A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. A verseny három kategóriában folyt le. Az I. kategóriában a szakközépiskolai tanulók versenyeztek. A II. kategóriába tartozott minden III. osztályos tanuló (kivéve a speciális, ill. komplex tantervű osztályok tanulóit), továbbá a fizikából fakultáción részt nem vevő IV. osztályos tanulók. A III. kategóriába tartozott minden további IV. osztályos tanuló és a speciális, ill. komplex III. osztályos tanulók. A II. és a III. kategóriában a feladatok ugyanazok voltak.
A II. és III. kategória feladatai I. forduló
1. Kezdetben a vékony üvegcső mindegyik szárában egyenlő magasan áll a higany (1. ábra). A légköri levegő cm magas higanyoszlop nyomásával tart egyensúlyt. Ezután a jobboldali szár felett növeljük a levegő nyomását, amíg cm-es higanyoszlop nyomásával lesz egyenlő. Hogyan állnak most az egyes oszlopokban a higanyszintek?
1. ábra (Lugosi Erzsébet)
Megoldás. A levegő hosszát, a nyomásokat a higanyoszlopok hosszával mérjük ( 2. ábra).
2. ábra A nyomásnövelés után a higanyoszlopok magassága az egyes szárakban , , , . Az elzárt levegő nyomása . Boyle-Mariotte törvénye szerint: | | A szárakban a nyomáskülönbségek:
A higanytérfogatok állandósága miatt:
Az egyenletrendszer megoldása: cm, cm, cm, cm Hg.
2. Egy kg tömegű, alapterületű henger lóg dugattyújánál felfüggesztve (3 ábra). A hengerben C hőmérsékletű hélium van. A hőmérséklet lassan csökken. Mennyi hőt kell a héliumtól elvonni, hogy a gázoszlop eredetileg dm-es hossza dm-re rövidüljön? A külső légnyomás Pa, . A hélium állandó térfogat melletti molhője .
3. ábra (Vermes Miklós)
Megoldás. A henger súlyából származó nyomás . Kezdetben és mindvégig a hélium nyomása . A lehűlés előtt a hőmérséklet volt, a lehűlés után lett. A gáztörvény szerint:
| |
A hélium eredeti térfogata , végső térfogata . A hélium normáltérfogata . A gáztörvény szerint: | |
a hélium mennyisége: kmol. Az I. főtétel szerint: . A gáz energiájának megváltozása: | | A gázon végzett munka: | | Behelyettesítve az I. főtételbe: | |
3. Egy hajlásszögű lejtőn kg tömegű test van (4. ábra). A súrlódási együttható . A lejtőre helyezett testet elengedjük, és ebben a pillanatban m/s sebességgel vízszintesen belelövünk egy kg tömegű golyót. Mennyivel csúsznak feljebb a lejtőn? (.)
4. ábra (Lugosi Erzsébet)
Megoldás. Az ütközésnél fellépő erőkhöz képest a gravitációs erők elhanyagolhatók. A tömegekre ható külső erő az erő, amelyet a lejtő merőleges irányban fejt ki és súrlódási erő ( 5. ábra).
5. ábra
Mindkettő az ütközés ideje alatt átlagos erő. Közvetlenül az ütközés után a két test együttes sebessége . Alkalmazzuk az impulzustörvényt a lejtővel párhuzamos és a lejtőre merőleges irányokban! Párhuzamosan: ; merőlegesen: . kiküszöbölésével: . A mozgást fékező gyorsulás: . A lejtőn felfelé megtett út: méter.
4. Egy vízszintes pályán tömegű kiskocsi áll, rajta m magas, ugyancsak tömegű rögzített oszlop áll (6. ábra). Ennek végéhez szintén tömegű és m hosszú rúd kapcsolódik egy csuklóval. A rudat vízszintes helyzetből elengedjük. Mekkora sebességgel csapódik a rúd vége az oszlophoz?
6. ábra (Honyek Gyula)
Megoldás. Jelöljük az ütközés pillanatában a rúd közepének a talajhoz viszonyított sebességét -vel ( 7. ábra). Az impulzusmegmaradás törvényének értelmében ekkor a kocsi sebessége . A rúd középpontjának a kocsihoz viszonyított sebessége . A rúd végpontjának a kocsihoz viszonyított sebessége .
7. ábra A sebességet az energiamegmaradás törvényével számítjuk:
| | A rúd szögsebességét a középpontnak a kocsihoz viszonyított sebességéből számítjuk: Behelyettesítve az energiatételbe kapjuk a rúd középpontjának a talajhoz viszonyított sebességére: , és ezzel a rúd végpontjának a kocsihoz viszonyított sebessége:
II. forduló
1. Függőleges tengely körül forgó vízszintes rúdon kg tömegű test csúszhat (8. ábra). A testet egy rugó kapcsolja a tengelyhez. A rugó eredeti hossza m és rugóállandója N/m. A szögsebesség , .
8. ábra
Mekkora állandó sugarú körpályán maradhat meg a test abban az esetben,
a) amikor a súrlódási együttható
b) és amikor a súrlódási együttható
c) Hogyan alakulnak a viszonyok szögsebességnél, , ill. esetében?
(Nagy László)
Megoldás. sugarú körpályán maradáshoz nagyságú erő kell.
9.a ábra A 9.a ábra grafikonján a vastag vonal mutatja esetében a körmozgáshoz szükséges erőt függvényében: . Ezt az erőt a rugó ereje hozza létre, ennek -től való függését a vékony, folytonos vonal tünteti fel. A metszéspont tünteti fel a egyenletből a súrlódás nélküli esetben létrejövő m állandó sugarat. Feladatunkban a rugó erejéhez hozzájárul a súrlódási erő. a) esetében a lehetséges legnagyobb súrlódási erő newton.
Az egyensúly feltétele a szélső esetben: newtonhoz tartozóan: , innen méter; newtonhoz tartozóan: , innen méter. A létrejövő sugár értéke lehet: A metszéspontokat a 9.a ábrán a szaggatott egyenesek hozzák létre. b) esetében a maximális súrlódási erő newton. Az egyensúly feltétele a szélső esetekben: newtonhoz tartozóan: , innen méter; newtonhoz tartozóan: , innen méter.
Állandó sugarú körmozgás lehetséges (elvben), ha A negatív sugárra vonatkozó rész nem valósítható meg. A rugó méter alatt összenyomott állapotban volna. A 9.a ábrán pontozott vonalak tartoznak ehhez az esethez.
9.b ábra c) esetében a 9.b ábra rajzán a vastag vonal tünteti fel a körmozgáshoz szükséges erő függését sugártól: esetében a rugó és a súrlódás együttes + ereje nem ad pozitív -hez tartozó metszéspontot, ilyen esetben nem jöhet létre állandó sugarú körmozgás. esetében | | méter és méter. Ekkor és méter között lehetséges állandó sugarú körmozgás.
2. Adva van egy félkör alakú vályú és benne egy -tól mélyebben fekvő pontba vezető lejtő. (10. ábra).
10. ábra Bebizonyítandó: bárhol legyen is a félkörön az íven egy pont, az lejtőn hamarabb ér el egy test -ból -be, mint az eredeti lejtőn! -ben az irányváltozás nem jár a sebesség nagyságának megváltoztatásával. A súrlódástól eltekintünk. (Kovacsics Csaba)
Megoldás. Megrajzoljuk az és pontokon átmenő függőleges átmérőjű félkört ( 11. ábra). Ez az eredeti lejtőt -ben metszi. Az ismeretes mértani hely szerint a mozgás ideje az és az lejtőkön ugyanannyi. Ezután a és utak megtevéséhez szükséges időt kell összehasonlítanunk.
11. ábra Rajzoljuk meg a pontokon átmenő kört. Ebben a nagyobb középponti szöghöz tartozik, mint , tehát a út hosszabb, mint a út. Azonkívül a út minden pontja mélyebben van, mint a út bármely pontja, tehát a úton bármely ponton nagyobb a sebesség, mint a úton. Mindez azt jelenti, hogy a úton rövidebb a menetidő, mint úton, és ezzel az állítás be van bizonyítva.
3. Egyik végén zárt, alapterületű üvegcsövet nyitott végével felfelé függőlegesen tartunk (12. ábra). A csőben cm hosszú folyékony éteroszlopot cm hosszú higanyoszlop zár el. A hőmérséklet C (az éter forrponja). Hogyan helyezkedik el a higanyoszlop, ha a csövet megfordítjuk úgy, hogy nyitott vége legyen lefelé? A folyékony éter sűrűsége , relatív molekulatömege . (Vermes Miklós)
Megoldás. Kezdetben a nyomás légköri nyomás, ekkor az éter folyékony. Megfordítva a nyomás légköri nyomás, az éter elpárolog telítetlen gőzzé.
12. ábra Az éter mennyisége , tömege gramm, vagyis mol. Normálállapotban ennek a térfogata. Keressük, mennyi ennek a térfogata a mi körülményeink között. A gáztörvény szerint: az étergőz térfogata . A gőzzel megtöltött rész hossza: cm.
4. Kör alakú vezetőhurok egyharmad részének ellenállása ohm, kétharmad részének ellenállása ohm. A kör területe (13. ábra). A két rész találkozási helyeiről sugárirányú huzalokkal a kör középpontjába kisméretű ampermérőt kapcsolunk, melynek ellenállása ohm. A kör síkjára merőleges homogén mágneses indukció az időben egyenletesen változik:
13. ábra a) Mekkora áramot jelez az ampermérő? b) Az ampermérőt ideális voltmérővel cseréljük fel. Ez mekkora feszültséget jelez? (Nagy László) Megoldás. a) Jelöljük a műszer ellenállását -rel. Az indukált elektromotoros erő a műszer és az ohmos ellenállás áramkörében volt, ez fedezi az áramkörben az ellenállásokon létrejövő feszültségeséseket. Az ohmos ellenállásban -tól felé , a műszeren átvezető ellenálláson át -tól felé erősségű áram folyik, ezért: A ohmos ellenállásban -től felé erősségű áram folyik, és ebben az áramkörben az indukált feszültség volt, ezért: Az áramelágazás törvénye szerint: .
Az egyenletrendszer megoldása:
Az ampermérő ohmos ellenállása esetében: amper, amper, amper. Ez utóbbit mutatja az ampermérő -tól felé mutató irányban. b) Az ampermérőre jutó feszültségkülönbség: ellenállású mérőműszer esetében a feszültség: Ennyit mutat a voltmérő. A feszültség pozitív vége az -ból kiinduló vezetéken van.
III. forduló
A versenyzők híg cinkjodid oldatot elektrolizáltak, és megfigyelték a fajlagos ellenállás időtől való függését. Az oldat hígulása következtében az ellenállás nőtt, és ezt a folyamatot kellett megvizsgálni. A feladat részletes ismertetése a Fizika tanítása című folyóiratban jelenik meg.
Az 1987. évi tanulmányi verseny eredménye
II. kategória
1. díj: Cynolter Cábor (Budapest, Fazekas M. Gyak. Gimn., IV. o. t., tanára: Horváth Gábor) 2. díj: Vargay Péter (Debrecen, Fazekas M. Gimn., IV. o. t.. tanárai: Szegedi Ervin és Takács Kálmán) 3. díj: Benczúr András (Budapest, Fazekas M. Gyak. Gimn., IV. o. t., tanára: Horváth Gábor)
A további helyezettek: 4. Drasny Gábor (Bp., Fazekas M., Gyak. G., III. o. t., t.: Horváth Gábor), 5. Keleti Tamás (Bp., Fazekas M. Gyak. G., III. o. t., t.: Horváth Gábor), 6. Tasnádi Tamás, (Bp., I. István G., IV. o. t., t.: Moór Ágnes), 7. Gyuris Viktor (Bp., Fazekas M. Gyak. G., IV. o. t., t.: Horváth Gábor), 8. Pál Gábor (Bp., Árpád G., IV. o. t., t.: Székely György), 9. Vadász Dénes (Miskolc, Földes F. G., IV. o. t., t.: Dolák Gabriella), 10. Lang András (Győr, Révai M. G., III. o. t., t.: Székely László és Jagudits György). Elsőfokú dicséretet 13, másodfokú dicséretet 4 tanuló kapott.
III. kategória
1 díj: Zaránd Gergely (Budapest, Piarista Gimn., IV. o. t., tanára: Görbe László) 2 díj: Vasy András (Budapest, Apáczai Csere J. Gimn., III. o. t., tanára: Zsigri Ferenc) 3. díj: Balogh Péter (Mezőkövesd, I. László Gimn., IV. o. t., tanára: Rácz György)
A további helyezettek: 4. Rösner Vilmos (Bp., Apáczai Csere J. G., III. o. t., t.: Kelemen László), 5. Horváth András (Győr, Révai M. G., IV. o. t., t.: Székely László, Nikházy László és Takács István), 6. Juhász Attila (Debrecen, Kossuth L. G., IV. o. t., t.: Nagy Lászlóné), 7. Károlyi György (Bp., Radnóti M. G., IV. o. t., t.: Tomcsányi Péter), 8. Englert Rolland (Paks, Vak Bottyán G., IV. o. t., t.: Czuczor Miklós), 9. Csáki Csaba (Bp., Apáczai Csere J. G., III. o. t., t.: Kelemen László), 10. Márkus Csaba (Sárvár, Tinódy S. G., IV. o. t., t.: Tóth János). Elsőfokú dicséretet 18, másodfokú dicséretet 26 tanuló kapott. Vermes Miklós
|