Mi történik, ha a fémsíkot közelebb visszük az ingához? A Coulomb-erő nő, mivel a tükörtöltéstől való távolság csökken. A nehézségi erő nem változik, tehát egy nagyobb α szög esetén tud újra beállni az egyensúly. De van-e ilyen új α szög? Hiszen az inga kilendülésével a Coulomb-erő tovább nő, és lehet, hogy az inga meg se áll addig, amíg hozzá nem csapódik a fémsíkhoz. Meg kell határoznunk azt az összefüggést, amely egyensúly esetén fennáll d és α között. Formálisan tekintsük d-t α függvényének, s fejezzük ki ezt a függvényt az egyensúlyra már felírt fenti összefüggésből. Ezt kapjuk: A függvény menete viszonylag kis α értékek környezetében a 9. ábrán látható módon egy minimumot mutat. Van tehát egy olyan legkisebb d érték, amelynél közelebb nem vihetjük a fémsíkot. Ha közelebb visszük, nincs egyensúlyi állapot, tehát hozzácsapódik az inga a fémsíkhoz. Határozzuk meg d minimumát! (Akiknek gondot okoz e kissé bonyolult függvény differenciálása, úgy segíthetnek magukon, ha | felismerve, hogy csak kis szögekröl van szó |, sinα és tgα helyére α-t írnak. Ekkor csak hatványfüggvényeket kell deriválni, s a végeredmény legfeljebb a negyedik‐ötödik értékes jegyben tér el a pontos eredménytől.) A minimum helyére (α*) kapjuk: | sin2α*(≈2α*)=kQ22mgl23,ebbőlα*=2,12∘, | d legkisebb lehetséges értékére pedig ez adódik: Mivel a fémsík eredetileg 0,5 méterre volt az inga felfüggesztési pontjától, ezért ahhoz, hogy a fémsík magához rántsa az ingát, legalább Δd=5,65cm-rel közelebb kell vinni. Már csak arra kell válaszolnunk, hogy tudjuk-e úgy mozgatni a fél méterre lévő fémsíkot, hogy hozzácsapódjon az inga akkor is, ha sohasem kerül a fémsík fél méternél közelebb a felfüggesztési ponthoz. Igen, tudjuk: ,,be kell lengetni az ingát'', mint egy hintát. Elöször eltávolítjuk a fémsíkot, ekkor az inga hátralendül. Amikor az inga elindul visszafelé, visszahozzuk a fémsíkot, hogy vonzóerejével növelje a lengés amplitúdóját. Lényegében az inga lengésével szinkronban, de mindig ellentétes fázisban kell mozgatni a fémsíkot. Akármilyen kis amplitúdóval is rezegtetjük a fémsíkot, ha ez megfelelő fázisban történik, előbb-utóbb hozzácsapódik az inga.
Kiegészítő megjegyzések. 1. Tanulságos áttekinteni a feladat energetikai megoldását is. Nemcsak azért, mert ez egy második megoldás, hanem azért is, mert olyan új felismeréshez vezet, amely az előző megoldásból nem derült ki. A fémsíkon influált (elektromosan megosztott) töltésrendszer potenciális energiájának felírása elég bonyolult feladat, ezért ismét alkalmazzuk a tükörtöltéses módszert. Az inga + fémsík rendszer helyett tekintsük az inga + tükörképinga rendszert (10. ábra), és írjuk fel e két ingából álló rendszer öszes potenciális energiáját! Ez a két ingatest gravitációs helyzeti energiáiból és az elektrosztatikus kölcsönhatási energiáiból tevődik össze (az utóbbi negatív). | U=mg(l-lcosα)+mg(l-lcosα)-kQ22(d-lsinα). | Egyetlen inga potenciális energiája ennek a fele lesz: | U1=mg(l-lcosα)-kQ24(d-lsinα). |
Az egyszerűség kedvéért foglalkozzunk most is a kis szögek esetével, legyen | x=lsinα≈kα,ésh=l-lcosα≈lα22.EzzelU1(α)=mg2lα2-kQ241d-lα,vagy áttérve az x=lα változóra:U1(x)=mg2lx2-kQ241d-x. | Ezt az U1(x) függvényt x szerint differenciálva kapjuk meg az ingatestre ható (x irányú) erő -1-szeresét, tehát az erő: | F1(x)=-dU1(x)dx=mglx-kQ241(d-x)2. |
Mind az U1(x), mind az F1(x) függvények menete a paraméterek értékeitől függ. Ha m, g, l, k, Q állandó, akkor egyedül d-től. A 11. ábrán vázoltunk három különböző esetet. Az a) esetben a potenciális energia minimuma jelöli ki az inga stabilis egyensúlyi helyzetét, a maximum egy labilis egyensúlyt jelez. A c) esetben nincs egyensúlyi helyzet. A kettő közti átmenetet, a határesetet mutatja az ábra b) része, amikor a potenciális energiának ,,vízszintes'' érintőjű inflexiós pontja van, itt valósulhat meg még utoljára egyensúlyi helyzet. Az ehhez tartozó d paraméterérték lesz d legkisebb értéke. x=x* helyen tehát dU1dx=0 és dF1dx=0 is igaz. Ebből a két feltevésből az alábbi egyenletekre jutunk: | 2x(d-x)2=kQ2l2mg,illetve(d-x)3=kQ2l2mg. |
Ezek szerint 2x=d-x, vagyis x=d3 a határesetben! A fenti jelölésekkel: x*=dmin3. Ez az a szép és érdekes eredmény, ami nem jött ki az első megoldás során: a fémsík egészen addig közelíthető az ingához, amíg az inga kilendüléséhez tartozó x érték el nem éri az éppen akkori d távolság harmadrészét. Ha elérte, s még tovább közelítjük a fémsíkot, akkor már nekicsapódik az inga. Természetesen a feltételi egyenletek bármelyikébe behelyettesítve x=d3 értékét, megkapjuk d=dmin értékét: | d=dmin=32kQ2l2mg3=0,4435m |
2. A feladat harmadik kérdésére a ,,belengetésen'' kívül más ötletes válaszok, megoldási javaslatok is születtek. Ilyen például a fémsík körbeforgatása, amely körmozgásra csábítja az ingatestet. Voltak, akik a fémsík saját síkjában történő mozgatással próbálkoztak, számítva az elektronok tehetetlenségére, s a mozgó töltésekre ható Lorentz erővel is többen próbálkoztak | nem sok sikerrel. Elág sok jó fizikai szemléletű versenyző akadt, aki | ha nem is tudta megoldani a feladat nehéz, középső részét |, erre a befejező kérdésre jól válaszolt.
Megosztott I‐II. díjat nyert egyenlő helyezésben a következő három versenyző: Horváth Péter, a Fazekas Mihály Fővárosi Gyakorló Gimnázium IV. osztályos tanulója (felső fénykép), Horváth Gábor tanítványa; Kovács Krisztián, a békéscsabai Kemény Gábor Műszaki Szakközépiskola IV. osztályos tanulója (középső fénykép), Mekis László és Varga István tanítványa;
Varga Dezső, a miskolci Földes Ferenc Gimnázium IV. osztályos tanulója (alsó fénykép), id. Szabó Kálmán tanítványa. III. díjat nyert egyenlő helyezésben a következő hét versenyző: Borsányi Szabolcs, a budapesti Piarista Gimnázium IV. osztályos tanulója, Görbe László tanítványa; Burcsi Péter, a pápai Türr István Gimnázium III. osztályos tanulója, Németh Zsolt tanítványa; Futó Gábor, az ELTE TTK matematikus szakos hallgatója, aki a Fazekas Mihály Fővárosi Gyakorló Gimnáziumban érettségizett, mint Horváth Gábor tanítványa; Juhász Sándor, a Fazekas Mihály Fővárosi Gyakorló Gimnázium IV. osztályos tanulója, Horváth Gábor tanítványa; Koblinger Egmont, a Fazekas Mihály Fővárosi Gyakorló Gimnázium IV. osztályos tanulója, Horváth Gábor tanítványa; Mizera Ferenc, az ELTE TTK fizikus szakos hallgatója, aki Szlovákiában, Rév-Komáromban érettségizett, mint Szakál Ildikó, Spátai Lotár és Szabó Endre tanítványa; Tóth Gábor Zsolt, a budapesti Árpád Gimnázium III. osztályos tanulója, Vankó Péter tanítványa. Dicséretben részesültek, s erről oklevelet kaptak a verseny 11‐15. helyezettjei: 11. Halbritter András, a BME mérnök‐fizikus szakos hallgatója, aki a győri Czuczor Gergely Bencés Gimnáziumban érettségizett, mint Csonka László tanítványa; 12‐13. Bárász Mihály, a Fazekas Mihály Fővárosi Gyakorló Gimnázium III. osztályos tanulója, Horváth Gábor tanítványa; Várhegyi Péter, a BME mérnök‐fizikus szakos hallgatója, aki a Fazekas Mihály Fővárosi Gyakorló Gimnáziumban érettségizett, mint Horváth Gábor tanítványa; 14‐15. Koncz Imre, a Fazekas Mihály Fővárosi Gyakorló Gimnázium II. osztályos tanulója, Horváth Gábor tanítványa; Lovas Rezső, a debreceni KLTE Gyakorló Gimnáziumának III. osztályos tanulója, Dudics Pál, Kirsch Éva és Szegedi Ervin tanítványa. Jegyzőkönyvi dicséretben részesültek a 16‐20. helyezett versenyzők egyenlő helyezésben: Feldmann Márton, a soproni Vas- és Villamosipari Szakközépiskola IV. osztályos tanulója, Lendvay Péterné tanítványa; Juhász Bertalan, a debreceni KLTE Gyakorló Gimnáziumának IV. osztályos tanulója, Dudics Pál tanítványa; Madarassy Pál, a ELTE TTK térképész szakos hallgatója, aki a Fazekas Mihály Fővárosi Gyakorló Gimnáziumban érettségizett, mint Horváth Gábor tanítványa; Radnóti Gergely, a paksi Vak Bottyán Gimnázium IV. osztályos tanulója, Horváthné Szabó Julianna és Gálosiné Kimle Mária tanítványa; Salk Miklós, a pécsi Babits Mihály Gimnázium IV. osztályos tanulója, Koncz Károly tanítványa. Gratulálunk a nyerteseknek!
|