A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Az Ifjú Fizikusok V. Nemzetközi Versenyét (Young Physicists' Tournament) 1992. június 24 és július 1 között a Moszkva melletti Protvinóban rendezték meg. A Szerpuhovi Részecskegyorsító szomszédságában zajló versenyen 12 csapat 5-5 ifjú fizikusa vett részt. Magyarországot ‐ amely már negyedszer szerepel ilyen versenyen ‐ a következő csapat képviselte: Hódossy Balázs (Bp.,Babits M. Gimn.,tanára: Annár Gyula), Lutz Géza (Kaposvár, Táncsics M. Gimn., tanára: Terlaky Edit), Sallai László (Túrkeve, Ványai A. Gimn., tanára: Simon László), Tóth Mihály (Fazekas M. Főv. Gyak. Gimn., tanára: Dvorák Cecília), Zala Gábor (Bp., Berzsenyi D. Gimn., tanára: Baranyai Klára). A csapat felkészítése az ELTE Általános Fizika Tanszékén történt, ahol diákjaink az előre megadott témákhoz kapcsolódó előadásokat hallgathattak meg és kísérleti munkát is végeztek. A felkészülést az MTA Műszerügyi Szolgálata termovíziós felvételekkel, az MTV pedig a lepkékről készült ismeretterjesztő film rendelkezésre bocsátásával segítette. A korábbi évek gyakorlatát követő versenyen (részletesebben lásd a KöMaL 1991. évi 10. számát) csapatunk harmadik helyezési ért el. Külön érdekességet jelentett, hogy a résztvevők ellátogathattak a szerpuhovi óriásgyorsítóba, amely hosszú ideig a világ legnagyobb protonszinkrotronja volt. A versenyen való részvétel költségeit az Eötvös Loránd Fizikai Társulat, az utazás költségeit a Művelődési és Közoktatási Minisztérium fedezte, amiért ezúton is köszönetet mondunk.
Az Ifjú Fizikusok VI. Nemzetközi Versenyének feladatai
Az 1993. évi versenyre az alábbi feladatok (vagy azok egy részének) megoldásával lehet benevezni. A pályázatok 1993. április 20-ig küldhetők be a KöMaL címére (Budapest, 114, Pf 68. 1525). Minden feladat külön lapon szerepeljen. A borítékra írjátok rá: ,,ifjú Fizikusok Nemzetközi Vetélkedője, 1993''. 1. TALÁLD KI MAGAD! Találjatok ki olyan feladatot, amelyben valamely tárgy kezdetben valahogyan mozog, majd bizonyos kölcsönhatás eredményeképpen hirtelen megváltoztatja a mozgásállapotát. Ennek keretében magyarázzatok el valamilyen érdekes jelenséget, majd számítással és kísérlettel igazoljátok az állításaitokat. A további részleteket dolgozzátok ki önállóan! 2-5. GRAVITÁCIÓ. Tegyük föl, hogy az univerzális gravitációs állandó értéke 1993. április 1. és május 1. között százalékkal lecsökken! Milyen hatást gyakorol ez a folyamat ezen időtartam alatt, illetve később ‐ nevezetesen a Vl. IFNV megnyitásának pillanatában ‐ a világra általában, illetve konkrétan: 2. a Napra, 3. a Földre, 4. a légi közlekedésre és az űrhajózásra, 5. arra, ami neked személyesen fontos? 6. GAGARIN REKORDJA. Jurij Gagarin 1961. áprilisában sebességi világrekordot ért el, amikor kozmikus pályán körülrepülte a Földet. Javasoljatok olyan megoldást, amely a leggazdaságosabb ennek a rekordnak a felállításához. (Ne feledjük, hogy nem minden rekord hitelesíthető!) 7. NYOMÁS ÉS HŐMÉRSÉKLET. Magyarázzuk meg, mi az oka annak, hogy a lakásban levő, illetve a kinti légnyomás gyakorlatilag mindig egymással megegyező nagyságú, illetve gyorsan kiegyenlítődik, ugyanakkor a megfelelő belső és külső hőmérsékletek lényegesen különbözhetnek egymástól. Becsüljük meg a belső és külső nyomások, illetve hőmérsékletek kiegyenlítődéséhez szükséges időtartamokat! Mi a válasz ugyanezekre a kérdésekre egy űrhajó esetében? 8. DOMINÓ. Függőlegesen felállított, egymáshoz közel álló dominó-elemekből hosszú sort raktunk ki az asztalon. Ha az első elemet a másodikra döntjük, akkor a ,,borulási hullám'' végigszalad az egész soron. Számítsátok ki és kísérletileg is határozzátok meg a ,,borulási hullám'' maximális terjedési sebességét! 9 ‐ 10. ÁGYÚ. Az ábrán egy olyan elektromágneses ágyú elvi vázlata látható, amellyel fémgyűrűket lehet fellőni.
Jelmagyarázat: ‐ energiaforrás egység ‐ egyenfeszültségű telep, melynek feszültsége és között változtatható, ‐ kondenzátor, kapacitása ‐ billenőkapcsoló, ‐ önindukciós tekercs, ‐ ferromágneses vasmag. ‐ átalakító (valamilyen berendezés, amely az igényelteknek megfelelően átalakítja a kondenzátorról az önindukciós tekercsre érkező energiát). Ennek az elemnek nem szabad belső energiaforrást tartalmaznia! (Esetleg ki is hagyható az ágyúból.) ‐ fémgyűrű lövedék, amelynek tömege és közé esik.
Tervezzetek, készítsetek és mutassatok be ilyen elektromágneses ágyút! A Nemzetközi Verseny Szervezőbizottsága a ‐‐ elemekből álló energiaforrást rendelkezésre fogja bocsátani. Az ágyút kétféle változatban tervezzétek meg: 9. MESSZEHORDÓ ÁGYÚ. Ez a berendezés arra szolgál, hogy segítségével a fémgyűrűt a lehető legmagasabbra lehessen fellőni. Az ágyú hatékonyságát a mennyiséggel fogjuk jellemezni, ahol a lövedék emelkedési magassága, az a feszültség, amelyre a kondenzátort feltöltöttük, pedig egy arányossági tényező, számértéke 10. SÚLYEMELŐ ÁGYÚ. A berendezés ezen változatánál a lövedék (fémgyűrű) emelése során végzett munkát szeretnénk maximalizálni. A hatékonyságra jellemző paraméter most: ahol a ,,lövedék'' tömege, 11. ÁTTÖLTÉS. Rendelkezésetekre áll egy -os, feszültségre feltöltött kondenzátor és egy töltetlen, kapacitású kondenzátor. Tervezzetek meg és készítsetek el egy olyan (energiaforrást nem tartalmazó) berendezést, melynek segítségével a kondenzátor a lehető legnagyobb feszültségre tölthető fel. 12. ENERGIAÁTADÁS. Rendelkezésetekre áll egy kapacitású, feszültségre feltöltött kondenzátor. ,,Juttassátok el'' vezeték felhasználása nélkül a kondenzátor energiájának minél nagyobb hányadát távolságra, és mérjétek is meg az átadott energiát. A felhasznált berendezés nem tartalmazhat energiaforrást. 13. MIKROHULLÁMÚ SÜTŐ. Miért nem tanácsos a tojást héjában főzni a mikrohullámú sütőben? 14. FORRÁS. Folyékony nitrogénnel töltött termoszba szobahőmérsékletű fémgolyót merítünk. Írjátok le a nitrogén ,,viharos'' párolgásának folyamatát, és határozzátok meg a párolgás -ban mérhető intenzitását az idő függvényében. A kísérletekben átmérőjű golyókat használjatok. 15. LÉCKERÍTÉS. A mozgó kerékpár kerekét léckerítésen keresztül nézve az erősen deformáltnak látszik. Mennyire torzul el a kerék és miért? 16. A NAGY EGYESÍTÉS. A legújabb ismereteink szerint a részecskefizikai ,,Nagy Egyesítés'' nagyságrendű energiatartományban következik be. Becsüljük meg annak a részecskegyorsítónak a paramétereit, amellyel ekkora energiák érhetők el! 17. KARATE. A karate képesség, gyorsaság, erő és szépség! Dolgozzatok ki olyan objektív mennyiségi kritériumokat, amelyek teljesítésével a karate versenyző kiérdemli a ,,fekete övet''. Lehet, hogy Ti lesztek a FÖ ,,fekete öv'' nevű eszköz feltalálói is, amely hasznos lenne a bíráknak; illetve feltalálói egy komplett KRM (karatemérő) berendezésnek, amely még fontosabb a karatézóknak mesterségük továbbfejlesztéséhez.
Egy-egy versenyzőtől minél több megoldást kérünk, de nem szükséges valamennyi feladatot megoldani. (Néhány feladat igen gondos kidolgozása többet érhet, mint az összes feladatra beküldött igénytelen ,,megoldás''.) A kísérleti feladatoknál dolgozzatok ki eljárást (esetleg többet is) a kérdéses mennyiségek közötti kapcsolat mérésére, és a mérést ténylegesen végezzétek is el! A nemzetközi verseny egyik legfontosabb része ugyanis a kísérletek bemutatása. A legsikeresebb megoldók közül választjuk ki az 5 fős csapatot a Nemzetközi Versenyre, amelynek időpontjáról és helyéről az érdekelteket időben értesítjük. A verseny angol, illetve orosz nyelven zajlik. Kérjük, a pályázatban írjátok meg, hogy e két nyelv közül melyiket és milyen szinten értitek, beszélitek. Kellemes és eredményes búvárkodást kívánunk valamennyi pályázónak! |