A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. I. forduló
Kezdők (legfeljebb I. osztályosok) versenye 1. Egy céllövölde használati díját úgy állapították meg, hogy jelentkezésnél mindenki fizet 5 Ft belépődíjat, lövésenként pedig 1,5 Ft-ot. A konkurens cég belépődíja 15 Ft, de itt 50 fillérbe kerül egy lövés. Melyik pavilont részesítenéd előnyben, ha 4, 8 vagy 12 alkalommal szeretnél lőni? Hány lövés esetén részesítenéd előnyben az egyik, ill. a másik pavilont? 2. Egy kétjegyű szám elé, majd mögé kettest írtam. Így háromjegyű számokat kaptam. A két háromjegyű szám különbsége 81. Melyik számra gondoltam?
3. Az téglalap oldalaira . Az szakaszt három egyenlő részre osztjuk az és pontokkal. Határozzuk meg a következő szögösszeget: ! 4. Oldjuk meg a valós számok halmazán a következő egyenletet (Az [] jelenti az -nél nem nagyobb egész számok közül a legnagyobbat!) 5. Adott egy paralelogramma. Tekintsük az összes olyan négyzetet, amelynek csúcsai a paralelogramma különböző oldalegyeneseire esnek. Hol helyezkednek el a négyzetek szimmetriaközéppontjai? 6. Melyek azok az és természetes számok, amelyekre 7. Négyzetrácsos füzetlapon a négyzetoldalak hosszát tekintsük egységnyinek. Rajzoljunk rá egy téglalapot, melynek csúcsai rácspontokra illeszkednek és oldalai nem párhuzamosak rácsegyenesekkel. Igaz-e, hogy minden esetben egész szám az ilyen téglalap területe? (Először négyzetre oldjuk meg a feladatot.) 8. Határozzuk meg 10-nél kisebb pozitív osztóit!
Haladók (legfeljebb II. osztályosok) versenye 1. Oldjuk meg:
2. Egy kétjegyű számot megszorozva a jegyei felcserélésével nyerhető kétjegyű számmal, 3627-et kaptunk eredményül. Melyik ez a kétjegyű szám? 3. Adott egy középpontú kör és egy középpontú kör úgy, hogy áthalad -en. Az egyenes két pontban metszi a kört, az -től távolabbi metszéspontja legyen . A és kör az és pontokban metszi egymást. Tudjuk, hogy az négyszög rombusz. Mekkorák a szögei? 4. Egy háromszögbe téglalapot írtunk úgy, hogy a téglalap négy csúcsa a háromszög kerületén van. Tudjuk, hogy a téglalap középpontja és a háromszög súlypontja egybeesik. Számítsuk ki a téglalap és a háromszög területének arányát! 5. Bizonyítsuk be, hogy osztható 36-tal! 6. Bizonyítsuk be, hogy a háromszög szögfelezője kisebb, mint az ugyanabból a csúcsból kiinduló két oldalának mértani közepe! 7. Adott db egész szám, melyek szorzata , összegük 0. Bizonyítsuk be, hogy 4-gyel osztható! 8. Legyenek egymástól különböző, egynél nagyobb természetes számok. Bizonyítsuk be, hogy | |
II. forduló
Kezdők (I. osztályosok)
A szakközépiskolások feladatai 1. Melyek azok a különböző számjegyekből álló hatjegyű számok, melyeknek számjegyei ‐ valamilyen sorrendben ‐ és az első két számjegyből álló kétjegyű szám osztható kettővel, az első három számjegyből álló háromjegyű szám osztható hárommal, és így tovább, és maga a szám osztható hattal? 2. Legyen egy trapéz egyik szárának végpontja és . A és csúcsoknál lévő belső szög szögfelezői a szemközti szár felezési pontjában metszik egymást. Bizonyítsa be, hogy a trapéz területe ! 3. Oldja meg a valós számok lehető legbővebb részhalmazán az alábbi egyenlőtlenséget:
Az általános tantervű osztályok feladatai 1. Bizonyítsa be, hogy a konvex négyszöget két középvonala négy olyan négyszögre bontja, melyek közül a két‐két szemközti négyszög területének összege egyenlő! 2. Az , , valós számokra teljesül, hogy | | Igazolja, hogy a három tört közül valamelyik kettő értéke 1! 3. Az számokat valamilyen sorrendben egymás mellé írva egy új számot képeztünk. Lehet-e az így kapott szám négyzetszám?
A speciális matematika tantervű osztályok feladatai 1. Az , , valós számokra teljesül, hogy | | Igazolja, hogy a három tört közül valamelyik kettő értéke 1! 2. Adott a térben négy különböző pont. Határozza meg azokat a síkokat, amelyek a négy pont mindegyikétől egyenlő távolságra vannak! 3. Helyezzünk el egy kör kerületén pontot, és számozzuk meg ezeket tetszőleges sorrendben az 1-től -ig terjedő sorszámokkal! Azt mondjuk, hogy két pont, és összeköthető, ha nem szomszédosak, továbbá az és pontokat összekötő körívek közül legalább az egyiken csak olyan pontok helyezkednek el, melyek sorszáma sorszámánál és sorszámánál is kisebb. Igazoljuk, hogy az összeköthető pontpárok száma .
Haladók (II. Osztályosok)
A szakközépiskolások feladatai 1. Az alábbi ábra egy telek alaprajzát ábrázolja: a karikák gyümölcsfákat jelölnek.
Az -val jelölt fán egy cinke, a -vel jelölt fán egy rigó ül. Időegységenként mindkét madár a tőle észak‐déli vagy kelet‐nyugati irányban álló egyik legközelebbi fára repül. Lehetséges-e, hogy valamikor mindketten ugyanazon a fán ülnek? 2. Egy háromszög () beírt körének középpontja . Az egyenes , a egyenes pontban metszi a szemközti oldalt. Mekkora a háromszög csúcsánál lévő szöge, ha ? 3. Mekkora kerületű a koordinátasíkon azon () pontok halmaza, melyek koordinátáira teljesülnek a következők:
Az általános tantervű osztályok feladatai 1. A sík két pontját szomszédosnak nevezzük, ha távolságuk nem nagyobb 1 egységnél. Egy pont önmagának nem szomszédja. Bizonyítsuk be, hogy a sík négy olyan pontja, melyek mindegyikének a fennmaradó három közül legalább kettő szomszédja, mindig lefedhető egy egységnyi sugarú körlappal! 2. Bizonyítsuk be, hogy 1-től 1 000 000-ig több olyan egész szám van, amely előáll két négyzetszám összegeként, mint amely két pozitív köbszám összegeként írható fel! 3. Legyen pozitív egész szám. Az számhármast "jónak'' nevezzük, ha az , , értékek valamilyen sorrendben . Be lehet-e osztani az összes egész számot páronként közös elem nélküli "jó'' hármas csoportokba?
A speciális matematika tantervű osztályok feladatai 1. A sík két pontját szomszédosnak nevezzük, ha távolságuk nem nagyobb 1 egységnél. Egy pont önmagának nem szomszédja. Bizonyítsuk be, hogy a sík négy olyan pontja, melyek mindegyikének a fennmaradó három közül legalább kettő szomszédja, mindig lefedhető egy egységnyi sugarú körlappal! 2. Hány valós számpárra teljesül, hogy és 3. Legyenek , és olyan egész számok, melyekre . Vegyünk fel a körvonalon különböző pontot. Nevezzünk szomszédos pontot " hosszúságú ív''-nek. ‐ Hogyan kell kiválasztanunk a lehetséges darab, hosszúságú ív közül különbözőt, hogy közös pontjaiknak száma a lehető legnagyobb legyen? |