A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Az Eötvös Loránd Fizikai Társulat az 1988‐89. tanévben nyolcadszor rendezte meg az I. és II. osztályos tanulók országos fizikaversenyét, a Mikola-versenyt. A verseny most is három fordulóban zajlott. Az első forduló az iskolákban, a második a megyeszékhelyeken és Budapesten került lebonyolításra. A harmadik fordulót hagyományosan Gyöngyösön a Berze Nagy János Gimnáziumban és a Mátra Művelődési Központban rendezték meg az I. osztályosok részére. Sopronban a Berzsenyi Dániel Gimnázium mellett a Soproni Postaigazgatóság is hozzájárult a II. osztályosok versenyének megrendezéséhez. A döntőbe 30‐30 gimnazista és 20‐20 szakközépiskolás tanuló jutott be. A döntő feladatai az alábbiak voltak:
Az I. osztályosok feladatai:
1. Az ábrán látható (azonos méretű és azonos menetszámú) tekercsekbe egyszerre egy-egy (ugyanolyan erősségű) mágnest tolunk be. Mit mutat az ., illetve a . jelzésű ampermérő? Károlyházy Frigyes, Budapest
2. Egy üres nyitott konzervdobozt a) szájával lefelé,
b) szájával felfelé
helyezünk a víz felszínére. Melyik esetben merül mélyebbre és miért? Mi történik, ha a vízre helyezés után a hőmérséklet lassan megemelkedik? Radnai Gyula, Budapest
3. Két különböző sűrűségű folyadék, és kémiailag közömbösek, és úgy keverednek, hogy közben az össztérfogatuk nem változik. Hogyan kell beosztást készítenünk egy, a felső végén keresztmetszetű egyenes körhengerben végződő úszó sűrűségmérőre (areométerre), hogy a beosztásról az folyadék tömegkoncentrációja azonnal leolvasható legyen? Az tömegű úszó sűrűségmérő az ábrán a folyadékban úszik. A folyadékok sűrűsége: , .
Varga István, Békéscsaba
4/a (gimnazistáknak)
Egy -es nyomásálló edényt tömegű ammóniagázzal töltünk meg. A zárt tartályt lassan hőmérsékletre melegítjük. Ekkor a tartályban a nyomás. Mennyi a tartályban levő ammónia tömege most? Kopcsa József, Debrecen
4/b (szakközépiskolásoknak)
Egyforma anyagból ugyanolyan tömegű és egyenlő magasságú hengert, illetve kockát készítünk, majd alaplapjukra állítva vízszintes asztalra helyezzük őket. Melyiket könnyebb felbillenteni? (Feltételezzük, hogy nem csúsznak meg az asztallapon.) A kísérleti feladatban egy kapilláris cső belső átmérőjét kellett meghatározni minél többféle módszerrel. A mérésekhez két síküveg lemez, megadott vastagságú drótpár sorozat (4 pár), üvegedények, vonalzó és milliméterpapír állt rendelkezésre.
A II. osztályosok feladatai:
1. Azonos anyagból készült és sugarú, tömör, homogén golyók elhanyagolható tömegű gumiszállal vannak összekötve. A gumiszál hossza terheletlen állapotban m. A kisebb golyót egy fonállal a mennyezethez erősítjük, a gumiszál megnyúlása ekkor m. Ezután a fonalat elégetjük. a) Mekkora gyorsulással indul a két golyó? b) Mekkora lesz az egyes golyók sebessége a tömegközépponti rendszerben akkor, amikor összeütköznek? Holics László, Budapest
2. Egy nagy rajztáblába egy csomó szöget verünk és a rajztáblát függőlegesre állítjuk. Az pontból kezdősebesség nélkül elengedünk egy kis acélgolyót, amely a kiálló szögeken rugalmasan (energiaveszteség nélkül) irányt változtatva eljut a pontba. Elképzelhető-e (és ha igen, hogyan), hogy ez a) rövidebb idő alatt következik be, mintha a golyó az egyenes lejtőn súrlódás nélkül csúszna; b) -nál hamarabb következik be?
(A szögek a rajzon nem látszanak!)
Károlyházy Frigyes, Budapest
3. Az ábrán látható sugarú, tömegű abroncsra egy ugyancsak tömegű kisméretű gyűrűt fűzünk fel. Az abroncsot egy sugarú vízszintes rúdra akasztjuk, majd a rudat egyenletes forgásba hozzuk.
Milyen magasra kerül a gyűrű, ha a súrlódási együttható
a) valamennyi test között azonos,
b) a gyűrű és az abroncs között , az abroncs és a rúd között pedig ? (Adatok: , ) Suhajda János, Kiskőrös
4. Egy terem mennyezetén levő kampóról vékony, rövid fonálon egy tömegű rúd lóg lefelé. A rúd aljáról egy tömegű mókus kezd el mászni felfelé a rúdon, de az indulása pillanatában a fonál elszakad. Legalább mekkora függőleges erőt kell kifejtenie a mókusnak, ha el akarja kapni a mennyezeten levő kampót? (A mókus nem tud elrugaszkodni a rúd végétől. Amikor a rúd alja eléri a talajt, a mókus már nincs a rúdon.) Varga István, Békéscsaba
A mérési feladatban egy magas, centiméter beosztással ellátott állvány és egy pingponglabda segítségével meg kellett vizsgálni, hogy függ-e az ütközési szám az ütköző testek sebességétől.
A Mikola-verseny végeredménye a következő: Gimnázium ‐ I. Osztály
1. díj: Szendrői Balázs (Budapest, Fazekas M. Gyak. Gimn., tanára: Horváth Gábor) 2. díj: Sarang Attila (Eger, Gárdonyi G. Gimn., tanára: Hevesi László) 3‐4. díj: Peer Krisztián (Budapest, ELTE Ságvári E. Gyak. Gimn., tanára: Szabó Kálmánné) 3‐4. díj: Bujtor Balázs (Budapest, ELTE Ságvári E. Gyak. Gimn., tanára: Honyek Gyula)
További helyezettek a helyezések sorrendjében: Molnár Dénes (Debrecen, KLTE Gyak. Gimn., t.: Szegedi Ervin), Kovács Sándor Lóránt (Leninváros, Kun B. Gimn., t.: Timmer László), Horváth Péter (Bp., ELTE Apáczai Cs. J. Gyak. Gimn., t.: Flórik György), Újvári-Menyhárt Zoltán (Bp., Fazekas M. Gyak. Gimn., t.: Horváth Gábor), Hajnal Balázs (Bp., Piarista Gimn., t.: Görbe László), Pataki András (Bp., József A. Gimn., t.: Fodor Erika), Zsenák István (Győr, Révai M. Gimn., t.: Nikházy László és Székely László), Glavinas Hristos (Sárospatak, Rákóczi F. Gimn., t.: Kollár Éva, Maristyák István), Zrupkó Ferenc (Szeged, Radnóti M. Gimn., t.: Meleg István), Katona Zoltán (Szeged, Radnóti M. Gimn., t.: Mike János), Álmos Attila (Bp., Berzsenyi D. Gimn., t.: Istók Katalin), Tóth Csaba (Szolnok, Verseghy F. Gimn., t.: Veres Dénes).
Szakközépiskola ‐ I. Osztály
1. díj: Paczolai Győző (Paks, Energetikai Szakképz., tanára: Csajági Sándor) 2. díj: Rácz Sándor (Budapest, Egressy Gábor Szki., tanára: Sallay Lászlóné) 3. díj: Seláf Szabolcs (Székesfehérvár, Ságvári Endre Műsz. Szki., tanára: Theiszné Jáka Erzsébet) 4. díj: Kocsis Attila (Szeged, Déri Miksa Ipari Szki., tanára: Dr. Kovácsné Dr. Buzai Klára)
További helyezettek a helyezések sorrendjében: Kovács Norbert (Miskolc, Bláthy O. V. I. Szki., t.: Pásztóhy József), Réti János (Paks, Energetikai Szki., t.: Csajági Sándor), Török János (Debrecen, Erdey-Grúz T. Szki., t.: Nyeste Elek), Nyolcas Gábor (Székesfehérvár, Ságvári E. M. Szki., t.: Zics József), Gyivicsán Zoltán (Kaposvár, Ipari Szki., t.: Cselik Mária), Csáki György (Eger, Gép és Műszerip. Szki., t.: Fodor Zsuzsa), Németh László (Tatabánya, Péch A. B. I. Techn., t.: Lobeuwein László), Nagy István (Kecskemét, Vágó B. Ip. Szki., t.: Dr. Tulok István), Csabianszki Viktor (Bp., Lékai J. Hajózási Szki.)
Gimnázium ‐ II. Osztály
1. díj: Maróti Miklós (Szeged, Radnóti Miklós Gimn., tanára: Dudás Zoltánné) 2. díj: Boncz András (Zalaegerszeg, Zrínyi Miklós Gimn., tanára: Pálovics Róbert) 3. díj: Czirók András (Miskolc, Földes Ferenc Gimnázium, tanára: Dolák Gabriella) 4. díj: Bodor András (Budapest, Apáczai Csere János Gyak Gimn., tanára: Zsigri Ferenc)
További helyezettek a helyezések sorrendjében: Hegedűs Pál (Sopron, Berzsenyi D. Gimn., t.: Szász Lajos), Miklós György (Bp., I. István Gimn., t.: Kovács István), Hornák Zoltán (Veszprém, Lovassy L. Gimn., t.: Farkas István), Daruka István (Karcag, Gábor Á. Gimn., t.: Löki Lászlóné és Olajos István), Kiss István (Bp., I. István Gimn., t.: Kovács István), Hauber Ernő (Bp., Fazekas M. Gyak. Gimn., t.: Horváthné Dvorák CecíIia), Oláh Tibor (Bp., Apáczai Cs. J. Gimn., t.: Zsigri Ferenc), Falus Péter (Bp., Ságvári E. Gyak. Gimn., t.: Dr. Honyek Gyula), Gáspár András (Bp., Fazekas M. Gyak. Gimn.), Tóth Attila (Nagykanizsa, Landler J. Gimn.), Káli Szabolcs (Bp., Fazekas M. Gyak. Gimn.).
Szakközépiskola ‐ II. Osztály
1. díj: Török Imre (Debrecen, Mechwart András Gépipari Szki., tanára: Dr. Kopcsa József) 2. díj: Jakó Attila (Budapest, Latinca Sándor Gép- és Vill. Ip. Szki., tanára: Pataki Anikó) 3. díj: Gócs Viktor (Debrecen, Mechwart András Gépipari Szki., tanára: Dr. Kopcsa József) 4‐5. díj: Gaál Balázs (Budapest, Egressy Gábor Finommech. Szki., tanára: Füredi András) 4‐5. díj: Liptay Pál (Salgótarján, Stromfeld Aurél Szki., tanára: Kovács Gáborné)
További helyezettek a helyezések sorrendjében: Dénes Tamás (Pécs, Zipernovszky K. Ip. Szki., t.: Kardos Gyula és Faránki Gyula), Csapó Péter (Győr, Jedlik Á. Ip. Szki., t.: Póda László), Szöllősi Imre (Debrecen, Mechwart A. Gépip. Szki., t.: Dr. Kopcsa József), Bonifert Csaba (Vác, Lőwy S. Ip. Szki., t.: Bíró Erzsébet), Váci Pál (Paks, Energetikai Szki., Straubingerné Kemler Anikó), Czúni László (Barcs, Vízép. és Vízgazd. Szki., t: Horváth Ferenc), Zsámboki István (Bp., Kolos R. Műsz. Szki. t.: Somogyi Viola). A verseny előkészítését és az első két forduló megszervezését Honyek Gyula (Bp., Ságvári E. Gyak. Gimn.), Gnädig Péter (Bp., ELTE) és Szép Jenő (Bp., ELTE) irányította, a döntőt Kiss Lajos (Gyöngyös, Bercze Nagy János Gimn.) és Nagy Márton (Sopron, Berzsenyi D. Gimn.) szervezték. A feladatok összeállításában, a mérések előkészítésében, illetve a dolgozatok javításában számos tanár és egyetemi hallgató vett részt. A díjakat (pénzjutalmakat, könyvutalványt, ajándéktárgyakat) az Eötvös Loránd Fizikai Társulat, a Művelődési Minisztérium, a Soproni Postaigazgatóság, valamint a döntőt rendező városok különböző intézményei bocsátották rendelkezésre. Közreműködésüket ezúton is köszönjük. A verseny hasonló formában ebben a tanévben is megrendezésre kerül. |