Cím: Arcképcsarnok: Budó Ágoston
Szerző(k):  Radnai Gyula 
Füzet: 1993/december, 460 - 461. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Egyéb írások

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

 
 

Ki ne ismerné a ,,BUDÓ''-t, azt a háromkötetes kísérleti fizikát, melyen tehetséges tanulók és tanárok generációi nőttek fel az elmúlt évtizedekben? És a ,,Budó Mechanikát''? E közismert és közkedvelt egyetemi tankönyvek szerzője annak idején maga is a Lapok egyik szorgalmas feladatmegoldója volt. 1923 és 1931 között járt a Budapesti Piarista Gimnáziumba, ahol Pintér Mihály tanította mennyiségtanra és természettanra. Mindkét tárgyból iskolai háziversenyeket nyert, kitűnően érettségizett.
Édesapja, aki görög-latin szakos diplomával, levéltárosként dolgozott Budapesten, rábeszélte fiát, hogy a Tudományegyetem Jogi Karán folytassa tanulmányait. A tisztelettudó fiú meghajlott a szülői akarat előtt. De azért októberben, elsőéves joghallgatóként elindult a Matematikai és Fizikai Társulat tanulóversenyén, fizikából. Ezt a versenyt akkor Károly Irén-versenynek hívták, a megfelelő matematikai verseny volt az Eötvös-verseny. Mindkettőn csak olyan versenyzők vehettek részt, akik abban az évben érettségiztek. A Károly Irén-versenyhez Budónak szép emlékei fűződtek: az előző évi feladatokra, melyeket a Lapokban is kitűzött Faragó Andor, az ő beküldött megoldását közölte. Elindult az 1931. évi versenyen, s az országban ő érte el a legjobb eredményt. Felhördült a hallgatóság, amikor a Társulat elnöke az ünnepélyes díjkiosztáskor kiszólította Budó Ágoston joghallgatót. A verseny egyik feladata a következő volt:
 

305. Higanyos barométer üres terébe levegő jutott. Hogyan határozható meg a bejutott levegő nyomása más barométer igénybevétele nélkül?
 

I. Megoldás. Mindenütt egyenlő keresztmetszetű csőről van szó, a higany fölötti teret, amelyben levegő van, mérhetjük a hosszúságával; legyen ez l1. Ha a légköri nyomás p,* a barométer két szárában a higany szintkülönbsége h1, akkor az l1 térfogatú levegő nyomása p'=p-h1.
Állítsuk a barométert ferdén ; ekkor a szóbanforgó levegőoszlop hossza legyen l2,** a higany szintkülönbsége a két szárban h2; az l2 térfogatú levegő nyomása most p-h2.
A két állapotot, minthogy a hőmérséklet nem változott, a Boyle-Mariotte törvény kapcsolja össze:
(p-h1)l1=(p-h2)l2és innenp=h1l1-h2l2l1-l2.
Az üres térbe jutott levegő nyomása
p'=p-h1=l2(h1-h2)l1-l2.

Papp Zsigmond (Kölcsey Ferenc rg. VII. o.. Bp. VI.).

 

Megoldották: Bársony Stefánia, Klein B., Róna I., Sebők Gy., Simon Á., Szidarovszky J.
 

II. Megoldás. Az. előbbi megoldásban használt jelzések szerint legyen l1 az üres térbe jutott levegő térfogata és nyomása p'=p-h1.
A barométer külső szárába öntsünk higanyt, úgy hogy a higany szintkülönbsége a két szárban h2, az elzárt levegőoszlop térfogata l2, nyomása p-h2. Boyle-Mariotte törvényével:
(p-h1)l1=(p-h2)l2tehátp=h1l1-h2l2l1-l2
ésp'=p-h1=l2(h1-h2)l1-l2.

Budó Ágoston (Kegyesrendi g. VIII. o. Bp.)

 

Megoldották : Braun Z., Budó Á., Hoffmann B., Szebasztián Rózsa.
 

Ezek után már édesapja is beleegyezett abba, hogy átiratkozzon matematika-fizika szakra. Harmadéves korában bekapcsolódott a molekula spektroszkópiai kutatásokba, s már egyetemistaként publikált rangos tudományos folyóiratokban. Pályája nyílegyenesen ívelt felfelé: 1936-ban, 22 éves korában doktorált, majd egy évig ösztöndíjasként dolgozott a Nobel díjas Debye professzor mellett. Itthon 1940-ben lett egyetemi magántanár, 1949-ben Debrecenben az elméleti fizika professzora (itt írta meg mechanika tankönyvét). 1950-ben Szegeden a kísérleti fizika tanszék vezetője, s itt működött haláláig.
1951-ben Kovács Istvánnal együtt kapott Kossuth-díjat molekulaszerkezeti kutatásaiért.
1950-ben választották meg a Magyar Tudományos Akadémia levelező, 1960-ban rendes tagjává. Mint az Akadémia matematikai-fizikai osztályának titkára s a Művelődési Minisztérium fizikai szakbizottságának elnöke meghatározó befolyást gyakorolt az országban folyó fizika oktatásra az általános iskolától a középiskolán át az egyetemi fizikusképzésig.
Tudományos munkásságának középpontjában a Szegeden végzett lumineszcencia-kutatások álltak. Munkatársaival mérte a lumineszcencia fény polárosságát és csillapodását, melyből a molekulák mozgására, szerkezetére tudott következtetni.
Nagyon jó pedagógus volt. Ezt nemcsak nagy didaktikai érzékkel megírt egyetemi tankönyvei bizonyítják, hanem egykori munkatársai is, akiknek nagy odaadással támogatta tudományos előmenetelét, s akik ma az ország különböző egyetemein igyekeznek Budó nyomdokait követni. A tudomány iránt elkötelezett, munkatársaival, tanítványaival szemben elfogulatlanul ítélő ember volt.