A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Forgási egyenlet ‐ tetszőleges tengelyre
Bevezetés A merev testek forgómozgásával kapcsolatos nehezebb problémák, versenyfeladatok többségében síkbeli mozgást vizsgálunk. Általában úgy járunk el, hogy a tömegközéppontra vonatkozó tételeket írjuk fel, illetve figyelembe vesszük a kényszerfeltételeket: | | (1) | Sokszor a forgási egyenletet másfajta tengelyekre is alkalmazzák, ennek jogossága azonban egyáltalán nem magától értetődő. Ezen megoldások egységes elvi alapját keresve jutottam el a tetszőleges tengelyre érvényes forgási egyenlethez, melynek segítségével a forgástengely éppen olyan szabadon választható, mint a statikában. Ebből az egyenletből az is következik, hogy nem általános érvényű az a közismert tétel, miszerint a pillanatnyi forgástengelyekre mindig felírhatjuk az egyenletet, ahol a külső erők forgatónyomatéka a pillanatnyi forgástengelyre, pedig ugyanezen tengelyre vett tehetetlenségi nyomaték.
Cáfolat és a helyes tétel A hibás (2) "tételnek'' az elemzése elvezet bennünket a címbeli egyenlethez. A (2) egyenlet alkalmazhatóságát azzal szokták indokolni, hogy a pillanatnyi forgástengely körüli síkmozgás egy rövid ideig rögzített tengely körüli forgásként kezelhető. A hiba az, hogy ez a helyettesítés általános esetben csak a sebességeket adja vissza helyesen, a gyorsulásokat nem! Gondoljuk csak meg, a "test'' pillanatnyi forgástengelyre eső pontja általában gyorsul, a rögzített tengelyen fekvő pont pedig nyilván nem. (Onnan is látszik a (2) egyenlet "gyanús'' volta, hogy egy olyan feltételre ‐ a forgástengely pillanatnyi sebességének hiányára ‐ hivatkozik, amely teljesülése, vagy nem teljesülése függ a megfigyelő abszolút sebességétől. Ha az egyik megfigyelő az pontot éppen nyugvónak látja, a hozzá képest egyenesvonalú, egyenletes mozgást végző másik megfigyelő szerint ugyanezen pont nincs nyugalomban. Node Galilei óta tudjuk, hogy a mechanika törvényei a különböző inercia-rendszerekben ugyanúgy néznek ki, alakjuk megegyezik. Ez a Galilei-féle relativitás-elv.)
1. ábra Példaként tekintsük egy sugarú karika csúszásmentes gördülését vízszintes síkon! Ha a mozgás szögsebessége , az pont gyorsulása nagyságú, az geometriai középpont felé irányuló vektor (1. ábra). Ez közvetlenül adódik, ha a tiszta gördülést két mozgás (-val való haladó mozgás és körüli forgás) szuperpozíciójaként állítjuk elő. A rögzített tengelyű forgásra érvényes alapegyenlet bizonyítása kihasználja, hogy a rögzített tengelyre eső pont zérus gyorsulású. Példánkból kitetszik, hogy ez a feltétel a pillanatnyi forgástengelyre nem minden esetben teljesül.
2. ábra Folytassuk az elemzést úgy, hogy képzeletben beülünk egy gyorsuló koordinátarendszerbe! Valamely időpillanatban megjelöljük a test pontját, s ha vele együtt mozgunk, rögzített forgástengelyű mozgást látunk. Ennek a forgásnak a szöggyorsulása ugyanakkora, mint az inercia-rendszerbeli szöggyorsulás, ha a koordináta-tengelyek nem fordulnak el az eredeti rendszer tengelyeihez képest (2. ábra). Így tehát, ha a külső (valódi, más testekkel való kölcsönhatásból származó) erők forgatónyomatékához hozzáadjuk a tehetetlenségi erők forgatónyomatékát, a pillanatnyi forgástengelyre vonatkozó helyes forgási egyenletet kell kapjuk. Gondolatmenetünkben sehol nem használtuk ki, hogy zérus sebességű, így a "test'' tetszőleges pontján átmenő tengelyre fennáll az alábbi forgási egyenlet: ahol a külső erők forgatónyomatéka, a tömegközéppontban ható tehetetlenségi erőnek a forgatónyomatéka a tetszőlegesen választott tengelyre, pedig ugyanezen tengelyre vonatkozó tehetetlenségi nyomaték. (Természetesen a pont gyorsulásvektora, a test tömege, pedig a szöggyorsulása.) Mivel a gyorsuló koordináta-rendszerekkel való számolás szabályait nem mindenki ismeri, érdemes egy inercia-rendszerbeli bizonyításra is utalni. Induljunk ki a tömegközépponti tengelyre felírt forgási egyenletből: Adjunk hozzá mindkét oldalhoz -t, ahol a tetszőlegesen választott tengely és a tömegközépponti tengely távolsága. Így adódik, ahol felhasználtuk a Steiner-tételt is. Ha most a forgatónyomatékot átszámítjuk a tetszőlegesen választott tengelyre, továbbá a tömegközéppont gyorsulását kifejezzük a pont gyorsulásával, éppen a (3) egyenletet kapjuk.
Diszkusszió Vizsgáljuk meg, milyen esetekben kapunk helyes eredményt, ha (3)-ban csak a külső erők forgatónyomatékával számolunk, a tehetetlenségi erők nyomatékáról pedig megfeledkezünk. a) , vagyis a forgástengely átmegy a tömegközépponton. A tehetetlenségi erőknek ilyenkor nyilván nincs forgatónyomatéka -re; megkaptuk a tömegközépponti tengelyre érvényes forgási egyenletet. b) ; több megoldás ilyen tengelyt használ, ezért adódik helyes eredmény. c) A tömegközéppont az egyenesére esik. Homogén henger csúszás-mentes gördülésére ez a feltétel teljesül, ezért alkalmazható a (2) tétel ezekre a problémákra.
Alkalmazás Az alábbiakban egy olyan problémát fogunk megoldani, amelyre az (1) és (2) módszer különböző eredményt ad, a (3) egyenlet célszerű alkalmazása pedig jelentősen leegyszerűsíti a szükséges számolást.
3. ábra A probléma a következő: Egy tömegű, sugarú karikához egy szintén tömegű, pontszerűnek tekinthető testet erősítünk. A rendszer vízszintes síkon csúszásmentesen gördül, s amikor a pontszerű test egy magasságban van az geometriai középponttal, a szögsebesség adott nagyságú (3. ábra). A kérdés: Mekkora a rendszer szöggyorsulása? Az (1) módszerrel a következő egyenletrendszert kapjuk (4. és 5. ábra):
Az egyenletrendszer megoldása:
4. ábra
5. ábra A(2) egyenletet a jelen problémára alkalmazva (4. ábra): ahonnan Természetesen a meglehetősen hosszadalmas, de biztosan érvényes (1) módszerrel kapott (7) kifejezés a helyes eredmény, így a (2) ''tételnek'' egy ellenpéldával való cáfolatát kaptuk.
6. ábra
7. ábra A (3) módszer esetén ‐ -t az pontba választva ‐ egyetlen egyenlet megadja a helyes szöggyorsulást (6. és 1. ábra): | | (10) | Ha a pontnak az pontot választjuk, akkor elegendő lenne csupán a külső erők forgatónyomatékával számolnunk (lásd a diszkusszió c) pontját). Ez azonban nem túl hasznos választás, hiszen a tapadási súrlódási erőt nem ismerjük (s ennek a külső erőnek van forgatónyomatéka az pontra). A (3) egyenlet hasznosságát egy másik példán is bemutathatjuk: Egy tömegű, inhomogén henger vízszintes síkon való csúszásmentes "rezgését'' vizsgáljuk (7. ábra). Az ábrán látható helyzetben a szögfordulás a középhelyzethez képest , a szögsebesség pedig . Vajon mekkora a henger szöggyorsulása?
8. ábra
9. ábra
10. ábra A megoldást most is egyetlen egyenletből kaphatjuk, ha a választással élünk: | | (11) | (Érdemes kiszámolni a tömegközépponti módszerrel is a szöggyorsulást.)
11. ábra
12. ábra
13. ábra A (11) egyenlet jól használható az 1992. évi Eötvös verseny I. feladatánál is, melynek az (1) módszerrel történő megoldása a KöMaL múlt havi számában olvasható. Végül ábrák segítségével (8-13.ábra) bemutatunk még néhány tanulságos feladatot, (a problémák teljes szövege az irodalomjegyzék alapján kikereshető). Kérdésem az Olvasóhoz: a megjelölt tengelyek esetén elegendő-e csupán a külső erők forgatónyomatékával számolni? Ha igen, akkor a diszkusszióban felsorolt pontok közül melyik indokolja ezt az egyszerűsítést? [A helyes válaszok: B ‐ igen, a b) pont miatt; C ‐ nem; D ‐ igen, b); E ‐ igen, c); F ‐ igen, c); G ‐ igen, b); H ‐ nem; I ‐ igen, c); J ‐ igen, b).] Az indoklással önállóan próbálkozzon az Olvasó! Remélem, hogy módszerem ‐ amely a tömegközépponti tengelyre vonatkozóhoz hasonlóan univerzális érvényű ‐ áttekinthetőbbé teszi a merev testek síkmozgásának tárgyalását, tisztáz bizonyos elvi kérdéseket, és olykor a gyakorlatban is egyszerűbbé teszi a számításokat.
IRODALOMJEGYZÉK
[1] | Dede Miklós ‐ Isza Sándor: Fizika II. Tankönyvkiadó, Budapest, 1982. 149. o. |
[2] | Dede Miklós: Kisérleti fizika (Egyetemi jegyzet). Tankönyvkiadó, Budapest, 1975. I. kötet 199. o. |
[3] | Nagy László: Testek gördülése, haladó és forgómzgás együttes fellépése II. KöMaL 37. kötet (1968) 34. o. |
[4] | Fizika és számítástechnika ‐ Mechanika. NOVOTRADE RT., 1987. 110. o. |
[5] | Cseresznyés Zoltán ‐ Benkő Zsigmond: Fizika 31.o. |
[6] | Dede Miklós ‐ Isza Sándor: Fizika II. Tankönyvkiadó, Budapest, 1982. 133. o. |
[7] | Dede Miklós ‐ Isza Sándor: Fizika II. Tankönyvkiadó, Budapest, 1982. 146. o. |
[8] | Fizika és számítástechnika ‐ Mechanika. NOVOTRADE RT., 1987. 110. o. |
[9] | (Az 1982. évi Eötvös verseny 1. feladatának megoldása, (II. módszer) KöMaL, 66. kötet(1983) 81. o. |
[10] | (1561. feladat II. megoldás) KöMaL, 60. kötet (1980) 39. o. |
[11] | (1688. feladat) KöMaL, 63. kötet (1981) 91. o. |
[12] | (701. feladat) KöMaL, 36. kötet (1966) 138. o. |
[13] | Nagy László: Merev testek síkmozgása. Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 1984. 84‐85. o. |
[14] | (1553. feladat) KöMaL, 59. kötet (1979) 183. o. |
[15] | (1885. feladat) KöMaL, 67. kötet (1983) 192. o. |
[16] | KöMaL, 43. évf. (1993) 177. o. |
[17] | (OKTV 1977. évi II/1. feladat) KöMaL, 55. kötet (1977) 83. o. |
[18] | (1061. feladat) KöMaL, 46. kötet (1973) 39. o. |
[19] | Szvetnik Endre: Szakdolgozat, JATE (1984.) |
Az 1992. decemberi Téli Ifjúsági Fizikai Ankéton elhangzott előadás rövidített változata.A mozgás síkjára merőleges forgástengelyeket az ábrákon egy-egy ponttal fogjuk jelölni.A pillanatnyi forgástengely a test zérus sebességű pontján átmenő tengelyt jelenti. Általában érdemes a testhez rögzített, vele együtt mozgó sík egészét vizsgálni, hiszen nem biztos, hogy a zérus sebességű pont a testre esik. A továbbiakban a "testen'' ezt az egész síkot értjük.A továbbiakban -val jelölöm ezt a pontot.A merev test bármely pontjára érvényes, hogy a haladó mozgásból és forgásból adódó gyorsulások vektori összege a nyugvó rendszerbeli gyorsulást adja.Ezt az esetet tárgyalja a Merev testek síkmozgása című fakultációs füzet, de az ott található bizonyítás hibás.A probléma megoldása először hibásan jelent meg, majd ismételten kitűzték. (A feladat eredeti szövege a rezgésidőt kérdezte.) Ezek tanulmányozása vezette rá a Szerzőt a (3) tétel felismerésére. |