A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Az Eötvös Loránd Fizikai Társulat idén ötödik alkalommal rendezte meg az I. és II. osztályos középiskolások tehetségkutató tanulmányi versenyét (OKTTV). A verseny ‐ a korábbi évek gyakorlatától eltérően ‐ három fordulós volt. Az első (iskolai) fordulóból azok jutottak tovább, akik a maximális 30 pontból kb. -ot (gimnazistáknál , szakközépiskolásoknál pontot) értek el. Korábban iskolánként legfeljebb diák indulhatott a versenyen, s ez ‐ mint sokan jogosan kifogásolták ‐ azzal járt, hogy a jól tanító tanárok tehetséges diákjainak egy része eleve elesett a továbbjutás lehetőségétől. Sajnos a verseny rendezői túl alacsonyra állították a szintet (vagy a diákok voltak a szokásosnál okosabbak), s emiatt nagyon sokan, mintegy -an jutottak el a II. fordulóig. Voltak olyan iskolák, ahonnan diák jutott tovább. A második fordulót április 15-én rendezték meg Budapesten, illetve a megyeszékhelyeken. A versenyzőknek 3 óra állt rendelkezésükre és mindenféle segédeszközt (könyveket, jegyzeteket, számológépet) használhattak. A feladatok a következők voltak: Gimnázium ‐ I. osztály
1. 1 kg vizet akarunk elforralni két egyforma fazékból. Az egyik fazékban , a másikban víz van, hőmérsékletük . Melyik esetben kell több energiát befektetni? Mennyi ez az energiakülönbség?
2. Becsüljük meg a függvénytáblázatból kiolvasható adatok felhasználásával az alkoholmolekulák, illetve a kloroformmolekulák között folyadék állapotban fellépő kölcsönhatási energiát!
3. Egy térfogatú gáztartályban túlnyomású hőmérsékletű hidrogéngáz van. Tűz következtében a tartály -ra melegszik fel. A tartály túlnyomást még kibír. Fennáll-e a tartály károsodásának veszélye? Szükséges-e tudnunk, hogy milyen gáz van a tartályban? Ábrázold a folyamatot és koordináta-rendszerben! Szakközépiskola ‐ I. osztály
1. A grafikonon egy egyenes pályán mozgó tömegpont sebességét ábrázoltuk az idő függvényében.
a) Milyen messze lesz a tömegpont a kiindulási helyzettől a másodpercben?
b) Ábrázold a tömegpontra ható erők eredőjét az idő függvényében; a test tömege
2. Az ábrán látható tömegek súrlódásmentesen mozoghatnak. Legalább mekkora legyen a testeket összekötő cérnaszálak szakítószilárdsága? (A csiga tömege nagyon kicsi.)
3. Egy fiatalember úgy szeretné a jégpályán a szánkóját felgyorsítani, hogy a menetiránnyal ellentétes irányba elhajítja a szánkón elhelyezett hógolyókat. Melyik esetben ér el nagyobb sebességet a szánkó, ha
a) egyszerre dob el , egyenként tömegű hógolyót a szánkóhoz viszonyított sebességgel,
b) vagy ha egymás után dobja el a két hógolyót, a szánkóhoz viszonyítva mindig ugyanakkora sebességgel? (A sebességet mindig a szánkónak az eldobás előtti sebességéhez kell viszonyítani. Ha szükséges, vegyenek fel tetszés szerinti, de reális számadatokat!)
4. Azonos a gimnáziumok I. osztályának 4. feladatával.
Gimnázium ‐ II. Osztály
1. Azonos a szakközépiskolák I. osztályának 1. feladatával.
2. Egy henger alakú testet a tengely vonalában felfűzünk egy hosszú, vízszintes drótra. A drót mentén mindkét irányban egyforma gyakorisággal sebességű apró részecskék záporoznak. A részecskék a bal oldali körlappal teljesen rugalmasan, a jobb oldalival teljesen rugalmatlanul ütköznek. Milyen állandósult sebességgel mozog a test? (A súrlódás elhanyagolható, a rugalmatlanul ütköző részecskék nem tapadnak a hengerhez.)
3. Egy tekegolyót közvetlenül a vízszintes padló felett úgy indítunk el vízszintesen, hogy nem forog. Tömegközéppontjának sebessége . Hány másodperc múlva fog csúszásmentesen gördülni? (A csúszási súrlódási együttható .) Mekkora sebességgel mozog ezután?
4. Az ábrán látható hengeres edényt súrlódásmentes vasdugattyú zárja le. (Lásd az ábrát!)
A dugattyút nyitott csap mellett ráeresztjük a rugóra, s amikor eléri azt, a csapot elzárjuk. Ezután elengedjük a dugattyút. Mennyivel nyomódik össze a rugó az egyensúly beálltakor? (A külső légnyomás , a hőmérséklet állandónak vehető.)
Szakközépiskola ‐ II. osztály
1. Sík talajon, függőlegesen álló hosszú, tömegű gerenda úgy dől el, hogy közben a talajjal érintkező pontja nem tud elmozdulni. Mekkora sebességgel ütődik a talajhoz a rúd másik vége?
2. Azonos a gimnáziumok II. osztályának 2. feladatával.
3. Az ábra szerinti összeállításban az tömegű testet függőleges irányban kissé kitérítjük egyensúlyi helyzetéből, majd elengedjük. Mekkora lesz a rezgésidő? . A rugók tömege elhanyagolható, .)
4. Azonos a gimnáziumok II. osztályának 4. feladatával.
A harmadik fordulóra, a döntőre június elején került sor. Az első osztályosok Gyöngyösön a Mátra Művelődési Központban, illetve a Berze Nagy János Gimnáziumban mérték össze elméleti tudásukat, illetve kísérletező készségüket. A feladatok a következők voltak:
I. osztályosok
1. normál állapotú nitrogén úgy tágul ki -re, hogy a nyomása közben a térfogattal arányosan növekszik, s végül lesz.
a) Mekkora térfogatnál éri el a hőmérséklet-változás a teljes hőmérséklet-változás felét?
b) Mennyi a folyamat során felvett hő?
2. Egy milliomos különleges ‐ héliummal tölthető ‐ légpuskával lepi meg gyermekét. A használati utasítás szerint hélium "elhasználásával'' -szer lőhetünk; a lövedékek tömege , sebességük pedig a puskacső végénél . Meghatározható-e ezekből az adatokból, hogy hány fokkal hül le a héliumgáz, mialatt a lövedék végigrepül a puskacsövön? (A lövedék és a cső közötti súrlódás kicsi. A táguló gáz mozgási energiáját a lövedék mozgási energiája mellett elhanyagolhatjuk. A gáz nyomása még akkor is sokkal nagyobb a külső légnyomásnál, amikor a lövedék elhagyja a puskacsövet.)
3. Nagy átmérőjű hengeres edényben magasságú, hőmérsékletű víz van. Az edényben szájával lefelé fordított, tömegű, sűrűségű, hosszúságú, belső keresztmetszetű kémcső található, amelyben a beszorult levegő hossza (Cartesius búvár). A külső légnyomás . Ábrázoljuk a kémcső helyzetét (az edény aljától mért magasságát) a hőmérséklet függvényében, miközben a víz hőmérsékletét lassan -ról -ra emeljük, majd fokozatosan -ra csökkentjük. Adatok: .
Megjegyzés. A kémcsőben levő levegő tömege elhanyagolható a kémcső saját tömegéhez képest. A víz és az üveg sűrűségváltozásától tekintsünk el!
4/a (Csak szakközépiskolásoknak!) Egy edény alján hengeres csőből készült nyílás van, amelyet egy szimmetrikusan elhelyezett korong fed le, megakadályozva a víz kiömlését az edényből. Ha az eredetileg magasan álló vizet egy szivornyával fokozatosan leszívjuk, egy bizonyos vízszintmagasságnál a korong megemelkedik, és a víz a csövön át hirtelen kizúdul.
a) Mekkora ez a vízszintmagasság? b) Milyen sűrűségű anyagból készítsük a korongot, ha azt akarjuk, hogy semekkora vízszintmagasságnál se emelkedjék fel? Adatok: .
4/b (Csak gimnazistáknak!) Ágnes frissen mosott, lucskos lepedőket visz egy mosókonyha melletti kicsiny -es) fülkébe, majd a fülke légmentesen záródó ajtaját becsukja. A lepedőkben levő víz tömege . "Előbb-utóbb majd csak megszáradnak'' ‐ mondja; gimnazista barátja, Tamás azonban figyelmezteti: "Vigyázz, ha a -nyi víz valamennyi molekulája a levegőbe kerül, akkor a fülkében körülbelül -lal megnő a nyomás, s ez bőven elég ahhoz, hogy a fülke ajtaját kidöntse, sőt még az egész épületet is szétrombolhatja!'' Igaza van-e Tamásnak? Mérési feladat. Folyadék felületi feszültségének meghatározása. Felhasználható eszközök: büretta, rugós erőmérő, üveghenger, fémdarab (csavar), desztillált víz, cérna, zsebszámológép, ismeretlen felületi feszültségű folyadék, lombik, függvénytáblázat. Ismert adatok: a desztillált víz felületi feszültsége: , sűrűsége .
A döntő eredménye: Gimnáziumi tanulók:
I. díj: Szántó Gyula (Orosháza, Táncsics M. Gimn., tanára: Nagy Pál)
II. díj: Péter István (Miskolc, Földes F. Gimn., tanára: Zámborszky Ferenc)
III. díj: Matievics Vera (Szeged, Ságvári E. Gyak. Gimn., tanára: dr. Kovács László)
IV. díj: Kozma Károly (Budapest, Apáczai Csere J. Gyak. Gimn., tanára: Flórik György)
V. díj: Pesti Péter (Szekszárd, Garay J. Gimn., tanára: Póla Károlyné)
VI‐VII. díj: Dudás Tibor (Szombathely, Nagy Lajos Gimn., tanára: Heigl István)
VI‐VII. díj: Barcza Zoltán (Bonyhád, Petőfi S. Gimn., tanára: dr. Jurisits József)
VIII‐IX. díj: Hidvégi Zoltán (Budapest, Árpád Gimn., tanára: Szűcs Zsuzsa)
VIII‐IX. díj: Késmárki Szabolcs (Kecskemét, Bányai J. Gimn., tanára: Óváriné Csabai Mária)
X. díj: Bende Attila (Kecskemét, Katona J. Gimn., tanára: Szabó István)
Dicséretet kaptak: Bálint Attila (Sopron, Széchenyi I. Gimn., t.: Szakál Péter), Horváth Edit (Budapest, Apáczai Csere J. Gyak. Gimn., t.: Flórik György), Kovács Attila (Nagykanizsa, Mező F. Gimn., t.: Nánai Sándor), Kovács Gusztáv (Tata, Eötvös J. Gimn., t.: Ádámné Dúcz Vilma), Molnár Balázs (Kazincbarcika, Ságvári E. Gimn., t.: dr. Király Bálintné), Novák Attila (Budapest, Táncsics M. Gimn., t.: Holicsné Csejk G.), Pallós Henrik (Pannonhalma, Bencés Gimn., t.: Szalóky Albert), Pavlovics György (Kaposvár, Munkácsy M. Gimn., t.: Lichtenbergerné Gajdos Katalin)
Szakközépiskolai tanulók:
I. díj: Mentő Attila (Debrecen, Mechwart A. Szki., tanára: dr. Kopcsa József)
II. díj: Beke Viktor (Tatabánya, Péch A. Szki., tanára: Zsólyomi Zoltánné)
III. díj: Kiss Sándor (Boglárlelle, Kertészeti Szki., tanára: Farkas László)
IV. díj: Kovács József (Miskolc, Zalka M. Szki., tanára: Fazekas Lajosné)
V. díj: Varjas István (Pécs, Zipernovszky K. Szki., tanára: Kiss Jenő)
VI. díj: Pfemeter Ákos (Győr, Hild J. Szki., tanára: Környei László)
Dicséretben részesültek: Bagi László (Szolnok, Vízügyi Szki., t.: Gergely Magdolna), Györe Attila (Boglárlelle, Kertészeti Szki., t.: Farkas László), Hrebenku Ferenc (Miskolc, Zalka M. Szki., t.: Fazekas Lajosné)
A második osztályosok döntőjét idén is Sopronban a Berzsenyi Dániel Gimnáziumban, illetve a Pedagógus Klubkönyvtárban rendezték meg. Négy elméleti és egy mérési feladatot kaptak a résztvevők, az elméletre 4 óra, a kísérletre (a következő napon) 3 óra idő állt rendelkezésükre. A feladatok a következők voltak:
II. osztályosok
1. Az és a golyó tömege egyenlő. Az golyót egy hosszú fonál végéhez erősítve vízszintes helyzetből elengedjük (lásd az ábrát). A fonál függőleges helyzeténél a két golyó tökéletesen rugalmasan ütközik, majd a golyó lerepül a magas asztalról.
a) Mi tart tovább, amíg a golyó eléri a -t, vagy pedig amíg eléri a padlót?
b) A fentebbi két mozgásszakasz közül melyiknek hosszabb a pályája?
2. tömegű, sugarú homogén tömör korong peremére csévélt vékony kettős fonál szabad végét a mennyezethez erősítjük. A korongra egy másik fonalat is csavarunk (lásd az ábrát), amelynek szabad végére egy tömegű nehezéket erősítünk. A fonalak kezdetben függőlegesek, a testek pedig nyugalomban vannak. Mennyi idő alatt tesz meg a korong közepe, illetve a nehezék 1,8 m utat? Mekkora erő hat a mennyezetre, ha és ? (A fonalak nem zavarják egymás mozgását!)
3/a (Csak szakközépiskolásoknak!)
Egy -os hajlásszögű lejtőre az ábrán látható módon egy és egy tömegű testet helyezünk, amelyek gyorsuló mozgást végeznek. Ha a testeket felcseréljük, a gyorsulás az előbbinek éppen a fele lesz. Mekkora a testek és a lejtő közti súrlódási együttható?
3/b (Csak gimnazistáknak!)
Két azonos méretű, a vízszintes síkban súrlódásmentesen mozgó súlyzó tökéletesen rugalmasan ütközik (lásd az ábrát!). A súlyzók rúdját súlytalannak tekinthetjük, a rúdon levő azonos tömegeket pedig tömegpontoknak.
Ábrázoljuk az egyes súlyzók tömegközéppontjának helyzetét és sebességét külön-külön az idő függvényében az ütközés előtti 1. másodperctől kezdve! Adatok: .
4/a (Csak szakközépiskolásoknak!)
Egy törésmutatójú üvegből készült sugarú félgömb síklapjára merőlegesen párhuzamos fénysugarak esnek. A síklap középpontját egy elhanyagolhatóan kicsiny méretű koronggal eltakarjuk. Határozzuk meg az optikai tengelyen azt az intervallumot, amelyet a félgömböt elhagyó fénysugarak metszenek!
4/b (Csak gimnazistáknak!)
Függőleges, sima rúdra azonos tömegű testeket fűzünk s egy rugó két végéhez rögzítjük ezeket. Az egyik test a talajon nyugszik, a másik ugyancsak nyugalomban van, a rugó pedig a nyújtatlan állapotánál -rel rövidebb. Milyen magasról kell egy (az előbbiekkel azonos tömegű) testet elengednünk, hogy a felső testtel való rugalmatlan ütközés és összetapadás után az alsó test is felemelkedjék a talajról?
Mérési feladat. Egy üvegcső középső részén higanyszál található. A cső mindkét végét légmentesen leforrasztották. Határozzuk meg az üvegcsőben levő levegő nyomását! Rendelkezésre álló eszközök: mérőszalag és tartóállvány.
Az összesített pontszám alapján a következő végeredmény alakult ki:
Gimnáziumi tanulók
I. díj: Hauer Tamás (Budapest, Apáczai Csere J. Gyak. Gimn., tanára: Kelemen László)
II. díj: Lang András (Győr, Révai M. Gimn., tanára: Székely László)
III. díj: Csáki Csaba (Budapest, Apáczai Csere J. Gyak. Gimn., tanára: Kelemen László)
IV. díj: Wolkensdorfer Péter (Székesfehérvár, József Attila Gimn., tanára: Perepatitsné Majorovics Margit)
V. díj: Vasy András (Budapest, Apáczai Csere J. Gyak. Gimn., tanára: Zsigri Ferenc)
VI. díj: Lakó Sándor (Kecskemét, Katona J. Gimn., tanára: Loboda Imre)
VII. díj: Fajszi Bulcsú (Kaposvár, Táncsics M. Gimn., tanára: Szabó József)
VIII. díj: Tavaszi Gábor (Miskolc, Földes F. Gimn., tanárai: Dolák Gabriella és Zsudel László)
IX-X. díj: Csonka László (Sopron, Berzsenyi D. Gimn., tanára: Nagy Márton)
IX-X. díj: Miskolczi Norbert (Pécs, Leőwey K. Gimn., tanára: Simai Margit)
Dicséretet kaptak: Bodrogi Péter (Miskolc, Földes F. Gimn., t.: Szepessi Zoltánné), Derényi Imre (Győr, Révai M. Gimn., t.: Székely László), Orbán János (Orosháza, Táncsics M. Gimn., t.: Nagy Pálné), Papdi L. Zsolt (Szeged, Radnóti M. Gimn., t.: Dudás Zoltánné), Andrejkovics István (Debrecen, Tóth Á. Gimn.), Drasny Gábor (Budapest, Fazekas M. Gyak. Gimn., t.: Horváth Gábor), Görömbey Péter (Debrecen, Fazekas M. Gimn., t.: Balázs Tivadar), Szondy György (Budapest, Toldy F. Gimn., t.: Szilágyi Gáborné) A legjobb kísérleti munkáért Papdi L. Zsolt, az 1., 3. és 4. feladat különösen szép megoldásáért pedig Wolkensdorfer Péter kapott különdíjat.
Szakközépiskolás tanulók:
I. díj: Érsek Csaba (Leninváros, 106. Ip. Szki., tanára: Lelkesi Józsefné)
II. díj: Varga Károly (Debrecen, Landler J. Szki., tanára: Páll Dénes)
III. díj: Polszter László (Budapest, Pataky I. Szki., tanára: Szabó Sándor)
IV. díj: Béndek Péter (Székesfehérvár, Ságvári E. Szki., tanára: Theiszné Jáhn Erzsébet)
V. díj: Sereg Sándor (Kalocsa, Dózsa Gy., Szki., tanára: Szőke Imre)
VI. díj: Mag Tamás (Budapest, Landler J. Szki., tanára: Tóth Julianna)
Dicséretet kaptak: Kis László (Jászberény, Erősáramú Szki., t.: Bakki Árpád), Rónaszéki Péter (Tatabánya, Szabó J. Szki., t.: Kürthy Erzsébet), Horányi Tamás (Vác, Lőwy S. Ip. Szki., t.: Arany Tóth László), Ispán Attila (Székesfehérvár, Ságvári E. Szki., t.: Theiszné Jáhn Erzsébet) A verseny előkészítését és az első két forduló megszervezését Honyek Gyula (Bp., Ságvári E. Gyak. Gimn.) és Gnädig Péter (Budapest, ELTE) irányította. A feladatokat egy középiskolai tanárokból és egyetemi oktatókból álló bizottság állította össze. A döntő megszervezésének nehéz munkájáért Kiss Lajos (Gyöngyös, Berze Nagy J. Gimn.) és Nagy Márton (Sopron, Berzsenyi D. Gimn.) tanárokat illeti köszönet; rajtuk kívül még számos kolléga vett részt a mérések összeállításában és a feladatok javításában. A díjakat (pénzjutalmat, illetve ajándéktárgyakat) az Eötvös Lóránd Fizikai Társulat, a Művelődési Minisztérium és a döntőt rendező városok különböző intézményei bocsátották rendelkezésre. Közreműködésüket ezúton is köszönjük. A versenyt az ideihez hasonló formában a jövő évben is megrendezik.
|