A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Az 1992‐93 tanévi Országos Középiskolai Tanulmányi Verseny matematika feladatai
Első (iskolai) forduló I. kategória 1. Egy háromjegyű természetes szám számjegyeivel kétféleképpen képeztünk egy-egy új háromjegyű számot. Először az első számjegyet az eredeti szám harmadik számjegye mögé írtuk, másodszor pedig az eredeti számban felcseréltük az első és a harmadik számjegyet. Az első esetben az eredeti számnál -tel, másodszor pedig -tel kisebb számot kaptunk. Mi lehetett az eredeti (tízes számrendszerbeli) szám? 2. Határozzuk meg értékét, ha pozitív valós számok, és , valamint | | teljesül! 3. Egy oldalhosszúságú négyzet egyik csúcsa . Az oldal -tól távolságra lévő pontja . -ből érintőt húzunk a négyzet beírt köréhez. Ez az érintő -tól milyen távolságra metszi az oldalt? 4. Legyen , ahol természetes szám. Igazoljuk, hogy bármely esetén az szám ugyanarra a számjegyre végződik! 5. Bizonyítsuk be, hogy egy háromszög oldalhosszúságai akkor és csak akkor alkotnak számtani sorozatot, ha a háromszögnek van olyan magasságvonala, amelynek a háromszögbe eső szakasza háromszor akkora, mint a háromszögbe írható kör sugara! 6. Tekintsük azokat a háromszögeket, amelyekben . Ezek közül melyekben a legnagyobb a másik két szög ( és ) tangensének a szorzata? Határozzuk meg a szorzat maximumát!
II. kategória 1. Hány éves lesz 1992 Szilveszter napján az a XX. században született ember, akinek születési évszáma három köbszám összege, és ugyanakkor egy -nél nagyobb köbszám többszöröse? 2. Az téglalap oldalának felezőpontja , az oldalé . Milyen arányban osztják egymást a és szakaszok? 3. Jelöljük -vel az hegyesszögű háromszög csúcsának a háromszög köré írt kör középpontjára vonatkozó tükörképét. A kör pontbeli érintője az oldalegyenest -ben, az oldalegyenest -ban metszi. Bizonyítsuk be, hogy a pontok egy körön vannak! 4. Bizonyítsuk be, hogy ha egy koordináta-rendszerben bármely ponthoz a pontot rendeljük hozzá, akkor ez a transzformáció hasonlóság. 5. Bizonyítsuk be, hogy ha és -nél nagyobb valós számok, akkor
Milyen esetben teljesül az egyenlőség?
III. Kategória 1. Adjuk meg az összes olyan egészet és páratlan számot, amelyre prímszám. 2. Adott a térben négy nem egy síkban fekvő pont. Hány olyan sík van, amelytől mind a négy pont egyenlő távol van? 3. Mely prímszámok esetén lesz négyzetszám? 4. Tegyük fel, hogy egy konvex nyolcszögben minden szög egyenlő, és bármely két oldal hosszának aránya racionális szám. Mutassuk meg, hogy a nyolcszög középpontosan szimmetrikus. 5. Az asztalra kiteszünk páratlan számú, de -nél több gyufaszálat. Ketten felváltva vesznek el ebből gyufákat azzal a megkötéssel, hogy minden egyes lépésben legalább egy gyufát el kell venni, és sohasem szabad egyszerre az eredeti gyufaszám felénél többet elvenni. Amikor elfogynak a gyufák, akkor megszámoljuk, kihez hány gyufaszál került. A játékot az nyeri, akinél ekkor páros sok gyufa van. Melyik játékosnak van nyerő stratégiája?
A verseny második fordulójának feladatai
I. kategória 1. Az valós paraméter mely értékei mellett van a egyenletnek megoldása a valós számok halmazán? 2. Oldjuk meg a következő egyenletet: | |
3. Egy egységsugarú körbe négyzetet írunk, amelynek a csúcsai az pontok. A kör kisebbik ívén úgy veszünk fel egy pontot, hogy az háromszög területe a négyzet területének -e legyen. Határozzuk meg az szög tangensének a pontos értékét! 4. Oldjuk meg az egész számok halmazán a következő egyenletrendszert:
5. A körvonalat az húr két körívre osztja. Az egyik íven adott 12 pont: úgy, hogy az és között, a és között, és így tovább, a és között van. A másik íven határozzuk meg azt a pontot, amelyre a háromszögek területének összege maximális! Hogyan szerkeszthetnénk meg a feltételeknek megfelelő pontot?
II. kategória 1. Oldjuk meg a valós számok halmazán a következő egyenletet: 2. Hány olyan 1993-nál kisebb pozitív egész szám van, amelyre osztható -cal? 3. Tekintsük a körbe írt olyan háromszögeket, amelyeknek egyik csúcsa a kör egy rögzített pontja, a -vel szemközti oldal pedig állandó hosszúságú; kisebb átmérőjénél. Határozzuk meg az összes ilyen háromszög magasságpontjának a halmazát (mértani helyét)! 4. Egy osztály tanulói egymás után kimennek a táblához; az első ráír az üres táblára egy -est; a táblához érkező minden további tanuló összeadja a táblán lévő számok négyzetét, ehhez hozzáadja a táblán lévő számok számát, és ezt az összeget felírja a táblára (a táblán tehát rendre a számok jelennek meg). Bizonyítsuk be, hogy a táblára nem kerül négyzetszám.
III. kategória
Döntő 1. A természetes számok mindegyikét kiszínezzük szín valamelyikével úgy, hogy mindegyik szín végtelen sokszor előforduljon. Igaz-e, hogy bármely ilyen színezés esetén keletkezik olyan háromtagú számtani sorozat, amelynek mind a három tagja különböző színű? 2. Tegyük fel, hogy egy körben két egyenlő hosszúságú húr, amelyek egyik végpontja közös, szöget zár be egymással. Van-e -nak olyan értéke, hogy a körben egynél több olyan húr létezik, amelyet az adott húrok három egyenlő részre osztanak? 3. Bizonyítsuk be, hogy minden pozitív egész felírható olyan pozitív egészek összegeként, amelyek egyikének sincs -nál nagyobb prímosztója, és egyik tag sem osztója valamelyik másiknak. (A tagok számára nincs megkötés, az ,,egytagú összeg'' is megengedett.)
A verseny harmadik fordulójának feladatai
I. kategória
Döntő 1. Oldja meg az
egyenletrendszert a valós számok halmazán! 2. Bizonyítsuk be, hogy ha pozitív egész számok, és és akkor
Adjon meg hat olyan pozitív egész számot, amelyek a feladat feltételeit kielégítik! 3. Egy 2 egység oldalú szabályos háromszöget a súlypontján áthaladó egyenessel két részre osztunk. Milyen két érték között változik a részek területének az aránya?
II. kategória
Döntő 1. Jelentsen pozitív számot. Határozzuk meg adott esetén azt a legnagyobb valós számot, amely mellett az egyenlőtlenség minden nemnegatív értékpárra teljesül. 2. Egy háromszög belsejében helyezzünk el három olyan kört, amelyek érintik a háromszög két-két oldalát, továbbá kívülről érintik a háromszög beírt körét. Bizonyítsuk be, hogy a három kis kör sugarának az összege nem kisebb a beírt kör sugaránál. Fogalmazzuk meg és bizonyítsuk be a feladat tetraéderre vonatkozó általánosítását, amelyben a beírt köröknek a tetraéder lapjait érintő gömbök felelnek meg. 3. számú játékos a következő szabály szerint játszik: minden játszmában egy vesztes van, aki pedig veszít, az megduplázza a többiek pénzét. A játék kezdetekor ‐ forintban kifejezve ‐ mindenkinek pozitív egész értékű pénze volt, és ezeknek az összege a játék folyamán nem változott meg. Összesen játszmát játszottak, és mindegyik játékos pontosan egyszer veszített. Az -edik játszma befejezése után minden játékosnak forintja volt. Bizonyítsuk be, hogy . Adjunk példát arra, hogy az egyes játékosok mekkora pénzösszeggel rendelkezhettek a játék kezdetén. Az OKTV-n a középiskolák III.‐ IV. osztályos tanulóit három kategóriába sorolják: I. kategória: a szakközépiskolák tanulói; II. kategória: a gimnáziumi tanulók, kivéve azokat, akik a matematikát speciális tanterv szerint tanulják; III. kategória: a gimnáziumok speciális matematika osztályainak tanulói. |