Cím: Az 1988. évi Arany Dániel Matematiaki Verseny feladatai
Füzet: 1988/november, 356 - 359. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Arany Dániel

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

I. forduló

 
Kezdők (legfeljebb I. osztályosok)

 
1. Ábrázolja derékszögű koordináta-rendszerben azoknak a pontoknak a halmazát, melynek koordinátáira ||x-3|-1|<y2 teljesül.
 
2. Hosszabbítsa meg egy szabályos hatszög minden oldalát a saját hosszával (egy meghatározott körüljárási irányt tartva). A végpontok összekötésével nyert új hatszög területe hányszorosa az eredetinek?
 
3. Adott három, különböző pozitív számjegy. Képezze e három számjegyből az összes lehetséges ‐ különböző számjegyekből álló ‐ egy, két és háromjegyű számot, és adja ezeket össze. Lehet-e az összeg a) 1988; b) 2000?
 
4. Melyik nagyobb:
19881988  vagy  19871987+19881987+19871988?

 
5. Adott a síkon két egymásra merőleges egyenes, e és f, egy C pont és egy d távolság. Szerkesszen olyan derékszögű háromszöget, melynek derékszögű csúcsa a C pont, átfogója d hosszúságú és az átfogó egy-egy végpontja az e, illetve f egyenesen van.
 
6. Gondoltam egy számot. Ha 7-tel osztom, a maradék 6; ha 4-gyel osztom, a maradék 1. Mennyi a maradék, ha 28-cal osztom?
 
7. Oldja meg az [||[x]|-[|x|]|]=0 egyenletet! ([z] a z szám egészrészét jelenti, azt a legnagyobb egész számot, ami nem nagyobb z-nél.)
 
8. Legyen n (tízes számrendszerben) legalább k jegyű természetes szám. Igazolja, hogy az alábbi állítások ekvivalensek!
a) n4 utolsó k db jegye azonos n utolsó k db jegyével.
b) n2 utolsó k db jegye azonos n utolsó k db jegyével.
 
Haladók (II. osztályosok)

 
1. Határozzuk meg a valós számok halmazának azt a legbővebb részhalmazát, amelyen az
f(x)=2x-xx-2x-2+1
függvény értelmezhető.
 
2. Van-e olyan háromszög, melynek két oldala 1 és 4cm, valamely két magassága pedig 3 és 4cm hosszú?
3. Hány téglalap jelölhető ki a rajzon látható 4×10-es rács vonalaival?
 
 

4. A p prímszám (a tízes számrendszerben felírva) páros sok jegyet tartalmaz. Ha a p számot fordított sorrendben írjuk fel, visszakapjuk saját magát. Határozzuk meg p-t.
 
5. Az ABC derékszögű háromszögbe írt négyzet két csúcsa az AB átfogón, másik két csúcsa pedig a befogókon van. Mekkora a befogók aránya, ha a négyzet K középpontjára igaz, hogy CAB=ABK?
 
6. Legyenek x és y valós számok. Tudjuk, hogy az x+y, x-y, xy, xy számok egyike sem 0 és közülük három racionális. Mutassuk meg, hogy x és y racionális számok.
 
7. Tetszőleges számú egységnyi, illetve két egységnyi oldalú négyzet áll rendelkezésünkre. Bizonyítsuk be, hogy kiválasztható 1987 darab úgy, hogy belőlük ki lehessen rakni egy négyzetet (hézagtalanul és egyrétűen); viszont bárhogyan is választunk ki 1988 darabot, azokból sohasem állítható elő négyzet.
 
8. Az a, b, c valós számok olyanok, hogy |ax2+bx+c|1, ha |x|1. Mutassuk meg, hogy|x|1 esetén |cx2-bx+a|4 is teljesül.
 
II. forduló

 
Kezdők (legfeljebb I. osztályosok)

 
A szakközépiskolások feladatai

 
1. A 2bx+b=3cx+c egyenletben b is és c is az 1;2;...;9 értékeket veheti fel. Melyik b, c számpárokra lesz az egyenlet gyöke pozitív?
 
2. Szerkessze meg az ABCD paralelogrammát, ha adott az AC átló, valamint a sík egy adott P pontjának a csúcsoktól mért távolsága (PA, PB, PC, PD).
 
3. Adja meg bármely n pozitív egész számra az 1n+2n+3n+4n szám utolsó számjegyét.
 
Az általános tantervű osztályok feladatai

 
1. Az ABC hegyesszögű háromszög A-hoz tartozó magasságának talppontja A', B-hez tartozó magasságának talppontja B', a magasságpont M. Bizonyítsa be, hogy az MC, B'A', AB szakaszok felezőpontjai egy egyenesre esnek!
 
2. Egy hálózat 6 pontból és 10 élből áll. A hat pont egy szabályos ötszög öt csúcsa és középpontja. Az élek az ötszög oldalélei valamint a középpontból a többi csúcsba vezető sugarak. Minden ponthoz egy-egy valós számot rendelünk. Egy él teljesítményének nevezzük az él két végpontjába írt számok különbségének a négyzetét. Legyen a középpontba írt szám 0, egy másik pontba írt szám 1. Határozza meg a fennmaradó négy pontba írt számot úgy, hogy a tíz él teljesítményének összege minimális legyen.
 
3. a1<a2<...<an<... pozitív páratlan számok. Bizonyítsa be, hogy van olyan négyzetszám (k2), amelyre
a1+a2+...+ank2a1+a2+...+an+an+1!

 
A speciális matematika tantervű osztályok feladatai

 
1. Osszuk fel a síkot egy körvonallal, egy téglalappal és egy háromszögvonallal a lehető legtöbb tartományra! Hány rész érhető el?
 
2. a1<a2<...<an<... pozitív páratlan számok. Bizonyítsa be, hogy van olyan négyzetszám (k2), amelyre
a1+a2+...+ank2a1+a2+...+an+an+1!

3. Milyen téglalap alakú sakktáblák fedhetők le egyrétűen az ábrán látható egybevágó alakzatokkal?
 
 

 
Haladók (II. osztályosok)

 
A szakközépiskolások feladatai

 
1. Oldjuk meg az alábbi egyenletet a valós számok halmazán:
x-x3+x5-x7+x9-x11+x2-x4+x6-x8+x10=1.

2. A különböző sugarú k1 és k2 körök az A és B pontokban metszik egymást. A körökön kívüli P pontot összekötöttük az A és B pontokkal. A PA és PB egyenes a köröket további C, D, E és F pontokban metszi (lásd az ábrát). Bizonyítsuk be, hogy PCPDPA2=PEPFPB2. (PC, PD stb.... a szakaszok hosszát jelöli.)
 
 

3. Az n természetes szám olyan, hogy 2n+1 és 3n+1 is négyzetszám. Bizonyítsuk be, hogy n osztható 8-cal.
 
Az általános tantervű osztályok feladatai

 
1. Az ABC háromszög magasságpontja M. Tudjuk, hogy AB=CM. Mekkora lehet a háromszög C csúcsnál levő szöge?
 
2. Az x2+p1x+q1=0 és az x2+p2x+q2=0 másodfokú egyenletek együtthatói egészek. Tudjuk, hogy az egyenleteknek van olyan közös gyöke, amely nem egész szám. Bizonyítsuk be, hogy p1=p2, q1=q2.
 
3. Egy gulyában két falu 65 tehene legel, vörösek, fehérek, feketék és tarkák. Igazoljuk, hogy ha nincsen öt különböző korú, azonos színű tehén a gulyában, akkor található három azonos színű és egyidős tehén ugyanabból a faluból.
 

A speciális matematika tantervű osztályok feladatai
 

1. Bizonyítsuk be, hogy minden x pozitív valós számra teljesül az
(12x)1+2x+(1-12x+1)1+2x<1
egyenlőtlenség.
 
2. Az ABC hegyesszögű háromszög M magasságpontjának az A, B, C csúcsoktól vett távolsága rendre x, y, z. Bizonyítsuk be, hogy abc=ayz+xbz+xyc, ahol a, b, c rendre a háromszög A, B, C csúcsaival szemközti oldalainak hosszát jelöli.
 
3. Adott a síkon véges sok párhuzamos oldalú téglalap úgy, hogy bármely k+1 között található két olyan, melynek van közös pontja. Mutassuk meg, hogy megadható k2 darab pont, melyek közül bármely téglalap tartalmaz legalább egyet.