A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. 1. feladat. Vékonyfalú, belül üres félgömböt kétféleképpen hozunk ‐ kis kitérésű ‐ lengésbe. Egyik esetben a domború oldalán fekszik egy vízszintes asztalon, másik esetben homorú oldalával lefelé, középen egy függőleges tű hegyére támaszkodik.
Melyik esetben lesz nagyobb a lengésidő? (A tömegközéppont mindkét esetben síkmozgást végez.) Megoldás. Először a tű hegyére támasztott félgömb lengésidejét határozzuk meg. Ha ezt a fizikai ingát a földi nehézségi erőtérben szöggel kilendítjük, akkor nagyságú forgatónyomaték igyekszik azt visszatéríteni. (Szokásosan -sel jelöltük a tömegközéppont és a forgáspont távolságát.)
A forgástengely a tű hegyén átmenő vízszintes egyenes, ábránkon a papír síkjára merőleges. Erre a tengelyre vonatkozó tehetetlenségi nyomaték a Steiner-tétel szerint ahol a tömegközépponton átmenő, az előbbivel párhuzamos tengelyre vonatkozó tehetetlenségi nyomatékot, pedig az üres félgömb tömegét jelöli. A lengés során nem változik meg. A forgómozgás alapegyenlete: , esetünkben (előjelre is helyesen): ahonnan a kis szögekre megengedhető közelítéssel kapjuk: Teljesül tehát a harmonikus torziós rezgés feltétele, és a rezgésidő kiszámítható: Ezek után határozzuk meg az asztalon billegő félgömb mozgásának periódusidejét! Ez az előbbinél nehezebb feladat, mivel most a testnek egyetlen pontja sem rögzített. Ilyenkor is felírhatjuk azonban a forgómozgás alapegyenletét a tömegközépponton átmenő tengelyre, annak ellenére, hogy a tömegközéppont mozog, sőt, gyorsul is. (A tömegközéppont gyorsulását a test szöggyorsulásával lehet majd kapcsolatba hozni.) Lendítsük ki szöggel a vízszintes asztalon levő üres félgömböt! A testre a következő erők hatnak: a tömegközéppontban, függőlegesen lefelé; az asztal és a félgömb érintkezési pontjában, függőlegesen felfelé; súrlódási erő az érintkezési pontban, vízszintesen, a kimozdulással ellentétes irányban.
Most használjuk fel azt a megszorítást, hogy a kitérés kicsi. Minél kisebb a kitérés, annál inkább elhanyagolható a tömegközéppont emelkedése a vízszintes elmozduláshoz képest. A tömegközéppont vízszintes elmozdulása | | A tömegközéppont függőleges elmozdulása | | (Pontosabban is fogalmazhatunk: Míg a kicsiny -val arányosan elsőrendűen kicsiny, addig az emelkedés -tel arányos, ún. másodrendűen kicsiny mennyiség.) Az elmozdulásokból a sebességekre, majd a gyorsulásokra következtethetünk. A tömegközéppont gyorsulása a fentiek szerint
Vízszintes irányban a súrlódási erő gyorsít: Függőlegesen és egyensúlyt tartanak (hiszen ):
Végül pedig felírhatjuk a forgómozgás alapegyenletét a tömegközépponton átmenő vízszintes tengelyre: (az erőkarok az ábráról leolvasható közelítő értékek). Behelyettesítve az erőket ahonnan kifejezhető: Ismét alakú összefüggést kaptunk, a mozgás tehát harmonikus rezgés, és a periódusidő A két rezgésidő aránya Most már csak a tömegközéppont helyzetét, vagyis értékét kell meghatároznunk. Ez többféle módszerrel is lehetséges. Elegáns módszer kínálkozik, ha felhasználjuk a gömbövek egyik érdekes tulajdonságát: két párhuzamos, egymástól távolságra lévő síkkal bárhogyan elmetszve egy gömbhéjat, mindig azonos felszínű gömbövet kapunk:
Ha tehát a vékony félgömbhéjat gondolatban összenyomjuk a szimmetriatengelyére, akkor ott egy egyenletes tömegeloszlású pálcát kapunk, amelynek tömegközéppontja a felezőpontjában van. Ezek szerint a rezgésidők kérdéses aránya: A két lengésidő tehát kis kitérések esetén közelítőleg egyenlő egymással. Megjegyzések: 1. Ha nem hanyagoljuk el a tömegközéppont emelkedését az asztalon billegő félgömb esetén, akkor erre a lengésidőre kissé nagyobb érték adódik. Így a valóságos, kísérletileg is ellenőrizhető esetben a félgömb ‐ ha azonos szögkitérésű helyzetekből indítjuk, ‐ valamivel lassabban billeg az asztallapon, mint a tű csúcsán. 2. Az összefüggés is csak közelítőleg igaz, mivel a gömbhéj vastagsága nem zérus, ‐ csak éppen elhanyagoltuk. (A jó fizikus a lényeg megragadásának és a probléma szempontjából lényegtelen dolgok elhanyagolásának művésze.) 2. feladat. Körülbelül keresztmetszetű, hosszú, felül nyitott üvegcsövet színültig megtöltünk higannyal. A cső felső végére ráhúzzuk és befőttesgumival a csőhöz szorítjuk egy teljesen összelappadt (levegőt nem tartalmazó) lufi száját. Ezután a csövet a levegőben tartva felfordítjuk. Mi fog történni? (Készítsen rajzot is!) Megoldás. Feltételezhetjük, hogy amikor ráhúzzuk az összelappadt lufit az üvegcső szájára, a higany feletti részben nem lesz levegő, és később sem tud bejutni levegő a lufi belsejébe. Fordítsuk meg a csövet! Függőleges helyzetben a cső ‐ most már alul levő ‐ szájánál a lufihártyára belülről cm magas higanyoszlop nyomása, kívülről pedig a külső levegő nyomása hat. (Vegyük ez utóbbit Hgcm-nek.) A belső, nagyobb nyomás kissé szétnyitja az összelappadt lufit, s a higany elindul lefelé. higany lefut egészen a lufi aljára, és ekkor a folyamat leáll. A csőben marad cm magas higanyoszlop, fölötte vákuum (a higanygőz nyomása elhanyagolható). Alul, a cső szájától kezdve a lufi újra összelappadt állapotban van, mert a külső légnyomás összenyomja. Legalul, az összelappadt lufiban lévő higany kicsi, kidudorodó zacskóban gyűlik össze. A folyamat legfontosabb pillanatait az alábbi ábrasorozat szemlélteti (,,oldalnézetben"):
Ha túl gyorsan fordítjuk meg a csövet, esetleg a végén még meg is lökjük kissé, -nél több higany is le tud folyni a lufi aljára. Ekkor a végállapotban a külső légnyomás kissé visszanyomná a lufit a cső szájánál a cső belseje felé. Ugyanakkor a lufit a higany lefelé húzza, kissé megnyújtja a gumit, s ez a hatás a cső szájánál is érvényesül. Mindezek azonban olyan kicsiny nyomáskülönbséget és többleterőt eredményeznek, hogy a lufinak ebből származó alakváltozása szabad szemmel alig vehető észre, s a megoldást lényegesen nem módosítja. 3. feladat. Két egyforma szigetelő-tartón két egyforma fémgömb nyugszik egymás közelében. Töltés egyiken sincs. Egy néhány száz voltos telep egyik sarkát leföldeljük, a másik sarokhoz csatlakozó vezeték végével pedig megérintjük először az egyik (mondjuk a bal oldali), azután a másik (jobb oldali) gömböt, majd a telepet eltávolítjuk. Ezután felülről, szigetelő fonálon, kicsiny, töltetlen golyócskát engedünk le a két gömb közé, lehetőleg pontosan középre. Mit tapasztalunk?
Megoldás. Első tekintetre úgy tűnik, hogy semmi különbség nincs a két gömb feltöltése között. Mindkét gömb töltetlen, azonos sugarú, s a földtől is ugyanakkora távolságra vannak. A megoldás kulcsa mégis az, hogy észrevegyük: más-más ,,környezetben'' történik a feltöltés. Amikor az első gömböt töltjük fel, egy töltetlen gömb áll közben mellette. Amikor a másodikat töltjük, amellett már egy töltött gömb áll! Jelöljük -gyel azt a töltést, amelyet egy magános gömb venne fel a telepből. Az első gömb feltöltésekor -nél nagyobb, mondjuk töltés áramlik erre a gömbre, mert a mellette álló töltetlen gömbön elektromos megosztás történik, s ez leköt a gömbön töltést. A második gömbre -nél kisebb, mondjuk töltés vihető fel ugyanarról a telepről, mert emellett már egy ugyanilyen előjelű töltéssel feltöltött gömb áll. Könnyebben áttekinthető és kvantitatívan is tárgyalható a probléma, ha bevezetjük a gömböknek mind a földhöz, mind egymáshoz képesti kapacitásait. Jelöljük -gyel egy gömb és a föld közötti, -vel pedig a két gömb közötti kapacitást (ld. 1. ábra).
1. ábra
2. ábra Az első (mondjuk a bal oldali) gömböt megérintve az feszültségű telep pozitív sarkához csatlakozó vezeték végével, a 2. ábrán látható elektromos állapot fog kialakulni. (A feltüntetett ‐ fiktív ‐ vezetékek megkönnyítik a kapcsolás felismerését.)
3. ábra Mindkét gömb ekvipotenciális, de a jobb oldali gömb potenciálja kisebb. Ez ugyanis míg a bal oldali gömbre: Innen az alábbi összefüggések adódnak:
| | A bal oldali gömbre összesen nagyságú töltés kerül. Ezek után érintjük hozzá a telep pozitív sarkáról jövő vezeték végét a jobb oldali gömbhöz. Ennek potenciálja lesz, felmegy rá töltés; a föld felé, ‐ a másik gömb felé, s így a 3. ábrán látható elektromos állapot alakul ki. Most is felírható az feszültség kétféle módon:
| | Innen pedig a következő összefüggésekhez jutunk:
| | mivel A jobb oldali gömb töltése végül: A két gömb töltéseinek aránya:
| |
Ha felülről, szigetelő fonálon, kicsiny, töltetlen golyócskát engedünk le a két gömb közé, lehetőleg pontosan középre, akkor ez a golyócska az ottani térerősség hatására dipóllá válik (akár szigetelő, akár vezető, csak a mechanizmus más), és a nagyobb töltésű gömb maga felé húzza. A golyócska kilendül, balra. Megjegyzés. , vagyis a bal oldali gömb földhöz képesti feszültsége nagyobb lesz, mint a telepé! Ha pl. és V, akkor V, V. A bal oldali gömb töltése , a jobb oldalié lesz az adott esetben.
A verseny végeredménye A Versenybizottság a beérkezett 246 dolgozat körültekintő átvizsgálása és értékelése alapján egyhangúlag megállapította, hogy Katz Sándor dolgozata kiemelkedik a mezőnyből. Egyedül ő oldotta meg hibátlanul mindhárom feladatot, az első példára adott energetikai megoldása különösen értékes. Ezért I. díjat kapott KATZ SÁNDOR, a bonyhádi Petőfi Sándor Evangélikus Gimnázium IV. osztályos tanulója, JURISITS JÓZSEF és ERDÉLYESI JÁNOS tanítványa. Pénzjutalma 8 000 Ft. A II. díjat a Versenybizottság nem adta ki. III. díjat kapott és a verseny 2-10. helyezettje lett egyenlő helyezésben a következő kilenc versenyző: DORNBACH PÉTER, az ELTE Apáczai Csere János Gyakorló Gimnáziumának IV. oszt. tanulója, FLÓRIK GYÖRGY tanítványa; GEFFERTH ANDRÁS, a Fazekas Mihály Fővárosi Gyakorló Gimnázium IV. oszt. tanulója, HORVÁTH GÁBOR tanítványa; MORVAI PÉTER, a Fazekas Mihály Fővárosi Gyakorló Gimnázium III. oszt. tanulója, HORVÁTH GÁBOR tanítványa; MAULIS ÁDÁM, az ELTE I. éves matematika-fizika tanárszakos hallgatója, aki a budapesti Széchenyi István Gimnáziumban érettségizett, mint DRASKÓCZY PÁL és INGES JÁNOS tanítványa; PAPP ZSOMBOR, a zalaegerszegi Zrínyi Miklós Gimnázium IV. oszt. tanulója, VADVÁRI TIBOR tanítványa; PÁLFALVI LÁSZLÓ, a pécsi Apáczai Csere János Gimnázium III. oszt. tanulója, KECZER ZOLTÁN tanítványa; SOMOGYVÁRI ZOLTÁN, az ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Gimnázium IV. oszt. tanulója, TOMCSÁNYI PÉTER tanítványa; TÓTH GÁBOR, az Újpesti Műszaki Középiskola 5. oszt. tanulója, valamint VEISZ LÁSZLÓ, az ELTE I. éves fizikus hallgatója, aki a budapesti Budai Nagy Antal Gimnáziumban érettségizett, mint TÓTH CSABA tanítványa. A III. díjat kapott versenyzők pénzjutalma egyenként 2000 Ft. Dicséretet és egyenként 1000 Ft pénzjutalmat kapott az alábbi négy versenyző: PAFKA SZILÁRD, az ELTE I. éves fizikus hallgatója, aki Romániában, a borosjenői gimnáziumban (Líceum Teoretic, Ineu) érettségizett, mint OTMAR HUHN tanítványa; PROHÁSZKA ZOLTÁN, a budapesti Veres Pálné Gimnázium III. oszt. tanulója, OPORNÉ FODOR MÁRIA tanítványa; SZÉKELY SÁNDOR, a kecskeméti Katona József Gimnázium IV. oszt. tanulója, NÉMETH ÁGNES tanítványa, és VERES GÁBOR, a balassagyarmati Balassi Bálint Gimnázium IV. oszt. tanulója, BOGNÁR MIHALYNÉ és FŰRÉSZ ISTVÁN tanítványa. A Versenybizottság további sorrendet nem állapított meg, és ezúton is gratulál a verseny nyerteseinek. |