A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. I. forduló
Kezdők (legfeljebb I. osztályosok)
1. Ábrázolja derékszögű koordináta-rendszerben azoknak a pontoknak a halmazát, melynek koordinátáira teljesül.
2. Hosszabbítsa meg egy szabályos hatszög minden oldalát a saját hosszával (egy meghatározott körüljárási irányt tartva). A végpontok összekötésével nyert új hatszög területe hányszorosa az eredetinek?
3. Adott három, különböző pozitív számjegy. Képezze e három számjegyből az összes lehetséges ‐ különböző számjegyekből álló ‐ egy, két és háromjegyű számot, és adja ezeket össze. Lehet-e az összeg a) ; b) ?
4. Melyik nagyobb: | |
5. Adott a síkon két egymásra merőleges egyenes, és , egy pont és egy távolság. Szerkesszen olyan derékszögű háromszöget, melynek derékszögű csúcsa a pont, átfogója hosszúságú és az átfogó egy-egy végpontja az , illetve egyenesen van.
6. Gondoltam egy számot. Ha -tel osztom, a maradék ; ha -gyel osztom, a maradék . Mennyi a maradék, ha -cal osztom?
7. Oldja meg az egyenletet! ( a szám egészrészét jelenti, azt a legnagyobb egész számot, ami nem nagyobb -nél.)
8. Legyen (tízes számrendszerben) legalább jegyű természetes szám. Igazolja, hogy az alábbi állítások ekvivalensek! a) utolsó db jegye azonos utolsó db jegyével. b) utolsó db jegye azonos utolsó db jegyével.
Haladók (II. osztályosok)
1. Határozzuk meg a valós számok halmazának azt a legbővebb részhalmazát, amelyen az függvény értelmezhető.
2. Van-e olyan háromszög, melynek két oldala és , valamely két magassága pedig és hosszú? 3. Hány téglalap jelölhető ki a rajzon látható -es rács vonalaival?
4. A prímszám (a tízes számrendszerben felírva) páros sok jegyet tartalmaz. Ha a számot fordított sorrendben írjuk fel, visszakapjuk saját magát. Határozzuk meg -t.
5. Az derékszögű háromszögbe írt négyzet két csúcsa az átfogón, másik két csúcsa pedig a befogókon van. Mekkora a befogók aránya, ha a négyzet középpontjára igaz, hogy ?
6. Legyenek és valós számok. Tudjuk, hogy az , , , számok egyike sem és közülük három racionális. Mutassuk meg, hogy és racionális számok.
7. Tetszőleges számú egységnyi, illetve két egységnyi oldalú négyzet áll rendelkezésünkre. Bizonyítsuk be, hogy kiválasztható darab úgy, hogy belőlük ki lehessen rakni egy négyzetet (hézagtalanul és egyrétűen); viszont bárhogyan is választunk ki darabot, azokból sohasem állítható elő négyzet.
8. Az , , valós számok olyanok, hogy , ha . Mutassuk meg, hogy esetén is teljesül.
II. forduló
Kezdők (legfeljebb I. osztályosok)
A szakközépiskolások feladatai
1. A egyenletben is és is az értékeket veheti fel. Melyik , számpárokra lesz az egyenlet gyöke pozitív?
2. Szerkessze meg az paralelogrammát, ha adott az átló, valamint a sík egy adott pontjának a csúcsoktól mért távolsága (, , , ).
3. Adja meg bármely pozitív egész számra az szám utolsó számjegyét.
Az általános tantervű osztályok feladatai
1. Az hegyesszögű háromszög -hoz tartozó magasságának talppontja , -hez tartozó magasságának talppontja , a magasságpont . Bizonyítsa be, hogy az , , szakaszok felezőpontjai egy egyenesre esnek!
2. Egy hálózat pontból és élből áll. A hat pont egy szabályos ötszög öt csúcsa és középpontja. Az élek az ötszög oldalélei valamint a középpontból a többi csúcsba vezető sugarak. Minden ponthoz egy-egy valós számot rendelünk. Egy él teljesítményének nevezzük az él két végpontjába írt számok különbségének a négyzetét. Legyen a középpontba írt szám , egy másik pontba írt szám . Határozza meg a fennmaradó négy pontba írt számot úgy, hogy a tíz él teljesítményének összege minimális legyen.
3. pozitív páratlan számok. Bizonyítsa be, hogy van olyan négyzetszám , amelyre | |
A speciális matematika tantervű osztályok feladatai
1. Osszuk fel a síkot egy körvonallal, egy téglalappal és egy háromszögvonallal a lehető legtöbb tartományra! Hány rész érhető el?
2. pozitív páratlan számok. Bizonyítsa be, hogy van olyan négyzetszám , amelyre | |
3. Milyen téglalap alakú sakktáblák fedhetők le egyrétűen az ábrán látható egybevágó alakzatokkal?
Haladók (II. osztályosok)
A szakközépiskolások feladatai
1. Oldjuk meg az alábbi egyenletet a valós számok halmazán: | |
2. A különböző sugarú és körök az és pontokban metszik egymást. A körökön kívüli pontot összekötöttük az és pontokkal. A és egyenes a köröket további , , és pontokban metszi (lásd az ábrát). Bizonyítsuk be, hogy . (, stb.... a szakaszok hosszát jelöli.)
3. Az természetes szám olyan, hogy és is négyzetszám. Bizonyítsuk be, hogy osztható -cal.
Az általános tantervű osztályok feladatai
1. Az háromszög magasságpontja . Tudjuk, hogy . Mekkora lehet a háromszög csúcsnál levő szöge?
2. Az és az másodfokú egyenletek együtthatói egészek. Tudjuk, hogy az egyenleteknek van olyan közös gyöke, amely nem egész szám. Bizonyítsuk be, hogy , .
3. Egy gulyában két falu tehene legel, vörösek, fehérek, feketék és tarkák. Igazoljuk, hogy ha nincsen öt különböző korú, azonos színű tehén a gulyában, akkor található három azonos színű és egyidős tehén ugyanabból a faluból.
A speciális matematika tantervű osztályok feladatai 1. Bizonyítsuk be, hogy minden pozitív valós számra teljesül az | | egyenlőtlenség.
2. Az hegyesszögű háromszög magasságpontjának az , , csúcsoktól vett távolsága rendre , , . Bizonyítsuk be, hogy , ahol , , rendre a háromszög , , csúcsaival szemközti oldalainak hosszát jelöli.
3. Adott a síkon véges sok párhuzamos oldalú téglalap úgy, hogy bármely között található két olyan, melynek van közös pontja. Mutassuk meg, hogy megadható darab pont, melyek közül bármely téglalap tartalmaz legalább egyet. |