Cím: Komandó '93
Szerző(k):  Becker Johanna ,  Nagypál Noémi
Füzet: 1993/október, 328. oldal  PDF  |  MathML
Témakör(ök): Egyéb írások

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

Komandó '93

Idén immár harmadik alkalommal rendezték meg a komandói fizikatábort, ahol hasonló érdeklődési körű erdélyi és magyarországi középiskolások találkoznak. Csapatunk tagjai, mintegy huszan, az országos Mikola Sándor Fizikaverseny gyöngyösi, illetve soproni döntőjébe jutott diákok közül kerültek ki.
Egy igen forró nyári napon, június 20-án indultunk el Békéscsabáról, a soproni Vermes Miklós Alapítvány által bérelt különbuszon. A kétnapos út élményei címszavakban: Nagyszalonta, Arany János, Csonkatorony, Nagyvárad, Királyhágó, bánffyhunyadi zsindelyes templom, kolozsvári séta, Marosvásárhely (végre meleget is eszünk), Teleki Téka, Bolyai Múzeum, fizikai kísérleti bemutató, Segesvár, Petőfi-emlékmű, székelykapuk, borvízforrások.
Végre megérkeztünk Kovásznára, s onnan hamarosan Komandóra. Itt már több szó esett a fizikáról. Az erdélyi és a magyarországi diákokból vegyesen  4 ‐ 6 fős csoportok alakultak. A csapatok egymással versenyeztek. Minden reggel kaptunk egy csomó elméleti problémát és egy ‐ egy mérési feladatot, ezeket ‐ pontosabban amelyeket meg tudtunk oldani ‐ este adtuk be. Az időnket magunk osztottuk be, napközben segítséget is kérhettünk. A feladatok megoldását, a trükköket és a buktatókat másnap közösen megbeszéltük.
Íme néhány feladat:
‐ Mérjük meg az olaj viszkozitását! Eszközök: olaj, kémcső, pohár, acélgolyó, stopper.
‐ Egy háromszög alakú lemez közepéből úgy vágunk ki egy másik háromszöget, hogy csak egy vékony, egyenlő keresztmetszetű léckeret maradjon. Megváltozik-e számottevően a súlypont helyzete?
‐ Mérjük meg a Komandó melletti egyik hegy (Bartatető) meredek oldalának hajlásszögét, tanulmányozva egy leguruló labda mozgását.
A feladatok mellett sok időnk maradt a pihenésre is. Ismerkedtünk az erdélyiekkel, sétáltunk a faluban, fürödtünk a patakban. Esténként a tanárok előadásokat tartottak, kisérleteket mutattak be. Kirándulni is mentünk, az 1777 méter magas Lakócára. Hideg volt, esett a jég és eltévedtünk. A csúcs közelében havazott és villámlott (a fenti meteorológiai állomáson dolgozók szerint ez így együtt igen ritka jelenség). A köd miatt a gyönyörű kilátásból semmit se láttunk, helyette hógolyózhattunk ‐ júniusban!
Sajnos hamar elszállt ez a néhány nap. Az utolsó este az eredményhirdetés után egy igen jó hangulatú tábortűz mellett búcsúztunk egymástól és Komandótól.
Hazafelé megnéztük (és szagoltuk) a torjai ,,büdös ‐ barlangot'', megálltunk Tamási Áron síremlékénél és végigmentünk a Tordai Hasadékon.
Köszönjük a felejthetetlen élményeket a Szervezőknek, a kísérőtanároknak és az erdélyi tanároknak. Sok tudással, élménnyel és baráttal gazdagodtunk.

Becker Johanna  Nagypál Noémi
Budapest, Árpád Gimn.Bonyhád, Petőfi S. Gimn.